W warszawskim Instytucie Wzornictwa Przemysłowego zobaczymy blisko 100 projektów w większości wdrożonych do produkcji. Są wśród nich takie klasyczne już polskie przedmioty, jak pociąg EMU PesaDART czy fotele Tulli Tomka Rygalika. Strona węgierska chwali się między innymi betonem przewodzącym światło Litracon™, elektrycznym skuterem Moveo oraz krzesłem Biela do użytku we wnętrzach, jak i na zewnątrz. Wystawa przedstawia różnorodność w obrębie dyscypliny wyjątkowo prężnie rozwijającej się w Polsce i na Węgrzech po 2000 roku. Prezentujemy nie tylko podobieństwa i różnice, ale także dziedziny, w których po zmianie systemu politycznego i gospodarczego powstawały najciekawsze projekty. W obu krajach są to: meble, transport, oświetlenie, ceramika i projektowanie społeczne. W Polsce uzupełnione o przestrzeń publiczną, narzędzia i AGD, a na Węgrzech o sprzęt medyczny, zabawki, sprzęt sportowy i instrumenty muzyczne - wyjaśniają twórcy ekpozycji: profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i kierownik Katedry Wzornictwa Michał Stefanowski oraz profesor Gyula Ernyey – pionier badań i edukacji w zakresie dizajnu na Węgrzech. Wystawa została zorganizowana przez Stowarzyszenie Węgierskich Artystów i Projektantów wspierane przez Narodową Fundację Kultury oraz Instytut Adama Mickiewicza w ramach POLSKA 100 - międzynarodowego programu kulturalnego towarzyszącego setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Projekt aranżacji całości, na którą składają się eksponaty, wielkoformatowe fotografie oraz filmy wideo, przygotowali Karolina Chyziak, Krzysztof Czajka i Łukasz Wysoczyński ze Studia Robot. Pierwsza prezentacja STEPS AHEAD miała miejsce w maju tego roku w budapesztańskim Centrum Architektury FUGA.
Do 19 sierpnia 2018 Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie www.culture.pl www.iwp.com.pl