Nie tylko Polska – architektura niepodległości w Europie Środkowej

i

Autor: Archiwum Architektury Sanatorium w Istebnej, proj. Jadwiga Dobrzyńska, Zbigniew Łoboda, 1937; fot. archiwum NAC

Nie tylko Polska – architektura niepodległości w Europie Środkowej

2018-10-29 19:17

Organizowana z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości nowa wystawa Międzynarodowego Centrum Kultury pokazuje różnice i podobieństwa w rozwoju architektury państw, które pojawiły się na mapie Europy po 1918 roku.

W ubiegłym roku, z okazji setnej rocznicy niepodległości Finlandii w kilku polskich miastach mieliśmy okazję oglądać wystawę Echa – sto lat fińskiej architektury i designu. W tym czeka nas wysyp jubileuszowych ekspozycji poświęconych odzyskaniu suwerenności przez Polskę, z czego gros siłą rzeczy odnosić się będzie do kształtowania wizerunku młodego państwa poprzez architekturę. Biorąc pod uwagę, że po traktacie wersalskim na mapie Europy pojawiły się również inne kraje regionu, w najbliższym czasie podobnych prezentacji można spodziewać się na Węgrzech, Litwie, Łotwie i w Estonii. W tym kontekście zapowiadana wystawa w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie będzie wyjątkowa, bo spróbuje nakreślić tło przemian architektoniczno-społecznych dokonujących się po I wojnie w całej Europie Środkowej, odpowiadając przy okazji na pytanie o różnice i podobieństwa w rozwoju architektury poszczególnych państw. Nie zabraknie prezentacji tak sztandarowych dzieł z okresu polskiego międzywojnia, jak sanatorium w Istebnej (proj. Jadwiga Dobrzyńska, Zbigniew Łoboda, 1937) czy katowicki drapacz chmur (proj. Tadeusz Kozłowsk, Stefan Bryła, 1934), ale zobaczymy też wiele nieoczywistych i rzadko przywoływanych przykładów.

Architektura niepodległości w Europie Środkowej

Gdzie: Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków

Kiedy: 9 listopada 2018 – 10 lutego 2019

Kuratorzy: Łukasz Galusek, Żanna Komar, Helena Postawka-Lech, Michał Wiśniewski, Natalia Żak

Pytanie: Kto zaprojektował katowicki drapacz chmur?