Koncepcja i realizacja Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku ma swoją historię od roku 2008, kiedy Fundacja Rodziny Józefa Piłsudskiego podpisała umowę założycielską z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Idea wystawy powstawała równolegle z wizją całego założenia, by w 2014 roku przybrać formę scenariusza, który stał się podstawą do konkursu. Do współzawodnictwa przystąpiło 13 zespołów. W pierwszym etapie złożono 6 prac. Werdykt jury po drugim etapie jednoznacznie wskazał zwycięską pracę, która zdystansowała pozostałych – nie przyznano bowiem drugiej nagrody, a jedynie dwie równorzędne trzecie oraz wyróżnienie. Laureaci – konsorcjum WXCA/RAA/Platige Image – projekt zakończyli trzy lata przed otwarciem placówki w 2020 roku. Wystawę, której koszt wynosił ok. 37 mln zł, realizowała firma wyłoniona w przetargu – MWE, w ścisłej współpracy z projektantami oraz z udziałem wykonawcy – przedsiębiorstwa Porr, pod kuratelą dyrekcji muzeum.
Jak pisałam w „A-m” 12/2019, relacjonując architekturę budynku: (…) Umieszczenie muzeum częściowo pod ziemią, w sąsiedztwie dworku, w którym Marszałek mieszkał z rodziną, pozwoliło oddzielić prywatność bohatera od jego publicznego wizerunku. Było to decyzją autorów koncepcji, która zdeterminowała ogólny przekaz symbolicznie, metaforycznie i percepcyjnie (…). Jest to działanie nieco podobne do np. zastosowanego w Muzeum Charlesa de Gaulle’a w Colombey-les-Deux Églises, gdzie architekci Millet-Chilou et Associés w kompozycji kompleksu oddzielili miejsce zamieszkania generała od częściowo wbudowanej w zbocze nowej części muzeum. Dom, podobnie jak willa Milusin w Sulejówku, jest częścią muzealnej ekspozycji. Scenariusz oparto na prezentacji życia Charlesa de Gaulle’a oraz świata, jaki wokół niego funkcjonował. Środkami opowieści są rekonstrukcje, m.in. wojennych okopów, autentyczne pamiątki, jak też interaktywne i multimedialne symulacje.
Autorzy wystawy w Sulejówku postanowili się do interaktywnej i multimedialnej techniki uciekać mniej. Postawiono na dotarcie do wyobraźni widzów w drodze prowadzenia narracji konceptualnie, pozostawiając miejsce na refleksje oglądających, sprowokowane przestrzenną formą i zawartością poszczególnych ekspozycji. Opowieść o Marszałku Piłsudskim zrealizowano jako zwartą i czytelną przestrzennie, wielozmysłową relację na 2320 m2 podziemnej powierzchni. Sens i znaczenie tej lokalizacji – wyjaśnienie, gdzie należy szukać opowieści o bohaterze – prezentuje drewniana makieta muzeum z etapu koncepcji architektonicznej – w zasadzie jedyny element ekspozycji umieszczony na powierzchni terenu. Narracja wystawy jest w Sulejówku interesująco i klarownie realizowana poprzez obraz, formy przestrzenne, barwy, światło i wielkoskalowe wideo. Sekwencja przestrzeni muzeum i ich kształty oraz wzajemne relacje zostały przez projektantów bardzo dobrze odczytane i wykorzystane tak dla formuły ekspozycji, jak i czytelności opowieści. Poszczególne części trasy ułożone są wokół centralnego kwadratu, do którego finalnie schodzi się na najniższy poziom – 3,14 m pod ziemią, by słuchać o tym i oglądać to, co materialne i już niematerialne. Części te są rytmizowane powtarzalnymi elementami portali i gablot, a oddzielane miejscami „immersji”, wydzielanymi za pomocą przegród o innej geometrii, gdzie widz prowokowany jest do stawiania sobie pytań, do uświadomienia sobie, że bohater ekspozycji miał zawsze, w kluczowych momentach swojego życia, różne możliwości, ale wybrał właśnie te, na które się zdecydował. I dalej kierowały one losem: i jego, i Polski.
Centralna przestrzeń na samym dole, będąca zakończeniem wystawy, stanowi w zamierzeniu miejsce integracji dla zwiedzających. Projekcje wideo na ścianach o podwójnej wysokości, w skali dzieł mistrza Billa Violi, są ilustracją swego rodzaju strumienia świadomości; jeszcze jednym momentem, w którym można zastanowić się nad historią – czym ona jest, kto ją tworzy, jak powstaje. Znaczenie w tej opowieści ma wszystko – i drewniana posadzka sygnalizująca atmosferę miejsc, o których jest narracja, i tworzywa gablot, jak też skojarzenia, które one budzą. Mosiądz, szkło, czarna stal, surowy beton. Rekonstrukcja wojennego pojazdu. Wykonawstwo jest na wysokim poziomie, z pięknymi detalami gablot, dobrze umieszczonymi rzutnikami, dyskretnymi punktami oświetleniowymi. Komeżka do chrztu i mundur, w którym pochowano Marszałka Piłsudskiego – wyeksponowane na początku i pod koniec wystawy jako wzruszające autentyki, podkreślają fizyczne ramy jego życia. Ukazują jednocześnie, co naprawdę znaczy dzieło człowieka, który zdawał sobie sprawę z misji, jaką sobie wyznaczył i realizował, wiedząc, jaką ma to cenę. Narracja wystawy pozwala na osobisty kontakt z bohaterem, jest wolna od jakichkolwiek sugestii, pozwala docenić tak jego odwagę, jak i zakres osiągnięć. Dobrze, że Polska, podobnie jak Francja, potrafi odpowiednio uczcić swojego wielkiego człowieka, opowiedzieć o nim za pomocą architektury i sztuki wystawienniczej oraz muzealnej w sposób współczesny i jednocześnie – jak myślę – ponadczasowy.
Wystawa stała w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
Sulejówek, Aleja Piłsudskiego 29
Autorzy projektu: konsorcjum firm Ralph Appelbaum Associates, Inc., WXCA, Platige Image
Zespół WXCA: architekci Szczepan Wroński, Marta Sękulska-Wrońska, Paweł Grodzicki, Krzysztof Budzisz, Małgorzata Dembowska, Piotr Łosek.
Zespół RAA: architekci Tim Ventimiglia, Frank Forell, Anna Derach, Anette Dittel, Paulina Samardakiewicz, Jacek Skolimowski, Stefka Simeonova, Lisa Naumann
Zespół Platige Image: architekci Krzysztof Noworyta, Jan Pomierny, Karolina Panasiuk, Barbara Bugalska, Marcin Kobylecki, Marta Staniszewska, Tobiasz Piątkowski
Generalny wykonawca wystawy:MWE Sp. z o.o.
Inwestor: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
Powierzchnia wystawy: 2320 m2
Kubatura wystawy: 24 090 m3
Koncepcja konkursowa: 2015
Projekt wykonawczy: 2016 - 2017
Realizacja: 2019 - 2020
Koszt inwestycji: 36,7 mln PLN
Znaczenie w tej opowieści ma wszystko – i drewniana posadzka sygnalizująca atmosferę miejsc, o których jest narracja, i tworzywa gablot, jak też skojarzenia, które one budzą
Józef Piłsudski’s life (1867-1935) was totally devoted to the restitution of Polish statehood, and when it became a fact after WWI, he was the head of the new state. The architectural idea of the Józef Piłsudski Museum in Sulejówek resembles somewhat the Charles de Gaulle Museum in Colombey-les-Deux-Eglises: in both cases the family home houses a personal-themed presentation, while the main exhibition is located in a separate, albeit connected, underground structure. The winning design of a competition, the exhibition is organized around a central square at -3.14 level, to which visitors descend in the final stage of the visit. The narrative thread is carried out by images, spatial forms, colors, light and large-scale video, and organized so as to provoke the visitor to reflect and ask questions, to realize that at many points in his life the protagonist had to make choices that influenced not just his life, but also shaped the history of Poland. The interiors carefully finished in brass, black steel and concrete are complemented by finely finished and well-lit display cases.