Hotel Nobu 1

i

Autor: Juliusz Sokołowski 1 | Zaokrąglony narożnik budynku u zbiegu ulic Wilczej i Koszykowej nawiązuje do analogicznych motywów w eklektycznych kamienicach realizowanych na ostrokątnych parcelach

Hotel Nobu / Warszawa

2021-09-27 15:10

Luksusowy hotel trafnie wpisuje się w otoczenie, respektując jego lokalność i oferując nowe wartości ze szczyptą kosmopolityzmu – o nowej realizacji pracowni medusagroup pisze Krzysztof Mycielski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

W ciągu ostatnich kilkunastu lat południowe Śródmieście Warszawy ujawniło swój realny potencjał. Zachował się tutaj duch mieszczańskiej belle époque, jeszcze w międzywojniu stanowiący istotę tożsamości stolicy. Obecna tu zwarta zabudowa, podomykana przestrzeń publiczna i eklektyczna architektura, pokiereszowane wojną i wzgardzone w latach modernistycznej odbudowy, to dziś atuty tej części miasta, coraz bardziej nasyconej treścią, tworzącej sieć wielu kultowych miejsc współczesnej Warszawy. Kameralne ulice pełne są ciekawych podwórek, sklepów i restauracji. Od prawie dwóch dekad przyciągają miejscowych i turystów, a w ostatnich latach również konkretny kapitał, chcący inwestować w modernizacje historycznych kamienic i w uzupełnianie wyrw w zabudowie.

Hotel Nobu 5

i

Autor: Juliusz Sokołowski 5 | Ściana zielona rekompensuje sąsiedniej kamienicy ograniczenie dostępu do słońca

Odcinek ulicy Koszykowej pomiędzy aleją Niepodległości a gmachem Wydziału Architektury stanowi w ostatnich latach bodaj najpoważniej zrewitalizowany fragment południowej części Śródmieścia. W 2016 roku dokonana tu została znakomita rewitalizacja hali Koszyki według projektu pracowni JEMS Architekci („A-m” 1/17, 5/16). Po sąsiedzku, wzdłuż Koszykowej, wzniesiono również dwa nowoczesne budynki plombowe. Zajęły one niezabudowane od wojny dwie niemal bliźniacze narożnikowe parcele – pierwszą u zbiegu Koszykowej z ulicą Piękną, drugą u zbiegu z Wilczą. Architektura obu tych kamienic, stanowiących odpowiedź na z pozoru podobne pytania i widocznych w tej samej perspektywie ulicy Koszykowej, niczym nakładające się na siebie dwa plany, całkowicie się od siebie różni. Wynika to z ich odmiennego przeznaczenia, ale też z różnego podejścia ich autorów do zadanego kontekstu.

Czytaj też: Naturalna kontynuacja – JEMS Architekci o projekcie hali Koszyki |

Hotel Nobu 9

i

Autor: Juliusz Sokołowski 9 | Podcień nadaje budynkowi lekkości i kameralizuje styk jego parteru z trotuarem

Półtransparentny szklany obiekt przy Pięknej jest niewielkim coworkingowym biurowcem (proj. Grupa 5 Architekci, „A-m” 2/18, 9/17), z założenia trochę niematerialnym w zestawieniu z silnie zdefiniowanym eklektycznym sąsiedztwem. Z kolei budynek zaprojektowany przez pracownię medusagroup to hotel prowadzony przez luksusową sieć Nobu z japońskim rodowodem. Rzeźbiarska tektonika i elewacje obiektu, wykonane świadomie z ciężkich ekskluzywnych materiałów, wpisują się wprost, chociaż nowoczesnym językiem, w mieszczańską tożsamość tej części Warszawy („A-m” 6/19).

Czytaj też: Hala Koszyki w Warszawie |

Hotel Nobu 10

i

Autor: Juliusz Sokołowski 10 | Szkło gięte w oknach zaokrąglonego narożnika budynku wzmacnia jego ekspresjonistyczną stylistykę

Jeśli chodzi o elewacje hotelu, architekci nawiązali do gzymsów, balkonów i wykuszy starych kamienic, projektując powtarzające się na każdym piętrze uskoki, zakomponowane we współczesnym horyzontalnym rytmie. Rozwiązanie to pozwoliło wprowadzić na elewację zieleń i zróżnicować powierzchnię oferowanych pokoi hotelowych. Bryłę budynku dopełnił zaokrąglony narożnik, charakterystyczny dla XIX-wiecznych kamienic budowanych na ostrokątnych działkach nie tylko w Paryżu czy Nowym Jorku, lecz także w Warszawie. W tym wypadku dzięki zastosowaniu w narożniku okien ze szkła giętego hotel zyskał bliższy naszym czasom ekspresjonistyczny fason.

Hotel Nobu 11

i

Autor: Juliusz Sokołowski 11 | Zadaszona szkłem miejska mikroprzestrzeń pomiędzy nowym budynkiem a sąsiednią kamienicą. Restauracja hotelowa czasowo wystawia tu swoje stoliki, podkreślając ogólnodostępność parteru i jego miastotwórczy charakter

Budynek nie jest zamkniętą enklawą dla bogaczy. Na styku z ulicą ma swój wymiar miastotwórczy. Na parterze znajduje się restauracja, prowadzona przez operatora hotelu znanego na świecie ze znakomitej kuchni. W podziemiu zaś już na etapie budowy zrezygnowano z parkingu, wycięto słupy i wzmocniono strop, aby zmieścić tu klub jazzowy z prawdziwego zdarzenia. Niczym na Manhattanie goście dostają się do niego z ulicy przez pierwotnie wykonany wjazd do garażu podziemnego, korzystając przy tym z windy wcześniej projektowanej dla samochodów.

Hotel Nobu 12

i

Autor: Juliusz Sokołowski 12 | Hol wejściowy z recepcją. Wszystkie wnętrza hotelu wykończono konsekwentnie w surowych materiałach – betonie architektonicznym, drewnie i czerni występującej na meblach, drzwiach i sufitach

Zarówno przyciemnione wnętrze podziemnego klubu, jak i przeszklony parter restauracji czy dostępna z holu efektownymi zabiegowymi schodami sala spotkań na piętrze, a także pokoje i apartamenty wykonane są w tej samej, konsekwentnej stylistyce. Kontynuując nastrój elewacji, we wnętrzach architekci wybrali eleganckie surowe materiały – beton architektoniczny, drewno i fornir oraz czerń, obecną głównie na sufitach. Uzyskany nastrój dopełniono sztuką na ścianach, w której nie brakuje kontrastujących motywów japońskich. Nowy budynek spięty jest przeszklonym łącznikiem z dawnym hotelem Rialto i stanowi dziś z nim jedną całość. Dobrze, że inwestorzy docenili artdecowskie w swym charakterze wnętrza pokoi, zaprojektowane w 2003 roku przez pracownię Michała Borowskiego, i poza drobnymi korektami prawie niczego nie zmienili.

Czytaj też: Warszawskie żelazko – o budynku Piękna 49 Grzegorz Stiasny |

Juliusz Sokołowski 13, 14

i

Autor: Juliusz Sokołowski 13, 14 | Zabiegowe fornirowane schody łączą hol hotelowy z salą eventową na pierwszym piętrze

W zabytkowej tkance południowego Śródmieścia współczesna elegancja musi spotkać się z przaśnym sąsiedztwem. I chyba właśnie to stanowi o uroku prawdziwie zakorzenionego miasta. Nowy budynek nie mógł przykleić się do sąsiedniej kamienicy, gdyż już przed laty w jej ślepej ścianie mieszkańcy powybijali otwory okienne. W wymuszonej szczelinie między budynkami zastaniemy miejską mikroprzestrzeń. Na poziomie parteru elegancka restauracja hotelu wystawiła tu swoje stoliki. Nad nimi na balkonach starej kamienicy suszą się pierzyny, zaś tuż obok specjalnie zaprojektowana współczesna ściana zielona rekompensuje sąsiadom ograniczony dostęp do światła dziennego. Luksusowy hotel trafnie wpisał się w otoczenie, respektując jego lokalność i oferując nowe wartości ze szczyptą coraz bardziej obecnego w Warszawie kosmopolityzmu.

Czytaj też: Przebudowa Hotelu Rialto w Warszawie |

Hotel Nobu 14

i

Autor: Juliusz Sokołowski 13, 14 | Zabiegowe fornirowane schody łączą hol hotelowy z salą eventową na pierwszym piętrze

Założenia autorskie

Zaprojektowany w naszej pracowni budynek wypełniający trójkątną, narożną działkę u zbiegu ulic Wilczej i Koszykowej stanowi rozbudowę istniejącego hotelu Rialto, który powstał w 2003 roku w przebudowanej i odrestaurowanej XIX-wiecznej kamienicy zlokalizowanej u zbiegu ulic Emilii Plater i Wilczej. Hotel Nobu został umiejscowiony po jego zachodniej stronie i sąsiaduje od wschodu z wpisaną do rejestru zabytków kamienicą Próchnickich. Wraz z istniejącą częścią hotelu Rialto tworzy warszawską wizytówkę sieci Nobu Hotels. Ten pięciogwiazdkowy hotel to pierwsza siedziba sieci Nobu nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie Wschodniej.

Efektowna bryła powstała poprzez rozsunięcie względem siebie siedmiu kondygnacji na rzucie litery V. W ten sposób zaokrąglony, narożny blok z barwionego w masie betonu architektonicznego zyskał balkony, które – obsadzone zielenią – tworzą wertykalny ogród.

Oszczędne w formie wnętrza wykorzystują proste materiały: beton, drewno, kamień, szkło. Stworzyliśmy je w japonizującym stylu, nawiązując do serca hotelu – restauracji Nobu, projektowanej wspólnie z kalifornijskim Studiem PCH.

W ramach projektu pracownia medusagroup zaprojektowała 117 luksusowych pokoi, a także przestrzenne sale eventowe, strefę fitness, restaurację Nobu oraz klub jazzowy. Budynek ma być opowieścią o XXI-wiecznej Warszawie: otwartej, nowoczesnej, różnorodnej.

Przemo Łukasik, Łukasz Zagała

Metryka

Hotel Nobu Warsaw

Warszawa, ul. Wilcza

Autorzy: medusagroup, architekci Przemo Łukasik, Łukasz Zagała

Współpraca autorska: architekci Aleksandra Nowak, Dorota Pala, Wojtek Funkiewicz, Magda Kołłątaj, Paulina Skalska, Kasia Chobot, Natalia Krzeszowska, Izabela Moskal, Magdalena Stanik, Weronika Korpalska, Anna Szuba, Anna Wawrzyniak, Tomasz Budziński, Monika Muszyńska, Michał Sokołowski, Mateusz Rymar, Michał Laskowski, Krzysztof Weber

Architektura wnętrz: medusagroup, DeNovo (Rialto), Studio PCH (restauracja)

Konstrukcja: Statyk, Nazbud

Generalny wykonawca: Strabag, Gleeds Inwestor: Tacit Investment

Powierzchnia terenu: 1463 m2

Powierzchnia zabudowy: 1357 m2

Powierzchnia użytkowa: 9415 m2

Powierzchnia całkowita: 11 905 m2

Kubatura: 46 878 m3

Projekt: 2017

Realizacja: 2020

Nie podano kosztu inwestycji

Hotel Nobu 15

i

Autor: Juliusz Sokołowski 15 | Pokoje i apartamenty hotelowe rozwiązano analogicznie jak przestrzenie ogólnodostępne – w monochromatycznej kolorystyce ocieplonej drewnem i fornirem
Hotel Nobu 16

i

Autor: Juliusz Sokołowski 16 | Współczesna orientalna sztuka na ścianach, obecna jest w wielu pomieszczeniach i nawiązuje do japońskich korzeni operatora hotelu. Czasem delikatnie, czasem wyraziście kontrastuje z surowymi wnętrzami

Parter restauracji, dostępna z holu sala spotkań na piętrze, a także pokoje i apartamenty wykonane są w konsekwentnej stylistyce

Hotel Nobu 17

i

Autor: Juliusz Sokołowski 17 | Wnętrza łazienek harmonizują z wystrojem wpisują się w minimalistyczny wystrój hotelu
Hotel Nobu 18

i

Autor: Juliusz Sokołowski 18 | Sercem salonu kąpielowego Nobu Suite jest wolno stojąca drewniana wanna, wykonana na zamówienie
Hotel Nobu 19

i

Autor: Juliusz Sokołowski 19 | W projektowaniu wnętrz zachowano jakość, umiar, elegancję, posługując się możliwie oszczędnie różnymi materiałami. We wnętrzu łączą się materiały proste, takie jak beton konstrukcyjny, z okładziną drewnianą
Hotel Nobu 1

i

Autor: Nate Cook Hotel Nobu
Hotel Nobu

i

Autor: Nate Cook Hotel Nobu

Budynek nie jest zamkniętą enklawą dla bogaczy. Na styku z ulicą ma swój wymiar miastotwórczy

Hotel Nobu

i

Autor: Nate Cook Hotel Nobu
Hotel Nobu

i

Autor: Nate Cook Hotel Nobu
Hotel Nobu

i

Autor: Nate Cook Hotel Nobu
Hotel Nobu

i

Autor: medusa group Hotel Nobu
Hotel Nobu

i

Autor: medusa group Hotel Nobu
Hotel Nobu

i

Autor: medusa group Hotel Nobu
Hotel Nobu 2

i

Autor: archiwum pracowni 2 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – Hotel Nobu Warsaw Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-LSxE-kgJi-58Ys_hotel-nobu-2.jpeg
Hotel Nobu 3

i

Autor: archiwum pracowni 3 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – kawiarnia; 2 – bagażownia; 3 – recepcja; 4 – restauracja Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-kijP-q4Tu-J4HA_hotel-nobu-3.jpeg
Hotel Nobu 4

i

Autor: archiwum pracowni 4 | Rzut pierwszego piętra. Oznaczenia: 1 – pom. biurowe; 2 – taras; 3 – sala eventowa; 4 – zaplecze kuchenne; 5 – magazyn; Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-4CHY-dtjY-JyNd_hotel-nobu-4.jpeg
Hotel Nobu 6

i

Autor: archiwum pracowni 6 | Rzut kondygnacji powtarzalnej. Oznaczenia: 1 – pokój hotelowy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-YC3B-ney1-fGtT_hotel-nobu-6.jpeg
The Nobu Hotel in Warsaw

This part of the downtown is built up with old Eclectic tenements dating back to the beginning of the 20th century. Most of them have been renovated and modernized. Several plots, vacant as a result of war-time destruction, have been recently filled with new houses. Two new buildings were erected on triangular plots along Koszykowa St.; one of them is a luxurious hotel belonging to a Japanese hotel chain. A glazed connecting wing joins it to its neighbor, a historic building housing another hotel. Each V-plan level in the seven-storied hotel is moved slightly in relation to the ones below and above it; balconies created in this way are filled with greenery, thus creating a vertical garden. The ground floor with glass walls is partly taken by a restaurant, and the basement, which originally was to serve as a parking garage, was adapted for a jazz club. The meeting room on the first floor is accessible from the lobby via impressive round stairs. The interiors are austere and make use of simple materials, such as concrete, wood, stone and glass.