CKK Jordanki

i

Autor: archiwum serwisu Wnętrze sali koncertowej. Il. "Architektura-murator nr 02/2016"

Między tradycją i nowoczesnością – o projekcie CKK Jordanki w Toruniu Fernando Menis

2016-01-29 12:07

Kwestie połączenia starego z nowym staraliśmy się rozwiązać dzięki zastosowanym materiałom. Wnętrze wykończone jest konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły, charakterystycznej dla fasad domów w zabytkowym centrum miasta. Na zewnątrz widać bardzo jasny, niemal biały beton, a okładzina z ceglanych odłamków pojawia się jedynie w przypominających łzy szczelinach – pisze główny projektant budynku Fernando Menis.

Teren Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki leży w pasie zieleni otaczającym toruńską starówkę. Budynek zajmuje połowę działki, druga została zagospodarowana jako park. Przystępując do projektowania, zdawaliśmy sobie sprawę, że nowy gmach będzie dobrze widoczny z łukowego, zielonego założenia i że nie wolno nam naruszyć historycznej panoramy zespołu staromiejskiego od strony rzeki, dlatego też powinien być on możliwie jak najniższy. Obiekt nie tylko musiał spełniać restrykcyjne wytyczne, ale także z odpowiednią wrażliwością odnosić się do zabytkowego otoczenia i nowej zabudowy w sąsiedztwie.

Kwestie połączenia starego z nowym staraliśmy się rozwiązać dzięki zastosowanym materiałom. Wnętrze wykończone jest konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły, charakterystycznej dla fasad domów w zabytkowym centrum miasta. Na zewnątrz widać bardzo jasny, niemal biały beton, a okładzina z ceglanych odłamków pojawia się jedynie w przypominających łzy szczelinach.  ciągłość z otaczającą przestrzenią publiczną.

CKK Jordanki

i

Autor: archiwum serwisu Detal ściany sali prób z ustrojami akustycznymi do rozpraszania dźwięku. Fot. Jakub Certowicz

Fasada stanowi reinterpretację rzemieślniczej tradycji budownictwa, równocześnie zaś wprowadza paralele między tektoniką miasta a strategicznym usytuowaniem działki. Gra barw (czerwieni i bieli) podkreśla dychotomię między tradycją sugerowaną przez użycie cegły a technologią i nowoczesnością nowej miejskiej zabudowy. Jedną z najważniejszych cech projektu jest system zmiennej akustyki. Betonowe elementy obniżane spod sufitu sali koncertowej ograniczają kubaturę 8200 m3 do 6800 m3, co jednocześnie redukuje czas pogłosu, umożliwiając cały wachlarz zastosowań: od 1,85 sekundy dla koncertów orkiestry symfonicznej, do 1,6-1,2 sekundy dla oper lub spektakli teatralnych. Ponadto przewidziano możliwość połączenia w jedną przestrzeń dwóch sal. Dzięki temu w gmachu może odbywać się wiele różnorodnych imprez, począwszy od przedstawień teatralnych i operowych, po koncerty symfoniczne, pokazy filmowe i musicale. Salę koncertową można również otworzyć na zewnątrz. Scena staje się wówczas bramą, przez którą goście przechodzą na plac przed budynkiem. W ten sposób tworzy

Metryka
  • Autorzy: Menis Arquitectos, architekt Fernando Menis
  • Zespół projektowy: architekci Karolina Mysiak, Jaume Cassanyer, Javier Espílez
  • Powierzchnia zabudowy: 4319.0
  • Konstrukcja: FORT POLSKA Sp. z o.o.
  • Kubatura: 158000.0
  • Koszt inwestycji: 224 769 739 PLN
  • Inwestor: Urząd miasta Torunia
  • Adres obiektu: Toruń, Aleja Solidarności 1-3
  • Nazwa obiektu: Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki
  • Generalny wykonawca: Mostostal Warszawa, Acciona Infrastruktura
  • Projekt: 2011
  • Data realizacji (koniec): 2015
  • Data realizacji (początek): 2013
  • Powierzchnia terenu: 13849.0
  • Powierzchnia całkowita: 22000.0
  • Powierzchnia użytkowa: 18585.0
  • Pracownia ze strony polskiej: Studio A4, architekt Jacek Lenart (architekt prowadzący)
  • Urbanistyka: Pracownia Architektury i Urbanistyki SEMI
  • Akustyka: Pedro Cerdá
  • Współpraca: ELSECO Sp. z o.o., Mariusz Iskierski, Emilia Brulińska
  • Liczba miejsc głównej sali: 882
  • Liczba miejsc małej sali: 278
  • Projekt konkursowy: 2008