Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_01

i

Autor: ©Virgile Simon Bertrand Zadaszenie Grand Theatre – jednego z trzech obiektów wchodzącego w skład założenia

Centrum artystyczne w Chinach

2020-01-29 14:07

Organiczną formę okładziny uzyskano dzięki optymalizacji geometrycznej i zastosowaniu paneli GRC, które oparto na stalowym ruszcie lub kratownicy przestrzennej – pisze Radosław Stach.

Znajdujące się w środkowo-wschodniej części Chin Centrum kulturalno-artystyczne Changsha Meixihu, to zlokalizowany na powierzchni ponad 115 000 m2 kompleks trzech obiektów, współtworzący z otwartym otaczającym parkiem całość przestrzenną dla trzech niezależnych kubaturowo instytucji kulturalnych – Muzeum Sztuki Współczesnej MICA, Grand Theatre oraz Small Theatre.

Za ten bardzo organiczny w wyrazie architektonicznym projekt, odpowiedzialna jest założona w Londynie pracownia Zaha Hadid Architects. Całość zaskakuje nie tylko samą formą, ale również skalą przedsięwzięcia. Pracownia ZHA we wcześniejszych realizacjach na terytorium Chin kontynentalnych przyzwyczaiła już odbiorcę do redefiniowania charakteru poszczególnych kwartałów miasta, niejednokrotnie bez nawiązywania do istniejącej tkanki miejskiej czy nowo powstającego kontekstu urbanistycznego.

Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_02

i

Autor: © Seven 7 Panda Kompleks zlokalizowano w zachodniej części chińskiego miasta Changsha. Obiekty od strony północnej otacza rzeka Longwanggang, od południa – jezioro Meixi

Podobnie było w przypadku centrum kulturalno-artystyczne Changsha Meixihu, w ramach którego trzy niezależne obiekty, pomimo oderwania od otaczającej tkanki miejskiej, tworzą organiczną symbiozę zarówno pomiędzy sobą, jak i z otaczającym je jeziorem Meixi. Również projekt architektury krajobrazu, który powstał we współpracy z pracownią Aecom, płynnie nawiązuje do zaprojektowanych obiektów architektonicznych. Na całość składa się kompleks wzajemnie przenikających się tras turystycznych, które na zróżnicowanych poziomach współtworzą organiczną sieć, łącząc się z ciągami komunikacyjnymi wewnątrz teatrów i galerii. Powstałe w ten sposób nieregularne bryły o lekko falujących liniach, tworzą wraz z mieszczącymi się w nich instytucjami naturalne, odizolowane przestrzenie publiczne oraz sceny, umożliwiające aranżację wielu wydarzeń kulturalnych o różnej skali wewnątrz i na zewnątrz.

Elastyczność aranżacji przestrzeni była jednym z kluczowych aspektów projektowych całego założenia. Changsha jest ważnym ośrodkiem medialnym w Chinach, a kompleksowa realizacja pozwala na pełne wykorzystanie nowego centrum dla wydarzeń telewizyjnych oraz kulturalnych na przełomie całego roku, niezależnie od pory dnia.

Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_03

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Kompleks zlokalizowano w zachodniej części chińskiego miasta Changsha. Obiekty od strony północnej otacza rzeka Longwanggang, od południa – jezioro Meixi

Konstrukcja

Elewację każdego z obiektów wykonano z betonowych paneli GRC, o grubości od 8 do 13 mm, wzmacnianych włóknem szklanym. Zamontowano je, w zależności od rozmieszczenia, na stalowym ruszcie bądź kratownicy przestrzennej konstruowanych bezpośrednio z wcześniej dostarczonych plików 3D. Za optymalizację geometrii oraz liczby wymaganych form szalunkowych dla paneli GRC odpowiedzialna była londyńska pracownia Newtechnic. By zmniejszyć koszty fasady zoptymalizowano formy, potrzebne do wykonania paneli. Każdy z tysięcy różnych od siebie elementów przetransportowanych na plac budowy wyposażono w mikroczip, co pozwoliło na znaczące przyśpieszenie prac wykończeniowych i właściwe rozłożenie paneli na wcześniej precyzyjnie rozmieszczonych wspornikach.

Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_04

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Widok od strony jeziora Meixi. Na pierwszym planie budynek teatru głównego

Otwarte 30 listopada Muzeum Sztuki Współczesnej MICA – jeden z trzech budynków centrum – wieńczy okres 8 lat budowy kompleksu. Na powierzchni ponad 10 000 m2 zlokalizowano osiem niezależnych przestrzeni wystawowych, sal koncertowych i teatralnych, skoncentrowanych wokół przeszkolonego wewnętrznego atrium. Poza rozległym parkingiem podziemnym, wnętrza łączą ze sobą również kawiarnie, sklep, sale szkoleniowe oraz sale wykładowe.

Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_08

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Widok od stron południowo-zachodniej. Po lewej budynek muzeum, po prawej hala wielofunkcyjna z salą kameralną, na wprost teatr główny

Na południowy wschód od siedziby muzeum znajduje się Grand Theatre. Jego obszerne audytorium jest w stanie jednorazowo pomieścić 1800 widzów, co wraz z zapleczem technicznym czyni go największym tego typu obiektem w prowincji Hunan. Na uwagę zasługuje nie tylko skala audytorium, ale także fakt że jest ono asymetryczne, przecząc wcześniejszym kanonom projektowania sal teatralnych. Jest to jednak zabieg zamierzony i wynikający z obecnych możliwości technicznych analizowania akustyki wnętrz oraz balansowania m.in. pogłosu, bądź rozproszenia tzw. energii akustycznej we wczesnej fazie projektu.

Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_09

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Budynek głównego teatru, w oddali muzeum

Poza asymetrią sali głównej charakterystyczna jest również mnogość wariacji geometrycznych frontów galerii, sufitu, a także ścian. W celu uzyskania pożądanej organicznej formy wykorzystano GFRP – panele kompozytowe wzmacniane włóknem szklanym – w kolorze szampańskim z połyskiem. Mimo niskich właściwości akustycznych paneli GFRP, ponad 20-letnie doświadczenie pracowni ZHA oraz współpraca z Marshall Day Acoustic pozwoliły na wprowadzenie już wcześniej testowanych rozwiązań akustycznych, jak np. mikrożebrowania paneli, a także mnogość zakładek i pofałdowań powierzchni wypełnionych izolacją akustyczną. Oświetlenie stanowi konstelacja punktowych opraw LED umożliwiających dynamiczne sterowanie światłem podkreślające geometrię sali.

Od strony południowo-zachodniej działkę dopełnia Small Theatre, czyli przewidziana na maksymalnie 500 widzów wielofunkcyjna przestrzeń, z mobilną i łatwą do dowolnej aranżacji sceną oraz widownią, przeznaczoną na małe wydarzenia artystyczne, programy telewizyjne czy firmowe imprezy.

Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_10

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Widok od strony zachodniej. Organiczna forma została zachowana we wszystkich trzech obiektach, które różnią się jedynie wielkością i funkcją
Metryka

Centrum artystyczno-kulturalne (Changsha Meixihu International Culture & Arts Centre) Changsha, Chiny

Autorzy: Zaha Hadid Architects

Współpraca: Beijing Architecture Design and Research Institute

Architektura krajobrazu: Aecom

Konstrukcja: Beijing Architecture Design and Research Institute; Buro Happold Engineering (etap konkursowy)

Konsultant ds. fasady: Newtechnic; PFT Construction Consulting; Buro Happold Engineering (etap konkursowy)

Konsultant ds. akustyki: Marshall Day Acoustics; Zhang Kuisheng Acoustical Design Research Studio

Konsultant ds. projektowania teatrów: Poly Theatre Engineering Consultancy; Kunkel Theatre Engineering & Consulting; Global Cultural Asset Management

Główny wykonawca: Beijing Urban Construction Group

Podwykonawcy: Jangho Group, Yuanda Group (fasada); Hongtao Group, Gold Mantis Construction Group, ZFT Holdings (wnętrza)

Inwestor: Meixihu Investment

Powierzchnia całkowita: 115 000 m2

Realizacja: 2019

Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_11

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Widok z wyspy na jeziorze Meixi. Budynek teatru jest największym obiektem kompleksu
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_12

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Elewację z paneli GRC oparto na stalowym ruszcie bądź kratownicy przestrzennej, w zależności od rozmieszczenia
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_13

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Elewację z paneli GRC oparto na stalowym ruszcie bądź kratownicy przestrzennej, w zależności od rozmieszczenia
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_14

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Elewację z paneli GRC, w zależności od rozmieszczenia, oparto na stalowym ruszcie bądź kratownicy przestrzennej
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_15

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Kompleks w trakcie budowy. Od prawej Grand Theatre, muzeum MICA, sala wielofunkcyjna z małą sceną
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_16

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Fasada z betonowych paneli GRC (gr. 8-13 mm) wzmacnianych włóknem szklanym
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_17

i

Autor: © Newtecnic Konstrukcja elewacji: a) promienisty układ paneli oparty na ruszcie stalowym; b) kratownica przestrzenna odzwierciedlająca układ krzywizny (izokrzywych) paneli
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_18

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Aby właściwie rozmieścić panele na elewacjach oraz przyśpieszyć montaż każdy element wyposażono w mikroczip
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_19

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Aby właściwie rozmieścić panele na elewacjach oraz przyśpieszyć montaż każdy element wyposażono w mikroczip
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_20

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Montaż świetlika w budynku muzeum
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_21

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Architektom zależało, aby forma przestrzeni wspólnych we wnętrzach była odbiciem zewnętrznego wyrazu
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_22

i

Autor: © Newtecnic Detal przekroju przez elewację. Oznaczenia: 1 – okładzina GRC – panele betonowe wzmacniane włóknem szklanym; 2 – regulowany wspornik mocujący; 3 – śruba; 4 – rynna; 5 – konstrukcja stalowa; 6 – membrana hydroizolacyjna; 7 – wspornik mocujący; 8 – izolacja termiczna; 9 – profilowane pokrycie dachowe; 10 – rama aluminiowa
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_23

i

Autor: © Newtecnic Aksonometria okładziny
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_24

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Organiczna forma obiekty mocno kontrastuje z sąsiadującymi wieżowcami
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_25

i

Autor: © Seven 7 Panda Wnętrza takie jak hole wejściowe, lobby czy atrium wykończono panelami GFRP wzmacnianymi włóknem szklanym
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_26

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Doświetlona świetlikiem przestrzeń ekspozycyjna w muzeum
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_27

i

Autor: © Seven 7 Panda Wnętrza takie jak hole wejściowe, lobby czy atrium wykończono panelami GFRP wzmacnianymi włóknem szklanym

We wnętrzach i na fasadzie dominują formy organiczne wykończone w kolorze białym. Przestrzeń ekspozycyjną w muzeum doświetlono świetlikiem

Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_28

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Wnętrza części wspólnych utrzymano w bieli
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_29

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Wnętrza głównej sali koncertowej wykończono płytami gipsowymi wzmacnianymi włóknem szklanym (GFRP)
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_30

i

Autor: © Virgile Simon Bertrand Główna sala teatralna przewidziana jest dla 1800 gości
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_05

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Sytuacja. Oznaczenia: 1 – teatr (scena główna); 2 – Muzeum Sztuki Współczesnej (MICA); 3 – teatr (scena kameralna)
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_06

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – plac; 2 – wejście; 3 – atrium; 4 – przestrzeń ekspozycyjna; 5 – sala wykładowa; 6 – hala wielofunkcyjna; 7 – rampa na parking podziemny; 8 – przestrzeń VIP; 9 – audytorium; 10 – scena; 11 – zaplecze; 12 – most
Centrum artystyczno-kulturalne Changsha Meixihu w Chinach_Zaha Hadid Architects_07

i

Autor: © Zaha Hadid Architects Przekrój. Oznaczenia: 1 – audytorium (scena kameralna); 2 – hol wejściowy (scena kameralna); 3 – hol wejściowy (scena główna); 4 – audytorium (scena główna); 5 – scena; 6 – pokój prób