Architektura MuratorWydarzeniaUpadając / Powstając

Upadając / Powstając

Projekt Daniela Malone’a jest rodzajem multimedialnej instalacji. Ekspozycja wpisuje się w dyskusję dotyczącą budowania tożsamości narodowych we współczesnym, stechnicyzowanym i dążącym do ujednolicenia świecie.

fotka z /zdjecia/Kordegarda___Daniel_Maolne__grafika_zaproszenia_na_wystawe.jpg

Daniel Malone - UP RISING / DOWN RISING

19.03 (zamknięcie wystawy) Galeria Kordegarda, Krakowskie Przedmieście 15/17,  WARSZAWA

Projekt Daniela Malone’a został w całości przygotowany dla Kordegardy i jest rodzajem multimedialnej instalacji, na którą składają się rzeźby (z metalu i gliny), neon i podświetlany obiekt z plastiku, fotografia cyfrowa, ślady działań performatywnych autora, a także specjalny rodzaj malarstwa i rysunku na płótnie.

Ekspozycja wpisuje się w dyskusję dotyczącą budowania tożsamości narodowych we współczesnym, stechnicyzowanym i dążącym do ujednolicenia, świecie (także w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej). Strategią artysty jest swobodne zestawianie znalezionych elementów w nowe zaskakujące całości; metaforyczno-przekorne tworzenie symboli ze znaków już istniejących. Zmiana znaczeń pierwotnych służy często wydobyciu ukrytych warstw opisywanego zjawiska.

Główne źródła inspiracji Malone’a stanowiła pełna wzlotów i upadków historia Polski i jej stolicy (szczególnie II Wojna Światowa, Powstanie Warszawskie aż po trwającą do dziś rekonstrukcję Warszawy). Artysta dokumentuje pejzaż miasta, w którym naprzemienne cykle historycznej konstrukcji, destrukcji i rekonstrukcji są szczególnie boleśnie widoczne – zauważa ślady historii, pomniki, znaki codziennej rzeczywistości. Symbol Polski walczącej odnajduje na pomnikach i murach, jego ślady dostrzega także w banalnym pejzażu miasta. Pojawia się również ważny dla artysty motyw gliny – materii podstawowej, która tworzy kulturę (glina – cegła – architektura).

Na całą ekspozycję składają się niezwykle prowadzone wątki. Wieloznaczny język jest typowy dla twórczości Daniela Malone’a. Jednym ze źródeł inspiracji stał się odbywający się pod oknami Kordegardy remont Krakowskiego Przedmieścia, odkrywający głebsze warstwy historyczne. Niektóre elementy remontowego pejzażu wtargnęły do wnętrza galerii.

Wystawa daje warszawiakom unikalną okazję zobaczenia swojego miasta oczyma przybysza z daleka, z kraju o wiele spokojniejszej historii. Daniel Malone, od kilku miesięcy mieszkający i pracujący w Polsce, pochodzi z Nowej Zelandii. Praca nad projektem trwała z przerwami półtora roku. Pozycja outsidera dała artyście możliwość spojrzenia z zewnątrz, które dopuszcza wielośc interprertacji, nowatorskie kojarzenie faktów, także możliwość błędnych odczytań.

Daniel Malone
Urodzony w/Born in 1977
Dyplom w/Graduated at the Elam School of Fine Arts, Universtiy of Auckland , New Zealand / Aotearoa, 1996
Mieszka i pracuje w Warszawie./Lives and Works in Warsaw.

2004
Remember New Zealand, representing New Zealand / Aotearoa at The Sao Paulo Biennale, Sao Paulo
Prospect: Recent New Zealand Art, Wellington City Gallery and The New Zealand Film Archive, New Zealand / Aotearoa
The Biennale of Sydney 2004, representing New Zealand / Aotearoa

2005
High Tide, Zacheta National Gallery, Warsaw, Poland and Centre for Contemporary Art, Vilnius, Lithuania
Single Currency, Victoria College of The Arts Gallery, Melbourne, Australia
World Famous In New Zealand, Canberra Contemporary Art Space, Canberra

2006
TransVersa, South Project, Santiago, Chile
SB2006, Singapore Biennale, Roger McDonald, Sharmini Pereira, Eugene Tan, Singapore
SCAPE, Art and Industry Biennale Trust, Christchurch, New Zealand / Aotearoa
Local Transit, Artists Space, New York City

2007
No Chinatown, in collaboration with The Long March and Kah Bee Chow, for the Auckland Triennial, Auckland, New Zealand / Aotearoa
Hetero Utopia: Mapping the Urban Terrain, Center for New Media Arts, Bandung, Indonesia
Black Market Next To My Name, Gambia Castle, Auckland, New Zealand / Aotearoa
Import / Export, Sue Crockford Gallery, Auckland, New Zealand / Aotearoa