Architektura MuratorTechnikaWarsztatDworzec kolejowy Liège-Guillemins TGV Station

Dworzec kolejowy Liège-Guillemins TGV Station

Charakterystycznym elementem nowego dworca Liège-Guillemins autorstwa Santiago Calatravy jest stalowe zadaszenie będące wydłużoną w planie kopułą o długości 200 m i największej rozpiętości 73 m

Dworzec kolejowy w Belgii Liège-Guillemins
Dworzec kolejowy w Liège, Belgia. Charakterystycznym elementem nowego dworca Liège-Guillemins autorstwa Santiago Calatravy jest stalowe zadaszenie 
Fot.: www.dezeen.com
Liège-Guillemins TGV Station
AutorzySantiago Calatrava SA
KonstrukcjaBureau d’études Greisch
InwestorSNCB Holding, Infrabel oraz Euro Liège TGV
Powierzchnia całkowita49000.0 m²
Projekt1996
Data realizacji (początek)2000
Data realizacji (koniec)2009

Obiekt zlokalizowano 150 m od starej, XIX-wiecznej stacji, na granicy pomiędzy zaniedbanymi terenami poprzemysłowymi a dzielnicą mieszkaniową. Koncepcja architektoniczna budynku o całkowicie transparentnej elewacji, otwartego na otoczenie, pozwoliła powiązać ze sobą dwie części miasta i zintegrować dworzec z miejskim układem komunikacyjnym. Stację połączono z trzypoziomowym parkingiem na 600 miejsc zlokalizowanym w zboczu pobliskiego wzniesienia.

Kopułę w środkowej części tworzy 39 łuków, o rozpiętości 157 m, w rozstawie 192 cm, ustawionych równolegle do osi torów. Na łukach oparto płatwie stanowiące konstrukcję wsporczą dla pokrycia szklanego. Kopułę flankują dwa zadaszenia o rozpiętości 39 i 45 m nadwieszone nad placem przed wejściem miejskim oraz nad podjazdem od strony wzgórza.

Ponieważ konstrukcja zadaszenia musiała zostać zmontowana w sposób niekolidujący z funkcjonującą starą stacją, wykorzystano metodę nasuwania stosowaną w mostownictwie. Stalowe łuki kopuły montowano w grupach po 6 sztuk w pobliżu torowiska – na projektowanym placu przed dworcem, na pomocniczym rusztowaniu. Po zmontowaniu łuki stojące na rusztowaniu były łączone za pomocą płatew z łukami uprzednio nasuniętymi na żelbetową konstrukcję peronów. Następnie, za pomocą siłowników hydraulicznych, zestaw 6 łuków nasuwano na konstrukcję żelbetową, przepychając poprzednie w kierunku ich miejsc docelowych. Po połączeniu wszystkich głównych elementów kopuły na jej końcach zamontowano oba zadaszenia.

Dworzec kolejowy (Liège-Guillemins TGV Station)
Liège, Belgia
Autor: Santiago Calatrava SA
Konstrukcja: Bureau d’études Greisch
Inwestor: SNCB Holding, Infrabel oraz Euro Liège TGV
Powierzchnia całkowita: 49 000 m2
Projekt: 1996
Realizacja: 2000-2009
Koszt inwestycji: 360 000 000 USD

Tekst: Maciej Lewandowski na podstawie materiałów od Bureau d’études Greisch oraz Santiago Calatrava, LLC, Zdjęcie: JL DERU/photo-daylight.com

"Architektura-murator" 11/2010

fotka z /zdjecia/JL_DERU__photo-daylightcom_art.jpg
Calatrava w Brazylii: nowa ikona Rio de Janeiro? Podczas gdy w Polsce większość nowych muzeów poświęcona jest bliższej lub dalszej przeszłości, w Rio de Janeiro powstało Muzeum Jutra (Museu do Amanhã). Projekt budynku opracował Santiago Calatrava, tym razem inspirując się lokalnymi roślinami z rodziny bromeliowatych, o charakterystycznych, wydłużonych i walcowatych liściach.