Architektura MuratorWydarzeniaKino, kawa i Warszawa. Pokazy filmowe w Domu Spotkań z Historią

Kino, kawa i Warszawa. Pokazy filmowe w Domu Spotkań z Historią

Od lutego do czerwca 2013 roku w siedzibie DSH przy ul. Karowej w Warszawie co dwa tygodnie prezentowane będą filmy o Warszawie, dokumenty, kroniki, komedie i historie miłosne... Architektura stolicy, jej mieszkańcy, żyjące w mieście zwierzęta złożą się na obraz miasta. Najbliższe spotkanie odbędzie się 10 marca

Dwa razy w miesiącu w Domu Spotkań z Historią wyświetlane będą filmy dokumentalne i fabularne, przedstawiające Warszawę nieznaną nawet obecnym mieszkańcom miasta – przedwojenną dzielnicę żydowską, dawne przedmieścia z drewniana zabudową, zastąpioną w latach 70. ubiegłego wieku osiedlami z wielkiej płyty, ruiny Śródmieścia w pierwszych powojennych latach...
Pokazom towarzyszyć będą warsztaty dla dzieci. Na zajęciach będą one mogły między innymi narysować mapę miasta, odtworzyć strój noszony na początku ubiegłego stulecia, czy znaleźć szczegóły, którymi różnią się współczesne ulice od tych sprzed kilkudziesięciu lat.

10 lutego, godz. 16.00: Targówek lat 50.
Filmy:
Gdzie diabeł mówi dobranoc (dok., 1955, 10’), reż. Kazimierz Karabasz, Władysław Ślesicki. Targówek, którego już nie ma: miejscowy bazar, Choleryczniak, kirkut, „Bar bródnowski”, grząskie ulice i drewniane domy.
Jescze przed trzydziestu laty Targówek był na wpół rolniczym przedmieściem stolicy, do dziś w dzielnicy działa PGR z dużym sklepem ogrodniczym; dawną zabudowę zastąpiły osiedla mieszkaniowe z wielkiej płyty. W latach 50. Targówek stanowił najuboższą dzielnicę miasta, może najbardziej wyróżniającą się rozległym cmentarzem, czy raczej cmentarzami – z miejską nekropolią sąsiaduje cmentarz żydowski ze stosami pogruchotanych nagrobków. Film Karabasza i Ślesickiego, zaliczany do tzw. czarnej serii dokumentów zrealizowanych w latach postalinowskiej odwilży, pokazuje mroczną twarz miasta, żywo kontrastującą z optymistycznymi obrazami propagandowymi. 

Warszawskie gołębie (fab., 1988, 69’), reż. Henryk Bielski
Wzruszająca opowieść o przemijaniu. Rodzina Wacława Kaczmarskiego od wielu pokoleń mieszka na Targówku i hoduje gołębie. W związku z rozbudową dzielnicy i wyburzaniem starych domów, Kaczmarski wyprowadza się na Ursynów…

Warsztaty dla dzieci:
Mapa Warszawy. Gdzie jest moja szkoła a gdzie lotnisko? Gdzie w Warszawie znajdziemy stare kamienice, a gdzie nowoczesne wysokościowce? Poznajemy swoje miasto wspólnie tworząc wielkoformatową mapę!

24 lutego, godz. 16.00: Przedwojenna, żydowska Warszawa
Filmy:
Nalewki w kolorze (dok. amatorski, 1938, 2’)
Krótkie, ale bardzo wymowne nagranie. Widzimy miejsca i ludzi, których świat miał niebawem zniknąć…

Judeł gra na skrzypcach, (fab.,1936, 80’)
, reż. Józef Green, Jan Nowina-Przybylski
Najsłynniejsza komedia muzyczna kina żydowskiego. Wzruszająca opowieść o wędrownych grajkach z udziałem hollywoodzkiej gwiazdy Molly Picon. Piękna muzyka i zdjęcia z Kazimierza Dolnego oraz Warszawy. Film nakręcony w jidysz.

Warsztaty dla dzieci:
Warszawska kamienica. W jakich budynkach mieszkają współcześni Warszawiacy? Czym różnią się stare mokotowskie kamienice od współczesnych bloków na Gocławiu? Zastanowimy się nad tym, jak niegdyś mieszkali warszawiacy i zaprojektujemy naszą własną kamienicę.

10 marca, godz. 16.00/ Dzień kobiet w PRL
Filmy:
Kronika PKF: Życzenia od Jacka (10B/66), Odfajkowane (11A,69).
Jak w PRL-u obchodzono Dzień Kobiet? Goździk, para rajstop i satyrycznych życzeń Jacka Fedorowicza a w tle Warszawa lat 60.

Pani Bovary to ja
(fab., 1977, 80’), reż. Zbigniew Kamiński
Opowieść o samotnej kobiecie (na motywach dzieła Flauberta), rozczarowanej swoim życiem i realiami tzw. małej stabilizacji, pragnącej zasmakować „wielkiej przygody”. W roli głównej Jadwiga Jankowska-Cieślak i Warszawa lat 70.

Warsztaty dla dzieci:
Z szafy babci i dziadka. Cyklistówka, kapelusz z woalką czy czapka Nike? Siatkowe rajstopy czy skarpetki na podwiązkach? Jak ubierali się nasi pradziadkowie i dziadkowie na co dzień, a jak od święta? Wspólnie zaprojektujemy odpowiedni strój z epoki.

24 marca, godz. 16.00: Warszawa lat 60.
Filmy:
Moja ulica (dok., 1965, 9’), reż. Danuta Halladin
Nostalgiczna opowieść o ulicy Twardej autorstwa znakomitej dokumentalistki. Przed wojną ulica Twarda, po wojnie - Krajowej Rady Narodowej. O swojej ulicy opowiadają jej najmłodsi mieszkańcy.

Pingwin (fab., 1964, 93’), reż. Jerzy Stefan Stawiński
Historia nieszczęśliwej miłości studenta Politechniki rozgrywa się w Warszawie lat 60. (Politechnika, pl. Zbawiciela, ul. Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście, pl. Teatralny). Życie studenckie lat 60. i niezapomniany Zbigniew Cybulski w roli drobnego cwaniaczka.

Warsztaty dla dzieci:  Warszawska ulica (lata 50.) Czy znamy ulicę Marszałkowską, Próżną, Piękną i aleje Ujazdowskie? Czy ulice te tak samo wyglądały 80, 50 i 5 lat temu? Wspólnie zaprojektujemy ulicę, jaką mogą pamiętać nasi dziadkowie: latarnie, ławki, samochody, domy i szyldy sklepowe - zapowiadają organizatorzy.

14 kwiecień, godz. 16.00: Witamy na Pradze!
Filmy:
Rezerwat (fab., 2007, 100’), reż. Łukasz Palkowski
Współczesna „słodko-gorzka” opowieść o mieszkańcach stołecznej Pragi. Fotograf (Marcin Kwaśny) rozstaje się z dziewczyną i wprowadza się do podupadłej kamienicy na Pradze. Właściciel budynku (Krzysztof Janczar) zleca mu wykonanie serii zdjęć ilustrujących fatalny stan posesji. Marcin, fotografując sąsiadów i okolice kamienicy, odkrywa świat, który go fascynuje.
Warsztaty dla dzieci: Mapa Warszawy.

28 kwietnia, godz. 16.00: Warszawa 1948
Filmy:
Warszawa 1948 (dok., 1948, 10’), reż. T. Roman
Propagandowy reportaż z odbudowy stolicy.

Skarb
(fab., 1948, 102’,), reż. Leonard Buczkowski
Do legendy przeszły kilometrowe kolejki przed stołecznymi kinami w lutym 1949 roku. Nawiązująca do stylistyki komedii przedwojennych, historia młodego małżeństwa (Danuta Szafarska, Jerzy Duszyński), która oczekując na własne lokum w odbudowującej się Warszawie, koczuje w prowizorycznym mieszkaniu wraz z parą poszukującą ukrytego podczas okupacji skarbu (Alina Janowska i Adolf Dymsza).

Warsztaty dla dzieci: Warszawska kamienica

12 maja, godz. 16.00: Warszawa 1980
Filmy:
Fragment opowiadania (dok. amatorski, 1980, 15’), reż. Leszek Boguszewski.
Solidarnościowy entuzjazm i realia życia w PRL-u: pustki w sklepach, wieczne kolejki, problemy mieszkaniowe etc.

Krzyk (fab., 1982, 88’), reż. Barbara Sass
Mamy rok 1981, młoda złodziejka z warszawskiej Pragi dzięki pomocy kuratora rozpoczyna pracę w luksusowym domu starców…Mroczna i pełna napięcia historia ludzi z warszawskiego marginesu (ze znakomitą rolą Doroty Stalińskiej).

Warsztaty dla dzieci: Warszawska ulica

26 maja, godz. 16.00: Warszawa roku 1960
Filmy:
Warszawa B (dok., 1960, 10’), reż. Jerzy Dmowski
Powiśle – zaniedbana dzielnica stolicy, nie sprzyjającą nadwiślańskim wędrówkom. Zaskakujące ujęcia przypominające prowincjonalne miasteczko z drewnianymi chałupami, ogródkami przydomowymi i suszącym się na ulicach praniem…

Niewinni czarodzieje (fab., 1960, 83’), reż. Andrzej Wajda
Nastrojowy portret  środowiska młodzieżowo-artystycznego dekady lat 60. Wraz z bohaterami wędrujemy po najmodniejszych miejscach Warszawy (klub Stodoła, Largactil na Starym Mieście, hala Gwardii). Niezapomniane role Tadeusza Łomnickiego i Zbyszka Cybulskiego.

Warsztaty dla dzieci: Z szafy babci i dziadka

9 czerwca, godz. 16.00: Satyrycznie!
Filmy:

Kronika PKF: Warszawa stołeczna wieś (1966, 4’)
Pola uprawne, pastwiska, drewniane wozy na ulicach i stołeczne targowiska i lotnisko Okęcie, czyli „swojska” Warszawa lat 60.

Hydrozagadka (fab., 1970, 70’), reż. Andrzej Kondratiuk
Z nieznanych przyczyn zaczyna brakować wody w Warszawie. Nad rozwiązaniem wodnej afery pracują: profesor Milczarek (Wiesław Michnikowski) oraz nieustraszony detektyw As (rodzimy Superman) Józef Nowak). As podejmuje nierówną walkę z tajemniczym, demonicznym przeciwnikiem…

Warsztaty dla dzieci: Mapa Warszawy

23 czerwca, godz. 16.00: Powrót do Warszawy lat 30.
Filmy:

Kronika PAT z 1937
Poprzedniczka polskiej kroniki filmowej. Zobaczymy m. in. warszawski ogród zoologiczny, Wilanów, ogródki jordanowskie i czytelnie dla najmłodszych.

Jego ekscelencja subiekt (fab., 1933, 78’), reż. Michał Waszyński
Komedia z udziałem Eugeniusza Bodo w roli subiekta w Domu Mody Hersego (zdjęcia kręcone w oryginalnych wnętrzach), który przez przypadek trafia do kręgu arystokracji. Pełna nagłych zwrotów akcji historia miłosna, w której mimo wielu przeciwności, uczucie zwycięża.

Warsztaty dla dzieci: Warszawska kamienica

"Ściana Wschodnia ulicy Marszałkowskiej - co dalej?" Debata w DSH Jak zachować wartościowe założenia urbanistyczne okresu PRL w świetle ich późniejszej degradacji? W środę 29 listopada Dom Spotkań z Historią zaprasza na dyskusję toczącą się wokół tematu wschodniej pierzei ulicy Marszałkowskiej.
MO(NU)MENT: architektura, przestrzeń publiczna i pomniki; miejskie symbole Goethe-Institut i Dom Spotkań z Historią zapraszają do udziału w międzynarodowym konkursie fotograficznym. Termin nadsyłania prac konkursowych upływa 23 sierpnia 2013
Modlin: twierdza na sprzedaż. Zwiedzanie fortyfikacji z FOPA W Twierdzy Modlin Forum Obywatelskie Piękna Architektura dla Warszawy (FOPA) i Dom Spotkań z Historią organizują kolejny wspólny spacer. W sobotę 6 kwietnia odbędzie się ósme z kolei spotkanie, a jego celem będize zwiedzanie wielkiego, XIX-wiecznego systemu fortyfikacji – Twierdzy Modlin
Nieznane oblicze warszawskiej Starówki. Dyskusja w warszawskim Domu Spotkań z Historią Wydawnictwo Bosz zaprasza na spotkanie towarzyszące publikacji książki Arcydzieła architektury i urbanistyki. Polskie Starówki. W dyskusji dotyczącej historii warszawskiego Starego Miasta, a także współczesnych planów zagospodarowania stolicy udział wezmą znani warsawianiści
Warszawa: ład przestrzenny czy chaos. Jubileuszowa debata w warszawskim Domu Spotkań z Historią We wtorek 27 marca w DHS  odbędzie się szesnasta już debata poświęcona problemom ładu przestrzennego w Warszawie
Budujemy nowy dom. Odbudowa Warszawy w latach 1945–1952 Odbudowa, poza blaskami, miała i cienie – dla politycznego efektu nie liczono się z kosztami; burzono ocalałe kamienice, mimo głodu mieszkaniowego w zniszczonym mieście, dla realizacji obłąkanych wizji urbanistycznych (...). W innych realiach politycznych oblicze stolicy byłoby inne, zapewne bardziej w ludzkiej skali, a miejscami prawdziwie wielkomiejskie, bez sztucznego patosu socrealizmu – mówi współautor wystawy Tomasz Markiewicz