Z inicjatywy Johna Sorrella, dyrektora London Design Festival oraz Davida Venablesa ze Stowarzyszenia Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) przedstawiciele 10 londyńskich instytucji kulturalnych zostali poproszeni o wyobrażenie sobie przedmiotów, które chcieliby pozostawić potomnym jako swoją spuściznę. Do udziału w projekcie pod nazwą Legacy (Dziedzictwo) zostali zaproszeni m.in. Hans Ulrich Obrist, dyrektor artystyczny Serpentine Galleries, Alex Beard, dyrektor Royal Opera House czy Maria Balshaw, dyrektor sieci galerii Tate. We współpracy z kilkunastoma młodymi projektantami stworzyli obiekty, które są wyrazem ich marzeń i tęsknot, ale zarazem mają wymiar bardzo praktyczny. Tak powstało dziesięć, często bardzo osobistych instalacji z drewna czerwonego dębu, które można oglądać podczas London Design Festival w dniach 14-22 września. Dziewięć znajduje się na ekspozycji Muzeum Wiktorii i Alberta, a jedna przed Muzeum Historii Naturalnej przy Exhibition Road.
10 zespołów projektowych i ich prace
Projekt: Valet, zespół: Maria Balshaw, dyrektor sieci galerii Tate i projektant Max Lamb
Dr Maria Balshaw, dyrektor sieci galerii Tate, poprosiła projektanta Maxa Lamba o stworzenie wielofunkcyjnego parawanu, za którym mogłaby się przebierać. Balshaw jest w ciągłym biegu, nieustannie pędzi ze spotkania na spotkanie. Przebiera się więc w biurze, ale nie ma tam miejsca na przechowywanie ubrań i kosmetyków. Balshaw nie do końca wiedziała, jak nazwać to, czego potrzebuje. Poprosiła więc Lamba o stworzenie „parawanu z wiszącym lustrem i powierzchnią do przechowywania, dzięki któremu będzie mogła się przebrać". Tak zrodził się pomysł na projekt o nazwie Valet, co po polsku oznacza lokaja. Lamb chciał, aby parawan był wolno stojący, miał miękką, naturalną formę i odrobinę koloru. Wykorzystał porowatość czerwonego dębu, wtłaczając w jego powierzchnię turkusowy barwnik. Poszczególne elementy parawanu łączą się ze sobą bez konieczności stosowania zawiasów lub dodatkowych elementów. Valet zostanie zainstalowany w biurze Marii Balshaw w Tate Britain.
Projekt: Duo, zespół: Alex Beard, dyrektor Royal Opera House i projektant Terence Woodgate
Alex Beard, dyrektor Royal Opera House, zlecił projektantowi Terence'owi Woodgate'owi opracowanie koncepcji dwóch sof do pokoju, w którym odbywa większość swoich spotkań. Do stworzenia komponentów sofy wykorzystano frezarkę CNC. Do mebli dodano zakrzywiony detal fazowany z ukrytymi metalowymi prętami – dzięki temu są solidne, mimo że wyglądają niezwykle lekko. Sofy będą zdobić salę konferencyjną Alexa Bearda w Royal Opera House.
Projekt: Beehave, zespół: Ian Blatchford, dyrektor Science Museum Group i projektantka Marlène Huissoud
Ian Blatchford, dyrektor Science Museum Group, zlecił Marlène Huissoud stworzenie ula do nowej stałej galerii poświęconej przyszłości rolnictwa w Science Museum. Z pomocą rzemieślników z Benchmark, ul o nazwie Beehave został najpierw wykonany ręcznie z czerwonego dębu, aż do osiągnięcia pożądanego kształtu, a następnie poczerniony techniką opalania. Projektantka wraz z zespołem spędziła w Paryżu ponad 100 godzin, nanosząc za pomocą opalarki delikatny grawerunek na drewnianej powierzchni ula.
Projekt: Wooden Hinge, zespół: Iwona Blazwick, dyrektor Whitechapel Gallery, Yael Mer i Shay Alkalay z Raw Edges
Iwona Blazwick, dyrektor Whitechapel Gallery, zleciła Yael Mer i Shayowi Alkalayowi z Raw Edges stworzenie stojaka na książki. Książki mają ogromne znaczenie zarówno dla Blazwick, jak i dla Whitechapel Gallery. Stojak, nazwany Wooden Hinge, będzie wykorzystywany podczas wręczania corocznych nagród Richard Schlagman Art Book oraz do prezentowania nowych katalogów. Blazwick ma także nadzieję, że obiekt zachęci studentów i dzieci odwiedzające galerię do zapoznania się z ofertą książek. Składany stojak wykonano z wykorzystaniem zawiasów z czerwonego dębu amerykańskiego zamiast zawiasów metalowych. Można go będzie oglądać w księgarni Whitechapel Gallery, a także na wydarzeniach i rozdaniach nagród.
Projekt: Fugu, zespół: Tristram Hunt, dyrektor Muzeum Wiktorii i Alberta i Jasper Morrison Studio
Dr Tristram Hunt, dyrektor Muzeum Wiktorii i Alberta, poprosił Jasper Morrison Studio o stworzenie zestawu dwóch krzeseł i stołu do biura dyrekcji muzeum. Kolekcję nazwano Fugu. Huntowi zależało na tym, by krzesła były wygodne, mimo wykonania ich z twardego materiału – stąd ich zaokrąglenia i opływowy kształt. Detale mebli zrobiono przy pomocy tokarki do drewna, frezarką CNC wycięto zaokrąglenia, a całość wykończono ręcznie.
Projekt: Au, zespół: Kwame Kwei-Armah, dyrektor artystyczny Young Vic i Tomoko Azumi
Projektantka Tomoko Azumi z TNA Design Studio współpracowała z Kwame Kwei-Armah, dyrektorem artystycznym Young Vic. Chciał on mieć w swoim ogrodzie przedmiot, który mógłby kiedyś przekazać wnukowi. Kwei-Armah powiedział też projektantce, że drewno przywodziło mu na myśl meble ogrodowe na Karaibach, statki dla niewolników, którymi jego przodkowie przypłynęli z Afryki na Karaiby, a także statek kolonialny, który sprowadził jego rodziców do Wielkiej Brytanii. W odpowiedzi Azumi stworzyła projekt o nazwie Au. Wykonała go z cienkich listewek z czerwonego dębu amerykańskiego, które wyginała na parze do osiągnięcia pożądanego kształtu kadłuba łodzi. Projekt trafi do ogrodu Kwame Kwei-Armah w Londynie.
Projekt: Writer's Collection, zespół: Amanda Nevill, prezes Brytyjskiego Instytutu Filmowego i Sebastian Cox
Amanda Nevill, prezes Brytyjskiego Instytutu Filmowego, poprosiła projektanta Sebastiana Coxa o stworzenie biurka, krzesła i podstawki na pióro. Zakrzywione linie mebli tworzących Writer's Collection odwzorowują linie perspektywy na antresoli Brytyjskiego Instytutu Filmowego, na której zostaną umieszczone. Dyskretne skórzane panele na pulpicie można usunąć, aby odsłonić specjalną przegródkę na piórnik i zwój papieru, który użytkownik biurka może podpisać. Projekt będzie stałym elementem wystroju antresoli Brytyjskiego Instytutu Filmowego, znajdującej się nad kasą biletową.
Projekt: Serpentine Postbox, zespół: Hans Ulrich Obrist, dyrektor artystyczny Serpentine Galleries, Nina Tolstrup i Jack Mama ze Studiomama
Hans Ulrich Obrist, dyrektor artystyczny Serpentine Galleries, zlecił Studiomama stworzenie dużej i małej skrzynki pocztowej dla Serpentine Galleries. Obrist wierzy, że pocztówki odgrywają ważną rolę w sztuce współczesnej i ożywiają sztukę ręcznego pisania w erze cyfrowej. Często prosi artystów, poetów i architektów o napisanie lub naszkicowanie czegoś na pocztówce. Następnie umieszcza to na swoim profilu na Instagramie – to jego sposób na ratowanie sztuki ręcznego pisania. Skrzynki pocztowe mają na zewnątrz ryflowanie, utworzone za pomocą frezarki na kawałkach czerwonego dębu, które następnie sklejono. Wlot na listy utworzono z bloku z czerwonego dębu wyciętego przy pomocy frezarki CNC. Duża skrzynka pocztowa stanie pod drzwiami Serpentine Gallery, a mała w księgarni.
Projekt: Musical Shelf, zespół: Tamara Rojo, dyrektor artystyczna English National Ballet i Martino Gamper
Tamara Rojo, dyrektor artystyczna English National Ballet, współpracowała z Martino Gamperem. Rojo marzyła o meblu, który odzwierciedlałby jej ogromną miłość do muzyki, a jednocześnie pomieściłby jej bogatą kolekcję winyli. Gamper zastosował połączenie przydymionego czerwonego dębu na poziomych półkach i jaśniejszego forniru na pionowych elementach. Dzięki temu rysunek słojów biegnie pod kątem i odzwierciedla ukośny projekt mebla. Musical Shelf docelowo trafi do salonu Tamary Rojo w jej mieszkaniu w Londynie.
Projekt: The Nest, zespół: John Sorrell, dyrektor London Design Festival i Juliet Quintero z Dallas-Pierce-Quintero
John Sorrell, dyrektor London Design Festival, poprosił Juliet Quintero z Dallas-Pierce-Quintero o stworzenie siedziska do ogrodu w jego domu na wsi. Siedzisko ma kształt ptasiego gniazda i stanie w otoczeniu drzew obok jednego ze stawów, tworząc miejsce do kontemplacji i refleksji. Deski z czerwonego dębu poddano modyfikacji termicznej, dzięki czemu projekt będzie bardziej odporny na działanie czynników atmosferycznych. Za inżynierię strukturalną siedziska odpowiada firma Arup.