Dutch Design Week

Największe święto dizajnu w Holandii z udziałem polskiego wzornictwa

2024-10-21 13:16

Podczas Dutch Design Week w Eindhoven – największego święta dizajnu w Holandii – otwarta została przekrojowa wystawa polskiego wzornictwa Polish Job 2.0. Ekspozycja przygotowana przez Łódź Design Festival jest pretekstem do analizy współczesnego polskiego rynku oraz przeglądem najciekawszych produktów nagrodzonych w plebiscycie must have, organizowanym przez łódzki festiwal od 2011. Organizatorom zależało na przekrojowym wyborze twórczość rodzimych projektantów i projektantek, którzy, czerpiąc z tradycji, wyznaczają trendy.

Architektura w drodze: Pszczyńskie Centrum Kultury

Spis treści

  1. Aktualne spojrzenie na polski design
  2. Jakie projekty zostały zaprezentowane podczas Polish Job 2.0. na Dutch Design Week
  3. Organizatorzy wystawy Polish Job 2.0
Polish Job

i

Autor: materiały prasowe ŁDF

Aktualne spojrzenie na polski design

Polish Job 2.0 to przygotowana przez Łódź Design Festival przekrojowa wystawa projektów i wdrożeń ukazuje współczesną polską myśl wzorniczą, jej charakterystykę i unikatowość, aktualne trendy, rozwój marek, ewolucję produktów i najbardziej obiecujące kierunki rozwoju dizajnu w Polsce. Prezentacja jest pretekstem do analizy współczesnego polskiego rynku, przeglądem najciekawszych produktów oraz próbą uchwycenia kryteriów identyfikujących spójność marki. Pierwsza odsłona wystawy Polish Job miała miejsce podczas Milan Design Week w 2014 roku, wówczas zaprezentowane zostały trzy powiązane ze sobą wątki: lokalność, nostalgia i innowacyjność, charakteryzujące polskie wzornictwo. Aktualna perspektywa pokazuje, że polski dizajn poza czerpaniem z regionalnych motywów i zasobów, zabawą i przetwarzaniem wzorów z przeszłości czy próbami eksperymentowania i tworzenia nowych rozwiązań cechuje również odpowiedzialność i zaradność. Polscy projektanci coraz częściej proponują bardziej efektywne czy etyczne rozwiązania, minimalizując ilość odpadów lub podchodzą kreatywnie do ponownego użycia istniejących zasobów podczas produkcji. Wszystkie pięć kategorii przenika się i łączy w projektach i wdrożeniach wybranych na wystawę.

O kulisach powstania wystawy, o projektach i tego, jak przenikają się one przez pięć wyznaczników Polish Job 2.0, organizatorzy i projektanci opowiedzieli podczas oprowadzania kuratorskiego:

Wybór obiektów nie był łatwy. Przeanalizowaliśmy blisko 1000 produktów wyróżnionych w plebiscycie must have na przestrzeni 14 lat. Kolekcja ukazuje zmiany w polskim dizjanie, materiały używane przez projektantów oraz cechy, które definiują współczesne polskie wzornictwo. Pomimo ogromnej różnorodności krajowego dizajnu, główne wartości, którymi kierują się projektanci i producenci, skupiają się wokół pięciu przenikających się pojęć: innowacyjność, odpowiedzialność, zaradność oraz lokalność i nostalgia. Wybrana do prezentacji kolekcja idealnie odzwierciedla współczesność polskiego wzornictwa oraz kierunki jego rozwoju, niosące obietnicę ciągłego doskonalenia i świeżego spojrzenia na dominujące trendy w międzynarodowym designie, a jednocześnie łączenia tradycji i gwarancji jakości produktów – mówią organizatorzy

Jakie projekty zostały zaprezentowane podczas Polish Job 2.0. na Dutch Design Week

Plebiscyt must have to jedna z najważniejszych części, z których składa się Łódź Design Festival. Od 2011 rada ekspertów śledząc zmiany i nowinki polskiego designu, przyznaje znak jakości must have dostępnym na polskim rynku produktom, które są nowatorskie, wrażliwe społecznie, powstają w trosce o zasoby i skupiają uwagę pomysłowością. Plebiscyt inspiruje projektantów do pracy nad innowacyjnymi rozwiązaniami, a producentów zachęca do inwestowania w design jako kluczowy element swojej strategii rynkowej.

Wybrane projekty do wystawy Polish 2.0.:

1. Banffy, projekt: Klaudia Janikowska, Yuliya Neronskaya, produkcja: Noti

2. BraillePen24, projekt: Zespół Harpo  pod kierownictwem mgr inż. Jarosława Urbańskiego, zespół Metaphor – Anna Wróblewska oraz projektantki Joanna Leciejewska i Agnieszka Mazurek, produkcja: HARPO

3. Emanui, projekt: Iga Słowik, Paul Lequay, produkcja: She is Lucid

4. Fotel RM58, projekt: prof. Roman Modzelewski, produkcja: VZÓR

5. HopOnTop, projekt: Magdalena Gazur, produkcja: Huta Julia w Piechowicach

6. Ilustracje do noszenia, projekt: Marcelina Jarnuszkiewicz, produkcja: Marcelina Jarnuszkiewicz

7. Kilimy z Polski, projekt: Wiktoria Podolec, produkcja: Tartaruga

8. Kolekcja plakatów „Wypoczynek”, projekt: Katarzyna Jasińska, produkcja: Gra-Fika

9. Krzesło Boto, projekt: Bartłomiej Pawlak, Łukasz Stawarski (Pawlak & Stawarski), produkcja: Holme

10. LaLa, projekt: Wooden Story Team, produkcja: Wooden Story

11. Meble Remiosło, projekt: Weronika Krygicz, Klaudia Piwowarska, produkcja: Remiosło

12. Plantacja, projekt: Alicja Patanowska, produkcja: Alicja Patanowska / Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież”

13. Polish food, projekt: Katarzyna Hetman, produkcja: Hetman Jewelry

14. STEP FORWARD, projekt: Sebastian Szypuła, produkcja: BOHEMA Clothing

15. Stół Deska Do Deski, projekt: Agata Kulik, Paweł Pomorski, produkcja: MALAFOR

16. Tapeta BIOLEN TERRA, projekt: Studio Dekorami, produkcja: TECHNOCOLOR S.C. DULEWICZ JOANNA, BAUĆ WOJCIECH

17. Tynk gliniany wykończeniowy/Kolekcja Kolory Ziemi, projekt: Marcin Kacprzyk, produkcja: COSTKA Budownictwo Naturalne

18. UGLYTOYS Dorota Dziak, projekt: Dorota Dziak, produkcja: Dorota Dziak

19. VANK_CUBE, projekt: Anna Vonhausen, produkcja: VANK

20. In my forest, projekt: Aleksandra Kujawska dla DESA Home, produkcja: Aleksandra Kujawska

21. Woskowijka by Malu, projekt: Marta i Łukasz Wilczek, produkcja: Malu Marta Wilczek

22. Zestaw Hi-Fi Unitra, projekt: Wiktor Szulfer, produkcja: Unitra

23. Zestaw kawowo-herbaciany OTOK, projekt: Bartłomiej Pawlak, Łukasz Stawarski (Pawlak & Stawarski), produkcja: Zakłady Ceramiczne „BOLESŁAWIEC”

Organizatorzy wystawy Polish Job 2.0

Organizatorzy i twórcy wystawy: Łódź Design Festival (koncepcja wystawy), Bogusława Bronowicka (współpraca kuratorska), Małgorzata Jaguszewska (produkcja wystawy), Aleksandra Kietla (promocja & PR), Katarzyna Ludwisiak (grafika & projekt wystawy), Hanna Nadolska (wsparcie produkcji), Michał Piernikowski (kuratorowanie i tworzenie treści), Łukasz Piernikowski (koordynacja techniczna)

Wystawa Polish Job 2.0.

Dutch Design Week / Eindhoven

fffunction.studio, Halvemaanstraat 18H

19-26.10.2024 / 11:00-18:00

27.10.2024 / 11:00-16:00

Listen to "Architektura-murator. Podcast 30/30" on Spreaker.