Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_01

i

Autor: Zhu Runzi 1 | Imponująca studnia doświetla zagłębiony korytarz i zlokalizowane poniżej kondygnacje

Muzeum Sztuk Pięknych / Xi'an

2023-07-12 18:35

Z uwagi na bliskość istniejących obiektów zlokalizowana pod ziemią nowa część wymagała zastosowania specjalnej obudowy wykopu chroniącej przed osiadaniem sąsiednich budynków – Wiktor Kowalski pisze o realizacji Neri&Hu Design and Research Office [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Prowincję Shaanxi w północno-centralnych Chinach uznaje się za kolebkę cywilizacji chińskiej. Jej stolica, miasto Xiʼan, było siedzibą trzynastu dynastii na przestrzeni ponad 2 tys. lat, od XI wieku p.n.e. do X n.e. To właśnie tam zaczynał się jedwabny szlak umożliwiający od III wieku n.e. wymianę handlową między Chinami a Bliskim Wschodem i Europą. Obecnie miasto Xiʼan zawdzięcza sławę terakotowej armii, odkrytej na jego przedmieściach w latach 70. XX wieku, oraz innej relikwii dawnej historii Państwa Środka – buddyjskiej świątyni, Wielkiej Pagody Dzikich Gęsi. Obiekt mierzy siedem kondygnacji, wybudowany został w VII wieku n.e. i przetrwał trzęsienie ziemi. Na południe od pagody, w „wiecznie rozświetlonej” dzielnicy Datang, znajduje się kolejna imponująca budowla, choć wzniesiona współcześnie. Jest nią Muzeum Sztuk Pięknych Quijang, które w ostatnich latach zostało rozbudowane o dodatkową część o powierzchni blisko 2 tys. m2. Nowa monumentalna bryła, wkomponowana w dawny dziedziniec, została zaprojektowana przez pracownię architektoniczną Neri&Hu, jako odpowiedź na rozszerzone funkcje kulturowe oraz komercyjne muzeum.

Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_02

i

Autor: Zhu Runzi 2, 3 | Muzeum zlokalizowano w północnej części Xi’an, miasta znanego przede wszystkim z mauzoleum pierwszego cesarza z terakotową armią. Nowy gmach zaplanowano na wschodnim dziedzińcu istniejącej siedziby

Z uwagi na bliskość istniejących galerii, w których kontekst należało się wpisać, nowa część została zlokalizowana w znacznej mierze pod ziemią, w obrębie dwóch kondygnacji, przez które prowadzą schody łączące dziedziniec ze znajdującym się poniżej poziomu ulicy placem. U podstawy schodów, tuż przed wyjściem na „zatopiony” plac zlokalizowano studnię, która doświetla zagłębiony korytarz dziennym światłem przenikającym do wnętrza przez trzy kondygnacje. Takie rozwiązanie tworzy intrygującą zachętę do odwiedzenia wystaw zlokalizowanych na drugiej kondygnacji piwnicy muzeum. Po bokach schodów prowadzących do wejścia do galerii przewidziano toalety i powierzchnie handlowe, wpisujące się w funkcjonowanie tętniącej życiem ulicy, przy której położone jest Muzeum Sztuk Pięknych Quijiang. Podziemna część rozbudowy gmachu mieści także przestrzenie muzealne, restaurację i pomieszczenia techniczne.

Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_03

i

Autor: Zhu Runzi 2, 3 | Muzeum zlokalizowano w północnej części Xi’an, miasta znanego przede wszystkim z mauzoleum pierwszego cesarza z terakotową armią. Nowy gmach zaplanowano na wschodnim dziedzińcu istniejącej siedziby

Cała bryła podziemia muzeum wraz z podium wznoszącym się na jedną kondygnację nad poziomem terenu została wykonana w technologii betonowej in-situ. Jej masywne ściany zewnętrzne przenoszą na ściany poprzeczne i fundament parcie gruntu, którego nadmierne przemieszczenia mogłyby uszkodzić sąsiednie obiekty. Wykonanie tak głębokiej piwnicy w bezpośredniej bliskości budynków istniejących wymagało także zastosowania odpowiednio sztywnej obudowy wykopu, chroniącej sąsiadujące obiekty przed osiadaniem w trakcie prac ziemnych i budowy części podziemnej. Od podium wyraźnie odcina się ustawiona na nim monumentalna rotunda z kamienno-szklaną elewacją, wewnątrz której znajdują się powierzchnie handlowe i gastronomiczne, na jej dachu zlokalizowano natomiast amfiteatr na świeżym powietrzu. Przestrzeń ta pełni funkcje otwartego publicznie forum, jako miejsce różnych działań, a jednocześnie służącego za platformę dla prywatnych występów.

Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_04

i

Autor: Zhu Runzi 4, 14 | Nową siedzibę wkomponowano w istniejący dziedziniec

W odróżnieniu od konstrukcji podziemia oraz podium, ustawiony na nim monument wykonano jako stalowy szkielet, dzięki czemu udało się ograniczyć obciążenia przekazywane na strop podium i zrealizować duże rozpiętości stropów. Cała ta konstrukcja obudowana została kamiennymi płytami mocowanymi do niej za pośrednictwem stalowej podkonstrukcji. Między kamiennymi obudowami stalowych słupów zaprojektowano przezierną ścianę osłonową ze szkła. Kamienne płyty elewacyjne nadają obiektowi masywności i monumentalności, w istocie jest on jednak relatywnie lekki za sprawą stalowego szkieletu. Obudowy słupów z czerwonego trawertynu ukształtowane są w romby, tak aby ułatwić światłu przenikanie do wnętrza. Całość tworzy harmoniczną kompozycję, która po rozświetleniu w nocy przywodzić może na myśl lampion – popularny motyw „wiecznie rozświetlonej” dzielnicy Datang.

Metryczka

Muzeum Sztuk Pięknych (The Urban Monument) Qujiang, Xi’an, Chiny Autor: Neri&Hu Design and Research Office Architektura krajobrazu: China Northwest Architectural Design and Research Institute Konsultant ds. oświetlenia: Linea Light (China) Generalny wykonawca: Power China Chonqing Engineering Inwestor: Yungao Hotels (Group) Xi’an Powierzchnia terenu: 1492 m2 Powierzchnia całkowita: 1990 m2 Realizacja: 2021

Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_05

i

Autor: Neri&Hu Design and Research Office 5 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – istniejący budynek muzeum; 2 – nowy budynek; 3 – dziedziniec Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-BEHD-1fqG-MyA2_muzeum-sztuk-pieknych-w-xian-neri-hu-design-and-research-office-05.jpeg
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_13

i

Autor: Neri&Hu Design and Research Office 13 | Przekrój D-D. Oznaczenia do rys. 6-13: 1 – plac; 2 – ruchome schody; 3 – przestrzeń handlowa; 4 – pomieszczenie techniczne; 5 – muzeum; 6 – zaplecze; 7 – bar; 8 – patio; 9 – amfiteatr Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-i2Q4-qR3X-2FVZ_muzeum-sztuk-pieknych-w-xian-neri-hu-design-and-research-office-13.jpeg
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_25

i

Autor: Neri&Hu Design and Research Office 25 | Detal fasady. Oznaczenia: 1 – taśma LED; 2 – kanały wentylacyjne; 3 – nawiewnik; 4 – oprawa oświetleniowa LED; 5 – podkonstrukcja stalowa; 6 – kamienne płyty okładzinowe, gr. 25 mm; 7 – uszczelka silikonowa; 8 – belka stalowa Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-RDV4-GVdQ-TFHa_muzeum-sztuk-pieknych-w-xian-neri-hu-design-and-research-office-25.jpeg
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_22

i

Autor: Neri&Hu Design and Research Office 22 | Detal oświetlenia wewnętrznego. Oznaczenia: 1 – stalowa podkonstrukcja; 2 – kamienne płyty okładzinowe, gr. 25 mm; 3 – reflektor LED; 4 – uszczelka silikonowa; 5 – belka stalowa Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-xk7k-RL2E-sr5e_muzeum-sztuk-pieknych-w-xian-neri-hu-design-and-research-office-22.jpeg
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_30

i

Autor: Neri&Hu Design and Research Office 30 | Detal stalowej konstrukcji. Oznaczenia: 1 – mocowanie okładziny kamiennej; 2 – wyoblony narożnik o promieniu 2 mm; 3 – słup stalowy; 4 – podkonstrukcja stalowa; 5 – kamienne płyty z czerwonego trawertynu, gr. 25 mm; 6 – oprawa oświetleniowa LED Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-En5k-cnmJ-CmA3_muzeum-sztuk-pieknych-w-xian-neri-hu-design-and-research-office-30.jpeg
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_31

i

Autor: Neri&Hu Design and Research Office 31 | Detal konstrukcji słupów elewacyjnych. Oznaczenia: 1 – mocowanie okładziny kamiennej; 2 – wyoblony narożnik o promieniu 2 mm; 3 – kamienne płyty z czerwonego trawertynu, gr. 25 mm 4 – podkonstrukcja stalowa; 5 – słup stalowy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-iHtX-9j7F-ADB3_muzeum-sztuk-pieknych-w-xian-neri-hu-design-and-research-office-31.jpeg

Kamienne płyty elewacyjne wykonane z czerwonego trawertynu dodają obiektowi masywności, w rzeczywistości jest on jednak relatywnie lekki za sprawą stalowego szkieletu

Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_19

i

Autor: Studio Fan Konstrukcję części zewnętrznej – charakterystycznej rotundy – stanowi stalowy szkielet obudowany kamiennymi płytami mocowanymi za pomocą stalowej podkonstrukcji. Zastosowanie takiej technologii umożliwiło ograniczenie obciążeń przekazywanych na strop podium i zrealizowanie dużych rozpiętości. Bryła podziemia natomiast, wraz z podium wznoszącym się na jedną kondygnację nad poziomem terenu, została wykonana w technologii betonowej in-situ
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_20

i

Autor: Zhaolei Konstrukcję części zewnętrznej – charakterystycznej rotundy – stanowi stalowy szkielet obudowany kamiennymi płytami mocowanymi za pomocą stalowej podkonstrukcji. Zastosowanie takiej technologii umożliwiło ograniczenie obciążeń przekazywanych na strop podium i zrealizowanie dużych rozpiętości. Bryła podziemia natomiast, wraz z podium wznoszącym się na jedną kondygnację nad poziomem terenu, została wykonana w technologii betonowej in-situ
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_21

i

Autor: Zhaolei Konstrukcję części zewnętrznej – charakterystycznej rotundy – stanowi stalowy szkielet obudowany kamiennymi płytami mocowanymi za pomocą stalowej podkonstrukcji. Zastosowanie takiej technologii umożliwiło ograniczenie obciążeń przekazywanych na strop podium i zrealizowanie dużych rozpiętości. Bryła podziemia natomiast, wraz z podium wznoszącym się na jedną kondygnację nad poziomem terenu, została wykonana w technologii betonowej in-situ
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_23

i

Autor: Studio Fan 23, 26, 27 | Ze względu na bliskość istniejących galerii nowy budynek zlokalizowano częściowo pod ziemią. Wykonanie tak głębokiej piwnicy w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów wymagało zastosowania sztywnej obudowy wykopu
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_24

i

Autor: Studio Fan 24 | Nowe muzeum zlokalizowane jest w pobliżu Wielkiej Pagody Dzikich Gęsi wzniesionej w 652 roku
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_26

i

Autor: Studio Fan Ze względu na bliskość istniejących galerii nowy budynek zlokalizowano częściowo pod ziemią. Wykonanie tak głębokiej piwnicy w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów wymagało zastosowania sztywnej obudowy wykopu
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_27

i

Autor: Zhu Runzi Ze względu na bliskość istniejących galerii nowy budynek zlokalizowano częściowo pod ziemią. Wykonanie tak głębokiej piwnicy w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów wymagało zastosowania sztywnej obudowy wykopu
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_28

i

Autor: Studio Fan 28, 29 | Monumentalna rotunda z kamienno-szklaną elewacją tworzy harmonijną kompozycję, która po rozświetleniu w nocy przywodzi na myśl lampion
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_29

i

Autor: Zhu Runzi Monumentalna rotunda z kamienno-szklaną elewacją tworzy harmonijną kompozycję, która po rozświetleniu w nocy przywodzi na myśl lampion
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_14

i

Autor: Zhu Runzi 4, 14 | Nową siedzibę wkomponowano w istniejący dziedziniec
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_15

i

Autor: Zhu Runzi 15, 16 | Schody prowadzące z poziomu dachu do wnętrza rotundy, gdzie zaplanowano powierzchnie handlowe i gastronomiczne
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_32

i

Autor: Studio Fan 32, 34, 35 | Wykonane z czerwonego trawertynu obudowy słupów ukształtowane są w romby, co ułatwia przenikanie światła do wnętrza
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_16

i

Autor: Zhu Runzi 15, 16 | Schody prowadzące z poziomu dachu do wnętrza rotundy, gdzie zaplanowano powierzchnie handlowe i gastronomiczne
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_17

i

Autor: Zhaolei 17-21 | Konstrukcję części zewnętrznej – charakterystycznej rotundy – stanowi stalowy szkielet obudowany kamiennymi płytami mocowanymi za pomocą stalowej podkonstrukcji. Zastosowanie takiej technologii umożliwiło ograniczenie obciążeń przekazywanych na strop podium i zrealizowanie dużych rozpiętości. Bryła podziemia natomiast, wraz z podium wznoszącym się na jedną kondygnację nad poziomem terenu, została wykonana w technologii betonowej in-situ
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_33

i

Autor: Zhu Runzi 33 | Na dachu rotundy zlokalizowano amfiteatr. Przestrzeń ta pełni funkcje otwartego publicznie forum, jako miejsce różnych działań
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_18

i

Autor: Studio Fan Konstrukcję części zewnętrznej – charakterystycznej rotundy – stanowi stalowy szkielet obudowany kamiennymi płytami mocowanymi za pomocą stalowej podkonstrukcji. Zastosowanie takiej technologii umożliwiło ograniczenie obciążeń przekazywanych na strop podium i zrealizowanie dużych rozpiętości. Bryła podziemia natomiast, wraz z podium wznoszącym się na jedną kondygnację nad poziomem terenu, została wykonana w technologii betonowej in-situ
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_34

i

Autor: Studio Fan Wykonane z czerwonego trawertynu obudowy słupów ukształtowane są w romby, co ułatwia przenikanie światła do wnętrza
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_35

i

Autor: Zhu Runzi Wykonane z czerwonego trawertynu obudowy słupów ukształtowane są w romby, co ułatwia przenikanie światła do wnętrza

Charakterystyczny czerwony kamień, którym wykończono budynek, podkreśla wyrazistość gmachu, ale nie konkuruje z historycznymi zabudowaniami

Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_36

i

Autor: Zhu Runzi 36 | Nowy budynek jest odpowiedzią na potrzebę rozszerzenia funkcji kulturowych muzeum, a także komercyjnych wpisujących się w funkcjonowanie tętniącej życiem ulicy, przy której położony jest obiekt
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_37

i

Autor: Zhu Runzi Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an, proj. Neri&Hu Design and Research Office
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_38

i

Autor: Zhu Runzi Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an, proj. Neri&Hu Design and Research Office
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_39

i

Autor: Zhu Runzi Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an, proj. Neri&Hu Design and Research Office
Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an_Neri&Hu Design and Research Office_40

i

Autor: Zhu Runzi Muzeum Sztuk Pięknych w Xi'an, proj. Neri&Hu Design and Research Office