Architektura MuratorWydarzeniaWpływ kolorów na tworzenie środowiska sprzyjającego nauce [WIDEO]

Wpływ kolorów na tworzenie środowiska sprzyjającego nauce [WIDEO]

Publikujemy nagranie webinarium poświęconego świadomemu wykorzystywaniu koloru w projektowaniu obiektów dydaktycznych wraz z odpowiedziami na pytania, które zadawaliście podczas wykładu. Odpowiedzi udzieliła prowadząca spotkanie architektka Katarzyna Klimek, specjalistka w aranżacji przestrzeni edukacyjnych i miejsc pracy.

Wpływ kolorów na tworzenie środowiska sprzyjającego nauce: webinarium
fot. GettyImages

Firma Tarkett jest nie tylko producentem podłóg dla wnętrz prywatnych i publicznych. Prowadzi też badania na temat wpływu kolorów w pomieszczeniach na samopoczucie i kreatywność użytkowników. W Tarkett mamy ekspercką wiedzę z zakresu projektowania przestrzeni edukacyjnych. Wnioski z ponad 45 pogłębionych wywiadów ze specjalistami oraz uczniami z całego świata zgromadziliśmy w naszym Studium Kolorów. Dokładnie zbadaliśmy wpływ barw na emocje i zachowanie osób przebywających w danym wnętrzu. Mając na uwadze indywidualne możliwości wzrokowe, potrzeby stymulacji oraz style uczenia badanych osób, opracowaliśmy palety dziewięciu kolorów dla każdej wyszczególnionej grupy wiekowej – tłumaczą autorzy raportu.

26 maja częścią tej wiedzy podzieliła się Katarzyna Klimek, architektka, abolwentka Politechniki Wrocławskiej, Floor Design Manager w firmie Tarkett. Redakcja „Architektury-murator” i firma Trakett prezentują zapis webinarium „Wpływ kolorów na tworzenie środowiska sprzyjającego nauce". Podczas wykładu mieliśmy okazję dowiedzieć się m.in. jak sprostać wymaganiom wszystkich użytkowników placówki edukacyjnej, w jaki sposób wspierać ich w osiąganiu osobistych celów, stymulować rozwój i dbać o dobre samopoczucie, a także czy można łączyć indywidualne preferencje dzieci z ogólnymi zasadami tworzenia aranżacji kolorystycznych. W trakcie spotkania on-line pojawiły się również dodatkowe pytania od uczestników. Poniżej publikujemy odpowiedzi, których udzieliła Katarzyna Klimek.

Nie tylko kolory są ważne. Co Pani sądzi o teksturach, wprowadzeniu różnych materiałów i faktur?

Faktury i wzory dopełnią przestrzeń. Mają one dwojaką funkcję. Pierwsza, sprawia, że przestrzeń jest ciekawsza i nabiera tzw. głębi, co jest szczególnie ważne przy ograniczonej palecie kolorystycznej. Dla dzieci w wieku 0-3 faktury i tekstury, czyli doznania dotykowe, są szalenie interesujące, zachęcają je do poznawania otoczenia. Dla dzieci w wieku 6-12 ciekawe stają się drobniejsze wzory, które lubią studiować.

Mówiła Pani o tym, że większe skupienie małe dzieci osiągną w barwnym wnętrzu – co jednak z rozpraszaniem uwagi? Czy barwy nie spowodują, że dzieci będą skupiać się na nich, a nie na przyswajanym materiale?

To właśnie potwierdzają badania. Dzieci, najbardziej te młodsze, mają trudności ze skupieniem się na materiale, jeśli przebywają w nudnym kolorystycznie pomieszczeniu. W fazie aktywnej nauki kolory są preferowane. Należy pamiętać o całym spektrum kolorów. Są kolory nasycone, jaskrawe, jak również stonowane i łagodne. Tych jaskrawych używajmy świadomie. Na przykład w bibliotece intensywny czerwony lub różowy nie będzie pożądany, ale nic już nie stoi na przeszkodzie, aby użyć ciepłych odcieni w stonowanej wersji, np. pasteli.

Co ciekawe, wszystkie kolory w najbardziej nasyconych odcieniach, gdy są na dużej powierzchni, będą działać na odbiorcę drażniąco przy dłuższym przebywaniu. Są to kolory, które można jednak śmiało zaproponować w korytarzu czy innym miejscu przechodnim.  Intensywne kolory mają mocne działanie na nasze samopoczucie. Dlatego intensywny czerwony, żółty lub pomarańczowy jest dobrym kolorem na korytarz prowadzący np. do sali gimnastycznej. Już sama droga na zajęcia pobudzi, rozgrzeje, zachęci do aktywności. Natomiast jeśli mamy korytarz prowadzący na zajęcia humanistyczne lub do biblioteki, proponowałabym niebieski, zielony lub jakiś odcień z palety podstawowych naturalnych. Może to być  intensywna wersja, ponieważ nie pozostajemy długo w tej przestrzeni.

Do jakiej kategorii można włączyć akademię muzyczną?

Akademia muzyczna to będzie grupa wiekowa: Studia, Sztuki wizualne i Artystyczne.

Jak połączyć kolory, jeśli w jednej sali dzieci mają zajęcia edukacyjne, ale jest to również miejsce, w którym śpią/leżakują?

Warto zadać sobie pytanie, co dzieci widzą, zanim zasną? Czy jakieś elementy mogą niepotrzebnie pobudzać ich uwagę? Czy szafki są otwarte (to, co się znajduje na półkach, może rozpraszać), czy mają zamykane fronty? Najlepiej wyciszamy się w przestrzeni uporządkowanej, o naturalnych, subtelnych kolorach (nie zawsze jasnych) i lekko przyciemnionym świetle.

W trakcie leżakowania podłoga nie jest tak ważnym elementem wizualnym, jak podczas zabawy. Natomiast na znaczeniu zyskują ściany wraz z tym, co się na nich znajduje oraz sufit. Sufit może być w kolorze niebieskim (wersja nieintensywna w tym przypadku), rozmytym, delikatnym żółtym. Dzieci docenią pastelowy kolor na suficie. To, czego należy unikać w zasięgu wzroku to elementy o dużej intensywności, szczególnie czerwieni, żółci, pomarańczy, które mają najmocniejsze działanie pobudzające. Schowajmy te przedmioty lub zasłońmy.

Dzieci wrażliwe często są pomijane przy projektowaniu, co Pani o tym sadzi?

Uważam, że najczęściej brakuje równowagi. Praca z kolorami nie jest zero-jedynkowa. Często jest taka sytuacja, że jak ma być kolor, to jedziemy na maksa! Cała tęcza, Las Vegas barw! Tak nie można. A jak nie, to tylko szaro lub beżowo. Mamy do wyboru całe spektrum intensywności, a nie jedną ich wersję. Dodatkowo musimy pamiętać, że dziecko oprócz fazy aktywnej nauki, potrzebuje odpoczynku. Bez odpoczynku nie będzie przyswajało wiedzy. Dlatego ważne, aby w szkołach i przedszkolach były przestrzenie, które są też stonowane kolorystyczne, spokojne. Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku.

Jeśli mówimy o dzieciach mających problemy ze wzrokiem lub chorujące np. na autyzm, to tutaj niezwykle ważne jest, aby wziąć pod uwagę ich potrzeby. One nie będą mieściły się w standardowych zasadach projektowych. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć im przestrzeń, w której będą czuły się dobrze i będzie wspierana ich samodzielność. To wymaga jednak specjalistycznej wiedzy na temat danej przypadłości.

Zobacz FILM:

Publikację Studium Kolorów można pobrać ze strony www.obiektowe.tarkett.pl. Organizatorzy zapraszają też do udziału w konkursie Grant of Colour 2020 na projekt przestrzeni edukacyjnej z wykorzystaniem jednej z kilku palet barwnych opracowanych dla różnych grup wiekowych.

Katarzyna Klimek ukończyła Politechnikę Wrocławską na kierunku Architektury i Urbanistyki. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w branży architektonicznej, podparte licznymi zrealizowanymi projektami. Od lipca 2019 roku pracuje jako Floor Design Manager w firmie Tarkett, gdzie zajmuje się m.in. doradztwem w doborze odpowiedniej kolorystyki do wnętrz, wykonuje floor plany, moodboardy oraz indywidualne projekty podłóg dla inwestycji. W roku 2018 Katarzyna Klimek brała udział w pracach zespołu warsztatowego powołanego przez Departament Innowacji Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, którego wynikiem było powstanie przewodnika Inwestycje w Przestrzeń Przyjaznej Szkoły.

Szkoła w formule PPP – rozbudowa liceum w Piastowie Rozbudowa piastowskiego liceum to pierwszy tak duży projekt oświatowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zespół autorstwa pracowni Radek Guzowski Architekt ma zostać oddany do użytku już w przyszłym roku.
„Warsztat architekta. Obiekty oświatowe” już dostępny on-line Najciekawsze rozwiązania architektoniczne stosowane w budownictwie oświatowym w nowej edycji bezpłatnego dodatku do „Architektury-murator”.