NFM

i

Autor: archiwum serwisu Sala czarna o powierzchni 230 m2 usytuowana na poziomie -3. Dzięki mobilnym elementom widowni może liczyć od 100 do 200 miejsc. W niej odbywają się koncerty jazzowe, muzyki współczesnej, rozrywkowej i tzw. muzyki świata. Wszystkie trzy sale kameralne zostały zaprojektowane jako uniwersalne, z płaskimi podłogami. Fot. Juliusz Sokołowski

Perfekcja dźwięku – o projekcie NFM we Wrocławiu Dariusz Gryta

2015-09-26 2:10

Pustka powietrzna wokół głównej konstrukcji każdej z sal, oddylatowanej całkowicie poprzez komory akustyczne od stref komunikacji, zapewnia absolutną izolację na dźwięki dochodzące z zewnątrz. Te żelbetowe skrzynie oparte są na indywidualnie projektowanych wibroizolatorach z naturalnego kauczuku, czyli specjalnych przekładkach, które zapewniają niemal absolutną izolację wnętrz od wpływu drgań występujących w budynku, a także tych, które budynek przenosi z zewnątrz, z przestrzeni miasta – pisze Dariusz Gryta, architekt prowadzący realizację obiektu.

Konstrukcję głównej sali koncertowej i dwóch sal kameralnych wykonano w oparciu o zasadę „box in box” – sale o ciężkiej konstrukcji żelbetowej stanowią zamknięte kubatury umieszczone wewnątrz kolejnych „żelbetowych pudeł”. Pustka powietrzna wokół głównej konstrukcji każdej z sal, oddylatowanej całkowicie poprzez komory akustyczne od stref komunikacji, zapewnia absolutną izolację na dźwięki dochodzące z zewnątrz. Te żelbetowe skrzynie oparte są na indywidualnie projektowanych wibroizolatorach z naturalnego kauczuku, czyli specjalnych przekładkach, które zapewniają niemal absolutną izolację wnętrz od wpływu drgań występujących w budynku, a także tych, które budynek przenosi z zewnątrz, z przestrzeni miasta. Przestrzenie sal zostały zaprojektowane i wykonane ze szczególną dbałością o wysoką jakość widowisk realizowanych na żywo. Wśród najważniejszych rozwiązań należy wymienić system canopy – składający się z szeregu ciężkich, ruchomych reflektorów akustycznych umieszczonych przede wszystkim nad sceną, ale obejmujących również znaczną część widowni. Położenie każdego elementu jest regulowane niezależnie.

NFM

i

Autor: archiwum serwisu Komory akustyczne zapewniają regulację nagłośnienia, czystości i siły dźwięku oraz czasu trwania jego odbicia zależnie od rodzaju koncertu. Fot. Juliusz Sokołowski

Canopy ma zasadniczy wpływ na ustalenie właściwej równowagi muzycznej między sekcjami orkiestry oraz między orkiestrą a solistą, zapewniając odpowiednią głośność i czystość dźwięku, a przy tym jest wykorzystywany do montażu oświetlenia. Istotnym rozwiązaniem są też komory akustyczne. To one zapewniają regulację nagłośnienia, czystości i siły dźwięku oraz czasu trwania jego odbicia zależnie od wykonywanego przedstawienia. Na uwagę zasługuje ponadto stanowisko kontroli mikserskiej – ruchome, montowane w razie potrzeby w miejscu części foteli na głównym poziomie widowni, a także systemy nagłośnienia, oświetlenia, ekranu i sztucznego horyzontu zamocowane na linach z napędem – rozwiązania dopełniające podstawowe mechanizmy głównej sali koncertowej, umożliwiające zwiększenie różnorodności prezentacji estradowych i innych pożądanych funkcji. W zakresie instalacji wewnętrznych najciekawsze wydają się komory rozprężne wentylacji mechanicznej, tzw. plena, które zmniejszają do minimum prędkość powietrza nawiewanego poprzez nogi krzeseł do sali koncertowej, a wyłożone materiałem pochłaniającym dźwięk powodują, że przepływ ogromnych ilości powietrza jest po prostu niesłyszalny.