Za nami trzecia edycja Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej w Gdyni organizowanego przez stowarzyszenie Traffic Design. Wśród zaproszonych artystek i artystów w tym roku znaleźli się goście nie tylko z Polski, ale też z Holandii, Szwajcarii i Ukrainy. Za ich sprawą w przestrzeni miasta pojawiły się lub wkrótce się pojawią zupełnie nowe interwencje, w tym rzeźby dzikich zwierząt ukraińskiej ilustratorki Olii Hordiienko, biomural z organicznych odpadów takich jak skorupki jajek i fusy autorstwa Blanki Byrwy czy instalacja z przetworzonego plastiku projektu holenderskiego duetu The New Raw. W programie tradycyjnie nie zabrakło warsztatów projektowych, spotkań z artystami oraz pokazów filmowych. Przez cały czas trwania biennale w siedzibie Traffic Design można było też oglądać wystawę, w ramach której zaprezentowano poszczególne realizacje, stojące za nimi idee oraz sylwetki ich autorek i autorówPierwszą instalacją, którą dzięki tegorocznej edycji wydarzenia można zobaczyć na terenie Gdyni jest 12-metrowy Comb zaprojektowany i wykonany przez architektkę Foteini Setaki i architekta Panosa Sakkasa z rotterdamskiego kolektywu The New Raw. Abstrakcyjna kompozycja, przywodząca na myśl zamaszyste pociągnięcia pędzla, została zamontowana na jednej ze ścian chłodni Lacpol przy ulicy Polskiej 15. Jak tłumaczą autorzy, instalacja powstała z przetworzonego plastiku pochodzącego z wyłowionych z morza lin cumowniczych i sieci rybackich. Projektanci często korzystają z plastikowych odpadów, tworząc przy ich pomocy siedziska, plażowe przebieralnie i inne meble miejskie.
Kolejna realizacja to również efekt współpracy polsko-holenderskiej. Liczący około 50 metrów mural projektu biura Thonik z Amsterdamu znajduje się w industrialnej przestrzeni gdyńskiego portu przy ulicy Kadłubowców. Rozpoczynając współpracę z holenderskim studiem, chcieliśmy, aby projekt nawiązywał do stoczniowej historii miasta. Ucieszyła nas propozycja, aby zamiast nazw statków czy ulic, potraktować zadanie w sposób niebezpośredni: nawiązaniem do piosenki Nicka Cave’a „The ship song” – mówi Monika Domańska z Traffic Design. Na ścianie budynku przy kadłubowców pojawił się więc jeden z wersów piosenki: Come sail your ships around me. Zastosowany tam krój pisma o nazwie Fernhout, autorstwa Thonik, entuzjaści liternictwa mogą kojarzyć m.in. z identyfikacji wizualnej Dutch Design Week, za którą odpowiadało właśnie to studio. W realizacji są już następne projekty biennale: mural szwajcarskiego studia Feixen, wspomniane rzeźby Olii Hordiienko, ekomural Blanki Byrwy oraz instalację Malwiny Konopackiej i Jacka Walesiaka będzie można oglądać w najbliższych tygodniach w przestrzeni Grabówka.
Newsletter „Architektury-murator”co tydzień nowa porcja najświeższych architektonicznych newsów z Polski i ze świata!