Architektura MuratorWydarzeniaPolski pawilon na Biennale w Wenecji: uroczyste otwarcie już 30 maja

Polski pawilon na Biennale w Wenecji: uroczyste otwarcie już 30 maja

30 maja 2013 odbędzie się uroczyste otwarcie wystawy w polskim pawilonie na 55 Wystawie sztuki – La Biennale di Venezia

Realizacja wystawy Konrada Smoleńskiego, Everything Was Forever, Until It Was No More, Węgrów, 2013, fot. Bartosz Górka, CC BY-SA. Fot. materiały prasowe Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Realizacja wystawy Konrada Smoleńskiego, Everything Was Forever, Until It Was No More, Węgrów, 2013, fot. Bartosz Górka, CC BY-SA. Fot. materiały prasowe Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki

Na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji Polskę reprezentować będzie wystawa Konrada Smoleńskiego; kuratorami polskiej ekspozycji na Biennale w Wenecji są Daniel Muzyczuk i Agnieszka Pindera.
Zaprojektowana przez Konrada Smoleńskiego wystawa to złożona, wieloczęściowa  instalacja. Podobnie jak w przypadku ostatniej polskiej ekspozycji z Biennale Architektury, sednem wystawy jest struktura dźwiękowa.

Instalacja oddziaływać ma na widza za pośrednictwem wzroku i słuchu, a bodźce uzupełniają się i nawzajem wzmacniają. Dźwięki dzwonów, głośników i innych elementów dźwiękowej maszynerii przytłaczają widza; wnętrze pawilonu polskiego zmienia się w przestrzeń futurystycznej hali – fabryki. Elememnt wyjściowy, dźwięk klasycznego dzwonu, jest przekształcany, zakłócany, retransmitowany.
Ekspozycję uzupełnia katalog  z krytycznymi tekstami Craiga Dworkina, Alexandry Hui, Andrieja Smirnowa, oraz kuratorów eksponowanego na weneckim Biennale projektu. Tom uzupełniają dyskusje dotyczące czasu, dźwięku i przepływu informacji; wśród autorów tekstów znaleźli się m.in. fizyk Julian Barbour, filozof Simon Critchley, muzyk  Eugeniusz Rudnik i kuratorem wystaw Thibaut de Ruyter.

Wystawy na Wawelu projektu pracowni NArchitekTURA Aranżacje ekspozycji na Zamku Królewskim na Wawelu są przykładem osobistych i nowoczesnych interwencji wkomponowanych w historyczne tło miejsca – o projektach ekspozycji pracowni NArchitekTURA piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Nieznane niewiadome: 23. triennale w Mediolanie Triennale w Mediolanie to jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych architekturze i wzornictwu. Tegoroczna wystawa, którą można oglądać jeszcze do 11 grudnia, prezentuje prace ponad 400 artystów, projektantów, architektów i naukowców z ponad 40 krajów, w tym z Polski. Relacja Tomasza Żylskiego.
Botticelli na Zamku Królewskim w Warszawie Projektant aranżacji wystawy, przy opowiadaniu renesansowych historii, podjął ryzyko wypełnienia sali dużą powierzchnią samej czystej formy –  o ekspozycji Botticellego na Zamku Królewskim w Warszawie, autorstwa NArchitekTURY, pisze Adam Orlewicz.
Hokusai. Wędrując… Po wystawie oprowadza Bartosz Haduch Do 5 grudnia w Muzeum Narodowym w Krakowie można oglądać wystawę drzeworytów Katsushiki Hokusaia „Hokusai. Wędrując…”. Projekt aranżacji ekspozycji opracowało biuro NArchitekTURA Bartosza Haducha.
Jadwiga Grabowska-Hawrylak w Lizbonie! Dorobek Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak po raz drugi zostanie zaprezentowana poza Polską. Przez trzy miesiące w siedzibie Trienal de Arquitectura de Lisboa będzie można zobaczyć projekty, rysunki oraz modele najciekawszych obiektów autorstwa architektki.
Biennale architektury w Wenecji 2021: miniprzewodnik Marcina Bratańca i Urszuli Forczek-Brataniec Biennale architektury, chwalone, krytykowane, ogłaszane martwym jak sama Wenecja, i jak ona wciąż wyłaniające się z laguny, to wciąż jeden z najważniejszych punktów węzłowych myślenia o architekturze – piszą w osobistej relacji specjalnie dla „A-m” Marcin Brataniec i Urszula Forczek-Brataniec. Co warto zobaczyć podczas tegorocznego biennale architektury? Prezentujemy autorski przewodnik krakowskich architektów, którym, mimo obostrzeń związanych z pandemią, udało się dotrzeć do Wenecji.