Stowarzyszenie Architektów Polskich wręczyło medale Bene merentibus

i

Autor: Archiwum Architektury

Stowarzyszenie Architektów Polskich wręczyło medale "Bene Merentibus"

2016-11-25 12:52

Tomasz Fudala, Elżbieta i Krzysztof Pendereccy oraz Janusz Sepioł odebrali medale "Bene Merentibus", nagrodę przyznawaną przez Stowarzyszenie Architektów Polskich za zasługi dla polskiej architektury.

Medal „Bene Merentibus” przyznawany jest przez Stowarzyszenie Architektów Polskich szczególnie zasłużonym dla polskiej architektury. Odznaczeni mogą zostać zarówno architekci, jak i osoby, które nie zajmują się zawodowo projektowaniem, a także instytucje i firmy. Nagrodę przyznała 6-cio osobowa kapituła powołana przez prezesa ZG SARP Mariusza Ścisło po rozpatrzeniu nominacji zgłoszonych przez Zarządy Oddziałów oraz Prezydium Zarządu Głównego. W tym roku medale otrzymali Tomasz Fudala, Elżbiera i Krzysztof Pendereccy oraz Janusz Sepioł.

Tomasz Fudala jest historykiem sztuki i kuratorem w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. To autor wielu artykułów publikowanych prasie, magazynach artystycznych i architektonicznych (m.in. "Architekturze-murator", "Domus" czy "Artforum"), a także katalogach wystaw (m.in. wystawy 1:1. Moniki Sosnowskiej w Pawilonie Polski na LII Biennale Sztuki w Wenecji). Od 2009 roku jest kuratorem festiwalu Warszawa w Budowie, poświęconego miastu, i projektowaniu. W ramach ubiegłorocznej edycji wydarzenia, które odbyło się pod hasłem "Spór o odbudowę", w prekursorski sposób poruszono problem brutalnej reprywatyzacji stolicy, w pełni nagłośniony przez organizacje pozarządowe i prasę w tym roku. Z kolei zakończona 20 listopada ostatnia edycja festiwalu poświęcona była polskiemu domowi w transformacji i pokazała przemiany środowiska mieszkalnego w Polsce w okresie przejścia od państwa socjalistycznego do gospodarki rynkowej. Tomasz Fudala używa swego talentu by pomagać rozumieć architekturę i łączyć świat twórców z odbiorcami. Każda kolejna wystawa z jego udziałem cieszy się wielkim frekwencyjnym powodzeniem. W każdej pojawiają się nowi współautorzy i współpracownicy, zaangażowani i utalentowani, powstaje coraz szersze środowisko promotorów i interpretatorów architektury – mówiła podczas uroczystości wręczenia medalu Ewa P. Porębska.

Kolejni laureaci Elżbieta i Krzysztof  Pendereccy to inicjatorzy budowy Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach ("A-m" 9/2013). Architektura jest sztuką – by mogła być w pełni zrozumiana, by mogła towarzyszyć życiu, musi być zobaczona, usłyszana i odczuta. Pani Elżbieta Penderecka umie opowiadać innym świat poprzez sztukę. Potrafi uczynić muzykę historią obecną, w sposób oczywisty niezbędną mówiła w laudacji prof. Ewa Kuryłowicz. Zrealizowany w sąsiedztwie zabytkowego założenia parkowego w Małopolsce obiekt, jest miejscem, które służy doskonaleniu umiejętności najzdolniejszych muzyków ze świata. Projekt budynku powstał w krakowskim biurze DDJM. Powściągliwa architektura, odnosząca się z szacunkiem do krajobrazowego otoczenia przyniosła mu m.in. Nagrodę Roku oraz Nagrodę dla najlepszego obiektu wzniesionego z funduszy publicznych w 2012 roku przyznane przez Stowarzyszenie Architektów Polskich. Ale Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach to nie jedyna sala koncertowa, w której budowę zaangażował się kompozytor. W powstanie nowej siedziby NOSPR profesor Penderecki był zaangażowany od samego początku. Gdyby nie jego stanowczy głos w Radzie Programowej Orkiestry, w której zasiadał obok Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara, nie byłoby tego miejsca. Sprzeciwił się adaptacji sali wykorzystywanej na koncerty i powiedział po prostu: Zbudujcie nową. To, że dziś sala koncertowa NOSPR nieprzerwanie tętni życiem, profesor Penderecki powinien więc uznać i za swój sukces powiedział w laudacji architekt Tomasz Konior. 

Ostatni z nagrodzonych Janusz Sepioł jest architektem, urbanistą i historykiem sztuki. Pracował w Biurze Rozwoju Krakowa, a następnie jako Architekt Wojewódzki. W 1998 roku był dyrektorem Departamentu Planowania Przestrzennego w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. W latach 2002-2006 pełnił funkcję marszałka województwa małopolskiego. Senator VII i VIII kadencji, przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Janusz Sepioł jest laureatem wielu konkursów urbanistycznych oraz nagród resortowych w dziedzinie planowania przestrzennego, sędzią konkursów architektonicznych i członkiem SARP. To także autor koncepcji i koordynator raportu "Przestrzeń życia Polaków", publikacji powstałej z inicjatywy Prezydenta Bronisława Komorowskiego, wydanej przy wsparciu redakcji miesięcznika "Architektura-murator". Janusz Sepioł był Generalnym Projektantem Planu Zagospodarowania Przestrzennego Małopolski (nagroda resortowa II stopnia), a zwłaszcza inicjatorem i sędzią szeregu realizacyjnych konkursów architektonicznych SARP. Dzięki nim powstały tak znaczące, potrzebne i nagradzane dzieła jak Opera Krakowska, rozbudowa Muzeum Lotnictwa Polskiego w Czyżynach, most na Dunajcu w Starym Sączu, nowa siedziba Cricoteki, czy centrum Małopolski Ogród Sztuki. Janusz Sepioł doprowadził do rozbudowy skansenów w Nowym Sączu (gdzie powstało tłumnie odwiedzane „Miasteczko galicyjskie”), w Wygiełzowie i Zubrzycy. W 2007 roku Janusz Sepioł był pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury. W tym czasie stał się organizatorem i sędzią konkursów SARP na spektakularne Międzynarodowe Centrum Kongresowe, Muzeum Sztuki Współczesnej, stadion KS Cracovia i halę „Stulecia Cracovii” oraz współautorem ekspozycji muzealnej w dawnej fabryce Oskara Schindlera, dziś oddziale Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Ponadto z pomysłu Janusza Sepioła powstał szereg cennych inicjatyw publicznych na rzecz promocji architektury, takich jak doroczny konkurs „Kraków Mój Dom”, Nagroda im. Mikołaja Korneckiego za opiekę nad zabytkami, cykliczna Nagroda Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza za najlepsze w Małopolsce realizacje nowej architektury w krajobrazie. Okres marszałkowania Janusza Sepioła uznać trzeba za szczególnie dobry w rozwoju miasta Krakowa i całego Województwa, szczególnie w rozwoju kulturalnym ostatnich kilku dekad napisał w odczytanej podczas uroczystości laudacji architekt Bohdan Lisowski.