Najnowsza realizacja Bjarke Ingels Group stanowi połączenie tradycyjnego, europejskiego kwartału z modelem wysokościowej zabudowy typowej dla centrum Nowego Jorku. Wieżowiec zajmuje niemal cały śródmiejski kwartał na rogu West 57th Street i West Side Highway, zapewniając niczym niezakłócone widoki w kierunku Hudson River Park i nabrzeża rzeki. Konstrukcja zadaszenia nad niższą częścią płynnie przechodzi w elewację części wieżowej.
Widok na Manhattan od strony rzeki Hudson – wieżowiec VIA 57 West idealnie wpisuje się w jego gęstą zabudowę; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Wieżowiec VIA 57 West625 West 57th Street,
Nowy Jork, USA
AutorzyBIG-Bjarke
Ingels Group
Współpraca autorskaSLCE Architects
Architektura krajobrazuStarr Whitehouse
KonstrukcjaThornton Tomasetti
FasadaEnclos
AkustykaCerami
& Associates
Generalny wykonawcaHunter Roberts
Construction Group
InwestorThe Durst
Organization
Powierzchnia terenu10262.0 m²
Powierzchnia całkowita77202.0 m²
Projekt (data)2010
Data realizacji (koniec)2016
Budynek VIA 57 West zaprojektowany przez Bjarke Ingels Group dla firmy deweloperskiej Durst Organization stanowi połączenie tradycyjnego, europejskiego kwartału z modelem wysokościowej zabudowy typowej dla centrum Nowego Jorku. W tym 32-kondygnacyjnym budynku o powierzchni ok. 77 000 m2 zlokalizowano 709 mieszkań, ok. 4200 m2 przestrzeni handlowych i usługowych na dwóch pierwszych kondygnacjach, a na dziedzińcu – ogród o powierzchni 2000 m2.
Wieżowiec zajmuje niemal cały śródmiejski kwartał na rogu West 57th Street i West Side Highway, zapewniając niczym niezakłócone widoki w kierunku Hudson River Park i nabrzeża rzeki. Inwestor wybrał architekta wiosną 2010 roku, budowa ruszyła w 2011 roku, a już w maju 2016 zaczęli wprowadzać się pierwsi najemcy.
Obiekt zlokalizowano na prawym brzegu rzeki Hudson na Manhattanie, na rogu West 57th Street i West Side Highway. Wieżowiec VIA 57 to pierwszy projekt pracowni Bjarke Ingels Group zrealizowany w Nowym Jorku. Obiekt zwyciężył w konkursie CTBUH 2016 w kategorii Najlepszy budynek wysoki w Ameryce, organizowanym przez Council on Tall Buildings i Urban Habitat; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Budynek sięga 137 m wysokości w północno-wschodnim narożniku i zaprojektowany jest w taki sposób, aby nie zasłaniać widoków na rzekę z położonego za nim apartamentowca Helena Tower, wybudowanego przez tego samego inwestora. Forma obiektu zmienia się w zależności od punktu widzenia – od zachodu ma on kształt paraboloidy hiperbolicznej, od wschodu wydaje się smukłą wieżą. Przeznaczona dla mieszkańców przestrzeń zielonego dziedzińca przypominać ma miniaturowej wielkości Central Park. Po stronie wschodniej przeważa zieleń wysoka, dająca głęboki cień, natomiast po zachodniej – słoneczna łąka. Posadzono tu 47 lokalnych gatunków roślin. Obniżenie trzech narożników budynku pozwala na wprowadzenie na dziedziniec późnopopołudniowego światła słonecznego. Choć przestrzeń ta jest przeznaczona tylko dla mieszkańców, porastającą ją zieleń widać też z ulicy.
Widok od strony zachodniej; fot. Matthew Carbone/dzięki uprejmości BIG-Bjarke Ingels Group
W przyziemiu zapewniono powiązania widokowe pomiędzy ogólnodostępną przestrzenią ulicy i dziedzińcem. Na pierwszych dwóch kondygnacjach znalazły się pomieszczenia wielofunkcyjne, symulator golfa, sala kinowa, basen, boisko do koszykówki, sale do ćwiczeń, gry w pokera, ping ponga czy bilard. Wszystkie te funkcje są widoczne z dziedzińca.Mieszkania na kondygnacjach powtarzalnych mają przełamaną ścianę zewnętrzną, której część jest obrócona w stronę rzeki. Głębokie loggie zapewniają dostęp światła dziennego i jednocześnie oddzielają od sąsiadów.
Dobór materiałów we wnętrzach przypomina realizacje typowo skandynawskie, jednak oparty jest głównie na materiałach lokalnych, często stosowanych w Nowym Jorku – na przykład podłogi są dębowe, a ściany łazienek wyłożono białą glazurą.
Fragment północno-wschodniej elewacji od strony dziedzińca; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Konstrukcja
W budynku zastosowano konstrukcję mieszaną – kondygnacje powtarzalne do poziomu 34 wykonano w układzie słupowo-płytowym w technologii żelbetowej, natomiast stropy powyżej, jako kompozytowe. Jednym z trudniejszych elementów projektu konstrukcji było wycofanie kolejnych kondygnacji. Obciążenia z krawędzi stropów przenoszone są przez słupy transferowe powiązane ze stropami w miejscach ich pogrubienia (do 45 cm) i oparte na belkach transferowych. Belek tych jest 396 typów, przy czym każdy z nich ma inną geometrię, a dodatkowo 22 to zdwojone belki stalowe.
Widok od strony wschodniej – elewację północną i wschodnią tworzy specjalnie zaprojektowana ściana kurtynowa; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Konstrukcja zadaszenia
Konstrukcja zadaszenia nad niższą częścią budynku, płynnie przechodzącego w elewację części wieżowej, jest oparta na wielkogabarytowych elementach stalowych. Ściany zewnętrzne wykonano zasadniczo w systemie modułowych elewacji kurtynowych – na stalowej konstrukcji wsporczej montowano panele szklane lub wykonane z betonu wzmacnianego włóknem szklanym. Elewację północną i wschodnią przekrywa specjalnie zaprojektowana ściana kurtynowa o łącznej powierzchni ok. 17 600 m2, a południową – fasada modułowa o powierzchni ok. 10 200 m2.
Obiekt zlokalizowano na prawym brzegu rzeki Hudson na Manhattanie, na rogu West 57th Street i West Side Highway. Wieżowiec VIA 57 to pierwszy projekt pracowni Bjarke Ingels Group zrealizowany w Nowym Jorku. Obiekt zwyciężył w konkursie CTBUH 2016 w kategorii Najlepszy budynek wysoki w Ameryce, organizowanym przez Council on Tall Buildings i Urban Habitat; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok na Manhattan od strony rzeki Hudson – wieżowiec VIA 57 West idealnie wpisuje się w jego gęstą zabudowę; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok z przeciwległego brzegu rzeki Hudson; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Swoją nietypową formą obiekt pracowni BIG wyróżnia się spośród wielu wieżowców na Manhattanie; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok od strony zachodniej; fot. Matthew Carbone/dzięki uprejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Budynek zaprojektowano tak, aby z każdego mieszkania zapewnić idealne widoki, a jednocześnie nie zasłaniać położonego za nim Helena Tower; fot. Matthew Carbone/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok od strony północnej; fot. Matthew Carbone/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok od strony północno- -zachodniej; fot. Matthew Carbone/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Architekci zaprojektowali na dziedzińcu ogród dostępny dla mieszkańców; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Konstrukcja zadaszenia nad niższą częścią budynku płynnie przechodzi w elewację części wieżowej. Głębokie loggie zapewniają dostęp światła dziennego i jednocześnie oddzielają od sąsiadów; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Fragment północno-wschodniej elewacji od strony dziedzińca; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok z przeciwległego brzegu rzeki; fot. Nic Lehoux/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Na dwóch pierwszych kondygnacjach zlokalizowano przestrzenie handlowe i usługowe, na kolejnych – mieszkania; fot. Nic Lehoux/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok od strony wschodniej – elewację północną i wschodnią tworzy specjalnie zaprojektowana ściana kurtynowa; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok z dziedzińca w trakcie powstawania konstrukcji żelbetowej; fot. Wade Zimmermann/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Widok na dziedziniec – forma budynku pozwala na wprowadzenie na dziedziniec późnopopołudniowego światła słonecznego; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Przykładowe mieszkanie składające się z sypialni i kuchni połączonej z jadalnią; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
W części usługowej zlokalizowano m.in. salę kinową, basen, boisko do koszykówki, salę do gry w pokera i bilard; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Hol wejściowy utrzymano w stylistyce typowo skandynawskiej – dominuje tu drewno i jasna kolorystyka; fot. Iwan Baan/dzięki uprzejmości BIG-Bjarke Ingels Group
Sytuacja. Oznaczenia: 1 – wieżowiec VIA 57; 2 – Helena Tower; 3 – rzeka Hudson
CopenHill stanowi urzeczywistnienie propagowanej przez BIG idei hedonistycznego podejścia do zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie spełnienia wszystkie restrykcyjne wymogi technologii oraz bezpieczeństwa. O nowej realizacji biura Bjarke Ingels Group pisze Radosław Stach.
Autorska koncepcja formgivningu, czyli wpływania na przyszłość poprzez architekturę, była jednym z głównych tematów warszawskiego wykładu Bjarke Ingelsa. Duńczyk opowiedział też o projekcie Towarowa 22, który jego pracownia realizować będzie w stolicy razem z biurem medusagroup.
Mistrz autopromocji, czy wizjoner? Kolejny starchitekt, czy bezkompromisowy innowator, niebojący się przeciwstawiać architektonicznym trendom. Z okazji wizyty duńskiego projektanta w Polsce przypominamy jego sylwetkę i najbardziej znane realizacje.
We wrześniu do Warszawy przyjedzie Bjarke Ingels. Spotkanie z założycielem duńskiej pracowni Bjarke Ingels Group organizują Stowarzyszenie Architektów Polskich oraz Urban Land Institute.
Towarowa 22 to nowa dzielnica Warszawy, która łączy miejską intensywność ulic i bloków z otwartym przestrzeniami wyniesionego parku rekreacyjnego. Tradycyjna i nowoczesna, gęsta i otwarta jednocześnie – o nowym wielofunkcyjnym zespole planowanym w samym centrum stolicy opowiada Bjarke Ingels z pracowni Bjarke Ingels Group.
Mamy nowe wizualizacje wielofunkcyjnego zespołu w samym centrum Warszawy. Kompleks pod nazwą Towarowa 22 zaprojektowała pracownia BIG – Bjarke Ingels Group.