Isozaki w Manggha

Wystawa - Arata Isozaki. Szkice i rysunki - z okazji 15-lecia działalności Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha. Kuratorem wystawy jest architekt Krzysztof Ingarden.

31.01.2010 (zamknięcie wystawy) Kraków

Arata Isozaki od dawna jest związany z krakowskim Muzeum Manggha, które zostało otwarte w 1994 roku, wtedy jeszcze jako Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej. Główny autorem projektu był Izosaki we współpracy z krakowskimi architektami - Krzysztofem Ingardenem, Jackiem Ewy (Ingarden & Ewy Architekci) i biurem JET Atelier. Obiekt został pomyślany jako miejsce spotkania dwóch tradycji i kultur - na płaszczyźnie zarówno historycznej jak współczesnej, artystycznej i technologicznej. Budynek o funkcji muzealnej i wystawienniczej, składa się z zespółu wielofunkcyjnego, w tym sali konferencyjno-koncertowo-teatralnej. Przestrzenie muzealne wypełniają czasowe wystawy sztuki japońskiej między innymi z kolekcji Feliksa Jasieńskiego, pochodzącej z części zbiorów dalekowschodnich Muzeum Narodowego w Krakowie. W listopadzie 2007 roku poznaliśmy zwycięzców konkursu na nowe
Centrum Kongresowe w Krakowie, które zlokalizowane będzie tuż obok Muzeum Manggha. Autorem zwycięskiej koncepcji okazała się pracownia Ingarden & Ewy Architekci wraz z konsultanem w osobie samego Isozaki. Przypomnijmy, że podczas tegorocznego The World Architecture Festival w kategorii Future Project dotyczącej tematów niezrealizowanych, na liście znalazł się budynek Centrum.

Z okazji jubileuszu 15-lecia działalności muzeum wydana została książka manggha. Historia projektu - a w niej między innymi wywiad, który przeprowadziła dr Marta A. Urbańska z Aratą Isozakim oraz tekst Krzysztofa Ingardena o architekturze Muzeum Manggha.

Informacje: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha, ul. M. Konopnickiej 26, Kraków, tel. 012 267 27 03; 012 267 37 53 fax. 012 267 40 79
http://www.manggha.krakow.pl/

CZYTAJ TAKŻE>> HONOROWA NAGRODA SARP 2009 - Ingarden & Ewý Architekci ("A-m" 02/10)


fotka z /zdjecia/arata_ulotka_A5_art.jpg
Nie tylko Manggha – 10 znaczących realizacji laureata Pritzker Prize 2019 Tegoroczną Pritzker Prize zdobył Arata Isozaki, wybitny japoński architekt, działający zawodowo już od ponad 60 lat. Prezentujemy 10 najbardziej znaczących budynków Isozakiego, które na przestrzeni tego czasu zrealizował w Azji, Europie, Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie.
Pritzker 2019 dla Araty Isozakiego Arata Isozaki, wybitny japoński architekt, urbanista i teoretyk, laureatem Pritzker Prize 2019. „Mając dogłębną wiedzę z historii i teorii architektury, nigdy nie starał się zachować status quo” – uzasadniło jury
Centrum kultury dla masowego odbiorcy - o ICE Kraków Antoni Domicz Projekt gmachu jest efektem wieloletniej, tytanicznej wręcz pracy wykonanej przy współudziale ponad stu inżynierów różnych specjalności, a przy tym znakomicie odpowiada na potrzeby nowego odbiorcy, ukształtowanego przez wielkopowierzchniowe galerie handlowe i spragnionego udziału w spektakularnych widowiskach – pisze architekt Antoni Domicz.
Wykorzystanie walorów widokowych - o projekcie ICE Kraków Krzysztof Ingarden Idea projektu opiera się na czterech kluczowych dyspozycjach. Pierwszą i najważniejszą była decyzja o wykorzystaniu walorów widokowych. Wielokondygnacyjny hol umieściliśmy po wschodniej stronie działki, skąd roztacza się panorama Starego Miasta z Wawelem w centrum i Kazimierza z wieżami kościoła na Skałce. Foyer takie staje się dodatkową widownią – ale i sceną: miejscem, z którego podziwia się Kraków i które oświetlone wieczorem jest doskonale widoczne z pobliskich bulwarów i z wawelskiego wzgórza – pisze główny projektant budynku Krzysztof Ingarden.
Budynek domaga się kontekstu - o ICE Kraków Krzysztof Bojanowski Architektura budynku, będąc swoistym kontrapunktem dla wzgórza wawelskiego, otwiera nowe wyzwanie dla samorządu krakowskiego, związane z potrzebą urbanistycznego uporządkowania jego najbliższego sąsiedztwa – pisze architekt i urbanista Krzysztof Bojanowski.