Pod hasłem In (the) FUTURE: perspektywa sztuki przestrzeni 7 marca rozpoczeło się w Krakowie VI Międzynarodowe Biennale Architektury Wnętrz. Tegoroczna edycja wydarzenia, które od 2010 roku organizuje krakowska ASP, poświęcona została myśleniu o przyszłości projektowania i projektowaniu przyszłości w kontekście zmian kulturowych, ekonomicznych, technologicznych i społecznych. Jednym z elementów biennale tradycyjnie był konkurs studencki. Zadanie uczestników polegało na zinterpretowaniu głównego tematu. W konkursie wzięli udział studenci wyższych uczelni artystycznych i projektowych z Polski i zagranicy. Jak podkreślali organizatorzy temat wynikał z potrzeby spojrzenia na proces tworzenia przestrzeni przez pryzmat młodych, przyszłych projektantów, którzy zupełnie inaczej myślą o projektowaniu przyszłości niż ich nauczyciele. Nie chcą widzieć świata w sposób wizjonerski, nie mają potrzeby tworzenia nowych utopii, ważna dla nich jest zmienność i wolność. Z przeglądu nadesłanych prac wynikało, jak stwierdziła dziekan Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie Beata Gibała-Kapecka, że dla młodych ważne są odniesienia do natury, tożsamości miejsca, eliminowanie nadmiaru technologii oraz szczególne zwrócenie uwagi na relacje międzyludzkie. Z kolei zdaniem Tadeusza Pietrzkiewicza, dziekana Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, młodzi architekci patrzą na architekturę i przestrzeń jak na produkt, który może zmieniać funkcję, „umierać razem z nami”, to znaczy być wchłaniany i recyklingowany. Młodym nie zależy na budowaniu pomników, jak czynili to Nouvel czy Koolhaas, skupiają się na stronie socjologicznej, postrzegają struktury i obiekty oraz ich wnętrza jako miejsca mające pomagać w relacjach międzyludzkich – dodała Beata Gibała-Kapecka. Te aspekty widoczne były w pracy Joanny Jaros, studentki ASP im. Jana Matejki w Krakowie, która otrzymała Grand Prix VI Międzynarodowego Biennale Architektury Wnętrz. Jej projekt to adaptacja hotelu w Krakowie na wielofunkcyjne miejsce użyteczności publicznej. W „kulach” doczepionych do elewacji budynku, pełniących różne funkcje (cooworking, restauracja, relaks) można oddychać świeżym powietrzem dostarczanym przez umieszczone w nich specjalne urządzenia.
Biennale Architektury Wnętrz w odpowiedzi na wyzwania
Przyznano także nagrodę ufundowaną przez Dziekan Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie Beatę Gibałę-Kapecką, którą otrzymał Samuel Kostecki z Wydziału Architektury UAP w Poznaniu oraz cztery wyróżnienia. Ogłoszenie wyników i prezentacja prac konkursowych miała miejsce w Małopolskim Ogrodzie Sztuki 11 marca. W związku z zagrożeniem wirusem Covid-19 otwarcie wystawy było rodzajem happeningu – organizatorzy wystąpili w strojach ochronnych i maskach. W ramach VI Międzynarodowego Biennale Architektury Wnętrz pod hasłem in (the) FUTURE_perspektywa(y) sztuki przestrzeni odbyła się też konferencja naukowa. Co charakterystyczne, w odpowiedzi na wyzwania obecnej sytuacji i zakazu zgromadzeń, goście z polskich i zagranicznych uczelni wzięli w niej udział za pośrednictwem internetu. Imprezie towarzyszyło też wiele innych wydarzeń, m.in. wystawa INTERDYSCYPLINARNI_kadra – prezentująca twórczość pracowników Wydziału Architektury Wnętrz krakowskiej ASP, The FUTURE IS NOW – ukazująca efekty interdyscyplinarnych działań projektowych na wydziale czy wystawa INTERDYSCYPLINARNI_EU – będąca subiektywną wizją zamieszkiwania w przyszłości, a przedstawiającą prace wykonane przez zespoły studentów z zagranicznych uczelni, m.in. z Francji, Hiszpani, Belgii czy Grecji. Tegoroczne biennale połączone zostało z obchodami 70-lecia Wydziału Architektury Wnętrz i 106. rocznicy kierunku architektura wnętrz. W związku z jubileuszem wydana została monografia – pierwsza próba przedstawienia historii wydziału.