Architektura MuratorWydarzeniaŚWIADOME WNĘTRZE 2009

ŚWIADOME WNĘTRZE 2009

Cykl spotkań dla architektów ma przybliżyć europejskie trendy w zakresie dizajnu oraz kompleksowego podejścia do projektowania wnętrz komercyjnych.

23 września ŁÓDŹ (Textorial Park)
24 września WARSZAWA (Muzeum Gazownictwa)
25 września GDYNIA (Pomorski Park Naukowo-Technologiczny)

tematy wykładów:
Design i komfort – synergia czy kompromis?
Kreowanie wyposażenia wnętrz – elastyczność, piękno i trwałość

W maju w piwnicach Klubu PAUZA w Krakowie oraz w Szybie Wilson w Katowicach odbyły się wykłady dla architektów poprowadzonych przez Henrika Kjellberga ze szweckiego Studia Projektowego o4i oraz Julię Lauefer i Marcusa Keichela z niemieckiej pracowni Lauefer+Keichel.

Henrik Kjellberg w prezentacji „Kreowanie wyposażenia wnętrz – inspiracja przez zmianę” z dużym humorem ukazał nam życie projektanta, który musi być bardzo dobrym biznesmenem, aby jego produkty zostały zauważone. Poprowadził nas przez tą ciężką drogę opowiadając historię wprowadzania na rynek magnetycznej podstawki pod garnek Magnifik.
Myślą przewodnią prezentacji były zmiany zachodzące w stylu pracy i postęp technologiczny, który umożliwia nam pracę niemal w każdym miejscu, nie tylko w biurze, ale również w różnych miejscach użyteczności publicznej. Z tej koncepcji wyrósł m.in. produkt typu WorkFlow, czyli futurystyczne biurko-łóżko, które jest jedną bryłą i umożliwia pracę w pozycji stojącej, siedzącej oraz leżącej. Kolejną odpowiedzią na zapotrzebowanie miejsca pracy w przestrzeniach wspólnych jest system do lobby Diagonal, który jest połączniem sofy i ścianki działowej. Pełni zarówno funkcję miejsca do siedzenia, jak i elementu dzielącego przestrzeń. Dzięki ukośnym (diagonal) cięciom na sofie w pełni mobilne ścianki mogą łączyć ze sobą kilka modułów w różnych konfiguracjach. Produkt oferuje elastyczne rozwiązanie związane z nową formą pracy, koniecznością odbywania krótkich spotkań i jednocześnie poszukiwania akustycznej oraz wizualnej prywatności podczas pracy i prowadzonych rozmów. Jednym z zamierzeń projektowych było stworzenie mebla, do którego można podejść z każdej strony.
Henrik Kjellberg bardzo ciekawie poprowadził nas przez cały proces projektowania od koncepcji, poprzez style pracy nowej generacji pracowników, problemy z jakimi projektant musi się uporać, aż po produkt finalny.

Arch. Henrik Kjellberg, STUDIO PROJEKTOWE o4i, SZTOKHOLM, SZWECJA

Henrik Kjellberg (ur. 1971) jest współzałożycielem i dyrektorem Studia Projektowego o4i, które założył w 2005 roku wspólnie z projektantem Jonem Lindström, którego poznał podczas studiów na University College of Arts Craft and Design w Sztokholmie (Szwecja 1996).
Od czasu ukończenia studiów w 1998 duet wielokrotnie współpracował przy realizacji licznych projektów mebli. W 2003 obaj projektanci otrzymali 2,5- letnie stypendia Swedish Arts Fund za swoje nowatorskie podejście i wkład w rozwój designu. Owocem grantu było dalsze zacieśnienie ich współpracy, ostatecznie uwieńczone stworzeniem własnego studia projektowego o4i - office4ideas.
Multidyscyplinarne podejście do wzornictwa przemysłowego opiera się na nowoczesnych kryteriach, inspirowanych ciekawością, poszukiwaniem nowych materiałów i wykorzystaniem innowacyjnych procesów. Duet projektantów zyskał wiele cennych doświadczeń dzięki studiom i realizowanym zleceniom z zakresu projektowania mebli, wzornictwa przemysłowego, a także architektury, zarówno w Szwecji jak i za granicą (Sztokholm, Oslo, Nowy Jork).
Studio z siedzibą w Sztokholmie, Szwecji, skupia się głównie na projektowaniu współczesnych mebli - wykorzystywanych zarówno w przestrzeni publicznej i prywatnych domach, a także przedmiotów użytkowych, tworzy unikatowe koncepcje i wzory dla odbiorców rynku międzynarodowego, m.in. dla IKEA, Gärsnäs, David Design (Szwecja), Fritz Hansen (Dania), Martela (Finlandia), Chair Baltic (Łotwa), EQ3/Palliser (Kanada) Dune NY i Peter Pepper Products (USA).
Ich prace były wielokrotnie nagradzane: IDA International Design Awards 2007 (USA), Red Dot Award 2005 (Niemcy), Good Design Award 2005 (USA), I.D Magazine Destinction Award 2001 i 2005 (USA), Exellent Swedish Design Award 2000 (Szwecja), Forsnäs Prize 1997 (Szwecja), German Design Prize Nomenee 2006 (Niemcy) oraz dwukrotnie ADEX Platinum Award 2007 (USA). 
http://www.o4i.com/

Z kolei Julia Lauefer i Marcus Keichel w wykładzie „Design i komfort – synergia czy kompromis” zaprezentowali nam czym dla nich jest design. Oznacza on projektowanie przedmiotów codziennego użytku, które powinny być wykonane w taki sposób, aby ludzie używając ich czuli się komfortowo. Ale co właściwie oznacza „uczucie komfortu”? Projektanci z niemiecką precyzją wskazali na przykładzie rodziny mebli SOFT X najważniejsze kryteria, którymi się kierują przy projektowaniu.
Po pierwsze estetyczna jakość, zgodnie z którą sam aspekt wizualny krzesła musi u użytkownika wywoływać uczycie komfortu. Użytkownik musi być przekonany, że właśnie to krzesło idealnie pasuje do wyposażanej przestrzeni. Można to uzyskać np. poprzez proste, minimalistyczne kształty, połączenie szlachetnych materiałów wysokiej jakości, czy stworzenie bazowego mebla, który przy pomocy akcesoriów łatwo dostosować do indywiualnych wymagań.
Po drugie ergonomiczna jakość, ponieważ „poczucie komfortu“ zawiera w sobie aspekt “wygodnego siedzenia”. Jeżeli nie uda się zapewnić odpowiedniego komfortu podczas siedzenia, oznacza to, że nie udało się stworzyć nic poza zwykłym krzesłem. Jeżeli krzesło jest sztywne, to przede wszystkim należy nadać siedzisku i oparciu odpowiedni kształt.
Po trzecie rozszerzalność produktu. Aby tworzyć wyraźne wizerunki, architekci integrują meble jako system doskonale do siebie pasujących przedmiotów poprzez wyodrębnienie detalu, który staje się symbolem rodziny mebli. Należy jednak pamiętać, że ten detal nie może być tylko jakimkolwiek „dodatkiem”, ale powinien być czymś uzasadnionym zarówno pod względem estetyki jak i funkcjonalności.
W dalszej części prezentacji Julia Laufer pokazała bazując na swoim doświadczeniu z projektowania mody (m.in. u Diora), jak koncepcje i trendy ze świata mody przenikają do projektów meblowych. Pokazała m.in. bardzo ciekawy projekt krzesła opartego na starej legendzie o kobietach zamienionych w drzewa. W projektowanej wcześniej sukni gałęzie były imitowane przez zwiewne elementy stroju i podkreślane przez odpowiednio dobrany materiał. W przeniesieniu koncepcji na projekt mebla podstawa krzesła uzyskała oryginalną, ale delikatną formę korzenia drzewa. Każdy produkt niesie za sobą jakąś historię, wyrasta z jakiejś idei, ale zawsze powinien spełniać wymienione wcześniej kryteria, aby pozostać na dłużej blisko użytkownika.

Arch. Julia Laeufer i arch. Marcus Keichel, LAEUFER+KEICHEL, NIEMCY

Julia Laeufer ukończyła studia z Projektowania Przemysłowego, Mody i Tekstyliów na Universität der Künste w Berlinie (1989-93) oraz Wydział Projektowania Mody i tekstyliów na St. Martin’s School of Arts w Londynie (1992).
Doświadczenie zdobywała jako projektant mody i kostiumów m.in. u Christiana Diora w Paryżu i Apropos’a w Zurychu. Posiada również doświadczenie jako asystent kamery i dyrektora produkcji przy realizacji wideoklipów, filmów komercyjnych i fabularnych m.in. z Sergem Romanem i Stanleyem Kubrickiem.
Była Dyrektorem Artystycznym w agencji koncepcji marketingowych MC-kwadrat oraz partnerem w Corporate Design&Communication. Od 2003 jest partnerem w biurze projektowym Läufer + Keichel.
Marcus Keichel ukończył studia z Architektury (1993-96) i z Projektowania Przemysłowego i Kulturoznawstwa (1988-1993) na Universität der Künste w Berlinie.
Doświadczenie zawodowe zdobywał jako niezależny projektant. W latach 1997-2003 był partnerem w Corporate Design&Communication. Pracował jako asystent wykładowcy, a od 2008 pracuje jako asystent profesora na Universität der Künste w Berlinie. Od 2003 jest partnerem Laufer+Keichel.
Laufer+Reichel - projektowanie oznacza dla nich codzienną pracę nad kulturą przedmiotów i ich ludzką twarzą, czyli tworzenie relacji pomiędzy byciem praktycznym przedmiotem i symbolami pojawiającymi się w ich wyglądzie. Ich pasją jest tworzenie przedmiotów, które opierają się zmianom w modzie i zmianie zwyczajów, a jednocześnie są kontynuacją dotychczasowej kultury i tradycji. Projektanci byli wielokrotnie nagradzani: 2 x IF Produkt Design Award 2007 i 2008(Niemcy), 3 x Reddot Award Produkt Design 1993, 2002 i 2003 (Niemcy), Karl Hofer Preis 1992 (Niemcy), 1 Prize for the IWS 1990 (Niemcy)
Projektują m.in. dla takich klientów jak: Avarte Oyj (Finlandia) , Best Spa (Włochy), La Palma Srl (Włochy), Martela Oyj (Finlandia), Maytag (Wielka Brytania), Nomos Glashütte/SA (Niemcy), Thonet GmbH (Niemcy), Wilkhahn GmbH (Niemcy). 
http://www.laeuferkeichel.de/

Czerwcowe wykłady zaplanowano w Poznaniu i Wrocławiu, natomiast w sesji wrześniowej w Gdańsku, Łodzi i Warszawie.


Więcej szczegółowych informacji: martela@martela.pl

Ekstremalne budowy Z zapałem godnym lepszej sprawy dążymy do budowania w miejscach ekstremalnych, kolonizując obszary dotąd nietknięte stopą człowieka. Szukamy lokalizacji pod ziemią, pod wodą, na szczytach gór, lub jeszcze bardziej niezwykłych. Z czego to wynika? Głównie – z ciekawości, niekiedy – z rzeczywistej potrzeby, zawsze – z wyjątkowego uporu. Oskar Grąbczewski przygląda się realizacjom, które ze względu na swoją trudną lokalizację, przesuwają granice naszej wiedzy i możliwości technicznych.
Laboratorium Dostępności po raz pierwszy Punktem wyjścia do dyskusji stały się smutne statystyki. W latach 2015-2019 Integracja przeprowadziła 185 audytów dostępności architektonicznej budynków. Dla osób z niepełnosprawnością ruchową dostępnych było zaledwie 49 proc. z nich.
Świadomość architektoniczna Polaków – raport Narodowego Centrum Kultury Pod koniec listopada 2018 roku Narodowe Centrum Kultury sporządziło raport W dialogu z otoczeniem? Społeczne postrzeganie przestrzeni publicznej i architektury w Polsce. Okazało się m.in., że pojęcie architektury rozumiane jest dosyć wąsko. Kojarzy się zazwyczaj z budownictwem, rzadziej z projektowaniem, kształtowaniem otoczenia i krajobrazu, a jeszcze rzadziej z kulturą, sztuką i pięknem.
O krytyce architektonicznej. Co to jest i do czego jej potrzebujemy? Czas, w którym nieustająco ewoluowały oczekiwania wobec architektury, był też czasem zmiany oczekiwań wobec związanych z architekturą mediów. Spojrzenie autorytetów było coraz mocniej wypierane przez krytyczną analizę architektury przez jej bezpośrednich użytkowników. Tak, dziś ciągle pozostaje miejsce na profesjonalną ocenę architektury, ale krytyka staje się coraz bardziej wielowątkowa – pisze Ewa P. Porębska.
Nowe wyzwanie dla polskiej architektury Na pytanie, jak przekształcić się będzie musiała polska architektura i jej projektowanie w obliczu zachodzących zmian klimatycznych i związanych z nimi globalnych raportów oraz wdrażanych w Unii Europejskiej przepisów odpowiadają członkowie Koła Architektury Zrównoważonej Oddziału Warszawskiego SARP: Justyna Biernacka, Piotr Biernacki, Jan Dowgiałło, Piotr Jurkiewicz, Mateusz Płoszaj-Mazurek, Magda Pios, Dariusz Śmiechowski, Kinga Zinowiec-Cieplik i Anka Zawadzka.
Krzysztof Zalewski i Adam Gil o projekcie balkonu Walk-on [FILM] Wykład Krzysztofa Zalewskiego i Adama Gila na temat projektu balkonu Walk-on w Gliwicach (proj. Zalewski Architecture Group). Prezentacja odbyła się w ramach otwartych obrad jury towarzyszących konkursowi Innowacje w Architekturze 2017.