fotka z /zdjecia/wroc01_art(1).jpg

i

Autor: Archiwum Architektury

Pożegnaj wrocławski dworzec z aparatem!

2010-04-07 2:00

Muzeum Architektury zaprasza na wydarzenie - Photo Day. Photo Day to ostatnia szansa, żeby uwiecznić na fotografiach stary dworzec we Wrocławiu przed jego modernizacją, która rozpocznie się lada dzień.

Podczas Photo Day będzie możliwość (ostatnia!) sfotografowania schronu przeciwlotniczego pod placem przeddworcowym.  Amatorzy fotografii wejdą do niedostępnego na co dzień tunelu piwnego biegnącego pod peronami, którym to dawniej dostarczano towar do peronowych sklepików. Do dyspozycji uczestnikom akcji zostanie oddany hall główny dworca, a także znajdująca się nad wejściem głównym od strony ulicy Piłsudskiego dawna „sala posiedzeń zarządu kolei” z pięknym kasetonowym sklepieniem. To jeszcze nie wszystkie atrakcje. Oprócz tego miłośnicy fotografii będą mogli wejść do zamkniętego wschodniego skrzydła budynku dworca Wrocław Główny i wielu innych równie ciekawych miejsc.

Photo Day na dworcu Wrocław Główny rozpocznie się 10 kwietnia o godzinie 10. i potrwa do godziny 13.30. Zapraszamy!

Photo Day to ostatnia szansa na sfotografowanie wnętrz dworca Wrocław Główny przed jego modernizacją, która zacznie się jeszcze w kwietniu. Projekt „ODTWORZENIE ZABYTKOWEGO HISTORYCZNEGO KOMPLEKSU DWORCA WROCŁAW GŁÓWNY Z PRZEBUDOWĄ KOLEJOWEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Dworzec Wrocław Główny – został wybudowany w latach 1855-1857 według projektu Wilhelma Grapowa w stylu neogotyku Tudorów. Początkowo dzisiejszy hall dworca służył jako hala peronowa. To właśnie stąd odjeżdżały pociągi, a podwyższenie, które do dziś można dostrzec służyło za peron. Hala peronowa, długa na 200 metrów, wraz z budynkiem dworca była w XIX wieku jednym z największych tego typu obiektów w Europie. W tamtych czasach w budynku dworca mieściły się restauracja, poczekalnie: dla VIP-ów (z osobnym korytarzem na peron) oraz I, II i III klasy. Przed wejściem głównym rozciągał się olbrzymi, oparty o założenia ogrodowe plac przeddworcowy. Na przełomie XIX i XX wieku dynamiczny rozwój miasta i kolei wymusił rozbudowę obiektu. W latach 1899-1904 perony zostały przeniesione na nasyp kolejowy, dzięki czemu powstało pięć peronów przykrytych półokrągłymi nawowymi dachami. Z pierwotnej hali peronowej tory usunięto i od tej pory zaczęła służyć jako hall dworca. W czasie modernizacji obiektu w latach 20 XX wieku na pierwszych czterech peronach ustawiono kamienne kioski.