Dworzec Metropolitalny w Lublinie: budowa zintegrowanego centrum komunikacyjnego
Dobiega końca realizacja Dworca Metropolitalnego w Lublinie według projektu pracowni Tremend. Ten największy w regionie węzeł przesiadkowy ma zostać oddany do użytku w lutym 2023 roku.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie powstaje naprzeciwko historycznej stacji PKP Lublin Główny, dzięki czemu już wkrótce powstanie tu najważniejszy węzeł przesiadkowy w mieście, łącząc w jednym miejscu linie kolejowe i autobusowe, transport zbiorowy i indywidualny, a także komunikację międzynarodową i miejską. Budynek główny to dwukondygnacyjny pawilon przekryty ogólnodostępnym, zielonym dachem, wspartym na charakterystycznych ażurowych słupach. Za jego projekt odpowiada pracownia Tremend.
Czytaj też: Dworzec autobusowy w Kielcach: fotospacer po zmodernizowanym obiekcie |
Od początku mieliśmy pomysł na wygląd dworca. Zaprojektowaliśmy obiekt składający się z większej, zewnętrznej bryły, w której zamknięta jest druga, mniejsza – niczym pudełko w pudełku, co prócz kwestii estetycznych i interesującego strefowania funkcji ma istotne znaczenie przy redukcji kosztów ogrzewania. Ogrzewana jest część wewnętrzna, która pośrednio oddaje ciepło otaczającej, mniej wymagającej, zamkniętej przestrzeni większej. Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces – mówi architektka Magdalena Federowicz-Boule z biura Tremend. Dążąc do samowystarczalności energetycznej jako przekrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania dworca. Zaproponowaliśmy też podziemne parkingi z zielonymi otwarciami w formie atrium, wspierającymi cyrkulację powietrza – dodaje.

W sąsiedztwie obiektu zaplanowano specjalne strefy Kiss & Ride, a pod nim obszerny parking dla samochodów. Zmiany obejmą też cały teren wokół. W rejonie dotychczasowego placu dworcowego ruch kołowy zostanie uporządkowany. Priorytet zyskają piesi i rowerzyści. Powstaną strefy wypoczynku z elementami małej architektury i zielenią. Tworząc ten projekt chcieliśmy ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę, by stała się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spędzać wspólnie czas – tłumaczy Magdalena Federowicz-Boule.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie otrzymał ostatnio wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards 2022. Jury doceniło kompleksowe podejście do stworzenia projektu, który nie tylko stara się zminimalizować wpływ na środowisko, ale w sposób przemyślany proponuje wykorzystanie zasobów odnawialnych, m.in. poprzez pozyskiwanie energii z gruntu, wykorzystanie wody deszczowej i szarej, instalację fotowoltaiczną pełniącą funkcję wiat stanowisk autobusowych czy wentylację naturalną wybranych przestrzeni – mówi Daniel Hojniak, starszy inżynier ds. budownictwa zrównoważonego w firmir Sweco Polska, a zarazem jeden z jurorów konkursu.
Mnogość zaproponowanych rozwiązań oraz forma nawiązująca do natury sprawiają, że w przypadku implementacji tych założeń, budynek będzie mógł się ubiegać o miano jednej z ekologicznych wizytówek miasta – dodaje. Warto dodać, że projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie znalazł się w finale World Architecture Festival 2019 w kategorii Infrastruktura, walcząc o Grand Prix u boku 534 projektów i realizacji z całego świata. Według ostatnich informacji zintegrowane centrum przesiadkowe w Lublinie ma zostać oddane do użytku w lutym 2023 roku.






co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!