Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 16

i

Autor: Marcin Czechowicz 16 | Galeria Marszałek opowiada o działalności politycznej prowadzonej przez Piłsudskiego po przewrocie majowym w 1926 roku. Na zdjęciu scena O trwałość państwa

Wystawa w muzeum / Sulejówek

2021-03-25 14:42

Autorzy wystawy postawili na dotarcie do widzów w drodze prowadzenia narracji konceptualnie, pozostawiając im jednak miejsce na refleksje. O realizacji biur Ralph Appelbaum Associates, Inc., WXCA i Platige Image pisze Ewa Kuryłowicz.

Koncepcja i realizacja Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku ma swoją historię od roku 2008, kiedy Fundacja Rodziny Józefa Piłsudskiego podpisała umowę założycielską z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Idea wystawy powstawała równolegle z wizją całego założenia, by w 2014 roku przybrać formę scenariusza, który stał się podstawą do konkursu. Do współzawodnictwa przystąpiło 13 zespołów. W pierwszym etapie złożono 6 prac. Werdykt jury po drugim etapie jednoznacznie wskazał zwycięską pracę, która zdystansowała pozostałych – nie przyznano bowiem drugiej nagrody, a jedynie dwie równorzędne trzecie oraz wyróżnienie. Laureaci – konsorcjum WXCA/RAA/Platige Image – projekt zakończyli trzy lata przed otwarciem placówki w 2020 roku. Wystawę, której koszt wynosił ok. 37 mln zł, realizowała firma wyłoniona w przetargu – MWE, w ścisłej współpracy z projektantami oraz z udziałem wykonawcy – przedsiębiorstwa Porr, pod kuratelą dyrekcji muzeum.

Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 4

i

Autor: Marcin Czechowicz 4 | Do położonej 14 m pod ziemią wystawy stałej schodzi się jak do skarbca

Jak pisałam w „A-m” 12/2019, relacjonując architekturę budynku: (…) Umieszczenie muzeum częściowo pod ziemią, w sąsiedztwie dworku, w którym Marszałek mieszkał z rodziną, pozwoliło oddzielić prywatność bohatera od jego publicznego wizerunku. Było to decyzją autorów koncepcji, która zdeterminowała ogólny przekaz symbolicznie, metaforycznie i percepcyjnie (…). Jest to działanie nieco podobne do np. zastosowanego w Muzeum Charlesa de Gaulle’a w Colombey-les-Deux Églises, gdzie architekci Millet-Chilou et Associés w kompozycji kompleksu oddzielili miejsce zamieszkania generała od częściowo wbudowanej w zbocze nowej części muzeum. Dom, podobnie jak willa Milusin w Sulejówku, jest częścią muzealnej ekspozycji. Scenariusz oparto na prezentacji życia Charlesa de Gaulle’a oraz świata, jaki wokół niego funkcjonował. Środkami opowieści są rekonstrukcje, m.in. wojennych okopów, autentyczne pamiątki, jak też interaktywne i multimedialne symulacje.

Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 5

i

Autor: Marcin Czechowicz 5 | Narracyjna wystawa stała Dla Rzeczpospolitej. Józef Piłsudski 1867-1935 ma przedstawiać zarówno życie bohatera narodowego, mity, jakie narosły wokół jego postaci oraz dziedzictwo polskiej niepodległości

Autorzy wystawy w Sulejówku postanowili się do interaktywnej i multimedialnej techniki uciekać mniej. Postawiono na dotarcie do wyobraźni widzów w drodze prowadzenia narracji konceptualnie, pozostawiając miejsce na refleksje oglądających, sprowokowane przestrzenną formą i zawartością poszczególnych ekspozycji. Opowieść o Marszałku Piłsudskim zrealizowano jako zwartą i czytelną przestrzennie, wielozmysłową relację na 2320 m2 podziemnej powierzchni. Sens i znaczenie tej lokalizacji – wyjaśnienie, gdzie należy szukać opowieści o bohaterze – prezentuje drewniana makieta muzeum z etapu koncepcji architektonicznej – w zasadzie jedyny element ekspozycji umieszczony na powierzchni terenu. Narracja wystawy jest w Sulejówku interesująco i klarownie realizowana poprzez obraz, formy przestrzenne, barwy, światło i wielkoskalowe wideo. Sekwencja przestrzeni muzeum i ich kształty oraz wzajemne relacje zostały przez projektantów bardzo dobrze odczytane i wykorzystane tak dla formuły ekspozycji, jak i czytelności opowieści. Poszczególne części trasy ułożone są wokół centralnego kwadratu, do którego finalnie schodzi się na najniższy poziom – 3,14 m pod ziemią, by słuchać o tym i oglądać to, co materialne i już niematerialne. Części te są rytmizowane powtarzalnymi elementami portali i gablot, a oddzielane miejscami „immersji”, wydzielanymi za pomocą przegród o innej geometrii, gdzie widz prowokowany jest do stawiania sobie pytań, do uświadomienia sobie, że bohater ekspozycji miał zawsze, w kluczowych momentach swojego życia, różne możliwości, ale wybrał właśnie te, na które się zdecydował. I dalej kierowały one losem: i jego, i Polski.

Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 6

i

Autor: Marcin Czechowicz 6 | Zwiedzający, wkraczając do kolejnych galerii, przechodzą przez miedziane progi

Centralna przestrzeń na samym dole, będąca zakończeniem wystawy, stanowi w zamierzeniu miejsce integracji dla zwiedzających. Projekcje wideo na ścianach o podwójnej wysokości, w skali dzieł mistrza Billa Violi, są ilustracją swego rodzaju strumienia świadomości; jeszcze jednym momentem, w którym można zastanowić się nad historią – czym ona jest, kto ją tworzy, jak powstaje. Znaczenie w tej opowieści ma wszystko – i drewniana posadzka sygnalizująca atmosferę miejsc, o których jest narracja, i tworzywa gablot, jak też skojarzenia, które one budzą. Mosiądz, szkło, czarna stal, surowy beton. Rekonstrukcja wojennego pojazdu. Wykonawstwo jest na wysokim poziomie, z pięknymi detalami gablot, dobrze umieszczonymi rzutnikami, dyskretnymi punktami oświetleniowymi. Komeżka do chrztu i mundur, w którym pochowano Marszałka Piłsudskiego – wyeksponowane na początku i pod koniec wystawy jako wzruszające autentyki, podkreślają fizyczne ramy jego życia. Ukazują jednocześnie, co naprawdę znaczy dzieło człowieka, który zdawał sobie sprawę z misji, jaką sobie wyznaczył i realizował, wiedząc, jaką ma to cenę. Narracja wystawy pozwala na osobisty kontakt z bohaterem, jest wolna od jakichkolwiek sugestii, pozwala docenić tak jego odwagę, jak i zakres osiągnięć. Dobrze, że Polska, podobnie jak Francja, potrafi odpowiednio uczcić swojego wielkiego człowieka, opowiedzieć o nim za pomocą architektury i sztuki wystawienniczej oraz muzealnej w sposób współczesny i jednocześnie – jak myślę – ponadczasowy.

Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 7

i

Autor: Marcin Czechowicz 7 | W każdej galerii znajduje się monolit, w którym wyeksponowano najważniejszy rekwizyt, oddziałujący w danym okresie życia na Józefa Piłsudskiego. Z tyłu szabla oficerska podarowana Marszałkowi przez oficerów I Brygady
Metryka

Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

Sulejówek, Aleja Piłsudskiego 29

Autorzy projektu: konsorcjum firm Ralph Appelbaum Associates, Inc., WXCA, Platige Image

Zespół WXCA: architekci Szczepan Wroński, Marta Sękulska-Wrońska, Paweł Grodzicki, Krzysztof Budzisz, Małgorzata Dembowska, Piotr Łosek.

Zespół RAA: architekci Tim Ventimiglia, Frank Forell, Anna Derach, Anette Dittel, Paulina Samardakiewicz, Jacek Skolimowski, Stefka Simeonova, Lisa Naumann

Zespół Platige Image: architekci Krzysztof Noworyta, Jan Pomierny, Karolina Panasiuk, Barbara Bugalska, Marcin Kobylecki, Marta Staniszewska, Tobiasz Piątkowski

Generalny wykonawca wystawy:MWE Sp. z o.o.

Inwestor: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

Powierzchnia wystawy: 2320 m2

Kubatura wystawy: 24 090 m3

Koncepcja konkursowa: 2015

Projekt wykonawczy: 2016 - 2017

Realizacja: 2019 - 2020

Koszt inwestycji: 36,7 mln PLN

Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 10

i

Autor: Marcin Czechowicz 10 | W scenie „Rewolucja 1905” dominuje intensywna czerwień - kolor krwi. Kubiki o czerwonych i białych ścianach, nierówno ustawione na sobie, oddają rozpad dotychczasowego ładu oraz chaos lat rewolucyjnych
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 9

i

Autor: Marcin Czechowicz 9 | Wystawa na parterze
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 8

i

Autor: Marcin Czechowicz 8 | W każdej galerii znajdują się przestrzenie immersyjne wciągające zwiedzających w opowiadaną historię. Sybir to pierwsza tego typu scena na ekspozycji, w której narracja jest prowadzona w formie multimedialnego pokazu, uzupełnianego przez grafiki i eksponaty
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 11

i

Autor: Marcin Czechowicz 11 | Najważniejsze w prowadzeniu opowieści o marszałku są eksponaty, zgromadzone pamiątki. To jest Słup Pamięci z pola bitwy pod wołyńską wsią – Kostiuchnówką
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 12

i

Autor: Marcin Czechowicz 12 | Przestrzeń centralna znajduje się w połowie ścieżki zwiedzania i za pomocą rampy łączy w sposób symboliczny dwa poziomy wystawy
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 13

i

Autor: Marcin Czechowicz 13 | Przestrzeń Centralna wystawy otoczona jest półprzeźroczystym ekranem wielkości 9 m x 18,6 m, na którym wyświetlane są impresje filmowe związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości

Znaczenie w tej opowieści ma wszystko – i drewniana posadzka sygnalizująca atmosferę miejsc, o których jest narracja, i tworzywa gablot, jak też skojarzenia, które one budzą

Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 14

i

Autor: Marcin Czechowicz 14 | Różne fakty związane z przewrotem majowym wizualnie przypominają nagłówki współczesnych serwisów informacyjnych lub paski w telewizji
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 15

i

Autor: Marcin Czechowicz 15 | Replika samochodu pancernego Ford FT-B z okresu wojny polsko-bolszewickiej
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 16

i

Autor: Marcin Czechowicz 16 | Galeria Marszałek opowiada o działalności politycznej prowadzonej przez Piłsudskiego po przewrocie majowym w 1926 roku. Na zdjęciu scena O trwałość państwa
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 17

i

Autor: Marcin Czechowicz 17 | Galeria Naczelnik jest pierwszą z dwóch zlokalizowanych na antresoli i jest poświęcona walce zbrojnej o niepodległość i granice Rzeczypospolitej.
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 18

i

Autor: Marcin Czechowicz 18 | Widok z antresoli
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 19

i

Autor: Marcin Czechowicz 19 | Galeria Symbol - odnosi się do mitów i legend zbudowanych wokół postaci Piłsudskiego i traktuje o wpływie działań marszałka na kształt współczesnej Polski. Jest ona wyjątkowo zaprezentowana w trzech odsłonach, umieszczonych w różnych miejscach pomiędzy galeriami biograficznymi
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 1

i

Autor: archiwum pracowni 1 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – hol; 2 – hol; 3 – szatnie; 4 – strefa edukacji; 5 – sala kinowa; 6 – wystawa stała; 7 – przestrzeń centralna Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-KNtP-y78j-fCXe_wystawa-stala-w-muzeum-jozefa-pilsudskiego-w-sulejowku-1.jpeg
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku 2

i

Autor: archiwum pracowni 2 | Rzut antresoli. Oznaczenia: 1 – wystawa stała; 2 – magazyny; 3 – strefa przyjęć zbiorów; 4 – przestrzeń centralna Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-MMUM-wGTx-3cXC_wystawa-stala-w-muzeum-jozefa-pilsudskiego-w-sulejowku-2.jpeg
A Museum Exhibition in Sulejówek

Józef Piłsudski’s life (1867-1935) was totally devoted to the restitution of Polish statehood, and when it became a fact after WWI, he was the head of the new state. The architectural idea of the Józef Piłsudski Museum in Sulejówek resembles somewhat the Charles de Gaulle Museum in Colombey-les-Deux-Eglises: in both cases the family home houses a personal-themed presentation, while the main exhibition is located in a separate, albeit connected, underground structure. The winning design of a competition, the exhibition is organized around a central square at -3.14 level, to which visitors descend in the final stage of the visit. The narrative thread is carried out by images, spatial forms, colors, light and large-scale video, and organized so as to provoke the visitor to reflect and ask questions, to realize that at many points in his life the protagonist had to make choices that influenced not just his life, but also shaped the history of Poland. The interiors carefully finished in brass, black steel and concrete are complemented by finely finished and well-lit display cases.