Architektura MuratorTechnikaWarsztatBudowa siedziby Wydziału Psychologii UW

Budowa siedziby Wydziału Psychologii UW

Realizacja kolejnych etapów głównej konstrukcji gmachu ukazywała pełen katalog żelbetowych form przemyślanych na etapie tworzenia jego przestrzeni. Beton jako podstawowe tworzywo, z którego powstaje obiekt, ukazuje się w zróżnicowanych fakturach i formach – o realizacji nowej siedziby Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego piszą Karolina Tunajek i Jacek Wochowski z pracowni Projekt Praga.

Budowa siedziby Wydział Psychologii UW
Nowa siedziba Wydziału Psychologii Uniwersytetu, proj. Projekt Praga; fot. serwis prasowy UW

Historia projektu sięga 2017 roku, kiedy został zorganizowany i rozstrzygnięty międzynarodowy konkurs architektoniczny na nową siedzibę Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Rok później podpisaliśmy umowę na prace projektowe, a w połowie 2020 roku inwestycja otrzymała pozwolenie na budowę. Pod koniec tego samego roku uniwersytet ogłosił przetarg na generalnego wykonawcę, który wygrała firma Mostostal Warszawa. Budowa ruszyła w czerwcu 2021 roku. Udostępnienie budynku dla kadry naukowo-dydaktycznej i studentów przewidziano na rok akademicki 2024-2025.

Obiekt realizowany jest w ramach programu wieloletniego Uniwersytet Warszawski 2016-2027. To kompleksowy plan przemiany uczelni, w ramach którego przewidziano realizację szesnastu inwestycji, są to zarówno modernizacje istniejących budynków, jak i obiekty nowo wznoszone. Wydział Psychologii stanie w obrębie ulic Żwirki i Wigury, Banacha oraz Pasteura. W pobliżu usytuowane są gmachy Centrum Nowych Technologii, Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych, wydziałów fizyki, biologii oraz matematyki, informatyki i mechaniki.

Powstawanie projektu koordynowała specjalnie powołana jednostka uniwersytecka – Biuro Innowacji w Przestrzeni Akademickiej (BIPA), której zespół zajmował się szerokim zakresem okołoprojektowych zagadnień, takich jak analizy przedkonkursowe, wytyczne programowe i konsultacje z przyszłymi użytkownikami.

Tagi:
Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949. Jak naprawdę wyglądała odbudowa stolicy? Marmur karraryjski w Rzymie, wapień portlandzki w Londynie czy „kamień paryski” w Paryżu – historie wielu europejskich stolic można odczytać poprzez przyglądanie się materiałom, z których zostały zbudowane. W drugiej połowie XX wieku Warszawę również zaczął wyróżniać jej unikalny materialny charakter: miasto zostało odbudowane z gruzu – mówi Adam Przywara, kurator wystawy.
Budynek Olbrachta 24 w Warszawie Architektura budynku jest odzwierciedleniem modułowej struktury mieszkań oraz ich nietypowego na rynku warszawskim dwupoziomowego układu – o realizacji pracowni Pole Architekci pisze Krzysztof Mycielski.
O zespole Varso Place Agnieszka Kalinowska-Sołtys Obiekt jest świetnym przykładem współpracy architektów z różnych pracowni z inwestorem, który jasno określał swoje cele na kolejnych etapach projektowych. Varso Tower mimo dużej wysokości nie zdominowało otoczenia. Sprytnie zaprojektowane podziały elewacji optycznie zmniejszają budynek, przez co wpasowuje się on w skalę miasta – o realizacjach pracowni Foster + Partners i HRA Architekci pisze Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
O zespole Varso Place Grzegorz Buczek Czy dobra jakość projektu architektonicznego wystarczy do złagodzenia ewidentnej porażki planistyczno–urbanistycznej? Rozwiązania przyziemia północnego frontu Varso Place poprawiają co prawda jakość lokalnej przestrzeni publicznej, jednak skala nowej zabudowy jest wręcz destrukcyjna dla skali ulicy, a niespójne z kontekstem skosy elewacji wprowadzają niepokój w śródmiejską lokalność.
Nowy biurowiec MSZ w alei Armii Ludowej w Warszawie Projekt nowego gmachu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych opracowało biuro DA Dziuba Architekci. Pięciokondygnacyjny budynek o przeszklonych elewacjach przesłoniętych żyletkami z piaskowanego betonu stanie w sąsiedztwie głównej siedziby resortu przy al. Szucha.
Opera o odbudowie Warszawy na motywach bestsellerowej książki Grzegorza Piątka! Sinfonia Varsovia wraz z instytucjami partnerskimi pracuje nad pierwszą operą warszawską. Libretto oparte będzie na książce „Najlepsze miasto świata” Grzegorza Piątka.