Restauracja proj. BUCK.STUDIO

i

Autor: PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO 2 | Efektowna piwnica winna ze strefą chłodniczą za przeszkleniem. Wyposażenie stanowią krzesła i hokery NOPP zaprojektowane dla firmy Fameg przez Buck.Studio

Restauracja Opasły Tom w Warszawie

2019-06-14 13:21

Architekci nawiązali do dobrych tradycji polskiego rzemiosła i architektury wnętrz z PRL-u. zaaranżowaną przez nich przestrzeń charakteryzuje elegancka surowość proporcji kontrastująca z wyrafinowaniem detalu

Opasły Tom to restauracja, która istniała w Warszawie od 2010 roku w sąsiedztwie siedziby Państwowego Instytutu Wydawniczego. Otwarta w ubiegłym roku w nowym miejscu przy ulicy Wierzbowej znalazła się pod tym samym adresem, pod którym przed wojną mieściła się legendarna warszawska Oaza – restauracja, kawiarnia, bar amerykański i dansing. Po starych salach ślad zatarła wojna i całkowicie odmienna powojenna odbudowa. W obecnym układzie rozlokowanych na dwóch piętrach wnętrz postanowiono pomieścić sale o kilku funkcjach, choć teraz już bez dansingu. Aby miejsce dopasować do współczesnych wymogów restauracji, w której tętni życie - praca kucharzy i obsługi jest widoczna i może towarzyszyć klientom podczas oczekiwania na posiłek, architekci postanowili przenieść kuchnię na poziom dolny. W ten sposób na parterze na wprost od wejścia zyskali salę koktajlową zwaną czytelnią, którą połączyli bezpośrednio z barem. Wysoka i dość wąska parterowa sala restauracyjna, z dużymi witrynami otwiera się na plac Teatralny. Na tym samym poziomie znajduje się mały pokoik z historyzującymi akcentami o nazwie Oaza, który ma przywoływać pamięć przedwojennego kompleksu gastronomicznego o tej samej nazwie. Podziemie to z kolei układ kilku niższych pomieszczeń. Jedno z nich sąsiaduje z piwniczką winną w przeszklonej strefie chłodniczej, a największa z sal jest połączona z półotwartą kuchnią. Wszystkie sale o zróżnicowanych gabarytach, wielkościach i klimatach wynikających z funkcji mają wspólną oprawę w charakterystycznym stylu, jaki Buck.Studio wypracowało już w kilku swoich realizacjach.

rzut

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości Buck.Studio 1 | Rzut poziom -1. Oznaczenia: 1 – kuchnia; 2 – sala miodowa; 3 – sala szałwiowa; 4 – sala winna; 5 – komunikacja; 6 – toaleta; 7 – zaplecze; 8 – magazyn
Restauracja proj. BUCK.STUDIO 2

i

Autor: PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO 3 | Półotwarta kuchnia na tle lustrzanej ściany w sali restauracyjnej w podziemnej, ale doświetlonej obszernymi oknami części lokalu. Obudowy z czeczoty maskują masywny charakter ścian podziemia
Restauracja proj. BUCK.STUDIO 5

i

Autor: PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO 4 | Talerzyk z glinki klinkierowej tworzy spójną całość z innymi elementami identyfikacji wizualnej i wnętrzem

Duże znaczenie pełni tutaj kolor i faktura materiałów. Projektanci starają się nawiązywać do dobrych tradycji polskiego rzemiosła i architektury wnętrz z dekad PRL-u. Zapożyczonym formom nadają zupełnie nowy wyraz, łącząc surowość proporcji z fakturami przyjaznymi w dotyku. Kotary oddzielają poszczególne sale, a ich nietypowym przedłużeniem jest mocowana do ścian i zaokrąglona w narożnikach blacha falista pokryta wyciszającym aksamitem. Z ciepłym materiałem na ścianach kontrastuje surowa posadzka z płyt lastryko o geometrycznych wzorach. Zestawiono ją z dużymi płaszczyznami czeczoty topolowej, którą wykończono ściany, bary i kredensy we wszystkich wnętrzach, różowym, niepolerowanym marmurem oraz wyszukaną barwą w każdej sali tworzącą inny nastrój. Dopełnieniem zestawu form i materiałów stały się klosze zwykłych lamp seryjnie produkowanych w PRL-u. W autorski sposób zostały zmultiplikowane i połączone w pionowe kompozycje przywodzące na myśl socrealistyczne żyrandole Pałacu Kultury i Nauki. Stare klosze w nowej oprawie mają czyste i eleganckie tło, bo projektanci zadbali, aby we wszystkich salach konsumpcyjnych plątanina instalacji została schowana za falującymi blachami na ścianach i pomalowanymi w kolorze ścian gładkimi sufitami. W efekcie, zależnie od wysokości danej sali, dłuższe lub krótsze żyrandole oraz wykonane w ten sam sposób kinkiety oświetlają wnętrza o bardzo zacisznym, prywatnym charakterze. Specjalnie do restauracji Buck.Studio zaprojektowało krzesła i hokery, które z nazwą Nopp zostały wprowadzone do seryjnej produkcji przez firmę Fameg. Proste, drewniane kształty z tapicerowanymi siedziskami zostały uzupełnione w tej linii o drobny detal – niewielka kulka w tylnej nodze to przydatny w gastronomii wieszak na torebkę lub tabliczkę z imieniem. Kulka bliska jest literze „o”, którą projektanci uczynili znakiem graficznym restauracji i detalem integrującym wnętrze z opracowaną przez nich starannie identyfikacją wizualną. Okładki jadłospisów i specjalnie przygotowane talerzyki otrzymały kolor wypalanej glinki klinkierowej, która według autorów stanowi symboliczną barwę tutejszej polskiej kuchni, tak jak wnętrze czerpiące z dawnej tradycji, ale wyrafinowanej w nowych zestawieniach.

rzut

i

Autor: Il. dzięki uprzejmości Buck.Studio 6 | Rzut poziom 0. Oznaczenia: 1 – wejście; 2 – czytelnia; 3 – bar; 4 – jadalnia; 5 – oaza
Restauracja proj. BUCK.STUDIO 6

i

Autor: PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO 5 | Okładziny z czeczoty topolowej w strefie wejścia i zaokrąglone narożniki pomocników kelnerskich mają nawiązywać do międzywojennej historii miejsca
Restauracja proj. BUCK.STUDIO 3

i

Autor: PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO 7 | Ciemna barwa przyściennego aksamitu i sof buduje klimat lounge baru wyposażonego w fotele Cheri firmy Iker
Restauracja proj. BUCK.STUDIO

i

Autor: PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO 8 | W sali restauracyjnej na parterze lustra naprzeciw obszernych okien poprawiają optycznie wnętrze i komfort korzystania z przyściennych stołów

Charakterystycznymi elementami sali restauracyjnej są smukłe żyrandole oraz pionowe okładziny ścian z blachy. Budują specyficzne połączenie dostojności proporcji z fantazyjnością detalu

BUCK.STUDIO

i

Autor: PION Studio Basia Kuligowska, Przemysław Nieciecki / BUCK.STUDIO 9 | Salonikowy aneks ze stolikiem i krzesłami Cheri marki Iker

Tapeta z roślinnymi ornamentami w miniaturowym pokoiku na parterze nawiązuje do detali wystroju wnętrza legendarnej, przedwojennej restauracji Oaza mieszczącej się w latach 1886-1936 w tym samym miejscu co Opasły Tom

Metryka
architekci

Autor: archiwum prywatne

Opasły Tom Restauracja

Warszawa, Wierzbowa 9

Autorzy: Buck.Studio, architekci Dominika Buck, Paweł Buck, Aleksandra Leszczyńska, Aleksandra Kilińska

Powierzchnia użytkowa: 260 m2

Projekt: 2018

Realizacja: 2018

Nie podano kosztów inwestycji