Architektura MuratorWydarzeniaIngarden & Ewý: trzy dekady w projektach

Ingarden & Ewý: trzy dekady w projektach

Rektor Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego prof. nadzw. dr Klemens Budzowski zaprasza na wernisaż wystawy „Ingarden & Ewý”. Na ekspozycji zobaczymy m.in. najnowsze projekty i najbardziej znane realizacje pracowni.

Ingarden & Ewý: 28 lat
Jedna z koncepcji prezentowanych na wystawie: sala koncertowa Tautos Namai w Wilnie, proj. Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý, Piotr Urbanowicz (2019)

Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý współpracują ze sobą już od 28 lat, początkowo w ramach biura JET Atelier, obecnie jako Ingarden & Ewý Architekci. Do ich najważniejszych wspólnych realizacji należą: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, zaprojektowane we współpracy z Arata Isozaki & Associates (1994), ambasada RP w Tokio (2001), pawilon Polski na EXPO 2005 Aichi (2005), pawilon wystawowo-informacyjny Wyspiański 2000 (2007), Ogród Doświadczeń w Parku Lotników (2008), biblioteka Uniwersytetu Papieskiego (2010), Małopolski Ogród Sztuki (2012) i centrum kongresowe ICE Kraków (2014).

Architekci nie wypracowali własnego, rozpoznawalnego stylu. W Małopolskim Ogrodzie Sztuki możemy znaleźć finezję ceglanego detalu Pawilonu Wyspiański 2000, w Centrum Kongresowym ICE – miękkie formy polskiego pawilonu EXPO w Aichi, ale w istocie są to obiekty stylistycznie odmienne i niepowtarzalne. Ingarden i Ewý to architekci poszukujący, którzy stosują indywidualne rozwiązania wynikające z analizy tematu, kontekstu, lokalnych uwarunkowań – pisał o dokonaniach krakowskiego duetu Antoni Domicz w „A-m” 12/2015.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł w dorobku architektów jest też wspomniane Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Obiekt ten, wzniesiony w 1994 roku vis-à-vis Wawelu  dzięki inicjatywie Krystyny Zachwatowicz i Andrzeja Wajdy, zdobył na przestrzeni lat wiele prestiżowych nagród, ostatnio – Nagrodę dla Realizacji 25-lecia przyznaną przez redakcję „A-m” z okazji jubileuszu miesięcznika w listopadzie tego roku. Do początku lutego wszystkie te realizacje, ale też najnowsze projekty biura będzie można zobaczyć na monograficznej wystawie w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Wernisaż ekspozycji 19 grudnia o godz. 11.00 w budynku A przy ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1.

Krzysztof Ingarden o Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie [FILM] Wykład Krzysztofa Ingardena na temat Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie (proj. Ingarden & Ewý Architekci). Prezentacja odbyła się w ramach otwartych obrad jury towarzyszących konkursowi Innowacje w Architekturze 2017.
"Architektoniczna Chmura" - wystawa w Małopolskim Ogrodzie Sztuki Galeria Architektury GAGA zaprasza na wystawę niezrealizowanych projektów krakowskiej pracowni Ingarden & Ewý.
Ingarden & Ewý na Biennale w Wenecji Do grona licznych przedstawicieli Polski na tegorocznym biennale w Wenecji dołączyła krakowska pracownia Ingarden & Ewý. Architekci zaprezentują specjalnie zaprojektowaną instalację.
Galeria Europa – Daleki Wschód w Krakowie Budynek nowej galerii, choć wzniesiony na przedpolu Mangghi, w żaden sposób nie zakłóca istniejącej kompozycji, której dominantą wciąż pozostaje gmach muzeum projektu Araty Isozakiego. Przeciwnie – wydaje się jakby stał tu od zawsze.
Centrum Kongresowe ICE w Krakowie Wzniesiony po siedmiu latach obiekt niemal nie odbiega od konkursowych wizualizacji. Imponuje warsztatem i sprawną koordynacją wielu złożonych zagadnień technicznych – o nowym, wielkopowierzchniowym centrum kultury zrealizowanym naprzeciwko Wawelu, jego powiązaniach widokowych z nabrzeżem Wisły i panoramą Starego Miasta oraz próbie urbanistycznego uporządkowania okolic ronda Grunwaldzkiego, piszą Krzysztof Bojanowski, Antoni Domicz, Krzysztof Mycielski.
Miejsce spotkań otwarte na miasto - o ICE Kraków Krzysztof Mycielski Zdaniem Bohdana Paczowskiego, przewodniczącego jury, konkurs na projekt gmachu odzwierciedlił tradycyjny podział na zwolenników tendencji klasycznych i romantycznych w architekturze, przy czym zwyciężyli ci drudzy. Obcując ze zrealizowanym obiektem, trudno tego doświadczyć. Nowy budynek w większym stopniu stanowi gadżet niż porusza duszę. Ale czy w końcu chodzi tylko o ikonę, czy również o to, co ten budynek daje miastu?– pisze architekt i krytyk architektury Krzysztof Mycielski.