Japoński gwiazdozbiór: Toyo Ito, SANAA i inni

i

Autor: Archiwum Architektury House NA, Tokio, proj. Sou Fujimoto, 2007–2011, © Iwan Baan, dzięki uprzejmości Museum of Modern Art

Japoński gwiazdozbiór: Toyo Ito, SANAA i inni

2015-12-30 18:46

Architektura Toyo Ito wymyka się jednoznacznym ocenom. Niemniej wciąż inspiruje kolejne pokolenia. Na czym polega fenomen autora słynnej mediateki w Sendai? Co tak naprawdę wyróżnia jego projekty? I co w nich najbardziej pociąga dziś młodych architektów.

Chciałbym projektować rzeczy, których nie da się ująć słowami. Wielu ludzi próbuje wyjaśnić przestrzeń architektoniczną, używając słów, ja natomiast dążę do czegoś, co trudniej jest tak po prostu opisać – to coś bardziej fizycznego, cielesnego – mówił Toyo Ito w wywiadzie udzielonym „A-m” w 2010 roku (Architektura poza słowami, „A-m” 08/2010). W rozmowie tej architekt przyznał też, że na jego twórczość duży wpływ wywarły zwłaszcza wczesne prace czołowego metabolisty Kiyonoriego Kikutakego. Dziś Toyo Ito sam inspiruje kolejne pokolenia japońskich projektantów. Na czym jednak polega fenomen autora słynnej mediateki w Sendai? Co tak naprawdę wyróżnia jego architekturę? I co w projektach tych najbardziej pociąga dziś młodych architektów? Na te pytania próbuje odpowiedzieć portugalski architekt i kurator Pedro Gadanho, obecnie dyrektor powstającego w Lizbonie Muzeum Sztuki, Architektury i Technologii (MAAT). Gadanho, wspólnie z Phoebe Springstubb z działu architektury i wzornictwa nowojorskiej MoMA, przygotowuje właśnie wystawę A Japanese Constellation: Toyo Ito, SANAA, and Beyond.

Czytaj też: Największe miasto świata: fakty i liczby |

Na ekspozycji zobaczymy nie tylko przegląd dorobku samego Toyo Ito, ale też trzech pokoleń japońskich projektantów, na których wywarł on największy wpływ, w tym prace Kazuyo Sejimy i Ryūego Nishizawy, założycieli SANAA, którzy w biurze architekta zdobywali zawodowe szlify, a także m.in. Soua Fujimota, Akihisy Hiraty i Junyi Ishigamiego. Za pomocą modeli, rysunków i zdjęć ponad 40 obiektów zrealizowanych w Japonii po 2000 roku kuratorzy zamierzają ukazać wzajemne zależności, wpływy i inspiracje głównych bohaterów wystawy. Zwracają uwagę na wspólną im wszystkim wrażliwość architektoniczną, która kształtuje się niejako w opozycji do popularnego w zachodniej kulturze modelu gwiazdorskiego i silnego poczucia indywidualności starchitektów. Przypominają, że wielu projektantów, których twórczość zaprezentują, silnie zaangażowała się w spontaniczną pomoc i odbudowę miast po tragicznym trzęsienie ziemi w 2011 roku, które uszkodziło m.in. elektrownię atomową w Fukushimie.

Wystawa: A Japanese Constellation: Toyo Ito, SANAA, and Beyond

13 marca – 4 lipca 2016 roku

Museum of Modern Art (MoMA), Nowy Jork