Andrzej Wajda – idea jest najważniejsza

i

Autor: Archiwum Architektury Pokaz filmu o Andrzeju Wajdzie odbył się w lutym w ramach katowickich 4 Design Days

Andrzej Wajda – idea jest najważniejsza

Film w reżyserii Jacka Link-Lenczowskiego, według scenariusza architektem Krzysztofa Ingardena, pokazuje Andrzeja Wajdę jako mecenasa sztuki, artystę i wizjonera. Jest dokumentem, ale też wzruszającą poetycką opowieścią o ideach i determinacji w ich realizacji, o przyjaźni, fascynacji dalekim Wschodem i witrażami Wyspiańskiego. To też film o współczesnej architekturze mistrzowsko wpisującej się w kulturowy i przestrzenny kontekst Krakowa – recenzja Justyna Wojtas-Swoszowska.

W lutym podczas 4 DesignDays można było zobaczyć film Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy. Projekcję dopełniło, moderowane przez Wojciecha Starowieyskiego, spotkanie z twórcami obrazu – reżyserem Jackiem Link-Lenczowskim oraz pomysłodawcą i autorem scenariusza architektem Krzysztofem Ingardenem. Była to trzecia prezentacja po premierze, która miała miejsce w czerwcu 2017 roku w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie. Wyprodukowany dzięki Aquaform Lighting Solutions film pokazuje Andrzeja Wajdę jako mecenasa sztuki, artystę i wizjonera. Jest dokumentem, ale też wzruszającą poetycką opowieścią o ideach i determinacji w ich realizacji, o przyjaźni, fascynacji dalekim Wschodem i witrażami Wyspiańskiego. To też film o współczesnej architekturze mistrzowsko wpisującej się w kulturowy i przestrzenny kontekst Krakowa.

Dokument odsłania kulisy realizacji ważnych dla tego miasta obiektów, które powstały dzięki architektonicznym pasjom Andrzeja Wajdy: Muzeum Manggha (1994) wraz z pawilonem herbacianym (2000), Szkoły Języka Japońskiego (2005) i Galerii Europa – Daleki Wschód (2015) oraz Pawilonu Wyspiański 2000 (2007). Film jest zapisem rozmowy reżysera i architekta prowadzonej na tle muzyki Krzysztofa Suchodolskiego, ilustrowanej zdjęciami Jana Ingardena i Macieja Mroziewskiego. Całość wzbogacają wypowiedzi żony reżysera Krystyny Zachwatowicz-Wajdy oraz krakowskich architektów i historyków sztuki. Pomysł budowy w Krakowie centrum kultury japońskiej pojawił się w 1987 roku, kiedy reżyser otrzymał prestiżową Nagrodę Kioto. Ideę zrodziły młodzieńcze fascynacje Wajdy sztuką japońską, którą poznał dzięki zbiorom Ksawerego Jasieńskiego „Mangghi” z przełomu XIX i XX wieku. Tę i następne koncepcje mógł urzeczywistnić, bo spotkał w życiu fantastycznych ludzi, którzy tego samego chcieli, podobnie myśleli i mieli wiarę, że wszystko da się zrealizować. Jednym z nich był architekt i przyjaciel reżysera – Krzysztof Ingarden. To on zainteresował pomysłem budowy Muzeum Manggha japońskiego projektanta – Aratę Isozakiego. Andrzej Wajda, reżyser, ale też artysta po trzech latach studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, współtworzył kształt budynku. W filmie zobaczymy jego listy do Isozakiego ilustrowane autorskimi rysunkami. Główny bohater zadziwia determinacją w działaniu. Kończąc realizację jednego pomysłu, zaczyna myśleć o kolejnym. Idea... to ostatni film nakręcony z udziałem Andrzeja Wajdy. W pamięci widza pozostawia reżysera jako człowieka spełnionego.