Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_01

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Budynek w formie prostopadłościanu o długości 84 m i szerokości 16 m łączy dwa brzegi rzeki Randselva

Muzeum The Twist / Norwegia

2020-02-27 10:01

Konstrukcję 84-metrowej bryły, łączącej dwa brzegi rzeki w parku Kistefos, stanowi kratownica przestrzenna skręcona wokół własnej osi o 90 stopni – pisze Radosław Stach.

Choć umiejscowienie muzeum sztuki współczesnej z dala od miejskiego zgiełku nie jest niczym nowym, trend ten zaczyna być coraz bardziej zauważalny.

Kistefos to oddalona o 40 km na północ od stolicy Norwegii wioska, w której pod koniec XIX wieku Anders Sveaas założył młyn produkujący pulpę drzewną, wykorzystując siły pobliskiego wodospadu. Umiejscowiony na zalesionym, górzystym terenie projekt wpisuje się w walory krajobrazowe idyllicznej krainy. Wąski strumień wody, przepływając przez wodospad i okalające go XIX wieczne budynki dawnych fabryk oraz tamę, rozlewa się u podnóża stromej góry po stronie północnej i gęsto zalesionej doliny od strony południowej.

Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_02

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Muzeum Kistefos zlokalizowane jest w południowej części Norwegii, około 40 kilometrów na północ od Oslo. W jego skład wchodzi muzeum przemysłu, dwie galerie sztuki (w tym The Twist) i park rzeźb

Ponad 100 lat od założenia fabryk przetwórstwa drewna, prawnuk właściciela odkupił w 1991 roku tereny od norweskiego odpowiednika państwowej spółki energetycznej, by oddać je pod wynajem Muzeum Kistefos. Jego ideą było stworzenie w tym miejscu największego w Europie Północnej parku z rzeźbami sztuki współczesnej, swobodnie porozrzucanych wśród zabudowań dawnej fabryki. Obecnie muzeum Kistefos ma w swojej kolekcji prace takich artystów, jak Yayoi Kusama, Marc Quinn, Jeppe Hein i corocznie zwiększa liczbę zwiedzających. Ze względu na rosnące zainteresowanie oraz konieczność powiększenia wewnętrznej przestrzeni wystawienniczej instytucja zdecydował się na rozbudowę. Do współpracy przy projekcie pawilonu zaproszono duńską pracownię architektoniczną Bjarke Ingels Group. Zaproponowana koncepcja stanowiła nie tylko dodatkowe 1000 m2 powierzchni wystawienniczej, ale także zwiększenie powierzchni parku poprzez domknięcie trasy zwiedzania, tworząc most od strony zachodniej. Pawilon wiąże brzeg północny z południowym, a swoją oryginalną formą stał się kolejną instalacją przestrzenną muzealnego parku.

Prosty zabieg skrętu geometrii pawilonu o 90 stopni w jego środkowej części wystarczył, by za pomocą skali oraz formy wykorzystanej okładziny uzyskać ciekawy i lekki wizualnie efekt geometryczny, dzieląc jednocześnie ekspozycje na „zamkniętą” część od strony południowej (z wykorzystaniem wyłącznie sztucznego oświetlenia) oraz „otwartą” z panoramicznym widokiem na park od strony północnej.

Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_03

i

Autor: BIG Schemat kształtowania bryły

Długi na 84 i szeroki na 16 metrów prostopadłościenny obiekt to w rzeczywistości dwupoziomowy pawilon, składający się z górnej części głównej – wystawowej – oraz częściowo ukrytej w masywie ziemnym części zaplecza techniczno-sanitarnego.

Architektoniczna wizja minimalistycznej formy przestrzennej spowodowała zacieśnienie współpracy pomiędzy wykonawcą Bladt Industries, pracownią architektoniczną Bjarke Ingels Group oraz działem architektonicznym i inżynieryjnym firmy Ramboll.

Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_04

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Zaproponowana przez architektów forma stanowi nie tylko dodatkową powierzchnię ekspozycyjną, dzięki domknięciu trasy zwiedzania od strony zachodniej ułatwia dotarcie do części parku znajdującej się po drugiej stronie rzeki

Choć obiekt ma jedynie 1000 m2, konstrukcyjnie stanowi doskonały przykład zaawansowanych możliwości technologiczno-analitycznych, spełniających wytyczne architektów oraz możliwości budżetowe inwestora.

Zdecydowano na pełną optymalizację początkowych założeń konstrukcyjnych. Poprzez zmniejszenie rozpiętości mostu do 60 metrów, uzyskano wstępne odciążenie konstrukcji o 15%. Zmiana systemu konstrukcyjnego z profili giętych (o łącznej wadze 360 ton) na kratownicę przestrzenną i optymalizacja łączeń oraz innych detali, doprowadziły ostatecznie do zmniejszenia ilości użytej stali o ponad 35%, przy bardzo nieznacznej modyfikacji wstępnych założeń architektonicznych.

Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_05

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Na pierwszym planie Muzeum The Twist, w oddali widoczne historyczne zabudowania fabryczne z 1890 roku, wchodzące w skład muzeum Kistefos

Zaproponowane przez firmę Ramboll rozwiązania umożliwiły nie tylko optymalizację kosztów, ale również znaczne ułatwienie robót na kolejnych etapach prac wykonawczych. W fazie produkcyjnej szczegółowy model 3D opracowany w środowisku Tekla posłużył jako baza dla wszystkich wytycznych technicznych, łącznie z umiejscowieniem zbrojenia, a także plików NC do obrabiarek numerycznych dla konstrukcji stalowej. Triangularyzacja konstrukcji nośnej pozwoliła na wykorzystanie typowych dla dachów płaskich rozwiązań, z zastosowaniem blachy trapezowej oraz sklejki. Dwukrzywiznową geometrię dachu uzyskano dzięki numerycznie oznaczonym profilom o zmiennych wysokościach „C” oraz „L” (umiejscowionych na siatce 650 x 800 mm), mocujących panele okładziny aluminiowej. Ciekawostką jest zminimalizowanie mostków termicznych poprzez wykorzystanie podkładek z aerozolu w miejscu łączenia profili „C” i „L” z blachą trapezową.

Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_06

i

Autor: BIG Rzut podpiwniczenia

Podział fasady na 1500 pionowych segmentów ma swoje odzwierciedlenie w wykończeniu wnętrza, w ramach którego drewniane panele odtwarzają nie tylko wirtualne założenia modelu 3D, ale rzeczywiste umiejscowienie podpór z marginesem tolerancji konstrukcyjnych. W tym celu po zakończeniu stanu zamkniętego, wraz z zamontowaniem świetlika oraz dwukrzywiznowych okien tworzących fasadę, zdecydowano o wykonaniu skanowania 3D przestrzeni wewnętrznej. Na podstawie chmury 500 milionów punktów opracowano szczegółowy model 3D, odpowiadający rzeczywistemu umiejscowieniu elementów konstrukcyjnych, który posłużył do opracowania plików cyfrowych dla obrabiarek cyfrowych CNC. W kolejnym etapie na przygotowaną wewnątrz podkonstrukcję zamontowano bezpośrednio drewnianą okładzinę wykończeniową, umożliwiając w prosty sposób uzyskanie płynnej formy przestrzennej o maksymalnej precyzji.

Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_07

i

Autor: BIG Rzut parteru
Metryka

Muzeum The Twist

Jevnaker, Norwegia

Autorzy: BIG

Współpraca: AKT II; ÅF Belysning, AS Byggeanalyse, Baumetall Design, BIG Ideas, Bladt Industries, Brekke & Strand, Davis Langdon, DIFK, ECT, Element Arkitekter, Erichsen & Horgen, Fokus Rådgivning, GCAM, Grindaker, Lüchinger & Meyer, Max Fordham, MIR, Rambøll

Inwestor: Kistefos Museum

Powierzchnia całkowita: 1000 m2

Realizacja: 2019

Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_08

i

Autor: BIG Przekrój A-A. Oznaczenia do rys. 6-8: 1 – park; 2 – wejście; 3 – toalety; 4 – pomieszczenie techniczne; 5 – przestrzeń ekspozycyjna
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_09

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Dzięki obróceniu o 90 stopni prostopadłościennej bryły muzeum udało się połączyć dwa brzegi znajdujące się na różnej wysokości (niższy zalesiony obszar w kierunku południowym ze wzgórzem w północnej części)
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_10

i

Autor: BIG Detal metalowej okładziny. Oznaczenia: 1 – okładzina aluminiowa; 2 – profil zakładkowy
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_11

i

Autor: Kistefos Podział fasady ma swoje odzwierciedlenie w wykończeniu wnętrza, które wykonano z drewnianych paneli
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_12

i

Autor: Kistefos Konstrukcję stanowi kratownica wykonana z profili giętych o łącznej wadze 360 t
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_13

i

Autor: Kistefos Podział fasady ma swoje odzwierciedlenie w wykończeniu wnętrza, które wykonano z drewnianych paneli
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_14

i

Autor: Kistefos Konstrukcję stanowi kratownica wykonana z profili giętych o łącznej wadze 360 t
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_15

i

Autor: Benjamin Ward / Kistefos Podział fasady ma swoje odzwierciedlenie w wykończeniu wnętrza, które wykonano z drewnianych paneli
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_16

i

Autor: BIG Detal przekroju przez elewację: 16) narożnik; 17) część z rynną. Oznaczenia: 1 – aluminiowe panele elewacyjne; 2 – profile „L” na podkładce termicznej; 3 – membrana PVC; 4 – wodoodporne panele ze sklejki; 5 – izolacja termiczna, profile „C” oraz „L” na siatce 650 x 800 mm, aerozolowa podkładka termiczna pod każdym z profili; 6 – paroizolacja; 7 – blacha trapezowa; 8 – konstrukcja
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_17

i

Autor: BIG Detal przekroju przez elewację: a) narożnik; b) część z rynną. Oznaczenia: 1 – aluminiowe panele elewacyjne; 2 – profile „L” na podkładce termicznej; 3 – membrana PVC; 4 – wodoodporne panele ze sklejki; 5 – izolacja termiczna, profile „C” oraz „L” na siatce 650 x 800 mm, aerozolowa podkładka termiczna pod każdym z profili; 6 – paroizolacja; 7 – blacha trapezowa; 8 – konstrukcja
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_18

i

Autor: Kistefos Montaż elewacji na stalowej kratownicy przestrzennej
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_19

i

Autor: Benjamin Ward / Kistefos Część techniczno-sanitarną ukryto w masywie ziemnym
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_20

i

Autor: Benjamin Ward / Kistefos Do wykończenia fasady wykorzystano 1500 pionowych paneli z aluminium mocowanych na profilach o zmiennych wysokościach „C” oraz „L”
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_21

i

Autor: Kistefos Do wykończenia fasady wykorzystano 1500 pionowych paneli z aluminium mocowanych na profilach o zmiennych wysokościach „C” oraz „L”
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_22

i

Autor: Benjamin Ward / Kistefos Do wykończenia fasady wykorzystano 1500 pionowych paneli z aluminium mocowanych na profilach o zmiennych wysokościach „C” oraz „L”
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_23

i

Autor: Benjamin Ward / Kistefos Widok od strony południowej

Skręt geometrii pawilonu umożliwił połączenie dwóch brzegów parku znajdujących się na różnej wysokości. Dzięki temu uzyskano m.in. przestrzeń ekspozycyjną otwartą od strony północnej na park

Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_24

i

Autor: Benjamin Ward / Kistefos Widok od strony wschodniej
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_25

i

Autor: BIG Kolejne przekroje przez budynek pokazujące zmiany zachodzące poprzez obrót bryły o 90 stopni
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_26

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Wnętrze muzeum w miejscu skręcenia bryły – widok w kierunku wejścia zlokalizowanego od strony południowo-wschodniej
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_27

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Prosta, pionowa okładzina aluminiowa nadaje rytm elewacji
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_28

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Część południowo-wschodnia pawilonu została przeszklona, dzięki czemu powstała naturalnie doświetlona przestrzeń ekspozycyjna
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_29

i

Autor: BIG Schemat konstrukcyjny - widok na elewację wschodnią
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_30

i

Autor: BIG Schemat konstrukcyjny - widok na elewację wschodnią
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_31

i

Autor: BIG Rzeka Randselva naturalnie dzieli park Kistefos na dwie części, dzięki propozycji architektów połączenia brzegów pawilonem ekspozycyjnym, stworzono naturalną ścieżkę zwiedzania; stan przed przebudową (31); stan po przebudowie (32)
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_32

i

Autor: BIG Rzeka Randselva naturalnie dzieli park Kistefos na dwie części, dzięki propozycji architektów połączenia brzegów pawilonem ekspozycyjnym, stworzono naturalną ścieżkę zwiedzania; stan przed przebudową (31); stan po przebudowie (32)
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_33

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Dzięki przeszkleniu części południowo-wschodniej pawilonu ekspozycyjnego otwiera się panoramiczny widok na okoliczny park
Muzeum The Twist_Norwegia_BIG_34

i

Autor: Laurian Ghinitoiu Nowe muzeum powstało w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie zwiedzających i konieczność powiększenia wewnętrznej przestrzeni wystawienniczej