Budowę komplikowała lokalizacja w sercu wrażliwej strefy odnowy miejskiej, co wiązało się z wykopaliskami archeologicznymi i zabezpieczeniem okolicznej tkanki historycznej – pisze Wiktor Kowalski o projekcie Ivry Serres Architecture, Beaudouin Architects [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM SZKICE].
Grasse na południu Francji słynie przede wszystkim z przemysłu perfumeryjnego, rozwijającego się tu już w XVI wieku. Wtedy został na te tereny sprowadzony jaśmin, kluczowy składnik wielu perfum, którego zbiory wokół miasta rocznie sięgają 27 t. Uprawom jaśminu, podobnie jak i innych kwiatów, sprzyja lokalny mikroklimat – ciepły, a zarazem osłonięty przed morskim powietrzem przez okoliczne wzgórza. Poza tym Grasse może poszczycić się unikalną urbanistyką, którą zawdzięcza wąskim uliczkom i średniowiecznej zabudowie. Trudno się zatem dziwić, że urodzony tu w 1820 roku Charles Nègre, rozkochany w krajobrazach oraz zabytkach architektury południowej Francji, postanowił uwiecznić ich piękno za pomocą fotografii, której stał się prekursorem. Z tego powodu jego imieniem nazwano nową bibliotekę multimedialną w Grasse, gdy zakończyła się jej budowa w 2022 roku. Konkurs na gmach został rozstrzygnięty w 2011 roku i wygrały go pracownie Ivry Serres Architecture i Beaudouin Architects. Budowę biblioteki poprzedził długi proces prac przygotowawczych, na które składały się zabezpieczenie okolicznej historycznej zabudowy oraz wykopaliska archeologiczne. W rezultacie do realizacji mediateki przystąpiono dopiero w 2018 roku. Obiekt mieści na sześciu poziomach (blisko 4 tys. m2) bibliotekę (zlokalizowaną na trzech piętrach), wielofunkcyjne audytorium na 108 miejsc, sale wystawowe – w tym jedną poświęconą pracom Charlesa Nègre'a, a także pokoje do pracy, bibliotekę sztuki, przestrzeń poetycką, kawiarnię, biura administracyjne, pomieszczenia socjalne i magazynowe.
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG2, 3 | Budynek biblioteki zlokalizowany jest w centrum Grasse, niewielkiego miasteczka w południowo-wschodniej Francji na Lazurowym Wybrzeżu, około 20 km od Cannes
Podobnie jak w fotografii światło odgrywa kluczową rolę, tak i w gmachu mediateki stanowi ono ważny aspekt, dlatego dużo uwagi przywiązano do jakości oświetlenia wnętrz. Bryła została tak zaprojektowana, aby w środku dnia filtrować promienie słoneczne. Światło dzienne jest istotnym elementem architektury miejsca i nadaje mu zupełnie inny charakter o różnych porach dnia, pozostaje przy tym delikatne, rozproszone i nie oślepia odwiedzających. Przestrzenie czytelni otrzymują stonowane światło dzienne, zmiękczone przez żłobkowane kolumny z białego betonu, które otaczają budynek. Chronią też szklaną fasadę przed bezpośrednim działaniem promieni. Światło przenika również do wnętrza poprzez świetlik, przecinający dwa poziomy czytelni i doświetlający obszar recepcji. Rozwiązanie działa odwrotnie wieczorem, dzięki czemu budynek, niczym latarnia, delikatnie oświetla przestrzeń publiczną. W ten sposób obiekt w ciągu dnia chłonie światło, a wieczorem je „oddaje”. Gmach biblioteki jest silnie inspirowany otaczającą go historyczną tkanką miejską. Wchodzi z nią w relację w bezpośrednim sąsiedztwie, ale także oferuje punkty widokowe, z których można kontemplować miejskie krajobrazy. Z tarasu na jego wieży rozciąga się widok między innymi na dom Charlesa Nègre'a, natomiast z jej szczytu otwiera się panorama na stare miasto i morze. Z innych punktów widokowych można podziwiać dzwonnicę katedry Notre Dame du Puy, wieżę Saracenów i wieżę zegarową. Mediateka, którą zlokalizowano w samym centrum, miała być katalizatorem życia kulturalnego w skali całego miasta.
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG2, 3 | Budynek biblioteki zlokalizowany jest w centrum Grasse, niewielkiego miasteczka w południowo-wschodniej Francji na Lazurowym Wybrzeżu, około 20 km od Cannes
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG4, 5 | Budynek zlokalizowany jest w samym sercu wrażliwej strefy odnowy miejskiej
Taka lokalizacja komplikowała istotnie proces wykonywanych robót – obiekt znajduje się w samym sercu wrażliwej strefy odnowy miejskiej (ANRU), a także strefy planowania ochrony i wzmocnienia (PSMV) z wyjątkowo ciasnym dojazdem i niewielkim placem budowy. Zespół musiał stawić czoła wielu różnym wyzwaniom, takim jak wykopaliska archeologiczne, stateczność podłoża oraz bezpieczeństwo istniejących budynków w sąsiedztwie, aktywność sejsmiczna, odbudowa i rozbiórka zgodnie z PSMV, czy pandemia.
Aby ograniczyć wpływ na sąsiadujące obiekty, budynek w całości posadowiony jest na palach. Tuż przy bibliotece znajduje się podziemny zbiornik wodny, który zaopatruje centrum miasta, z dachem przekształconym do użytku w przestrzeni publicznej. Bryła mediateki nachodzi na ten teren imponującym nadwieszeniem, które było możliwe dzięki konstrukcji złożonej ze sklepień. Przeciwwagą dla wspornikowego stropu jest jego długie przęsło zlokalizowane między dwoma smukłymi słupami a trzonem mediateki. Z uwagi na asymetrię budynku w projekcie musiano także uwzględnić mimośrodowość środka ciężkości i generowany przez to efekt skręcania.
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG4, 5 | Budynek zlokalizowany jest w samym sercu wrażliwej strefy odnowy miejskiej
i
Autor: Ivry Serres Architecture7 | Rzut parteru
Stropy wykonane są ze sklepień z betonu architektonicznego, zaś wszystkie ściany wewnętrzne – z kwadratowych modułów o wymiarach 1,2 x 1,2 m, które powstały dzięki zastosowaniu na szalunkach form z bakelizowanej sklejki z fazami tworzącymi relief. Beton architektoniczny wewnątrz ma barwę jasnoszarą, zewnętrzna „skóra” natomiast – kolor biały. Żłobienia na kolumnach stanowiących fasadę budynku wzmacniają grę światła i podkreślają jego rzeźbiarski charakter. Prefabrykowane kolumny, które filtrują wpadające do wnętrza światło, składają się z prawie 14 tys. modułów o łącznej długości 8 km, mocowanych na stalowych prętach jak koraliki. Także dach budynku wykonany jest z białego betonu i zupełnie pozbawiony urządzeń technicznych (w przyszłości przewidzia0no tam ogólnodostępny taras). Jako materiał elewacyjny na parterze użyto kamienia, co nawiązuje do budynków historycznych.
Autor: Fernando Guerra – FG+SG14-16 | Gmach wchodzi w relację z historyczną tkanką i oferuje punkty widokowe, z których dostrzec można m.in. dom Charlesa Nègreʼa, dzwonnicę katedry Notre Dame du Puy, wieżę Saracenów oraz stare miasto i morze
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG14-16 | Gmach wchodzi w relację z historyczną tkanką i oferuje punkty widokowe, z których dostrzec można m.in. dom Charlesa Nègreʼa, dzwonnicę katedry Notre Dame du Puy, wieżę Saracenów oraz stare miasto i morze
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG17 | Taras od strony północno-wschodniej
i
Autor: Ivry Serres Architecture18 | Elewacje: a) północno-wschodnia; b) północno-zachodnia; c) południowo-zachodnia; d) południowo-wschodnia
i
Autor: Ivry Serres Architecture18 | Elewacje: a) północno-wschodnia; b) północno-zachodnia; c) południowo-zachodnia; d) południowo-wschodnia
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG19 | Na fasadzie północno-zachodniej, od strony miejskiego placu zaprojektowano ogromny świetlik, przecinający dwa poziomy czytelni i doświetlający obszar recepcji
i
Autor: Ivry Serres ArchitecturePrzekrój przez całe założenie
i
Autor: Ivry Serres Architecture20-22 | W celu ograniczenia wpływu na sąsiednie budynki obiekt posadowiono na palach
i
Autor: Ivry Serres Architecture20-22 | W celu ograniczenia wpływu na sąsiednie budynki obiekt posadowiono na palach
i
Autor: Ivry Serres Architecture20-22 | W celu ograniczenia wpływu na sąsiednie budynki obiekt posadowiono na palach
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG23 | Charakterystyczna elewacja wykonana jest z betonowych walcowatych elementów, dodatkowo ryflowanych
i
Autor: Ivry Serres Architecture24, 26 | Stropy zrealizowano ze sklepień z betonu architektonicznego
i
Autor: Ivry Serres Architecture25 | Detal sklepienia. Oznaczenia: 1 – panel z wykładziną akustyczną na podkonstrukcji z recyklingu; 2 – nadmuch ciepłego powietrza; 3 – ściana kurtynowa – szkło wielowarstwowe na podkonstrukcji stalowej; 4 – odpływ wody deszczowej; 5 – izolacja termiczna; 6 – przestrzeń instalacyjna pod podłogą; 7 – sklepienie betonowe; 8 – kanał na instalację elektryczną; 9 – nagwintowany rdzeń; 10 – zaprawa; 11 – prefabrykowana kolumna z białego betonu architektonicznego – wysokość: 74, 42 i 32 cm, średnica: 15 cm; 12 – marka stalowa; 13 – prefabrykat betonowy; 14 – oprawa oświetleniowa
i
Autor: Ivry Serres Architecture24, 26 | Stropy zrealizowano ze sklepień z betonu architektonicznego
i
Autor: Ivry Serres Architecture27, 28 | Ściany wewnętrzne wykonano z kwadratowych modułów przy zastosowaniu na szalunkach form z bakelizowanej sklejki
i
Autor: Ivry Serres Architecture27, 28 | Ściany wewnętrzne wykonano z kwadratowych modułów przy zastosowaniu na szalunkach form z bakelizowanej sklejki
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG14-16 | Gmach wchodzi w relację z historyczną tkanką i oferuje punkty widokowe, z których dostrzec można m.in. dom Charlesa Nègreʼa, dzwonnicę katedry Notre Dame du Puy, wieżę Saracenów oraz stare miasto i morze
i
Autor: Ivry Serres Architecture29-34 | Elewacje wykonano z prefabrykowanych, żłobionych kolumn, które składają się z blisko 14 tys. modułów mocowanych na stalowych prętach jak koraliki
i
Autor: Ivry Serres Architecture29-34 | Elewacje wykonano z prefabrykowanych, żłobionych kolumn, które składają się z blisko 14 tys. modułów mocowanych na stalowych prętach jak koraliki
i
Autor: Ivry Serres Architecture29-34 | Elewacje wykonano z prefabrykowanych, żłobionych kolumn, które składają się z blisko 14 tys. modułów mocowanych na stalowych prętach jak koraliki
i
Autor: Ivry Serres Architecture29-34 | Elewacje wykonano z prefabrykowanych, żłobionych kolumn, które składają się z blisko 14 tys. modułów mocowanych na stalowych prętach jak koraliki
i
Autor: Ivry Serres Architecture29-34 | Elewacje wykonano z prefabrykowanych, żłobionych kolumn, które składają się z blisko 14 tys. modułów mocowanych na stalowych prętach jak koraliki
i
Autor: Ivry Serres Architecture29-34 | Elewacje wykonano z prefabrykowanych, żłobionych kolumn, które składają się z blisko 14 tys. modułów mocowanych na stalowych prętach jak koraliki
i
Autor: Ivry Serres Architecture35, 37-40 | Montaż betonowych elementów sklepień
i
Autor: Ivry Serres Architecture36 | W budynku zastosowano ogromne nadwieszenie, którego wykonanie było możliwe dzięki konstrukcji złożonej ze sklepień
i
Autor: Ivry Serres Architecture35, 37-40 | Montaż betonowych elementów sklepień
i
Autor: Ivry Serres Architecture35, 37-40 | Montaż betonowych elementów sklepień
i
Autor: Ivry Serres Architecture35, 37-40 | Montaż betonowych elementów sklepień
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG41, 42, 44 | Światło dzienne jest istotnym elementem architektury i w zależności od pory dnia nadaje jej różny charakter. Żłobkowane kolumny otaczające budynek chronią szklaną fasadę przed bezpośrednim działaniem słońca, jednocześnie filtrują promienie, uzyskując ciekawą grę światla i cienia
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG41, 42, 44 | Światło dzienne jest istotnym elementem architektury i w zależności od pory dnia nadaje jej różny charakter. Żłobkowane kolumny otaczające budynek chronią szklaną fasadę przed bezpośrednim działaniem słońca, jednocześnie filtrują promienie, uzyskując ciekawą grę światla i cienia
i
Autor: Ivry Serres Architecture43 | Aksonometria fragmentu budynku
i
Autor: Ivry Serres Architecture, Materiały prasowe18 | Elewacje: a) północno-wschodnia; b) północno-zachodnia; c) południowo-zachodnia; d) południowo-wschodnia
i
Autor: Ivry Serres Architecture, Materiały prasowe18 | Elewacje: a) północno-wschodnia; b) północno-zachodnia; c) południowo-zachodnia; d) południowo-wschodnia
Autor: Fernando Guerra – FG+SG, Materiały prasowe41, 42, 44 | Światło dzienne jest istotnym elementem architektury i w zależności od pory dnia nadaje jej różny charakter. Żłobkowane kolumny otaczające budynek chronią szklaną fasadę przed bezpośrednim działaniem słońca, jednocześnie filtrują promienie, uzyskując ciekawą grę światla i cienia
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG, Materiały prasowe45-47 | Przestrzenie czytelni otrzymują stonowane światło dzienne, zmiękczone przez żłobkowane kolumny z białego betonu stanowiące elewację obiektu
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG, Materiały prasowe45-47 | Przestrzenie czytelni otrzymują stonowane światło dzienne, zmiękczone przez żłobkowane kolumny z białego betonu stanowiące elewację obiektu
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG45-47 | Przestrzenie czytelni otrzymują stonowane światło dzienne, zmiękczone przez żłobkowane kolumny z białego betonu stanowiące elewację obiektu
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG48 | Światło z wnętrza budynku delikatnie oświetla przestrzeń publiczną
Światło jest istotnym elementem architektury budynku. Obiekt w ciągu dnia chłonie światło, a wieczorem je „oddaje” niczym latarnia
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG49-52 | Budynek mieści na sześciu poziomach bibliotekę, wielofunkcyjne audytorium, sale wystawowe – w tym jedną poświęconą pracom Charlesa Negre'a, a także pokoje do pracy, bibliotekę sztuki, kawiarnię i biura
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG49-52 | Budynek mieści na sześciu poziomach bibliotekę, wielofunkcyjne audytorium, sale wystawowe – w tym jedną poświęconą pracom Charlesa Negre'a, a także pokoje do pracy, bibliotekę sztuki, kawiarnię i biura
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG49-52 | Budynek mieści na sześciu poziomach bibliotekę, wielofunkcyjne audytorium, sale wystawowe – w tym jedną poświęconą pracom Charlesa Negre'a, a także pokoje do pracy, bibliotekę sztuki, kawiarnię i biura
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG49-52 | Budynek mieści na sześciu poziomach bibliotekę, wielofunkcyjne audytorium, sale wystawowe – w tym jedną poświęconą pracom Charlesa Negre'a, a także pokoje do pracy, bibliotekę sztuki, kawiarnię i biura
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG53, 54 | Kondygnacje połączono zarówno klasycznymi schodami, jak i rampą
i
Autor: Fernando Guerra – FG+SG53, 54 | Kondygnacje połączono zarówno klasycznymi schodami, jak i rampą