Dom Robak 1

i

Autor: Bartek Witkowski 1 | Przejrzysta membrana elewacyjna jest buforem cieplnym pomiędzy przestrzenią zewnętrzną a wnętrzami

Dom Robak / Zabłocie

2022-08-26 12:25

To prototyp, który powstał w wyniku przemyślanego procesu twórczego. Jego elewacja, niczym skóra, chroni mikrokosmos przestrzeni wewnętrznej – pisze o projekcie Piotra Kuczi Małgorzata Adamowicz-Nowacka [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Szukając materiałów na temat domu Robak, natrafiłam na prowadzoną przez właściciela stronę internetową wormhouse.pl poświęconą procesowi jego powstawania. Ciekawostką są tam publikowane fragmenty korespondencji między inwestorem a architektem Piotrem Kuczią. Osobiście marzy mi się śmiałe rozwiązanie. Nie powinniśmy jednak zapominać o otoczeniu. Docelowo chodziłoby nam o znalezienie holistycznego, prostego pomysłu, idei, która zdeterminuje formę domu i… nasze przyszłe życie – pisał do architekta Bartłomiej Witkowski współwłaściciel domu.

Czytaj też: Wormhouse w Zabłociu |

Dom Robak 6

i

Autor: Mariusz Gruszka 6 | Bryła domu jest odpowiedzią na zastane otoczenie

W efekcie powstał dom, który nie miał być architektoniczną ekstrawagancją, lecz racjonalną odpowiedzią na założone wymagania i zastane otoczenie. Jakie zatem były najważniejsze potrzeby klienta? Dom dla czteroosobowej rodziny, mały, najlepiej ok. 100 m2 i niski budżet. A jakie były uwarunkowania? Długa wąska działka i sąsiedzi zaraz za płotem po obu stronach.

Trochę zaskakujące były informacje o usytuowaniu, bo na zdjęciach i wizualizacjach nigdzie sąsiadów nie widać. W publikacjach i na stronie dom prezentowany jest jako biała „gąsienica” na wielkim trawniku lub nad jeziorem.

Czytaj też: Polacy z nagrodą German Design 2018 |

O budowie domu można przeczytać w „A-m” 08/2018, gdzie architekt i inwestor wspólnie opisują proces wymyślania, projektowania i budowania. Wygląda na to, że był to duet idealny w kontekście współpracy projektanta z klientem. Z ich uzupełniających się wypowiedzi wynika, że inwestor rozumie proces projektowy, a doświadczenie współtworzenia własnego domu spowodowało zmianę sposobu jego myślenia o przestrzeni.

Kiedy zobaczyłam dom na żywo zaskoczyło mnie, że z zewnątrz nie wygląda on tak, jak na wyestetyzowanych zdjęciach i wizualizacjach, które widziałam. O tej porze dnia (około południa) membrana była zupełnie niewidoczna i przeźroczysta, sprawiała wrażenie źle naciągniętej. Na styku dolnej krawędzi ściany z mocowaniem membrany widać było zanieczyszczenia, których raczej nie będzie dało się usunąć. Widoczne żebra, na których naciągnięta jest zewnętrzna powłoka, stanowią niemal barokowy detal w kontekście prostej bryły budynku. Te krytyczne uwagi nie budują jednak negatywnego obrazu, ten dom jest po prostu niedoskonały.

Dom Robak 7

i

Autor: Bartek Witkowski 7 | Biel pokrycia dachowego kontrastuje z otoczeniem

Pionowe i poziome okna szczelinowe, harmonijkowe składane okna elewacji ogrodowej oraz świetliki dachowe w sposób nieoczywisty dostarczają światło do pomieszczeń

Po rozmowie z właścicielem uzyskałam przekonanie, że wszystkie ewentualne mankamenty życia w tym otoczeniu i w tej architekturze były brane pod uwagę przez architekta i inwestora. Nie chodziło o perfekcję wykonania, chodziło o prawdę materii: betonu, drewna, metalu, skóry, ziemi i innych naturalnych budulców. Ten dom to prototyp, który powstał w wyniku długotrwałego i przemyślanego procesu twórczego. Elewacja to właściwie obudowa, skóra, która chroni mikrokosmos przestrzeni wewnętrznej. Wszystko jest tu przemyślane, choć to mikrodom i dlatego jeszcze trudniej było to zrobić. Jest jak domek dla lalek lub drewniany model domów japońskich, nad którego budową czuwał architekt w symbiozie z właścicielami, którzy wiele elementów wykonali sami. W środku nic nie jest oczywiste, nic nie jest przypadkowe.

Czyta też: Rozmowa z Piotrem Kuczią, autorem domu Wormhouse |

Szczegółowa analiza wędrówki słońca pozwoliła uzyskać spektakularne efekty świetlne we wnętrzach. Pionowe i poziome okna szczelinowe, harmonijkowe składane przeszklenia elewacji ogrodowej, oraz świetliki dachowe dostarczają światło w sposób nieoczywisty do każdego pomieszczenia. Przykładem nowatorskiego podejścia do włączenia przestrzeni zewnętrznej do wnętrza budynku jest rozwiązanie małej łazienki na piętrze. Po otwarciu harmonijkowego okna powiększa się ona o przestrzeń tarasu. Razem wyglądają jak biała olbrzymia wanna w luksusowej śródziemnomorskiej willi. Ten sam zabieg, otwarcia całej szklanej ściany zastosowany na parterze powoduje, że ogród staje się przedłużeniem salonu.

Z jakiegoś powodu wnętrze tego domu skojarzyło mi się z domem w Szuminie Zofii i Oskara Hansenów. Czy można tu mówić o teorii formy otwartej w nowym współczesnym wydaniu? Chyba tak, bo architektura domu jest doskonałą ramą dla codziennego życia i pracy jego mieszkańców. Czy ten dom tam pasuje? Moim zdaniem idealnie.

Dom Robak 8

i

Autor: Mariusz Gruszka 8 | Górna kondygnacja ubrana w stare deski z odzysku – Divadlo.pl z przestronnym tarasem dachowym

Bryła domu kojarzy się pełzającym po ziemi stworzeniem, to odczucie dodatkowo potęguje jego elewacja

Założenia autorskie

Robaczek – tak go wszyscy pieszczotliwie nazywamy. Jego wynikająca z całkowicie racjonalnych przesłanek forma skojarzyła się komuś z pełzającym po ziemi stworzeniem. I tak już zostało.

Praca nad nim to siedem lat mojego życia i siedem lat budowlanych zmagań Bartka, który wraz ze swoją rodziną od niedawna zamieszkuje ten wykończony własnymi siłami niewielki domek.

W swoim zawodowym życiu projektowałem skomplikowane wielkogabarytowe obiekty, ale nigdy żaden z nich nie pochłonął mnie tak intensywnie. I nigdy dialog z bardzo świadomym i intelektualnie wymagającym inwestorem tak bardzo nie wyostrzył mojego spojrzenia na projektowanie.

Zarówno właściciele, jak i ja, zdajemy sobie sprawę z widocznych wszędzie niedoskonałości, z braku perfekcji w wykonaniu detali, z ich technicznej ułomności. Ale mamy świadomość, że każda projektowa decyzja – poprzedzona nieskończonymi godzinami dyskusji – nie była dziełem przypadku. Wszystkie budowlane kompromisy poprzedzone były kwestionowaniem przyjętych powszechnie rozwiązań i poszukiwaniem optymalnej dla tego właśnie domu i jego mieszkańców architektonicznej odpowiedzi. Najważniejszym parametrem wyjściowym było dążenie do maksymalnego ograniczenia kosztów budowy. Modne dziś trendy, jak stosowanie materiałów z recyklingu (sufity, elewacje), wielofunkcjonalność powierzchni (podnoszone pod sufit łóżko, meble-transformersy), wykorzystanie wszelkich odpadów (zero waste), nie były podyktowane ideologią, tylko przyziemną ekonomią. Przez to wszystko jest tam chyba bardziej szczere i autentyczne. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie: estetyka na tym nie ucierpiała.

106 m2 to niewiele dla czteroosobowej rodziny z psem. Przez świadome wciągnięcie otoczenia do wnętrza (harmonijkowe okna) udało nam się stworzyć na tyle dużo „odczuwanej” przestrzeni, że Bartek, inwestor, po miesiącach zamieszkiwania, zadzwonił kiedyś do mnie mówiąc: wiesz Piotr, w sumie Robaczek mógłby być spokojnie mniejszy. Nie odebrałem tego jako krytykę, raczej jako całkiem fajny komplement. Piotr Kuczia

Dom Robak 9

i

Autor: Bartek Witkowski 9 | Loggia i wnętrze stanowią jedną całość
Metryczka

Dom Robak Zabłocie, ul. Poddane 12 Autor: Piotr Kuczia Współpraca autorska: Krzysztof Nowak Architektura wnętrz: Piotr Kuczia Konstrukcja: Zdzisław Zwierzchowski Generalny wykonawca: Bogdan Biliński, Biliński Bud Inwestor: Iwona i Bartek Witkowscy Powierzchnia terenu: 2600 m2 Powierzchnia zabudowy: 110 m2 Powierzchnia użytkowa: 106 m2 Powierzchnia całkowita: 138 m2 Kubatura: 485 m3 Projekt: 2015 Realizacja: 2022 Nie podano kosztu inwestycji

Dom Robak 4

i

Autor: Piotr Kuczia 4 | Rzut pierwszego piętra Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-KJfK-tNzN-YkF2_dom-robak-4.jpeg
Dom Robak 10

i

Autor: Bartek Witkowski 10 | Harmonijkowe okna niwelują granicę pomiędzy wnętrzem a otoczeniem
Dom Robak 11

i

Autor: Mariusz Gruszka 11 | Odzyskane płyty traconego deskowania ścian, po pomalowaniu wapnem, zostały wykorzystane jako materiał sufitu
Dom Robak 12

i

Autor: Mariusz Gruszka 12 | Wspornikowy betonowy stół jadalny z wbudowanym ogrzewaniem jest centralnym punktem domu
Dom Robak 13

i

Autor: Mariusz Gruszka 13 | Ogromne akwarium
Dom Robak 14

i

Autor: Mariusz Gruszka 14 | Podnoszone pod sufit łóżko zrobione z wyciętych resztek żeber elewacji (zero waste)
Dom Robak 15

i

Autor: Mariusz Gruszka 15 | Surowe płyty mfp są budulcem ścian i wyposażenia
Dom Robak 16

i

Autor: Bartek Witkowski Dom Robak
Dom Robak 17

i

Autor: Mariusz Gruszka Dom Robak
Dom Robak 18

i

Autor: Bartek Witkowski Dom Robak
Dom Robak 19

i

Autor: Bartek Witkowski Dom Robak
Dom Robak 20

i

Autor: Bartek Witkowski Dom Robak
Dom Robak 21

i

Autor: Mariusz Gruszka Dom Robak
Dom Robak 22

i

Autor: Mariusz Gruszka Dom Robak
Wormhouse in Zabłocie

The house of 106sq.m was built on a long, narrow plot in the village of Zabłocie in southern Poland for a four-person family of four, who wished to live comfortably, in close relation to nature. Its architect Piotr Kuczia’s designs are environment-friendly, energy-saving and organic. Here, he also had to work on a low budget, but he is no stranger to the zero-waste principle. The structure was made of concrete, elevations of recycled wooden boards, particleboards and a semi-transparent membrane stretched on special ribs. Everything that remained of materials used outside, was used inside for various purposes, such as building furniture. The Wormhouse is also an example of a harmonious collaboration between the architect and his client, who was involved in the entire design and construction process. Both parties point to the fact that long discussions and openness to new ideas increased their awareness of space and helped work out satisfactory solutions. The house received a mention in the Excellent Communication Design in the German Design Award 2018.