Architektura MuratorWydarzeniaCo pozostało po Pałacu Saskim? Interwencja artystyczna Diany Lelonek w Muzeum Warszawy

Co pozostało po Pałacu Saskim? Interwencja artystyczna Diany Lelonek w Muzeum Warszawy

Muzeum Warszawy otworzyło drzwi magazynów przed Dianą Lelonek. Artystka zwróciła uwagę na zbiory archeologiczne z miejsca, w którym stał Pałac Saski. Efekty tych poszukiwań będzie można zobaczyć w siedzibie głównej Muzeum na Rynku Starego Miasta. To inauguracja cyklu interwencji artystycznych, w ramach których muzealne kolekcje przedstawiane będą w nowych, zaskakujących kontekstach.

Co pozostało po Pałacu Saskim? Interwencja artystyczna Diany Lelonek w Muzeum Warszawy
Pałac Saski w pudełku, z cyklu Pałac 2021; fot. Diana Lelonek

Muzea pokazują publiczności niewielki ułamek swoich zbiorów. Szacuje się, że to od trzech do pięciu procent tego, co zgromadziły. Kolekcja Muzeum Warszawy to ponad 300 tys. obiektów, w większości ukrytych przed zwiedzającymi w magazynach. To do nich zaproszona została Diana Lelonek. Uwagę artystki przykuły kartony pełne potłuczonych naczyń, płytek podłogowych i stiuków, resztek jedzenia, ości ryb i kości zwierząt. Choć nie wyglądają jak pałacowe skarby, to pozostałości życia toczącego się w różnych okresach w miejscu, w którym stał Pałac Saski. W 2006 i 2008 roku na tym terenie prowadzone były badania archeologiczne, w wyniku których wydobyto 29 tysięcy obiektów. Wszystkie one, oczyszczone i opisane, ponumerowane i spakowane w kartony, znajdują się pod opieką Muzeum Warszawy. Nie rządzi już nimi żadna hierarchia – kość kurczaka okazuje się tak samo ważna, jak fragment porcelany.

Czytaj też: Plac Piłsudskiego: miejsce niezgody |

Nad wystawą pracowałam w momencie, kiedy zapadały decyzje o wdrożeniu w życie wielkiego planu odbudowy Pałacu. Zainteresował mnie kontrast pomiędzy otaczającą Pałac narracją i narosłą wokół niego legendą a skromnością i zwyczajnością tych autentycznych pozostałości. Chciałam pokazać te przedmioty po prostu takimi, jakimi są w ich wspólnym, spokojnym trwaniu w archeologicznym magazynie
– mówi Lelonek.

Co pozostało po Pałacu Saskim? Interwencja artystyczna Diany Lelonek w Muzeum Warszawy
Pałac Saski w pudełku I, z cyklu Pałac 2021; fot. Diana Lelonek

Lelonek zainteresował status tych znalezisk, ich uroda i sposoby przechowywania. Artystka podeszła do nich z zaciekawieniem i szacunkiem – fotografując, filmując i przenosząc na wystawę część magazynowego wnętrza. W resztkach budynku dostrzegła stan przejściowy między przedmiotem użytkowym, wytworem człowieka a tworem geologicznym. Fascynacja materialnymi śladami i pozostałościami po ludzkiej działalności, które porzucone zaczynają swoje własne życie wpisuje się w praktykę artystyczną Lelonek.

Czytaj też: Przeciw odbudowie Pałacu Saskiego: list otwarty |

Cykl Interwencji artystycznych to próba świeżego spojrzenia na zbiory Muzeum Warszawy – zarówno te wystawiane, jak i leżące w magazynach. Chcemy, by stały się inspiracją dla artystek i artystów, a tym samym mogły być odczytywane na zupełnie nowe sposoby, istotne dla współczesnej Warszawy
– mówi wicedyrektor Muzeum Warszawy i kurator wystawy Jarosław Trybuś. Pierwsze działanie Diany Lelonek zwraca uwagę na historię przechowywanych w Muzeum rzeczy i warunki ich trwania jakie tworzy muzealna praktyka – dodaje.

Wystawa „Pałac”
Gdzie:
Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42
Kiedy: 9 grudnia 2021 – 31 lipca 2022 roku
Fotografie, film, inscenizacja: Diana Lelonek
Kurator: Jarosław Trybuś
Koordynacja: Michał Tański

Co pozostało po Pałacu Saskim? Interwencja artystyczna Diany Lelonek w Muzeum Warszawy
Pałac Saski w pudełku III, z cyklu Pałac 2021; fot. Diana Lelonek
Co pozostało po Pałacu Saskim? Interwencja artystyczna Diany Lelonek w Muzeum Warszawy
Szczątki ptasie I, z cyklu Pałac 2021; fot. Diana Lelonek
SARP chce konkursu na plac Piłsudskiego: stanowisko Stowarzyszenia Architektów Polskich w sprawie odbudowy Pałacu Saskiego Zarząd główny Stowarzyszenia Architektów Polskich wystosował pismo do prezydenta Andrzeja Dudy wyrażające zaniepokojenie planowaną odbudową Pałacu Saskiego. Postuluje przeprowadzenie konkursu architektonicznego, który dopuszczałby różne rozwiązania zagospodarowania placu.
Przeciw odbudowie Pałacu Saskiego: list otwarty Z inicjatywy m.in. profesor Marty Leśniakowskiej, Andrzeja Pałysa i Grzegorza Piątka powstał list otwarty w sprawie rezygnacji z odbudowy Pałacu Saskiego i zachodniej pierzei placu Piłsudskiego. W ciągu kilku dni pod apelem do Kancelarii Prezydenta RP podpisało się blisko 70 osób, w tym Krystyna Zachwatowicz-Wajda, Agnieszka Holland, Krzysztof Warlikowski, Anda Rottenberg, Maria Poprzęcka i Małgorzata Omilanowska.
Odbudowa Pałacu Saskiego: jest Ustawa o przygotowaniu i realizacji inwestycji Prezydent Andrzej Duda przekazał marszałek Sejmu projekt Ustawy o przygotowaniu i realizacji odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie. W zrekonstruowanych budynkach ma się znaleźć m.in. nowa siedziba Senatu.
Stołeczny konserwator o zmianach na Placu Piłsudskiego. "Plac zmieni się w galerię rzeźb" Plac Piłsudskiego z dwoma pomnikami smoleńskimi oraz odbudowanym Pałacem Saskim? Michał Krasucki: Nie został uwzględniony kontekst historyczny ani urbanistyczny tego miejsca
Instytut Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen na placu Piłsudskiego w Warszawie Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz opracowali projekt nowej instytucji na placu Piłsudskiego w Warszawie. Koncepcję instytutu będącego miejscem refleksji nad dominującymi sposobami upamiętniania wojen można oglądać w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki.
PROJEKT ALTERNATYWNEJ FORMY ODTWORZENIA PAŁACU SASKIEGO Sprowadzenie idei rekonstrukcji Pałacu do formy makro trejażu wykonanego z siatek stalowych na ażurowej konstrukcji, porośniętych pnączami, z artykulacją dwóch przestrzeni zamkniętych w szklanej powłoce, jest zdaniem architekta ratunkiem dla przestrzeni placu, ratunkiem dla jego 'genius loci'.