Jeśli do tej pory słowo laboratorium kojarzyło Wam się z niedostępnym i sterylnym miejscem badań i analiz naukowych to mamy dla Was niespodziankę! Wrocławskie laboratorium architektury to przestrzeń dla eksperymentów i zabaw z architekturą: konstrukcją, materiałem, fakturą i skalą.
Laboratorium architektury to pilotażowy, dwuletni program edukacyjny, którego celem jest uwrażliwienie dzieci, także z niepełnosprawnościami intelektualnymi, wzroku i słuchu, na przestrzeń, w której żyją. Podczas cotygodniowych warsztatów staramy się pokazać, że architektura to nie tylko wznoszenie konstrukcji, ale i oprawa codziennego życia, wywierająca ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Jak to robimy? Warsztaty podzieliliśmy na bloki tematyczne i zaplanowaliśmy według zasady „zobacz-pomyśl-zadziałaj”. Towarzyszą nam – jak to w laboratorium! – przeróżne, zaprojektowane specjalnie dla tego programu makiety, sprzęty, narzędzia i pomoce naukowe – mówi Agnieszka Gola, współinicjatorka projektu. Zajęcia prowadzone w ramach laboratorium architektury mają charakter interdyscyplinarny i multisensoryczny. Rozpisany na dwa lata cykl warsztatów architektonicznych podzielony został na trzy bloki tematyczne: „Architektura i zmysły”, „Jak działa architektura?” oraz „Ja i architektura”, które są realizowane odpowiednio w pierwszej, drugiej i trzeciej klasie szkoły podstawowej.
Chcemy przełamać sposób myślenia o architekturze wyłącznie pod kątem wznoszenia konstrukcji czy zestawiania określonych stylem epoki brył. Chcemy, aby drogą eksperymentu dzieci zaczęły postrzegać architekturę nie tylko przy użyciu wzroku, ale również pozostałych zmysłów: węchu, słuchu oraz dotyku. Podczas zajęć używamy na przykład próbek materiałów budowlanych, w tym tych naturalnych, jak drewno czy glina, uwalniamy zapachy miejsc zamknięte w słoikach oraz badamy właściwości dźwiękowe i temperaturę drewna, cegły i metalu. Podczas specjalnych zajęć jogi będziemy również próbowali odkryć w swym ciele prawdziwe siły architektury: statykę, dynamikę, balans, czy rozkład łuków – tłumaczy Patrycja Mazurek, edukatorka z Muzeum Architektury we Wrocławiu.Efektem warsztatów będzie książka – podsumowanie ćwiczeń i doświadczeń, które mogą służyć nauczycielom do tworzenia własnych programów edukacji artystycznej. Wszystkie materiały zostaną również bezpłatnie udostępnione na stronach internetowych projektu.
Wszystkich zainteresowanych odsyłamy do profilu Laboratorium architektury na Facebooku, gdzie znajdziecie relacje z bieżących zajęć i ciekawostki tematyczne.Zachęcamy też do posłuchania podcastu „Czy dzieci architektów rysują domy z płaskimi dachami?”, w którym o edukacji architektonicznej najmłodszych rozmawiają: Natalia Paszkowska, architektka i współzałożycielka biura projektowego WWAA, autorka publikacji „Szkoła dobrze zaprojektowana”, oraz Patrycja Mazurek, współinicjatorka projektu edukacyjnego Laboratorium Architektury. https://spoti.fi/37j5i2D Koordynatorki projektu: Agnieszka Gola, Patrycja Mazurek – Muzeum Architektury we WrocławiuIdentyfikacja wizualna: Paweł MildnerProjekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!