Pani Architekt

Architektura to jednak ciągle męski świat, stwierdzają kuratorzy wystawy FRAU ARCHITEKT. Prezentując 22 portrety niemieckich architektek działających w ostatnim 100-leciu, zastanawiają się dlaczego nadal tak jest.

Pani Architekt
Iris Dullin-Grund na okładce pisma „Die Frau von Heute”, 1961, Nr. 40, fot. serwis prasowy

Historia niemieckich architektek rozpoczyna się właściwie już ponad 100 lat temu - w 1907 roku w Berlinie własne biuro założyła Emilie Winkelmann. Potem był modernistyczny przełom i mocne wejście na architektoniczną scenę takich postaci, jak słynna Margarete Schütte-Lihotzky – projektantka Nowego Frankfurtu, czy wykształcona w Bauhausie Lotte Stam-Beese, która po wojnie, zasiadając w miejskim urzędzie planowania, budowała w Rotterdamie wzorcowe tanie osiedla mieszkaniowe. Jeszcze później, w 1970 roku urząd miejskiego architekta Neubrandenburga objęła Iris Dullin-Grund, która sprawowała tę funkcję aż do ponownego zjednoczenia Niemiec, zaś w 1984 roku pierwszą kobietą-profesorem projektowania na niemieckim wydziale architektury została Ingeborg Kuhler (na taki krok zdecydowała się Berlin Hochschule der Künste - dzisiejszy berliński uniwersytet artystyczny UdK). Obecnie najbardziej rozpoznawalne niemieckie architektki to m.in. zajmująca się zrównoważoną humanitarną architekturą Anna Heringer i Susanne Hoffmann – założycielka berlińskiego biura Baupiloten projektującego w oparciu o zasady społecznej partycypacji.
Od pewnego czasu wyraźnie więcej kobiet niż mężczyzn studiuje architekturę i jest to trend zwyżkowy. Różnica między liczbą studentek i liczbą kobiet zarejestrowanych w izbie architektów wynosi około 20%. Z tych, które zostają w zawodzie, niewiele gra w pierwszej lidze. Architektura to więc jednak ciągle męski świat. A zatem zasadnicze pytanie brzmi: dlaczego tak wiele kobiet, które kończą studia ze świetnymi ocenami, od niej się odwraca? - zastanawiają się twórcy wystawy z Deutsches Architekturmuseum (DAM), dodając samokrytycznie, że z 370 wystaw zorganizowanych przez to muzeum od momentu jego powstania w 1984 roku 100 dotyczyło indywidualnych projektantów, a tylko 4 z nich były monografiami twórczości architektek.
Ekspozycji towarzyszy m.in. prezentacja niezrealizowanych berlińskich projektów Zahy Hadid (Treasures from the Archive) oraz międzynarodowe sympozjum w styczniu 2018 roku pod hasłem Women Architects and Politics in the long 20th Century.

FRAU ARCHITEKT – Over 100 Years of Women in Architecture
Kuratorzy: Mary Pepchinski, Christina Budde, Wolfgang Voigt
Do 8 marca 2018
Deutsches Architekturmuseum (DAM)
www.dam-online.de

Róża dla Mian Yang Niemiecka pracownia Pysall.Ruge zwyciężyła konkurs na opracowanie koncepcji rozwoju chińskiego miasta. Stworzono program wokół istniejącej centralnej tkanki urbanistycznej o układzie przypominającym rozłożone płatki róży.