Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_01

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 1 | Widok na wzgórze Hollywood z tarasu zlokalizowanego na najwyższej kondygnacji

Muzeum Akademii Filmowej / LA

2021-11-22 17:31

Wyzwaniem był projekt konstrukcji budynku sferycznego. Sposób ukształtowania obiektu musiał zapewnić mu ochronę przed ewentualnymi wstrząsami podczas trzęsienia ziemi – o realizacji Renzo Piano Building Workshop pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA, SZKICE I FILM Z BUDOWY].

Tegoroczna jesień rozpieszcza kinomaniaków, a zwłaszcza fanów hollywoodzkich produkcji. Niezależnie od gustów filmowych dziełom tym nie można odmówić rozmachu, a budżety mierzone już nie w dziesiątkach, lecz setkach milionów dolarów sprawiają, że nie da się przejść obok nich obojętnie. Nie inaczej było z najnowszą częścią przygód brytyjskiego superszpiega Nie czas umierać, której produkcja pochłonęła 250 mln dolarów, a promocja – kolejne 100 mln. Jednak aby wydać prawdziwą ucztę dla wielbicieli amerykańskich filmów potrzeba kwoty jeszcze większej. Na 482 mln dolarów określono całkowity budżet potrzebny na realizację, otwartego dla zwiedzających 30 września, Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles. Zaprojektowane przez zdobywcę nagrody Pritzkera włoskiego architekta Renzo Piano, muzeum mierzy 28 tys. m2 rozłożonych na siedmiu kondygnacjach. Dzięki renowacji i rozbudowie budynku May Company – dawnego centrum handlowego z 1939 roku – powstało ponad 4,5 tys. m2 przestrzeni wystawowych, dwie sale kinowe, pracownie konserwatorskie, sklepy, restauracja, sale edukacyjne i taras na dachu, z którego rozpościera się widok na wzgórza Hollywood. Kompleks składa się z dwóch budynków połączonych dwukondygnacyjnym podziemiem. Zwiedzający muzeum mogą poczuć się jak na planie filmowym, obcując z rekwizytami z wielu kultowych produkcji (wśród nich nie mogło zabraknąć atrapy rekina z filmu Szczęki Stevena Spielberga z 1975 roku), lub poczuć się jak uczestnicy gali oskarowej, której poświęcona jest osobna sala. O doznania zwiedzających zadbał interdyscyplinarny zespół architektów i projektantów z pracowni wHY, która odpowiadała za projekt wystawy.

Czytaj też: Siedziba Intesa Sanpaolo w Turynie |

Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_02

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 2, 3 | Muzeum zlokalizowano w zmodernizowanym i rozbudowanym budynku May Company – dawnego centrum handlowego z 1939 roku

Jak przystało na muzeum poświęcone dziełom filmowym, sercem całego kompleksu jest sala kinowa, David Geffen Theater, z miejscami dla 1000 widzów. Projekt technologii kinowej opracowało biuro projektowe Arup. Aby serce zabiło szybciej, nie trzeba jednak zostawać na seans – wystarczy obejść ten sferyczny budynek dookoła i poczuć, jak zaciera się granica między rzeczywistością a futurystycznymi wizjami świata rodem z obrazów filmowych z połowy ubiegłego wieku. Budynek w kształcie kuli z betonu, stali i szkła sprawia wrażenie lewitującego, jak gdyby to był jego krótki postój na Ziemi w trakcie wędrówki przez przestrzeń kosmiczną. Ten zamierzony przez architekta efekt został zrealizowany nie za sprawą efektów specjalnych, tylko dzięki pracy inżynierów, którzy podjęli się zaprojektowania tego niebagatelnego obiektu – za projekt konstrukcji (a także instalacji i oświetlenia) odpowiadało Buro Happold.

Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_03

i

Autor: © Academy Museum Foundation 2, 3 | Muzeum zlokalizowano w zmodernizowanym i rozbudowanym budynku May Company – dawnego centrum handlowego z 1939 roku

Wbrew pierwszemu wrażeniu budynek jest trwale związany z podłożem, a jego konstrukcja została zaprojektowana w taki sposób, aby była odporna na trzęsienia ziemi występujące w Kalifornii. Budynek o tak nietypowym sposobie ukształtowania w trakcie wstrząsów może przemieszczać się prawie 75 cm w każdym kierunku. Stanowiło to ogromne wyzwanie dla inżynierów i wpłynęło w dużej mierze na ostateczny kształt konstrukcji w podcieniu, który jest praktycznie wolny od podpór, co zapewniło realizację wizji architektonicznej. Ten sferyczny budynek opiera się na dwóch parach filarów zlokalizowanych w centralnej części obiektu, po obu stronach schodów prowadzących do sali kinowej. Przestrzeń między każdą z pary filarów wykorzystano do ukrycia szachtów instalacyjnych, które muszą łączyć „lewitującą” kulę z podziemiem budynku. Na każdym z nich umieszczono dwa soczewkowe łożyska wahadłowe, zapewniające swobodny obrót konstrukcji na podporze. Takie rozwiązanie po części wymuszone było lokalizacją na terenie aktywnym sejsmicznie i wymagało wprowadzenia dodatkowych elementów stabilizujących w przeciwległych końcach budynku. Rolę stabilizatorów pełnią stalowe odciągi o średnicy ok. 4 cm. Zostały one poddane wstępnemu naciągowi w celu ograniczenia przemieszczeń konstrukcji, a siła rozciągająca, którą przenosi każdy z odciągów, jest tak duża, że ich zakotwienie wymagało zastosowania pali podobnych do tych wykorzystywanych w przyczółkach mostowych. Na końcach stalowych cięgien, w miejscu połączenia ze sferą zaprojektowano tłumiki, które minimalizują wpływ oddziaływań sejsmicznych na budynek. Lokalizacja odciągów z tłumikami w tak reprezentatywnej części kompleksu wymagała, by nie tylko zapewniały one bezpieczeństwo konstrukcji, ale były też estetyczne i harmonizowały z wiotkimi cięgnami, nie psując efektu smukłości. W podcieniu oraz na elewacji sferycznego budynku zamontowano łącznie 690 paneli z prefabrykowanego betonu. Aby wpisać się w bryłę sali kinowej, części z nich trzeba było nadać obłe kształty, a ich rozmiary sięgają ok. 1,5 x 4 m przy masie od 1 do 2 ton każdy. Prefabrykaty zostały wykonane z ogromną precyzją pozwalającą niemalże na przyleganie do siebie sąsiednich elementów. Taras na dachu został zadaszony szklaną kopułą, której lekkość kontrastuje z ciężkim materiałem zastosowanym na elewacji oraz w podcieniu.

Czytaj też: Wiadukt Morandi: nowy most Polcevera projektu Renzo Piano |

To pozornie lekkie zadaszenie ze stali i szkła waży jednak aż 350 t (szklane panele zostały wyprodukowane w Austrii). Pierwotna koncepcja zakładała wykorzystanie szkła na całości elewacji sfery, jednak ze względów akustycznych niezbędne okazało się zastosowanie bardziej masywnych okładzin.

Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_04

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 4 | Widok od strony zachodniej, na drugim planie pawilon Resnick autorstwa Renzo Piano wchodzący w skład muzeum sztuk pięknych LACMA

Projektując tak ogromny taras widokowy czy salę kinową, poza zapewnieniem doznań estetycznych należy zagwarantować też bezpieczeństwo odwiedzającym. Z tego względu po obu stronach sferycznego budynku zaprojektowano dwie zewnętrzne klatki ewakuacyjne, umożliwiające bezpieczną drogę ucieczki podczas trzęsienia ziemi. Dlatego ich projekt musiał przewidywać towarzyszące wstrząsom bardzo duże wychylenia budynku. Wymagało to kolejnego indywidualnego rozwiązania umożliwiającego połączenie sztywnej konstrukcji schodów z „chwiejnym” budynkiem. Ostatecznie zdecydowano się na ich częściowe podwieszenie do konstrukcji nadziemia, natomiast ich dolna część połączona jest z terenem za pomocą wahaczowych słupów. Na ich końcach ukształtowano węzły przegubowe umożliwiające swobodny obrót w dowolnej płaszczyźnie. Aby zrealizować takie rozwiązanie (częściej występujące w przemyśle motoryzacyjnym niż budownictwie), opracowano próbne odlewy w sakli 1:1. Docelowo zastosowane połączenia konstrukcji stalowej odwzorowują dokładnie wykonane z tworzywa sztucznego prototypy.

Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_09

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 9 | Widok od strony północno-zachodniej

Znaczne wychylenia budynku sferycznego stanowiły także dużą komplikację w projektowaniu kładek łączących salę kinową z dawnym budynkiem May Company. Końce kratownicowych kładek przymocowane są do konstrukcji budynku za pośrednictwem systemu dwóch szyn mogących obracać się wzajemnie względem siebie, a także ślizgać po prowadnicach w dwóch kierunkach.

Metryka

Muzeum Akademii Filmowej

Los Angeles, Stany Zjednoczone

Autorzy: Renzo Piano Building Workshop

Współpraca: Gensler; SPF:a

Fasada: Knippers Helbig

Konsultant ds. budowy teatrów: Arup North America Akustyka: Arup North America; Jaffe Holden

Oświetlenie: Fisher Marantz Stone

Renowacja istniejącego budynku: Simpson Gumpertz & Heger; John Fidler Preservation Technology

Konstrukcja, instalacje i oświetlenie: Buro Happold

Inwestor: Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS)

Powierzchnia: 27 871 m2 (budynek May Company – 23 226 m2; budynek sferyczny – 4181 m2)

Projekt: 2012

Realizacja: 2021

Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_10

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation 10, 11 | Nowy obiekt wyposażono w dwie zewnętrzne klatki ewakuacyjne i połączono kładkami z istniejącym budynkiem
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_11

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation 10, 11 | Nowy obiekt wyposażono w dwie zewnętrzne klatki ewakuacyjne i połączono kładkami z istniejącym budynkiem
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_12

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 12, 13 | Wyzwanie stanowiła m.in. nadwieszona forma nowego budynku. W podcieniu zlokalizowano ogólnodostępny dziedziniec
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_13

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation 12, 13 | Wyzwanie stanowiła m.in. nadwieszona forma nowego budynku. W podcieniu zlokalizowano ogólnodostępny dziedziniec
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_14

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 14 | Kładka łącząca salę kinową z dawnym budynkiem May Company. Końce kratownic przymocowano do konstrukcji budynku za pośrednictwem systemu dwóch szyn mogących obracać się wzajemnie względem siebie, a także ślizgać po prowadnicach
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_16

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 16 | Ogromny taras widokowy zlokalizowany nad salą kinową przekryto szklanym zadaszeniem w formie kopuły, opartym na konstrukcji stalowej. W słoneczne dni istnieje możliwość wykorzystania rolet zamontowanych do konstrukcji
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_17

i

Autor: © Academy Museum Foundation 17-23 | Ogromnym wyzwaniem było zaprojektowanie konstrukcji budynku sferycznego w taki sposób, aby chronić go przed wstrząsami podczas trzęsienia ziemi. Budynek opiera się na dwóch parach filarów zlokalizowanych w centralnej części obiektu. Na każdym z nich umieszczono dwa soczewkowe łożyska wahadłowe, zapewniające swobodny obrót konstrukcji na podporze. Rolę stabilizatorów pełnią stalowe odciągi o średnicy ok. 4 cm, na końcach których zaprojektowano tłumiki minimalizujące wpływ oddziaływań sejsmicznych na budynek
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_18

i

Autor: Luigi Priano © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 17-23 | Ogromnym wyzwaniem było zaprojektowanie konstrukcji budynku sferycznego w taki sposób, aby chronić go przed wstrząsami podczas trzęsienia ziemi. Budynek opiera się na dwóch parach filarów zlokalizowanych w centralnej części obiektu. Na każdym z nich umieszczono dwa soczewkowe łożyska wahadłowe, zapewniające swobodny obrót konstrukcji na podporze. Rolę stabilizatorów pełnią stalowe odciągi o średnicy ok. 4 cm, na końcach których zaprojektowano tłumiki minimalizujące wpływ oddziaływań sejsmicznych na budynek
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_19

i

Autor: Luigi Priano © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 17-23 | Ogromnym wyzwaniem było zaprojektowanie konstrukcji budynku sferycznego w taki sposób, aby chronić go przed wstrząsami podczas trzęsienia ziemi. Budynek opiera się na dwóch parach filarów zlokalizowanych w centralnej części obiektu. Na każdym z nich umieszczono dwa soczewkowe łożyska wahadłowe, zapewniające swobodny obrót konstrukcji na podporze. Rolę stabilizatorów pełnią stalowe odciągi o średnicy ok. 4 cm, na końcach których zaprojektowano tłumiki minimalizujące wpływ oddziaływań sejsmicznych na budynek
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_23

i

Autor: Jonathan Jones © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 17-23 | Ogromnym wyzwaniem było zaprojektowanie konstrukcji budynku sferycznego w taki sposób, aby chronić go przed wstrząsami podczas trzęsienia ziemi. Budynek opiera się na dwóch parach filarów zlokalizowanych w centralnej części obiektu. Na każdym z nich umieszczono dwa soczewkowe łożyska wahadłowe, zapewniające swobodny obrót konstrukcji na podporze. Rolę stabilizatorów pełnią stalowe odciągi o średnicy ok. 4 cm, na końcach których zaprojektowano tłumiki minimalizujące wpływ oddziaływań sejsmicznych na budynek
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_20

i

Autor: © Academy Museum Foundation 17-23 | Ogromnym wyzwaniem było zaprojektowanie konstrukcji budynku sferycznego w taki sposób, aby chronić go przed wstrząsami podczas trzęsienia ziemi. Budynek opiera się na dwóch parach filarów zlokalizowanych w centralnej części obiektu. Na każdym z nich umieszczono dwa soczewkowe łożyska wahadłowe, zapewniające swobodny obrót konstrukcji na podporze. Rolę stabilizatorów pełnią stalowe odciągi o średnicy ok. 4 cm, na końcach których zaprojektowano tłumiki minimalizujące wpływ oddziaływań sejsmicznych na budynek
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_21

i

Autor: © Academy Museum Foundation 17-23 | Ogromnym wyzwaniem było zaprojektowanie konstrukcji budynku sferycznego w taki sposób, aby chronić go przed wstrząsami podczas trzęsienia ziemi. Budynek opiera się na dwóch parach filarów zlokalizowanych w centralnej części obiektu. Na każdym z nich umieszczono dwa soczewkowe łożyska wahadłowe, zapewniające swobodny obrót konstrukcji na podporze. Rolę stabilizatorów pełnią stalowe odciągi o średnicy ok. 4 cm, na końcach których zaprojektowano tłumiki minimalizujące wpływ oddziaływań sejsmicznych na budynek
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_22

i

Autor: Luigi Priano © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 17-23 | Ogromnym wyzwaniem było zaprojektowanie konstrukcji budynku sferycznego w taki sposób, aby chronić go przed wstrząsami podczas trzęsienia ziemi. Budynek opiera się na dwóch parach filarów zlokalizowanych w centralnej części obiektu. Na każdym z nich umieszczono dwa soczewkowe łożyska wahadłowe, zapewniające swobodny obrót konstrukcji na podporze. Rolę stabilizatorów pełnią stalowe odciągi o średnicy ok. 4 cm, na końcach których zaprojektowano tłumiki minimalizujące wpływ oddziaływań sejsmicznych na budynek
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_28

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 28 | Schemat posadowienia budynku sferycznego. Oznaczenia: 1 – łożysko sferyczne na filarze; 2 - sprężone cięgna kotwione do fundamentów
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_30

i

Autor: Buro Happold 30 | Mock-up słupów wahaczowych
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_31

i

Autor: Daniel Hammerman © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 31 | Słupy wahaczowe zewnętrznych klatek schodowych. Węzły przegubowe umożliwiają swobodny ich obrót
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_32

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 32 | Zewnętrzna klatka ewakuacyjna, dzięki specjalnym rozwiazaniom, zapewnia bezpieczną drogę ucieczki podczas trzęsienia ziemi
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_33

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 33 | Oświetlenie tarasu zostało zintegrowane ze stalową konstrukcją zadaszenia
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_36

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 36 | Zadaszenie waży aż 350 ton. Pierwotna koncepcja zakładała wykorzystanie szkła na całej elewacji sfery, jednak ze względów akustycznych zastosowano bardziej masywne okładziny
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_37

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 37 | W nowym oraz w odremontowanym budynku powstało ponad 4,5 tys. m2 przestrzeni wystawowych, dwie sale kinowe, pracownie konserwatorskie, sklepy, restauracja, sale edukacyjne i taras na dachu
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_38

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 38 | Sala teatralna w sferycznym budynku mieści 1000 widzów
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_39

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 39 | W galeriach zaprezentowano rekwizyty z kultowych produkcji
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_40

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_42

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_43

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_44

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_45

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_46

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_47

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_48

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_49

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_50

i

Autor: Nic Lehoux © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_51

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_52

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_53

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_54

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_57

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_58

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_59

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_60

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_61

i

Autor: Iwan Baan/ © Iwan Baan Studios, dzięki uprzejmości Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_62

i

Autor: Iwan Baan/ © Iwan Baan Studios, dzięki uprzejmości Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_63

i

Autor: Iwan Baan/ © Iwan Baan Studios, dzięki uprzejmości Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_64

i

Autor: Iwan Baan/ © Iwan Baan Studios, dzięki uprzejmości Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_65

i

Autor: Iwan Baan/ © Iwan Baan Studios, dzięki uprzejmości Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_66

i

Autor: Iwan Baan/ © Iwan Baan Studios, dzięki uprzejmości Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_67

i

Autor: Joshua White, JWPictures / © Academy Museum Foundation Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_68

i

Autor: © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_69

i

Autor: © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_70

i

Autor: © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_76

i

Autor: © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Renzo Piano - autor Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_05

i

Autor: © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 5 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – Muzeum Akademii Filmowej; 2 – pawilon Resnick; 3 – muzeum sztuk pięknych LACMA Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-vuFC-YJDR-YW4f_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-05.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_06

i

Autor: © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 6 | Rzut parteru Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-exv7-Ddms-ZJfD_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-06.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_07

i

Autor: © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 7 | Rzut kondygnacji +3. Oznaczenia do rys. 6, 7: 1 – wejście; 2 – lobby; 3 – restauracja; 4 – sklep muzealny; 5 – kasa biletowa; 6 – informacja; 7 – muzeum osobliwości; 8 – dziedziniec; 9 – plac pod budynkiem David Geffen Theater; 10 – galeria; 11 – David Geffen Theater Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-29id-aceH-VLeb_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-07.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_08

i

Autor: © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 8 | Przekrój A-A Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Zds9-NgUx-1oAP_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-08.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_15

i

Autor: © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 15 | Detal budynku sferycznego Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-mTmW-umLm-omL2_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-15.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_24

i

Autor: Buro Happold 24 | Schemat funkcjonalny nowego budynku: a) kładka; b) sala kinowa; c) sala projekcyjna Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-6mTx-i86e-o9Mz_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-24.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_25

i

Autor: © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 25 | Model studyjny tarasu Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-SD1b-9RR3-KaDm_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-25.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_26

i

Autor: Stefano Goldberg / PUBLIFOTO Genova © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects 26 | Model konstrukcji
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_27

i

Autor: Buro Happold 27 | W podcieniu i na elewacji zamontowano 690 paneli z prefabrykowanego betonu (ok. 1,5 x 4 m) Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-VNma-7dxs-NwHP_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-27.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_29a

i

Autor: Buro Happold 29 | Detal łożyska sferycznego: a) przekrój; b) detal. Oznaczenia: 1 – konstrukcja żelbetowa; 2 – łożysko sferyczne; 3 – osłona łożyska; 4 – chromowana i polerowana soczewka dwuwypukła; 5 – soczewka wklęsło-wypukła z powłoką teflonową; 6 – stalowa soczewka płasko- -wypukła z powłoką teflonową Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-VBbi-1no8-KA1e_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-29a.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_29b

i

Autor: Buro Happold 29 | Detal łożyska sferycznego: a) przekrój; b) detal. Oznaczenia: 1 – konstrukcja żelbetowa; 2 – łożysko sferyczne; 3 – osłona łożyska; 4 – chromowana i polerowana soczewka dwuwypukła; 5 – soczewka wklęsło-wypukła z powłoką teflonową; 6 – stalowa soczewka płasko- -wypukła z powłoką teflonową Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-2t2W-Sc3q-DX7H_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-29b.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_34

i

Autor: © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 34 | Detal przekroju przez taras Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-kUp9-Dy2v-5SLs_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-34.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_35

i

Autor: © RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 35 | Detal mocowania oświetlenia tarasu Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-iz2U-SvoB-DuMS_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-35.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_71

i

Autor: © Renzo Piano Szkic autorski Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Rd1Z-1QX5-t7M3_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-71.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_72

i

Autor: © Renzo Piano Szkic autorski Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-f94U-7eXV-X2LV_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-72.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_73

i

Autor: © RPBW - Renzo Piano Building Workshop Architects Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-nLqk-cQMR-zJqk_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-73.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_74

i

Autor: © Renzo Piano Szkic autorski Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-uU3b-9QaE-F7ha_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-74.jpeg
Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles_RPBW_75

i

Autor: © Renzo Piano Szkic autorski Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles, proj. Renzo Piano Building Workshop Architects Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-FLop-1ASa-d6B4_muzeum-akademii-filmowej-w-los-angeles-rpbw-75.jpeg

Zobacz film: budowa Muzeum Akademii Filmowej w Los Angeles