Wolne Tory to blisko 100-hektarowy pokolejowy obszar sąsiadujący z Dworcem Głównym oraz centrum handlowym Poznań City Center (proj. Bose International Planning and Architecture, 2013). Od wielu lat w stolicy Wielkopolski toczy się dyskusja na temat zagospodarowania tego rozległego fragmentu miasta. W marcu 2015 roku władze Poznania porozumiały się z PKP, organizując wspólnie dwuetapowy, międzynarodowy konkurs studialny na projekt urbanistyczny Wolnych Torów. Dostrzegając znaczenie obszaru tzw. Wolnych Torów dla rozwoju Poznania oraz mając na uwadze oczekiwania społeczne mieszkańców miasta wobec tego terenu, a także konieczność wyważenia interesu publicznego i prywatnego w zagospodarowaniu wspomnianej przestrzeni, obie Strony zdecydowały się zaangażować finansowo i organizacyjnie w przeprowadzenie przedmiotowego postępowania – czytamy w regulaminie.
Określenie warunków konkursu poprzedziły konsultacje z mieszkańcami. Architekci musieli zaproponować tu funkcje mieszkaniowe, biurowe i usługowe, a także tereny zieleni, sportu i rekreacji. Projektowane założenie miało być przy tym powiązane przestrzennie z dzielnicą Wildą, a siecią dróg samochodowych, pieszych i rowerowych, poprzez tory, z dzielnicą Łazarz. Do udziału w konkursie zaproszono 80 pracowni, do drugiego etapu zakwalifikowało się sześć (Mycielski Architecture & Urbanism, Atrium Autorskie Studio Architektury Mateusz Urbański, Grupa Kreska, Maćków Pracownia Projektowa, a także zespoły Eugeniusza Skrzypczaka i Marcina Wojtysia). W jury, pod przewodnictwem prezesa SARP Mariusza Ścisły, zasiedli architekci Danuta Nowotna, Michał Ankiersztajn, Grzegorz Buczek, Karol Fiedor, Jerzy Grochulski, Elżbieta Janus, Piotr Kostka i Piotr Sobczak, a także miejski radny Łukasz Mikuła i przedstawiciele kolei – Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A, i Roman Biniszkiewicz, dyrektor oddziału nieruchomości PKP SA w Poznaniu.
Pierwsze miejsce i 171 tys. zł otrzymała pracownia Mycielski Architecture & Urbanism, autorzy m.in. projektu miasteczka Siewierz Jeziorna – osiedla przeznaczonego docelowo dla 10 tys. mieszkańców, które powstaje w województwie śląskim według zasad nowego urbanizmu. Architekci zaproponowali, by Wolne Tory stały się zapleczem rekreacyjnym i sportowym dla pobliskich Targów Poznańskich, ograniczając tu funkcje biurowe do minimum – na terenie założenia miałyby powstać jedynie cztery wysokie budynki. Zaprojektowali też przedłużenie poznańskiego szybkiego tramwaju, wykorzystując istniejące tory kolejowe. Praca proponuje atrakcyjne ukształtowanie kwartałów zabudowy i ich skali. Za wartościowe uznano ukształtowanie zieleni w formie pasmowej. Poprawny układ komunikacji kołowej i tramwajowej – najlepsze powiązanie z dzielnicami sąsiednimi – napisali sędziowie w uzasadnieniu. Drugą nagrodę i 111 tys. zł przyznano poznańskiej pracowni Atrium Mateusza Urbańskiego, a trzecią i 71 tys. zł Grupie Kreska z Warszawy. Zdaniem sędziów przy sporządzaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powinny zostać uwzględnione prace, które otrzymały I i II nagrodę.