Znajdujące się w środkowo-wschodniej części Chin Centrum kulturalno-artystyczne Changsha Meixihu, to zlokalizowany na powierzchni ponad 115 000 m2 kompleks trzech obiektów, współtworzący z otwartym otaczającym parkiem całość przestrzenną dla trzech niezależnych kubaturowo instytucji kulturalnych – Muzeum Sztuki Współczesnej MICA, Grand Theatre oraz Small Theatre.
Za ten bardzo organiczny w wyrazie architektonicznym projekt, odpowiedzialna jest założona w Londynie pracownia Zaha Hadid Architects. Całość zaskakuje nie tylko samą formą, ale również skalą przedsięwzięcia. Pracownia ZHA we wcześniejszych realizacjach na terytorium Chin kontynentalnych przyzwyczaiła już odbiorcę do redefiniowania charakteru poszczególnych kwartałów miasta, niejednokrotnie bez nawiązywania do istniejącej tkanki miejskiej czy nowo powstającego kontekstu urbanistycznego.
Podobnie było w przypadku centrum kulturalno-artystyczne Changsha Meixihu, w ramach którego trzy niezależne obiekty, pomimo oderwania od otaczającej tkanki miejskiej, tworzą organiczną symbiozę zarówno pomiędzy sobą, jak i z otaczającym je jeziorem Meixi. Również projekt architektury krajobrazu, który powstał we współpracy z pracownią Aecom, płynnie nawiązuje do zaprojektowanych obiektów architektonicznych. Na całość składa się kompleks wzajemnie przenikających się tras turystycznych, które na zróżnicowanych poziomach współtworzą organiczną sieć, łącząc się z ciągami komunikacyjnymi wewnątrz teatrów i galerii. Powstałe w ten sposób nieregularne bryły o lekko falujących liniach, tworzą wraz z mieszczącymi się w nich instytucjami naturalne, odizolowane przestrzenie publiczne oraz sceny, umożliwiające aranżację wielu wydarzeń kulturalnych o różnej skali wewnątrz i na zewnątrz.
Elastyczność aranżacji przestrzeni była jednym z kluczowych aspektów projektowych całego założenia. Changsha jest ważnym ośrodkiem medialnym w Chinach, a kompleksowa realizacja pozwala na pełne wykorzystanie nowego centrum dla wydarzeń telewizyjnych oraz kulturalnych na przełomie całego roku, niezależnie od pory dnia.
Konstrukcja
Elewację każdego z obiektów wykonano z betonowych paneli GRC, o grubości od 8 do 13 mm, wzmacnianych włóknem szklanym. Zamontowano je, w zależności od rozmieszczenia, na stalowym ruszcie bądź kratownicy przestrzennej konstruowanych bezpośrednio z wcześniej dostarczonych plików 3D. Za optymalizację geometrii oraz liczby wymaganych form szalunkowych dla paneli GRC odpowiedzialna była londyńska pracownia Newtechnic. By zmniejszyć koszty fasady zoptymalizowano formy, potrzebne do wykonania paneli. Każdy z tysięcy różnych od siebie elementów przetransportowanych na plac budowy wyposażono w mikroczip, co pozwoliło na znaczące przyśpieszenie prac wykończeniowych i właściwe rozłożenie paneli na wcześniej precyzyjnie rozmieszczonych wspornikach.
Otwarte 30 listopada Muzeum Sztuki Współczesnej MICA – jeden z trzech budynków centrum – wieńczy okres 8 lat budowy kompleksu. Na powierzchni ponad 10 000 m2 zlokalizowano osiem niezależnych przestrzeni wystawowych, sal koncertowych i teatralnych, skoncentrowanych wokół przeszkolonego wewnętrznego atrium. Poza rozległym parkingiem podziemnym, wnętrza łączą ze sobą również kawiarnie, sklep, sale szkoleniowe oraz sale wykładowe.
Na południowy wschód od siedziby muzeum znajduje się Grand Theatre. Jego obszerne audytorium jest w stanie jednorazowo pomieścić 1800 widzów, co wraz z zapleczem technicznym czyni go największym tego typu obiektem w prowincji Hunan. Na uwagę zasługuje nie tylko skala audytorium, ale także fakt że jest ono asymetryczne, przecząc wcześniejszym kanonom projektowania sal teatralnych. Jest to jednak zabieg zamierzony i wynikający z obecnych możliwości technicznych analizowania akustyki wnętrz oraz balansowania m.in. pogłosu, bądź rozproszenia tzw. energii akustycznej we wczesnej fazie projektu.
Poza asymetrią sali głównej charakterystyczna jest również mnogość wariacji geometrycznych frontów galerii, sufitu, a także ścian. W celu uzyskania pożądanej organicznej formy wykorzystano GFRP – panele kompozytowe wzmacniane włóknem szklanym – w kolorze szampańskim z połyskiem. Mimo niskich właściwości akustycznych paneli GFRP, ponad 20-letnie doświadczenie pracowni ZHA oraz współpraca z Marshall Day Acoustic pozwoliły na wprowadzenie już wcześniej testowanych rozwiązań akustycznych, jak np. mikrożebrowania paneli, a także mnogość zakładek i pofałdowań powierzchni wypełnionych izolacją akustyczną. Oświetlenie stanowi konstelacja punktowych opraw LED umożliwiających dynamiczne sterowanie światłem podkreślające geometrię sali.
Od strony południowo-zachodniej działkę dopełnia Small Theatre, czyli przewidziana na maksymalnie 500 widzów wielofunkcyjna przestrzeń, z mobilną i łatwą do dowolnej aranżacji sceną oraz widownią, przeznaczoną na małe wydarzenia artystyczne, programy telewizyjne czy firmowe imprezy.
Centrum artystyczno-kulturalne (Changsha Meixihu International Culture & Arts Centre) Changsha, Chiny
Autorzy: Zaha Hadid Architects
Współpraca: Beijing Architecture Design and Research Institute
Architektura krajobrazu: Aecom
Konstrukcja: Beijing Architecture Design and Research Institute; Buro Happold Engineering (etap konkursowy)
Konsultant ds. fasady: Newtechnic; PFT Construction Consulting; Buro Happold Engineering (etap konkursowy)
Konsultant ds. akustyki: Marshall Day Acoustics; Zhang Kuisheng Acoustical Design Research Studio
Konsultant ds. projektowania teatrów: Poly Theatre Engineering Consultancy; Kunkel Theatre Engineering & Consulting; Global Cultural Asset Management
Główny wykonawca: Beijing Urban Construction Group
Podwykonawcy: Jangho Group, Yuanda Group (fasada); Hongtao Group, Gold Mantis Construction Group, ZFT Holdings (wnętrza)
Inwestor: Meixihu Investment
Powierzchnia całkowita: 115 000 m2
Realizacja: 2019
We wnętrzach i na fasadzie dominują formy organiczne wykończone w kolorze białym. Przestrzeń ekspozycyjną w muzeum doświetlono świetlikiem