Pawilon wystawowy Galerii Arsenał w Białymstoku. Autorzy: Agnieszka Kacprzak, Łukasz Szczepanowicz. Fot. materiały prasowe Galerii Arsenał

i

Autor: Archiwum Architektury Pawilon wystawowy Galerii Arsenał w Białymstoku. Autorzy: Agnieszka Kacprzak, Łukasz Szczepanowicz. Fot. materiały prasowe Galerii Arsenał

Drewniana architektura Podlasia prezentowana w nowym pawilonie wystawowym

2013-09-16 11:53

Galeria Arsenał w Białymstoku zaprasza do nowego pawilonu wystawowego. Na dnie osuszonego stawu ogrodu Branickich powstała lekka, lekka konstrukcja nawiązująca do rozwiazań miejscowej architektury drewnianej

Pawilon wystawowy Galerii Arsenał w Białymstoku. Autorzy: Agnieszka Kacprzak, Łukasz Szczepanowicz. Fot. materiały prasowe Galerii Arsenał

i

Autor: Archiwum Architektury Pawilon wystawowy Galerii Arsenał w Białymstoku. Autorzy: Agnieszka Kacprzak, Łukasz Szczepanowicz. Fot. materiały prasowe Galerii Arsenał

Drewniana architektura Podlasia Celem realizowanego przez Galerię Arsenał projektu jest przypomnienie tradycji zdobnictwa drewnianych budynków mieszkalnych na Podlasiu. Projektanci pawilonu, abbsolwenci Wydziału Architektury i Urbanistyki AWSP w Poznaniu Agnieszka Kacprzak i Łukasz Szczepanowicz starali się na nowo zinterpretować tradycyjne rozwiązania. Wzory stosowane przez dawnych budowniczych zostały jednak wykorzystane w innym niż pierwotny kontekście, powielone i przeskalowane. Obiekt składa się z 5 części wystawowych. Poszczególne części pawilonu prezentują 5 wzorów, które stanowią wybór najbardziej charakterystycznych wzorów reprezentujących rożne obszary Białostocczyzny (...),W zależności od tego, z której strony go obserwujemy, obiekt przybiera różne formy. Z jednej strony, pawilon jest inspirowany zdobioną formą trójkątnego szczytu domu. Z drugiej strony, hiperboliczne kształty pojawiające się w obiekcie inspirowane są popularnymi w krajobrazie Podlasia formami tatarskich i cerkiewnych kopuł architektury sakralnej (opis kuratorski).Wykonany ze sklejki i drewna sosnowego obiekt jest niewielki, ale jego realizację poprzedziły wielomiesięczne przygotowania. Poszczególne motywy zaczerpnięte zostały z architektury różnych rejonów Podlasia. Wzory wykorzystywane do niedawna przez twórców sztuki ludowej i wiejskich budowniczych wywodzą się z różnych tradycji. Religijne, kulturowe i etniczne zróżnicowanie dawnych kresów sprawia, że na stosunkowo niewielkim obszarze występują wyraźnie zróżnicowane formy, a poszczególne rejony różnią się od siebie doborem i częstotliwością występowania zdobień. Wzór wycinany w deskach szczytowych stanowił ozdobę domu i wizytówkę gospodarzy. Wykonywane według szablonów ozdoby wystepowały w dziesiątkach wariantów, każdy warsztat ciesielski dysponował własnym wzornikiem. Rozpowszechnione motywy - drzewo, koniczyna, kłos, romb - mają znaczenie symboliczne. Twórcy instalacji starali się przedstawić bogacwo kultury pogranicza. Zaprojektowany przez nich obiekt sytuuje się na granicy między architekturą a rzeźbą; po krótkiej prezentacji w plenerze mógły z powodzeniem znaleźć się w jednej z sal ekspozycyjnych. Projekt: Agnieszka Kacprzak, Łukasz SzczepanowiczTymczasowy pawilon eksponowany będzie do 31 października 2013Osuszony staw Ogrodu Branickich, od strony ul. Legionowej, Białystok