Brick Award 2016

Tegoroczna, siódma już edycja konkursu Wienerberger Brick Award upłynęła pod znakiem wyzwań związanych z ociepleniem klimatu. Kierunek ten mocno zaznaczył się w decyzjach jury – zwyciężyły budynki opierające się na wykorzystaniu tradycyjnych technologii i materiałów, ale też wyróżniające się ponadprzeciętną architekturą. W poprzednich edycjach nominacje do nagrody zgłaszane były przez krytyków i dziennikarzy. Tym razem architekci sami nadsyłali swoje realizacje – relacja Agnieszki Skolimowskiej.

Brick Award 2016
Dom 1014 w Barcelonie. Proj. Harquitects. Fot. serwis prasowy

Międzynarodowy konkurs Wienerberger Brick Award odbywa się co dwa lata. Został powołany w 2004 roku w celu uhonorowania wybitnej architektury ceglanej. Od 2013 roku, również w trybie dwuletnim, organizowana jest polska edycja nagrody. Warto podkreślić, że zastosowanie produktów organizatora – firmy Wienerberger – nie jest warunkiem udziału w konkursie. Tegoroczna, siódma już edycja upłynęła pod znakiem wyzwań związanych z ociepleniem klimatu. Kierunek ten mocno zaznaczył się w decyzjach jury – zwyciężyły budynki opierające się na wykorzystaniu tradycyjnych technologii i materiałów, ale też wyróżniające się ponadprzeciętną jakością estetyczną. W poprzednich edycjach nominacje do nagrody zgłaszane były przez krytyków i dziennikarzy. Tym razem architekci sami nadsyłali swoje realizacje. Na konkurs wpłynęło ponad 600 projektów z 55 krajów, spośród których jury wybrało 50 finalistów. Był wśród nich także jeden budynek z Polski – Gdański Teatr Szekspirowski autorstwa włoskiego projektanta Renato Rizziego (współpraca ze strony polskiej: Studio A4, „A-m” 11/2014).

W czasie uroczystej gali, która odbyła się 19 maja 2016 roku w Wiedniu, wręczono nagrody główne oraz ogłoszono zwycięzców pięciu kategorii konkursowych. Nagrodę główną otrzymały dwie realizacje – biurowiec 2226 w Lustenau w Austrii projektu Baumschlager Eberle oraz Dom 1014 w Barcelonie pracowni Harquitects. Nazwa pierwszej inwestycji odnosi się do rewolucyjnej, choć prostej idei – w budynku nie ma wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji, a mimo to temperatura w jego wnętrzach utrzymuje się na poziomie pomiędzy 22 a 26 stopni przez cały rok. Jedynym źródłem energii jest ciepło emitowane przez ludzi, komputery i punkty świetlne.

Brick Award 2016
Budynek biurowy 2226 w Lustenau w Austrii. Proj. Baumschlager Eberle, fot. serwis prasowy

Taki efekt udało się uzyskać m.in. dzięki zastosowaniu ceglanego muru szczelinowego o grubości całkowitej 76 cm. – Moje credo to powrót do korzeni. Nie chcę projektować inteligentnych domów i inteligentnych miast. Chcę prostych budynków, które działają. Masywna ściana z cegły idealnie spełnia tę misję – podkreślał przy okazji wręczenia Brick Award Dietmar Eberle. Budynek otrzymał także nagrodę w kategorii Specjalne zastosowanie.

Wyróżniony równorzędną nagrodą główną Dom 1014 znajduje się w centrum Granollers w Barcelonie. Obiekt powstał na długiej i wąskiej działce o szerokości zaledwie 6,5 m. Umiejętna odpowiedź na trudne warunki i wykorzystanie terenu uznawanego za nieużytek przyniosły projektantom podwójne zwycięstwo – dom nagrodzono również w kategorii Budynek w zabudowie uzupełniającej.

Pozostałe nagrodzone realizacje to: audytorium szpitala klinicznego AZ Groeninge w Belgii autorstwa Dehullu Architecten (kategoria Budynek użyteczności publicznej), Marília project pracowni SuperLimão Studio z São Paulo w Brazylii (kategoria Modernizacja), Dom Termitiera w Wietnamie projektu Tropical Space (kategoria Budynek mieszkalny).

Nagrodę specjalną otrzymała pracownia Duplex Architekten ze Szwajcarii za projekt Cluster House w Zurychu. Konkursowi towarzyszy albumowa publikacja Brick’16, która prezentuje sześciu laureatów tegorocznej edycji oraz pozostałe 44 finałowe projekty. Oprócz 300 kolorowych fotografii i planów, książka zawiera teksty o wybitnej architekturze ceglanej, opracowane przez architektów i krytyków, m.in. esej redaktor naczelnej „Architekturymurator” Ewy P. Porębskiej.

Brick Award 2019 – polska edycja Nagroda Brick Award przyznawana jest co dwa lata najlepszym realizacjom, w których zastosowano materiały ceramiczne dowolnego producenta. Do tegorocznej polskiej edycji zgłoszono aż 74 obiekty. Wśród nagrodzonych projektów znalazły się m.in. Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Teatr w Budowie Centrum Spotkania Kultur w Lublinie czy budynek mieszkalny Unikato w Katowicach.
Brick Award 2019 – kolejna polska edycja konkursu Jeszcze tylko do 4 lutego można przesyłać zgłoszenia do czwartej polskiej edycji konkursu architektonicznego Wienerberger Brick Award 2019 na najlepsze budynki zrealizowane z wykorzystaniem materiałów ceramicznych. W jury Tomasz Konior, Zbigniew Maćków, Grzegorz Piątek, Małgorzata Pilinkiewicz i Jerzy Szczepanik-Dzikowski.
Brick Award 2017 – polska edycja Rozstrzygnięto trzecią edycję konkursu na najlepsze obiekty architektoniczne, które powstały z wykorzystaniem materiałów ceramicznych – cegieł konstrukcyjnych, elewacyjnych i dachówek. Grand Prix otrzymało Muzeum Katyńskie w Warszawie autorstwa BBGK Architekci.Według jury, projekt ten na tle innych wyróżniało uzyskanie spektakularnego efektu architektonicznego za pomocą delikatnych, wrażliwych na otoczenie interwencji i wpisanie funkcji muzeum w powstałą w XIX wieku historyczną przestrzeń na warszawskiej Cytadeli.
Wszyscy laureaci polskiej edycji konkursu Brick Award 2017 Rozstrzygnięto trzecią polską edycję konkursu Brick Award, w którym nagradzane są najlepsze realizacje z ceramiki budowlanej. Grand Prix otrzymało Muzeum Katyńskie w Warszawie projektu BBGK Architekci.
Nabór zgłoszeń do Brick Award 2017 Rusza trzecia polska edycja konkursu Wienerberger Brick Award, w którym nagradzane są najlepsze budynki zrealizowane z wykorzystaniem materiałów ceramicznych. Zgłoszenia można przesyłać do 6 lutego 2017 roku.
Najlepsze budynki z cegły - laureaci Wienerberger Brick Award 2016 Rozstrzygnięto siódmą edycję międzynarodowego konkursu Wienerberger Brick Award. Nagrodę główną otrzymały dwie realizacje - budynek biurowy 2226 projektu Baumschlager Eberle oraz Dom 1014 z Barcelony według koncepcji pracowni Harquitects.