Architektura MuratorWydarzeniaSpotkane poświęcone architektce Teresie Chmurze-Pełech

Spotkane poświęcone architektce Teresie Chmurze-Pełech

Teresa Chmura-Pełech, wrocławska architektka i urbanistka, która stanowiła pierwowzór Janiny Duszejko z książki „Prowadź swój pług przez kości umarłych” Olgi Tokarczuk, będzie bohaterką jednego ze spotkań w ramach Festiwalu Góry Literatury 2020.

Spotkane poświęcone architektce Teresie Chmurze-Pełech
W lewym górnym rogu Teresa Chmura-Pełech, poniżej zdjęcie Grażyny Hryncewicz-Lamber; fot. seriws prasowy Wydawnictwa EMG

Teresa Chmura-Pełech (1933-2009), absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (1957), przez wiele lat pracowała w Wojewódzkiej Pracowni Urbanistycznej we Wrocławiu. Wykonywała plany zagospodarowania przestrzennego miast, miasteczek i osiedli Dolnego Śląska, m.in. Bystrzycy Kłodzkiej, Duszników-Zdrój, Kudowy-Zdrój, Międzylesia. W latach 1981–1985 na uniwersytecie w Tizi-Ouzou w Algierii wykładała podstawy architektury oraz uczyła rysunku, by w końcu lat 90. przenieść się do Ludwikowic Kłodzkich. Była pierwowzorem bohaterek dwóch książek Olgi Tokarczuk: Dom dzienny, dom nocny i Prowadź swój pług przez kości umarłych.

Teresie Chmurze-Pełech poświęcone będzie jedno ze spotkań podczas tegorocznego Festiwalu Góry Literatury we Włodowicach. Poprowadzą je Karol Maliszewski, poeta i prozaik, oraz Grażyna Hryncewicz-Lamber, autorka eseju o architektce, który znalazł się w książce „Pionierki” (Wydawnictwo EMG, Kraków 2019). Spotkanie odbędzie się 17 lipca o godz. 17.30 na scenie plenerowej Pod Wiatami. W związku z obowiązującymi ograniczeniami sanitarnymi wydarzenia festiwalowe będą biletowane, a liczba miejsc ograniczona. Szczegóły rezerwacji można znaleźć na stronie festiwalu na Facebooku.

Czytaj też: Pionierki: kolejny zbiór esejów o prekursorkach architektury w Polsce |

Z daleka i z bliska: rozmowa z architektką Katarzyną Dobiecką Nigdy nie czułam się tylko architektem. Jestem projektantem, lubię patrzeć i z daleka, i z bliska. Meble to działka, na którą nigdy nie miałam czasu, a zawsze chciałam ją uprawiać. Okoliczności życiowe i pandemia pozwoliły mi do tego wrócić – z Katarzyną Dobiecką, laureatką konkursu „Linoleum od nowa” rozmawia Zofia Malicka.
Skok na głęboką wodę: Karolina Częczek Pracę w Nowym Jorku można rozpocząć na dwa sposoby: mając konkretne zlecenie i sieć kontaktów lub postawić na stopniowy, bardziej organiczny wzrost. My poszliśmy tą drugą ścieżką. Nie pracujemy dla nagród, ale one się pojawiają i bardzo nas to cieszy. Polska architektka Karolina Częczek o tym, jak założyć biuro w Nowym Jorku i sprawić, by zostało ono uznane za jedną z 50 najlepszych architektonicznych firm roku.
Polska architektka w Bangladeszu Na początku każdy ma pokusę, by patrzeć na miejscowych z góry. Pojawiają się pytania: po co oni to tak robią, to przecież głupie. Potem to mija. Zaczynamy rozumieć dlaczego lokalna architektura kształtuje się w taki, a nie inny sposób – z Karoliną Ozimek, polską architektką od 2018 roku mieszkającą i pracującą w Dhace, rozmawia Anna Dudzińska.
Maria Piechotkowa o istocie zawodu architekta: rozmowa Pracując w określonych warunkach historycznych, chcieliśmy stworzyć ludziom takie środowisko, w którym żyłoby im się dobrze, wygodnie i przyjemnie. O istocie zawodu architekta, realizacji Bielan i dokumentacji drewnianych bożnic z Marią Piechotką rozmawia Maja Mozga-Górecka. Publikujemy ostani wywiad, jakiego architektka udzieliła naszemu miesięcznikowi.
Kropla drąży skałę: Ewa Kuryłowicz Większość architektów to mężczyźni, więc mężczyźni piszą historię i lansują swój punkt widzenia, nawet nie bardzo o tym wiedząc. Tak szybko tego „nie przewrócimy”, ale jestem zdania, że to kwestia ewolucji. Jak mówi łacińskie przysłowie: kropla drąży skałę nie siłą, a częstym padaniem – zmiana jest nieuchronna.
Kreatywność zespołu: Monika Arczyńska Zespołowa kreatywność najbardziej wybucha, gdy ludzie odkrywają, że projekt nie powstaje z oddzielnych kawałków, ale że one się szczelnie przeplatają. Studenci szybko to wyłapują. Niezwykłe jest przyglądanie się, jak uczą się organizacji pracy i kreatywność rzeczywiście aż eksploduje. Gdańska architektka, wykładowczyni WA PG, o swoich zagranicznych doświadczeniach projektowych i o tym, co z nich przeniosła na polski grunt.