Zaślepka na obiekt leadowy Architektura

i

Autor: Archiwum Architektury

ARCHITEKST. Czytając współczesną architekturę

2009-05-11 2:00

NIEMIEJSCA. ARCHITEKTURA PRZEPŁYWÓW Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprasza na cykl wykładów.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Pańska 3, WARSZAWA

8 wykładów prezentujących 8 najważniejszych zjawisk w nowej architekturze oraz teorii na styku z socjologią, ekonomią, filozofią, popkulturą i polityką.Autorski cykl Grzegorza Piątka obejmie serię wykładów poświęconych najciekawszym zjawiskom najnowszej architektury w szerokim ujęciu teoretycznym i kulturowym. Posługując się licznymi przykładami (realizacji, teorii i postaw) cykl ten będzie próbą wpisania refleksji architektonicznej w debatę na temat współczesnej kultury.

ARCHITEKTURA JAKO PROCES. KU NAPRAWDĘ DYNAMICZNEJ ARCHITEKTURZEKurator trwającego w Wenecji XI Biennale Architektury, Aaron Betsky, nawołuje do rozszerzenia definicji architektury. Według niego architektura to nie tylko budynki, ale „wszystko co pozwala nam się poczuć na świecie jak w domu”. Jeśli tak, to architekturą są też działania niebudowlane, niewidoczne, a architekci nie muszą pracować wyłącznie z materią. Mogą uruchamiać procesy, aktywizować ukryty potencjał miejsca, dopuszczać działanie przypadku, akceptować tymczasowość i spontaniczne zmiany. Czasami architekturą jest też wymowne powstrzymanie się od budowania.

CZY MODERNIZM UMARŁ?Ponad trzydzieści lat temu ogłoszono jego śmierć. Mimo to w latach 90. myśl modernistyczna stała się inspiracją dla nowego pokolenia architektów, a modernistyczna estetyka częścią języka komercyjnego budownictwa, kolejnym cytowanym stylem historycznym. Co nam zostało po modernizmie? Które wątki są jeszcze żywe, a które zostały zredukowane do stylistycznego schematu?

POKOLENIE STARCHITEKTÓW. SKĄD SIĘ WZIĄŁ GWIAZDOZBIÓR I DLACZEGO SIĘ CHWIEJEPierwsze lata XXI wieku zostaną zapamiętane jako czas bezprecedensowej emancypacji zawodu architektów, których nazwiska stały się pożądanymi markami, podlegającymi mechanizmom promocji i autokreacji. Dlaczego właśnie to pokolenie architektów doznało takiej nobilitacji, dlaczego flirtuje z popkulturą, kto na tym bardziej korzysta i jak długo jeszcze konstelacja ta może się utrzymać.

DATAIZM. ARCHITEKTURA POPRZEZ STATYSTYKĘWiększość tego, co projektują architekci na każdym kroku podlega weryfikacji ekonomicznej. Dysponujemy teraz możliwościami obliczeniowymi, które pozwalają wykalkulować najbardziej ekonomiczne formy i obliczyć to, co poprzednie pokolenia mogły jedynie założyć. Czy architekturę można oczyścić z przypadkowości i niedoskonałości? Czy może stać się ona bezwzględnym odbiciem liczb? Czy oparta na liczbach wciąż pozostanie sztuką?

IKONY I LOGOMANIA. ARCHITEKTURA JAKO ZNAK, ZNAK JAKO ARCHITEKTURAErick van Egeraat zaprojektował na Morzu Czarnym sztuczny archipelag w kształcie Federacji Rosyjskiej. BIG proponuje u wybrzeży Chin wyspę w kształcie gwiazdy. Wychowani w szacunku dla abstrakcyjnej formy i w pogardzie dla łatwej symboliki, w pierwszym odruchu odrzucamy taką dosłowność. Tymczasem architektura jest coraz częściej przeniesieniem czytelnego symbolu graficznego na przestrzeń trójwymiarową. Skąd się wzięła ta logomania? Czy to ostateczne stadium rozwoju ikony, ślepa uliczka ewolucji, czy zapowiedź głębszej zmiany?

SZTUCZNATURALNOŚĆ. ZNIKAJĄCA GRANICA MIĘDZY NATURĄ A SZTUCZNOŚCIĄNatura manipulowana, coraz chętniej zaprzęgana bywa w służbie architektonicznego spektaklu zarówno przez artystów, jak i przez architektów. Architektura, najczęściej w imię ochrony krajobrazu, zlewa się z nim kreując nowe typologie. Sztuczne elementy są coraz doskonalsze, coraz lepiej udające naturę. Gdzie jest granica między sztucznością i naturalnością, czy te pojęcia dziś jeszcze coś znaczą?

11.05, g. 18.00

NIEMIEJSCA. ARCHITEKTURA PRZEPŁYWÓWIdealne produkty globalizacji, nie tylko kapitału, ale i myśli architektonicznej. Lotniska, centra handlowe, hotele sieciowe– to wszystko miejsca przepływu i regulacji mas, oderwane od kontekstu, samoistne. Łączą się z problemem globalizacji języka architektury, ale i języka teorii architektonicznej. Do czego to prowadzi?

4.06, g. 18.00

NESKAPIZM.UCIECZKA W SZTUCZNOŚĆTo zespół zjawisk kreujących miejsca oferujące natychmiastową satysfakcję i szybką ucieczkę od rzeczywistości, miejsca „stematyzowane”, to także zespól zjawisk wpływających na tematyzację miejsc istniejących, zanurzających nas w spektaklu, sztuczności zalewającej przestrzenie od sakralnych przez handlowe po muzealne chcące działać na wszystkie zmysły (muzea motoryzacji, eksploratoria naukowe, etc).


Grzegorz Piątek (1980) - krytyk architektury związany z miesięcznikiem "Architektura-murator" (od 2005), współkurator wystawy "Hotel Polonia. Budynków życie po życiu" nagrodzonej Złotym Lwem za najlepszy pawilon narodowy na XI Biennale Architektury w Wenecji (2008), koordynator części architektonicznej polskiego sezonu kulturalnego w Wielkiej Brytanii (2009-10).