Retro Office House 1

i

Autor: Maciej Lulko Północno-wschodni narożnik biurowca Retro Office House. Jednolity rozstaw betonowych prefabrykatów od ul. Bogusławskiego i Komandorskiej (wyraźnie akcentujący liczbę kondygnacji) zostaje rozrzedzony od ul. Piłsudskiego, powiększając powierzchnię szklenia, a także dzieląc elewację na trzy nierówne części, co niejednoznacznie nawiązuje do artykulacji fasady teatru Capitol

Biurowiec Retro Office we Wrocławiu

2019-02-20 13:10

Pozornie bardzo współczesny biurowiec jest pełen odniesień do architektury Wrocławia z początku XX wieku. Są nimi ekspresja betonu, zaokrąglone narożniki budynków przy skrzyżowaniach ulic czy rytmiczna, modułowa artykulacja elewacji – pisze Aleksandra Czupkiewicz.

Biurowiec wypełnił pustą działkę pomiędzy ulicami Piłsudskiego, Komandorską a wiaduktem kolejowym wzdłuż ul. Bogusławskiego. Jest to pierwsza zwarta zabudowa zrealizowana w tym miejscu od lat powojennych. Wcześniej znajdowały się tu gęsto osadzone kamienice. Pod koniec lat 20. stanęło między nimi kino Schauburg wg projektu Friedricha Lippa, reaktywowane po wojnie pod szyldem kina Śląsk – dzisiejszy teatr Capitol ("A-m" 2/14, proj. KKM Kozień Architekci). Jedną z głośniejszych prób reanimacji tej okolicy był konkurs z 1971 roku na projekt centrum usługowego, w którym wyróżnienie otrzymała Jadwiga Grabowska-Hawrylak, proponując budowę przerzuconego kaskadowo nad torami kolejowymi domu towarowego wraz z rozbudową gmachu kina. Kolejnym dużym przedsięwzięciem w celu zagospodarowania działki, na której stanął ostatecznie Retro Office House, było Centrum Metropol wg projektu FORUM Architekci. To pod tę inwestycję w 2008 roku teren został oczyszczony, a samo rozpoczęcie budowy kilkukrotnie przesuwano aż do roku 2013, kiedy ziemię wystawiono na sprzedaż.

Retro Office House 2

i

Autor: Maciej Lulko Widok Retro Office House z lotu ptaka od strony północno-wschodniej. W tle pozostałe biurowo-handlowe realizacje grupy LC Corp – Arkady Wrocławskie i Sky Tower

Wyzwaniem dla architektów z pracowni Kuryłowicz & Associates był plan zagospodarowania przestrzennego. Ochroną konserwatorską objęto cały kwartał, nakazując przy tym m.in. utrzymanie historycznej linii zabudowy oraz podcienia o szerokości min. 6 m. Tym samym dla zespołu projektowego pod przewodnictwem Piotra Żabickiego jednym z nadrzędnych wymogów było połączenie podcienia budynku biurowego z podcieniem Capitolu, aby stworzyć zadaszony pasaż wzdłuż ul. Piłsudskiego. Według wytycznych dojazd do działki dopuszczony był jedynie od ulic Bogusławskiego i Komandorskiej – od tej strony zaprojektowany został zjazd do jednopoziomowego garażu podziemnego. Plan miejscowy nie określał jednoznacznie wysokości budynku, uzależniając liczbę kondygnacji od powierzchni inwestycji. Istotny był także kontekst zabudowy sąsiadującej. Wzdłuż ulicy Komandorskiej stoją kamienice mieszkalne, których dostęp do światła dziennego musiał zostać zapewniony. Fragment wschodniej elewacji biurowca wycofano, tworząc podłużny taras na trzecim piętrze. W pozostałych częściach budynek ma sześć kondygnacji i wysokością zrównuje się z gmachem teatru Capitol. Elewację tworzą betonowe prefabrykaty wzmacniane włóknem szklanym – panele GRC, których rytmiczny, jednolity, wyraźnie akcentujący liczbę kondygnacji rozstaw od ul. Bogusławskiego i Komandorskiej zostaje rozrzedzony od ul. Piłsudskiego, powiększając powierzchnię szklenia, a także dzieląc elewację na trzy nierówne części, co niejednoznacznie nawiązuje do artykulacji fasady teatru Capitol. Zróżnicowanie to jest bardzo wyraziste. Taka kompozycja z jednej strony mocno kontrastuje ze zwartą bryłą budynku, a z drugiej podkreśla rangę ulicy Piłsudskiego.

Retro Office House 3

i

Autor: Maciej Lulko Widok od strony wiaduktu kolejowego. Po prawej obiekt biurowo-handlowy przy ul. Komandorskiej 12 (proj. Grupa 5) oddany do użytku w 2017 roku. Obydwa budynki mają jednolite i rytmiczne elewacje

Przewrotną konsekwencją materiałową i strukturalną elewacji jest wykończenie wewnętrznych dziedzińców lustrzanymi panelami o jednakowej formie, co prefabrykaty zewnętrzne. Wpadające do środka światło daje wrażenie migocących ścian. Patia mają być przeznaczone na przestrzeń wystawienniczą – jednolite, choć bardzo ozdobne, wykończenie wnętrz może okazać się dobrym tłem dla innych dzieł. Od początku lat 90. we wrocławskim śródmieściu powstało wiele budynków krzyczących swoją indywidualnością, np. Solpol („A-m” 10/15), wielopoziomowy parking autorstwa Stefana Müllera czy Justin Center. W przeciwieństwie do nich Retro Office House wraz z takimi realizacjami jak Grunwaldzki Center czy szkoła muzyczna przy ul. Piłsudskiego wpisuje się w coraz częstszą tendencję budowania miejskiego tła i wypełniania pustek w niegdyś zwartej zabudowie Wrocławia.

Retro Office House 4

i

Autor: Maciej Lulko Elewacja od strony wiaduktu kolejowego (wzdłuż ul. Bogusławskiego). Widoczny uskok na wysokość dwóch kondygnacji, tworzący od ul. Komandorskiej podłużny taras dostępny dla najemców trzeciego piętra. Elewacja zbudowana jest z betonowych prefabrykatów

Założenia autorskie

Pozornie bardzo współczesny biurowiec jest pełen odniesień do cech charakterystycznych architektury Wrocławia z początku XX wieku. Są nimi m.in.: ekspresja betonu jako materiału strukturalnego mającego odzwierciedlenie w formie (biurowiec Hansa Poelziga dla firmy Junkernstrasse-Bau GmbH, Hala Stulecia), zaokrąglone narożniki budynków przy skrzyżowaniach ulic (Renoma, Dom Handlowy Petersdorffa), wycofujące się w głąb obiektów najwyższe kondygnacje i rytmiczna, modułowa artykulacja elewacji. Retro Office House powstał w śródmieściu, dopełniając kwartał zabudowy pomiędzy ul. Piłsudskiego a linią kolejową. Szczególnie ważne było dostosowanie do otoczenia.

Retro Office House 4

i

Autor: Maciej Lulko Patio o lekkiej, szklanej konstrukcji

Elewacje nawiązują gabarytami, materiałami i podziałami do sąsiedniego teatru Capitol. Fasada została dodatkowo podkreślona poprzez inny niż od strony ulic Bogusławskiego i Komandorskiej podział – wielkogabarytowy bliżej poziomu ulicy i zagęszczający się ku górze. Zewnętrzne, betonowe panele są trójwymiarowe. Takie ich ukształtowanie pozwoliło na zróżnicowanie natężenia światła na fasadzie. Budynek ma dwa wewnętrzne, przekryte szklanymi dachami dziedzińce, połączone ze sobą oraz z dwoma głównymi wejściami pasażem. Ich elewacje kształtem przypominają te zewnętrzne, jednak wykonano je z innego materiału. Panele są lustrzane – odbijają i wprowadzają światło słoneczne w głąb budynku. Takie rozwiązanie daje efekt, przypominający mieniącą się powierzchnię szlifowanej biżuterii. PIOTR ŻABICKI

METRYKA
architekci Ewa Kuryłowicz, Piotr Żabicki

Autor: archiwum pracowni

Budynek biurowy z częścią usługowo–handlową i garażem podziemnym Retro Office House

Wrocław, ul. Piłsudskiego 69

Autorzy: Kuryłowicz&Associates, architekci Ewa Kuryłowicz (generalny projektant), Piotr Żabicki (architekt prowadzący), Piotr Kuczyński (architekt sprawdzający)

Zespół autorski: architekci Krzysztof Pydo, Piotr Marciniak, Tomasz Kopeć, Tomasz Duszczyk, Marcin Klukowski, Łukasz Węcławski, Patrycja Majewska

Konstrukcja: PB Stalbet, Paweł Dudkiewicz

Generalny wykonawca: Budimex

Inwestor: LC Corp

Powierzchnia terenu: 5621 m2

Powierzchnia zabudowy: 5242 m2

Powierzchnia użytkowa podstawowa: 15 717 m2

Powierzchnia całkowita:

32 887 m2

Kubatura nadziemna: 108 561m3

Projekt: 2015-2016

Realizacja: 2018

Nie podano kosztu inwestycji

Retro Office House 4

i

Autor: Maciej Lulko Wnętrze patio; wykończono je lustrzanymi panelami o jednakowej formie, co zewnętrzne prefabrykaty. Wpadające do środka światło pogłębia lustrzany efekt – ściany migocą, a obraz wnętrza zmienia się wraz z porą dnia
Retro Office House 4

i

Autor: Maciej Lulko Najemcy wyższych kondygnacji mają wgląd w przestrzeń atriów. Szklane zadaszenia umożliwiają doświetlenie powierzchni biurowych

Panele, którymi wykończono wewnętrzne dziedzińce, są lustrzane – odbijają światło słoneczne, co daje efekt, przypominający mieniącą się powierzchnię szlifowanej biżuterii

Retro Office House 5

i

Autor: Maciej Lulko Wnętrze holu wejściowego i atrium dostępnego od ul. Komandorskiej. Sufity powierzchni poza dziedzińcami wykończono panelami z kraty ciętociągnionej, w które wbudowano podłużne świetlówki. Ściany holu utrzymano w bieli
Retro Office House 6

i

Autor: Maciej Lulko Wpadające przez szklane zadaszenie światło odbija się od trójwymiarowych lustrzanych paneli. Obraz przestrzeni załamuje się pod różnymi kątami w zależności od punktu patrzenia

Niejednolita kompozycja elewacji z jednej strony mocno kontrastuje ze zwartą bryłą budynku, a z drugiej podkreśla rangę ulicy Piłsudskiego

Retro Office House, sytuacja

i

Autor: archiwum pracowni Sytuacja. Oznaczenia: 1 – biurowiec Retro Office House; 2 – Teatr Muzyczny Capitol; 3 – Teatr Polski; 4 – Dworzec Główny PKP
Retro Office House, rzut parteru

i

Autor: archiwum pracowni Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – pomieszczenie usługowe; 2 – recepcja; 3 – patio
Retro Office House, rzut typowej kondygnacji biurowej

i

Autor: archiwum pracowni Rzut typowej kondygnacji biurowej. Oznaczenia: 1 – powierzchnia biurowa
Retro Office House, przekrój A-A

i

Autor: archiwum pracowni Przekrój A-A
The Retro Office Building in Wrocław

Before WWII this downtown block between a major street and railroad tracks was densely built up with tenement houses, complemented by a movie theater. The theater survived and, remodeled several times, is now the Capitol, whose dimensions and the portico along the first floor were the point of reference for the new building. In this way, a portico 6m wide was created along the entire main street frontage. In one of the side streets, the two top stories of the six-storied building were partly moved back in order not to reduce light in houses on the other side, and a roof terrace thus created is made accessible to users of the 4th floor. The building, though very modern, refers to many characteristic features of the local architecture from the beginning of the 20th cent. The rhythm of the 3D concrete panels changes on the façade, dividing it into three parts and thus indirectly referring to the articulation of the Capitol. Two internal courtyards with glass roofs (to be used as exhibition space) have elevations made of mirror-glass panels of the same form as the external prefabricates; they reflect light and introduce it into the interiors.