Design that Educates Awards 2019

i

Autor: Archiwum Architektury Smog Fee Tower, Studio Roosegaarde, nagroda w kategorii Universal Design; Fot. serwis prasowy

Design that Educates Awards 2019

2019-05-30 14:10

Design that Educates Awards to międzynarodowy konkurs, który wskazywać ma na edukacyjny potencjał architektury i wzornictwa. Jego celem jest popularyzowanie najlepszych realizacji i produktów, które oprócz funkcji czysto użytkowych mogą też uczyć.

Design that Educates Awards to międzynarodowy konkurs, który wskazywać ma na edukacyjny potencjał architektury i wzornictwa. Jego celem jest popularyzowanie najlepszych realizacji i produktów, które oprócz funkcji czysto użytkowych mogą też uczyć. Pierwsza edycja przedsięwzięcia, zainicjowanego przez polskiego architekta pracującego w Niemczech Piotra Kuczię oraz Damiana i Rafała Przybyłów z gliwickiej fundacji LAKA, miała swój finał pod koniec marca w trakcie dwudniowej konferencji Architecture in Foyer zorganizowanej w campusie Solarlux w niemieckim Melle. W 15-osobowym jury znaleźli się m.in. David Basulto, założyciel i szef portalu Archdaily, Amandus Samsøe Sattler, właściciel niemieckiego biura Allmann Sattler Wappner, Matthias Hollwich, współzałożyciel portalu Architizer, Carlo Ratti, dyrektor MIT Senseable City Lab, Maria Aiolova, współzałożycielka amerykańskiego think tanku Terreform ONE, czy Tobias Wallisser z Laboratory for Visionary Architecture.

Design that Educates Awards 2019

i

Autor: Archiwum Architektury Centrum Nauki Futurium w Berlinie, Richter Musikowski Architekten, nagroda w kategorii Architecture

Na konkurs nadeszło ponad 100 zgłoszeń z trzydziestu kilku krajów. Sędziowie oceniali prace w trzech kategoriach: Architecture, Product Design i Universal Design. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się pierwszego dnia konferencji.

Design that Educates Awards 2019

i

Autor: Archiwum Architektury Snap-Interlock, Jin Young Song, Product Design; Il. serwis prasowy

W kategorii Architecture zwyciężyło centrum nauki Futurium w Berlinie projektu pracowni Richter Musikowski Architekten. Budynek mieszczący interaktywną wystawę na temat przyszłości i innowacyjne laboratorium, w którym można testować najnowsze rozwiązania i prototypy z różnych dziedzin, sam w sobie stał się narzędziem edukacyjnym. Jest przy tym obiektem o niemal zerowym zużyciu energii. Architektura Futurium jest przejrzysta i nowoczesna. Nie próbuje interpretować przyszłości, ukazuje jej treść w całej koncepcji budynku opierającej się na innowacji i znaczących elementach technicznych, które są widoczne i zrozumiałe dla zwiedzających jako wyraz zrównoważonego budownictwa – podkreślał Amandus Sattler, jeden z sędziów. W tej kategorii jury doceniło też dwie realizacje pracowni KWK Promes Roberta Koniecznego. Nagrodę specjalną zdobyło Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie („A-m” 4/2016), a honorowe wyróżnienie – budynek mieszkalny Unikato w Katowicach („A-m” 1/2019). W kategorii Product Design zwyciężył Amerykanin Jin Young Song projektem Snap-Interlock Modular System. To prototypowe rozwiązanie umożliwiające budowę lekkich konstrukcji i ścianek działowych z pomocą niewielkich stalowych elementów. Sędziowie docenili nie tylko walory funkcjonalne systemu, ale też jego efektowną formę, inspirowaną zasadami budowy żywych organizmów. Za najlepsze rozwiązanie w kategorii Universal Design nagrodzono holenderskie Studio Roosegaarde, autorów znanej także w Polsce instalacji Smog Free Tower, wykorzystującej technologię jonizacji, która pozwala oczyścić 30 tys. metrów sześciennych powietrza na godzinę zużywając do tego mniej energii niż tradycyjny bojler. Dzięki zaangażowaniu Ambasady Królestwa Niderlandów w Polsce, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, a także ING Banku Śląskiego w ubiegłym roku 7-metrowej wysokości antysmogową wieżę przez dwa miesiące można było oglądać w krakowskim w parku Jordana.

Design that Educates Awards 2019

i

Autor: Archiwum Architektury Soar Smart Class, Jaewan Choi, nagroda w kategorii Emerging Designer; Fot. serwis prasowy

Sędziowie przyznali też specjalną nagrodę studencką – Emerging Designer. Ich uwagę przykuł projekt Soar Smart Class autorstwa Jaewan Choi z Korei Południowej – zestaw do nauki wykorzystujący różne współczesne technologie, od rzeczywistości rozszerzonej do wirtualnej. Zwycięzca każdej z kategorii otrzymał 1500 USD, a laureat nagrody dla studentów – 500 USD. Własne wyróżnienie przyznała też firma Solarlux, strategiczny partner konkursu. Otrzymali je autorzy programu edukacyjnego Lima 3.0 z peruwiańskiego IntuyLab: Jose Cepero, Hannah Klug, Walter Soto, Giancarlo Pava. To studenckie warsztaty architektoniczne przeprowadzone w ubiegłym roku we współpracy z Instytutem Koncepcji Przestrzennych i Podstaw Projektowania Uniwersytetu w Stuttgarcie, podczas których uczestnicy szukali pomysłów na lokalne centrum sąsiedzkie w jednej z zaniedbanych dzielnic Limy. Kolejna edycja konkursu Design that Educates Awards już za rok.

(RED)