O planach budowy nowego połączenia kolejowego między Trójmiastem a Kaszubami mówiło się od dawna. Przed II wojną światową istniała co prawda popularna linia z Gdańska Wrzeszcza do miejscowości Stara Piła w dzisiejszym powiecie kartuskim, ale wiadukty i mosty przez które wiodła zostały zniszczone w czasie ofensywy radzieckiej w 1945 roku. Nowe polskie władze nie zdecydowały się na jej odbudowę, a część zachowanej infrastruktury wykorzystały przy rekonstrukcji szlaku Lębork –Maszewo.
Choć temat przywrócenia połączenia podejmowano wielokrotnie, szanse na odbudowę pojawiły się dopiero wraz z wejściem Polski do UE i nowymi możliwościami finansowania dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych z funduszy strukturalnych. W 2005 roku zespół ekspertów z Politechniki Gdańskiej oraz Uniwersytetu Gdańskiego opracował wstępną koncepcję kolei metropolitalnej, która stała się podstawą do dalszych analiz. W 2010 roku Sejmik Województwa powołał spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, której rolą była realizacja 18-kilometrowej linii między Gdańskiem Wrzeszczem i Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy, a dalej łączącej się z istniejącym szlakiem kolejowym Gdynia – Kościerzyna.
Rok później spółka ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla nowej linii, który wygrała firma Transprojekt Gdański, a następnie zorganizowała konkurs na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej ośmiu znajdujących się na trasie przystanków. Uczestnicy musieli przygotować projekty wszystkich planowanych stacji. Założono przy tym, że zaproponują charakterystyczny, czytelny i rozpoznawalny architektoniczny „znak graficzny”, wspólny dla wszystkich obiektów, niezależnie od konieczności wpisania się poszczególnych projektów w kontekst urbanistyczny każdej z lokalizacji.
Na konkurs wpłynęło 12 prac, ale jury uznało, że żadna nie spełnia wszystkich oczekiwań inwestora, zdecydowali więc nie przyznawać nagrody głównej. W zamian wręczono trzy wyróżnienia regulaminowe oraz jedno honorowe, rekomendując do realizacji koncepcję gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Koncepcja ta wraz z wytycznymi pokonkursowymi została przekazana Transprojektowi Gdańskiemu, który na jej podstawie opracował projekt budowlany i przygotował materiały do przetargu na generalnego wykonawcę w formule projektuj i buduj (wygrało go konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman).
Inwestycję rozpoczęto w 2013 roku, przy czym Transprojekt prowadził też nadzór autorski nad realizacją. W międzyczasie Pomorska Kolej Metropolitalna we współpracy z CSW Łaźnia zorganizowała zamknięty konkurs na grafikę ścian osłonowych nowych stacji. Do udziału zaproszono siedmioro artystów z Polski i z zagranicy. Zwyciężyła praca gdańszczanki Anny Waligórskiej, która zaproponowała perforacje z motywem roślinnym i numerem przystanku oraz specjalny system świetlny, informujący podróżnych o przyjeździe pociągu. Nową linię otwarto 30 sierpnia 2015 roku.