14 kwietnia 2023 w budynku Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbył się wernisaż „Digital Grotesque III” Michaela Hansmeyera – monumentalnej, panoramicznej projekcji wpisanej w architekturę budynku. Prezentowana instalacja, to eksperymentalny projekt łączący architekturę, sztuki wizualne i badania nad zastosowaniami inteligentnych algorytmów i zaawansowanych technologii druku 3D do kształtowania przestrzeni. Michael Hansmeyer doświadczenie projektowe zdobywał w tak znanych pracowniach, jak Arata Isozaki & Associates czy Herzog & de Mueron, ale jak się okazuje, bardziej niż architektura interesowało go eksperymentowanie i wykorzystanie innowacyjnych technologii, w poszukiwaniu własnych, indywidualnych ścieżek estetycznych. Rzeczywiście, w prezentowanej w NOSPR instalacji nie doszukamy się wpływów tych mistrzów współczesnej architektury – czyli czystej, spoistej formy; spotkamy za to klasyczne kolumny i groty, mocno przetworzone za pomocą algorytmów, odzwierciedlających procesy występujące w przyrodzie.
Hansmeyer, jak sam mówi, jest przeciwnikiem wywodzącej się od Adolfa Loosa maksymy „Ornament to zbrodnia” – proponuję zmianę myślenia o ornamencie (…). Wszyscy jesteśmy chyba zmęczeni powtarzalną, anonimową i monotonną architekturą, która nas otacza. Jak twierdzi kurator Stach Szabłowski, instalacja roztacza (…) przed publicznością wizjonerski pejzaż fantastycznych form, które zostały nie tyle zaprojektowane, ile wyhodowane przez architekta w środowisku wirtualnym przy użyciu inteligentnych algorytmów.
„Digital Grotesque” to flagowy projekt Hansmeyera, który twórca doskonali od lat. Specjalna odsłona przygotowana została dla BMW Art Club, w ramach projektu „Przyszłość to sztuka” - obliczonych na wiele lat działań kulturalnych inspirowanych przez BMW, realizowanych we współpracy z wyznaczającymi nowe ścieżki artystami oraz najważniejszymi polskimi instytucjami kultury. Wernisaż poprzedził koncert orkiestry NOSPR z udziałem wiolonczelistki Inbal Segev pod batutą Valentiny Peleggi.