Architektura MuratorWydarzeniaTychy – sacrum w mieście socjalistycznym

Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym

Kilkanaście makiet i szkice architektoniczne ukazujące różne stadia powstawania koncepcji tyskich kościołów od 1951 do 1989 roku to tylko część eksponatów, jakie zobaczymy na najnowszej wystawie w Muzeum Miejskim w Tychach.

Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym
Kościół pw. Ducha Świętego w Tychach, proj. Stanisław Niemczyk; fot. Olerys, CC-BY-SA-3.0

Tychy prawa miejskie uzyskały 1 stycznia 1951 roku – od tego momentu rozpoczęła się wielka budowa nowego śląskiego ośrodka. Z perspektywy władz, w nowo kreowanej przestrzeni dla kościoła nie było miejsca, co stało w sprzeczności z potrzebami duchowymi tworzącej się społeczności. Mimo licznych przeszkód, w okresie Polski Ludowej na terenie miasta zaistniało kilkanaście świątyń. Powstały one głównie wysiłkiem stosunkowo niewielkich wspólnot, kierowanych przez energicznych duchownych. Formy architektoniczne oraz lokalizacje przedstawianych na wystawie obiektów stanowią bezpośrednie odzwierciedlenie skomplikowanych i zmiennych realiów minionej epoki – wyjaśniają organizatorzy nowej ekspozycji prezentowanej w Muzeum Miejskim w Tychach. Zobaczymy na niej nie tylko makiety świątyń, ale też ich projekty architektoniczne, a także fotografie archiwalne i współczesne, pozwalające ocenić, jak na przestrzeni lat zmieniał się kontekst obiektów. Wśród autorów pokazywanych budynków i koncepcji są m.in. Stanisław Niemczyk, Bożena i Janusz Włodarczykowie, Maria i Andrzej Czyżewscy, Ewa i Marek Dziekońscy, Grzegorz Ratajski oraz Zbigniew Weber. Kuratorem wystawy, odbywającej się w ramach Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018 pod patronatem katowickiego oddziału SARP, jest Patryk Oczko, kustosz w dziale sztuki tyskiego muzeum.

Wystawa „Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym”
Gdzie: Muzeum Miejskie w Tychach, pl. Wolności 1
Kiedy: 8 grudnia 2018 – 13 kwietnia 2019
Kurator: Patryk Oczko
Aranżacja: Szymon Bańka
Infografika: Zofia Oslislo-Piekarska

Day-VII Architecture: 300-stronicowy przewodnik po architekturze sakralnej w Polsce teraz także w wersji angielskiej Nakładem wydawnictwa DOM publishers ukazała się właśnie jedna z najistotniejszych pozycji poświęconych powojennej architekturze sakralnej w Polsce. Książka „Day-VII Architecture” to nie tylko bogato ilustrowany przewodnik po najciekawszych kościołach, ale także próba podsumowania przemian zachodzących w sztuce sakralnej naszego kraju.
Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym: nowa publikacja Muzeum Miejskiego w Tychach „Tychy – sacrum w mieście socjalistycznym” to tytuł najnowszego wydawnictwa, które ukazało się właśnie nakładem Muzeum Miejskiego w Tychach.  Wśród prezentowanych świątyń realizacje Stanisława Niemczyka, Bożeny i Janusza Włodarczyków, Grzegorza Ratajskiego oraz Zbigniewa Webera.
Polski kościół XXI wieku – jaka powinna być współczesna architektura sakralna Rozstrzygnięto konkurs na projekt kościoła rzymsko-katolickiego na Nowych Żernikach we Wrocławiu. Wyróżnione prace mają stanowić głos w dyskusji na temat projektowania współczesnych świątyń. Publikujemy projekty konkursowe oraz apel środowiska architektów do władz administracji lokalnej i kościelnej.
Nowoczesna katedra w Kenii – jak to się robi w Afryce Kenijskie Kericho, słynące z największych na Czarnym Lądzie plantacji herbaty, doczekało się nowoczesnej świątyni dla 1500 wiernych. Projekt pierwszej w mieście katedry opracowało brytyjskie biuro John McAslan + Partners.
Sukces polskiego studenta. Filip Strzelecki laureatem nagrody Faith&Form dla architektury sakralnej Filip Strzelecki, student Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, jest jednym z laureatów tegotocznej edycji nagrody IFRAA Faith&Form dla architektury sakralnej. Zwycięska praca to projekt kaplicy św. Wojciecha z założeniem krajobrazowym w Fiszewe koło Elbląga.  
Rozbudowa kościoła w Rokietnicy Nową bryłę zaprojektowano na planie krzyża greckiego, którego jedno z ramion styka się z dawnym prezbiterium. W nawiązaniu do neogotyckiej świątyni z czerwonej cegły zaproponowano przekrycie z miedzianej blachy – o realizacji projektu piszą jego autorzy Paweł Kobryński i Wojciech Krawczuk z biura Front Architcts.