Spis treści
- Więcej mieszkań w Warszawie
- Warszawa stolicą zieleni
- Warszawa miastem 10-minutowym
- Zdrowe miasto. Czy da się żyć bez samochodu na co dzień?
- Kwitnąca gospodarka. Jak ją wzmacniać?
- Studium Warszawy: co dalej?
Warszawa mierzy się z nowymi wyzwaniami przestrzennymi, ekonomicznymi i demograficznymi. Potrzebuje więc upgradowanego studium, bo to obowiązujące, z 2006 roku, już mocno się zdezaktualizowało. Wiemy, jaka jest Warszawa naszych marzeń. Mamy projekt nowego Studium Warszawy! To konstytucja przestrzenna dla całej stolicy na najbliższych prawie 30 lat. Chcemy Warszawy jeszcze lepszej do życia: dobrze zaplanowanej, wygodnej, bardziej zielonej i odpornej na kryzysy. Więcej mieszkań powstanie bliżej centrum. Zrównoważony rozwój zapewni mocna i nowoczesna gospodarka – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podczas spotkania z licealistami i uczestnikami warsztatów w Centrum Kreatywności Targowa, na którym po raz pierwszy zaprezentowano publicznie założenia nowego Studium. Priorytety, które mają być zapisane w dokumencie to m.in. więcej mieszkań i zieleni, miasto 15-mutowe i prężnie rozwijąca się gospodarka.
Demografia, ekonomia i zmiany klimatu to wyzwania, które musieliśmy brać pod uwagę. Na samym początku pracy nad Studium zapytaliśmy warszawianki i warszawiaków: co jest ważne? Dostaliśmy prawie 25 tys. wniosków. Najważniejsza okazała się zieleń. A z nią wiążą się ściśle nasze kolejne priorytety: edukacja, zdrowie i sport – mówiła Renata Kaznowska, wiceprezydentka Warszawy.
Prace nad nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy rozpoczęły się pięć lat temu. Były potrzebne, bo to dotychczasowe określało na przykład docelową chłonność terenów w mieście dla 3 milionów mieszkańców. Tymczasem zgodnie z nową prognozą demograficzną do 2050 roku liczba ludności Warszawy powiększy się do ok. 2 mln mieszkańców.
Więcej mieszkań w Warszawie
Chcemy uwolnić tereny poprzemysłowe pod budowę nowych osiedli. Dawne zakłady produkcyjne są położone blisko centrum. FSO Żerań, fabryka domów Stare Świdry, port Żerański – podobnych miejsc mamy w Warszawie wiele. Zmieści się na nich nawet 95 tys. mieszkań. Nowe zagospodarowanie terenów poprzemysłowych ograniczy koszty dla planowanych inwestycji i osiedli. Pięciokrotnie zmniejszą się wydatki na budowę dróg, potrzebnych szkół, parków czy inną infrastrukturę – podkreślał Trzaskowski.
Nowe osiedla będą też mogły być realizowane na terenach zajętych przez stare centra handlowe czy biurowce. Powstaną obszary wielofunkcyjne, czyli takie, gdzie domy mieszkalne, miejsca pracy, szkoły, przedszkola i tereny zieleni są blisko siebie.Zrównoważony rozwój miasta, z łatwo dostępnymi i równomiernie położonymi centrami lokalnymi, ograniczy potrzebę przemieszczania się. Odciąży to ulice i komunikację publiczną. Poprawi też stan powietrza. Warszawa ma być tym samym bardziej odporna na zmiany klimatu i lepsza do życia.
Warszawa stolicą zieleni
Chcemy, żeby do 2050 roku każdy miał z okna widok na zieleń. Dlatego kluczowym wątkiem w nowym Studium Warszawy jest klimat i Błękitno-Zielona Infrastruktura Warszawy (BZIW). Woda i zieleń są dla nas równie ważne jak zabudowa, domy czy ulice. Jeśli dobrze zaplanujemy układ zieleni i założeń wodnych, uodpornimy miasto na susze i podtopienia. Obniżymy koszty walki ze zmianą klimatu. Poprawimy stan zdrowia mieszkanek i mieszkańców Warszawy – powiedział Bartosz Rozbiewski, wicedyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.
Według projektu, powierzchnia najcenniejszych przyrodniczo obszarów chronionych wzrośnie o niemal 40 procent. Podwoi się też powierzchnia parków i zieleńców.
Warszawa miastem 10-minutowym
Współautorka Studium, Monika Konrad, podkreślała: W Warszawie naszych marzeń w 10 minut dojdziemy do ważnych dla nas miejsc. Żłobek, przedszkole, szkoła, przystanki tramwajowe czy autobusowe, metro i zieleń znajdą się w odległości spaceru. W przyszłości wszystkie małe i duże sprawy będzie można załatwić blisko domu. Powstanie ponad 200 centrów lokalnych. Tam też zrobimy zakupy czy spotkamy się ze znajomymi – dodała zastępczyni dyrektorki BAiPP.
Zdrowe miasto. Czy da się żyć bez samochodu na co dzień?
Nowe Studium stawia na rozwój transportu szynowego, tak by wszyscy mieli blisko do stacji metra, kolei czy tramwaju. W dokumencie znalazły się także wskazania, gdzie będą tereny zieleni, gdzie sadzić szpalery drzew. One też zachęcą, by odstawić samochód i dojść pieszo do sklepu, szkoły czy na przystanek. Każde dziecko będzie miało zapewnioną bezpieczną drogę do szkoły. Według planów zgodnych ze Studium każdy mieszkaniec w ciągu 15-mintowego spaceru dotrze do parku, na plażę, do lasu czy fortów w zieleni. Ułatwi to sieć zielonych tras rowerowych lub spacerowych.
Kwitnąca gospodarka. Jak ją wzmacniać?
Stolica z całym wianuszkiem gmin ją okalających wytwarza już 17,7 procenta PKB Polski. W Studium Warszawy wskazane są miejsca koncentracji różnych usług promieniujących na okolicę. To kluczowe centra rozwoju – bramy wielkomiejskie, umieszczone zwłaszcza wokół najważniejszych dworców kolejowych. Innowacyjne pomysły rodzą się w środowiskach skupionych wokół wyższych uczelni, stąd założenia, że nastąpi dalszy rozwój ośmiu stołecznych kampusów uczelnianych.
Studium Warszawy: co dalej?
Teraz czas na konsultacje społeczne. Potrwają one do 29 września. Ratusz zaplanował wystawę, spotkania i dyżury, podczas których będzie można porozmawiać i dowiedzieć się więcej na temat projektu nowego Studium. Projektanci dokumentu mają dyżury stacjonarne w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury 4 czerwca (niedziela) oraz 17 czerwca (sobota) w godzinach 15.00-19.00. Z kolei dyżury telefoniczne potrwają przez cały okres konsultacji (poniedziałek-piątek w godzinach 11.00-15.00, pod numerem 22 325 81 12).
Publiczna dyskusja na temat Studium odbędzie się 21 czerwca (środa, godz. 17.00) w Sali Marmurowej Pałacu Kultury i Nauki. Będzie także transmitowana na platformie YouTube. Z pełnią treścią dokumentu można zapoznać się TU.