Polska.Architecture

i

Autor: Archiwum Architektury Plakat wystawy; projekt: Edgar Bąk studio

Wystawa Polska. Architecture [oficjalna promocja Polski]

2023-10-09 23:58

Czy architektura może być hitem eksportowym Polski? Miesięcznik „Architektura-murator” wielokrotnie to udowadniał. Wystawa „Polska. Architecture”, przygotowana w 2015 roku przez redakcję wraz z Departamentem Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej, miała na celu oficjalną promocję Polski na arenie międzynarodowej. Jej kolejne odsłony zawitały m.in. do Irlandii, Austrii, Indii, Kanady, Libanu i aż trzykrotnie do Chin.

Spis treści

  1. O wystawie Polska. Architecture
  2. Od kuratorki: Ewa P. Porębska
  3. Architektura to emocje: Sylwia Chutnik
  4. Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku
  5. Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
  6. Gdański Teatr Szekspirowski
  7. Rewitalizacja Dworca Głównego PKP we Wrocławiu
  8. NOSPR - Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
  9. Budynek biurowy Ericpol w Łodzi
  10. Wrocławskie Centrum Kongresowe przy Hali Stulecia we Wrocławiu
  11. Stadion Arena Gdańsk
  12. Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli
  13. Przystań miejska w Bydgoszczy
  14. Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach
  15. Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku
  16. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie
  17. Budynek biurowy Pixel 1 w Poznaniu
  18. Brama Poznania – ICHOT w Poznaniu
  19. Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie
  20. Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach
  21. Osiedle 19. Dzielnica w Warszawie
  22. Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
  23. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie
  24. Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach
  25. Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu
  26. Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu
  27. Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie
  28. Polska. Architecture w Azerbejdżanie
  29. Polska. Architecture w Bułgarii i Macedonii
  30. Polska. Architecture w Irlandii
  31. Polska. Architecture w Chinach
  32. Polska. Architecture we Wrocławiu
  33. Polska. Architecture w Wiedniu
  34. Polska. Architecture w Krakowie

O wystawie Polska. Architecture

24 nowo zbudowanych  lub zrewitalizowanych obiektów, sportretowanych przez najlepszych polskich fotografów architektury oraz wyjątkowe zdjęcia reportażowe i grafiki, ukazujące wybrane budowle w kontekście ważnych dla Polski, historycznych wydarzeń. Pierwsza prezentacja (20 obiektów): 13 czerwca 2015, Baku / Azerbejdżan. Pierwsza poszerzona prezentacja (24 obiekty): 12 maja 2016, Wrocław (Muzeum Architektury)

WYSTAWA  Polska. Architecture
Cel: promocja Polski poprzez architekturę
Organizatorzy: miesięcznik „Architektura-murator” , Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej
Kuratorka: Ewa P. Porębska
Projekt graficzny:  Edgar Bąk, Malwina Borowiec, Agnieszka Woźniak
Opowiadanie: Sylwia Chutnik
Współpraca kuratorska: Katarzyna Szadkowska
Cytaty i ilustracje historyczne: Marcin Szczelina
Tłumaczenie: Nathaniel Espino, Katarzyna Nowakowska (opowiadanie „Architektura to emocje”)
Prezentacje: Baku (Azerbejdżan), Płowdiw, Sofia (Bułgaria), Skopje (Macedonia), Kanton, Shenzhen, Chengdu, Chongqing (Chiny), Dublin (Irlandia), Wiedeń (Austria), Wrocław, Kraków (Polska)

Od kuratorki: Ewa P. Porębska

Wstęp do wystawy

Architektura w Polsce przeżywa rozkwit. W ostatnich latach zrealizowanych zostało wiele znaczących budowli publicznych - muzeów i sal koncertowych, obiektów sportowych, budynków dydaktycznych. Finansowane ze środków państwowych, samorządowych oraz wspomagane dotacjami Unii Europejskiej, projektowane przez wyśmienitych, wybranych w wyniku konkursów architektów, stają się symbolami współczesności nie tylko w skali lokalnej czy krajowej, lecz także w kontekście międzynarodowym.

Od kuratorki: Ewa P. Porębska

i

Autor: archiwum serwisu

Na wystawie prezentujemy 20 nowo zbudowanych lub zrewitalizowanych obiektów. Oprócz budowli publicznych, są tu biurowce, zabudowa mieszkaniowa, przestrzenie publiczne.Każdy z obiektów, sportretowany przez najlepszych polskich fotografów architektury, ujawnia swoją wyjątkowość - unikalność formy, często wielowarstwowość koncepcji - będącą efektem pracy wielu twórców: projektantów, budowniczych, artystów, inwestorów.

Ta wystawa, z założenia, poświęcona jest współczesnej architekturze. Lecz teraźniejszość wyrasta z przeszłości i zmierza ku przyszłości. Architektura nie istnieje w pustce, ale powstaje w historycznym, kulturowym kontekście. Dopiero na takim tle widać jej osiągnięcia i znaczenie - funkcjonalne, społeczne, symboliczne. Dlatego na wystawie pojawiają się wyjątkowe fotografie reportażowe oraz szkice i rysunki, ukazujące wybrane budowle w realiach wydarzeń, które miały w nich miejsce, czy przypominające działalność wybitnych osobistości, którym są dedykowane.

Umieszczone na poszczególnych planszach cytaty przywołują ważne dla historii Polski chwile oraz idee wybitnych, powszechnie znanych polskich twórców. Ma to na celu wywołanie skojarzeń, pobudzenie wyobraźni zwiedzających, umiejscowienie architektury w kontekście szeroko rozumianych uwarunkowań w jakich powstaje.

Architektura to dziedzina specjalistyczna. Ale jest oczywiste, że najważniejsze, jak odbierają ją użytkownicy. Dlatego poprosiliśmy pisarkę, Sylwię Chutnik, by stworzyła architektonicze „opowiadanie”, specjalny literacki aneks do wystawy. „Architektura to emocje” – twierdzi .

Jako organizatorzy ekspozycji mamy nadzieję, że architektura w Polsce także dla Państwa nie pozostanie obojętna. Zapraszamy! Ewa P. Porębska

Architektura to emocje: Sylwia Chutnik

Mój kraj urządza się i mości niczym młode małżeństwo w swoim pierwszym mieszkaniu.

⦁ Ile można przestawiać meble? Jeździsz tylko w kółko i rysujesz podłogę. Tu fotel przeniesiesz, tam dokupisz lampę. Taki nowoczesny, wszędzie tylko szkło i metal.

⦁ Po prostu lubię zmieniać zdanie. I nie o trendy mi chodzi, nie o bezmyślne kopiowanie zachodu. Zobacz, zachowałem stary bibelot po babci.

⦁ O tak, szukasz swojego stylu, widzę. Ale kosztem funkcjonalnych detali. Może spojrzałbyś na dom jak na całość. Taką, w której dobrze spędza się czas i ułatwia codzienne czynności.

⦁ Ale właśnie tak o naszym mieszkaniu myślę! Patrzę na projekty budynków, które powstały u nas w ostatnim czasie i nie mogę oprzeć się wrażeniu, że równie dobrze można by przygotować ich miniaturowe odpowiedniki, które służyłyby jako designerska ozdoba w niejednym salonie. Co byś powiedziała na miniaturowy Teatr Szekspirowski obok kominka?

⦁ Teatr to ja mam z tobą!

Architektura to emocje!

i

Autor: archiwum serwisu

Skąd ten pęd ku nowoczesności, czy dotyczy wszystkich?

W czasach transformacji ustrojowej po 1989 roku zaczęto myśleć o tym, w jaki sposób zmienić Polskę. Uprzątnąć lata zaniedbań i estetycznego chaosu. Jak w narodowej potrawie, bigosie: trochę tego, trochę tamtego. A wszystko wymieszane ze sobą. Pozostałości starych kamienic, które lata świetności miały za sobą oraz blokowisk typowych dla państw bloku wschodniego straszyły w niemal każdym rejonie kraju. Zaczęto więc budować biurowce, - mityczne „szklane domy”, o których Stefan Żeromski pisał w latach dwudziestych XX wieku, że będą funkcjonalnym, nowoczesnym środowiskiem człowieka. Pisarz w stalowych, skomplikowanych konstrukcjach upatrywał symbol idealnej ojczyzny: pełnej dobrobytu i solidarności międzyludzkiej. Teraz, po niemal stu latach, nowe budynki stają się nie tylko architektonicznymi majstersztykami, ale i próbą spełniania tej wizji. Brzmi idealistycznie? I znowu podsłuchajmy małżeństwa na dorobku:

⦁ Och, przecież architektura jest idealistyczna! Już w swoich klasycznych założeniach zachowania zasady trwałości, użyteczności i piękna porywa się na niemal niemożliwą do spełnienia triadę. Próbuje zachwycić, ułatwić życie i jeszcze towarzyszyć nam przez wieki. Trudne to cele do osiągnięcia, mając na uwadze zmieniające się systemy polityczne, gusty i oczekiwania mieszkańców, przyznasz?

⦁ Dobrze, tu się zgodzę. Na tej samej zasadzie moglibyśmy poddać w wątpliwość samą koncepcję państwa czy narodu jako zbioru przypadkowych ludzi mieszkających na pewnym obszarze, których obowiązuje to samo prawo. Czysta utopia.

⦁ Widzisz: ja w naszym mieszkaniu chcę jakoś ten nasz bigos uczynić strawnym.

⦁ Cieszę się, że jesteś taki chętny do gotowania…

⦁ Chodzi mi o to, że architektura to trudna sztuka: akrobatyka, przepowiadanie przyszłości i zachłanna galopada. A jednak ostatnie projekty architektoniczne, które zostały zrealizowane w Polsce obrazują chęć w dążeniu do nowoczesności rozumianej jako próbę połączenia przeszłości z futuryzmem.

⦁ Ale to dlatego, że trudno w ogóle zapomnieć o tradycji i zachowywaniu pamięci o miejscach, ideach czy grupach społecznych, a zarazem nie sięgnąć po najnowsze zdobycze inżynierii budownictwa.

⦁ I dlatego „szklane domy” Żeromskiego są też odważnym nawiązaniem do aspiracji narodowych. Odrobina romantycznej wizji, szczypta użyteczności i polotu, a do tego pragmatyzm w realizacji. Tak, to działania typowe dla mojego kraju. Widzisz, nie to, że urządzę mieszkanie, to i pisarzy przywołam!

⦁ A ja bym wolała mniej literatury, a więcej polotu w szybszym kończeniu tego remontu.

Urządzanie mieszkania idzie nam coraz lepiej. Może jeszcze kłócimy się o styl poszczególnych obiektów, ale w małżeństwie kłótnia to podstawa. Inaczej mogłoby być nudno. Poza tym, architektura musi wyzwalać emocje, inaczej będzie tylko bryłą pozbawioną pierwiastka ludzkiego. A budynki są przede wszystkim dla ludzi i projektanci w Polsce starają się o tym nie zapominać.

Sylwia Chutnik

Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku

Obiekt służy propagowaniu idei społecznego ruchu Solidarność, którego działalność doprowadziła do upadku komunizmu w Polsce i zapoczątkowała dalsze zmiany w Europie

Polska rewolucja była pierwszym skurczem w narodzinach (…) nowej Europy. Jeżeli porządek europejski, który w skrócie nazywamy „Jałtą", zaczął się w Polsce, to w pewnym istotnym sensie upadek „Jałty” także rozpoczął się w Polsce”. Timothy Garton Ash, brytyjski historyk (ur. 1955), fragment z: „Polska rewolucja. Solidarność 1980-1982

ECS - Europejskie Centrum Solidarności Gdańsk, ul. Doki
Autorzy: PPW FORT, architekt Wojciech Targowski
Inwestor: Miasto Gdańsk
Powierzchnia całkowita: 28 988 m²
Kubatura: 198 778 m³
Realizacja: 2010-2014
ECS - Europejskie Centrum Solidarności

i

Autor: archiwum serwisu

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Współczesna ikona Szczecina, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najpiękniejszych obiektów muzyki w Europie

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza Szczecin, ul. Małopolska
Autorzy: Estudio Barozzi Veiga, architekci Fabrizio Barozzi, Alberto Veiga; architekci prowadzący: Pieter Janssens, Agnieszka Samsel
Architekt lokalny: Studio A4, architekt Jacek Lenart
Akustyka: Arau Acustica
Inwestor: Miasto Szczecin
Powierzchnia użytkowa: 12 734 m²
Kubatura: 98 200 m³
Liczba miejsc w głównej sali koncertowej: 953
Liczba miejsc w sali kameralnej: 190
Realizacja: 2014
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza

i

Autor: archiwum serwisu

Gdański Teatr Szekspirowski

Otoczona murem budowla o spektakularnym, otwieranym dachu, odwołuje się zarówno do genezy teatru europejskiego, jak i do teatrów londyńskich epoki Szekspira, na czele z najsławniejszym The Globe

W Polsce przecież przez te powojenne lata Szekspir był nieustannie obecny w większości naszych teatrów. Stale zmagamy się z najtrudniejszym w teatrze - ze sztukami Szekspira. (..) Teatr Szekspirowski w Gdańsku to nie tylko kaprys artystów, ale potrzeba mieszkańców tego niezwykłego miasta". Andrzej Wajda, polski reżyser teatralny i filmowy, laureat Oscara w 2000 roku za całokształt twórczości (ur. 1926), fragment wypowiedzi z 2009 roku po uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę GTS

GTS - Gdański Teatr Szekspirowski Gdańsk, ul. Wojciecha Bogusławskiego
Autorzy: Grupa Projektowa A.T.I. (Tymczasowe Stowarzyszenie Przedsiębiorcze), architekt Renato Rizzi – Pro.Tec.O. s.c.r.l.
Inwestor: Gdański Teatr Szekspirowski
Powierzchnia całkowita: 12 241 m²
Kubatura: 53 527 m³
Realizacja: 2011-2014
Gdański Teatr Szekspirowski

i

Autor: archiwum serwisu

Rewitalizacja Dworca Głównego PKP we Wrocławiu

Rewitalizacja zabytkowego XIX-wiecznego dworca oraz śmiała w formie realizacja współczesnego placu – to osiągnięcie w stylu adekwatnym do rangi Wrocławia - Europejskiej Stolicy Kultury 2016

Rewitalizacja Dworca Głównego PKP we Wrocławiu Wrocław, ul. Piłsudskiego
Autorzy: Grupa 5 Architekci, architekci Rafał Zelent, Michał Leszczyński, Krzysztof Mycielski, Roman Dziedziejko, Mikołaj Kadłubowski
Inwestor: Polskie Koleje Państwowe
Powierzchnia całkowita: garaż i pawilony – 10 859 m², budynek dworca – 26 400 m², budynek dworca nocnego – 1270 m², zabytkowe hale peronowe – 17 300 m², nowe hale peronowe – 3200 m²
Kubatura: garaż i pawilony – 23 600 m³, budynek dworca – 114 000 m³, budynek dworca nocnego – 3600 m³
Realizacja: 2010-2011
Rewitalizacja Dworca Głównego PKP we Wrocławiu

i

Autor: archiwum serwisu

NOSPR - Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach

Powściągliwa bryła z ręcznie formowanej cegły kryje w sobie jedną z najlepszych, pod względem akustycznym, sal koncertowych na świecie

Ani Londyn, ani Paryż, ani Bruksela, ani Madryt, ani Rzym, ani nawet Berlin, nie mają takiej sali.” Krystian Zimerman, polski pianista klasyczny i dyrygent (ur. 1956), fragment wywiadu dla polskiego radia, 01.10.2014

Siedziba NOSPR - Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Katowice, plac Wojciecha Kilara
Autorzy: Konior Studio, architekt Tomasz Konior
Akustyka: Nagata Acoustics i Pracownia Akustyczna
Inwestor: Urząd Miasta Katowice
Powierzchnia całkowita: 35 059 m²
Kubatura: 181 610 m³
Liczba miejsc na widowni w głównej sali koncertowej: 1800
Realizacja: 2014
NOSPR - Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach

i

Autor: archiwum serwisu

Budynek biurowy Ericpol w Łodzi

Nowoczesny w formie biurowiec z charakterystycznymi, ręcznie formowanymi cegłami na elewacji, zbudowano na terenie w całości objętym ochroną konserwatora zabytków, na parceli sąsiadującej z neorenesansowym pałacem, w pobliżu reliktów XIX-wiecznego zespołu dawnej zabudowy fabryczno-mieszkalnej Księży Młyn

Budynek biurowy Ericpol Łódź, ul. Sienkiewicza
Autorzy: HORIZONE Studio, architekci Dominik Darasz, Bartłomiej Kisielewski, Robert Strzeński
Inwestor: Ericpol
Powierzchnia całkowita: 12 121 m²
Kubatura: 35 700 m³
Realizacja: 2013-2014
Budynek biurowy Ericpol w Łodzi

i

Autor: archiwum serwisu

Wrocławskie Centrum Kongresowe przy Hali Stulecia we Wrocławiu

Wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO Hala Stulecia, powstała w 1913 roku na wystawę prezentującą historię i gospodarcze znaczenie Śląska. Współcześnie rozbudowany, zlokalizowany przy północnym wejściu do hali pawilon oddaje ducha modernizmu, nie kopiując jednak historycznych rozwiązań

Projektantami Hali Stulecia i okolicznych terenów wystawowych byli Max Berg i Hans Poelzig. Berg, architekt miejski Breslau, zaprojektował halę, a Poelzig nadał kształt otaczającym ją terenom. (…) Projekty Berga, w których architekt wykorzystywał żelbet, nie tylko zrewolucjonizowały architekturę modernizmu, lecz także wpłynęły na projekty i metody budowlane zastosowane w budowie powstałego 16 lat później pobliskiego osiedla”. Fragment z: „Hala Stulecia. Przewodnik po Hali Stulecia i sercu europejskiego modernizmu”, 2012

Wrocławskie Centrum Kongresowe przy Hali Stulecia Wrocław, ul. Wystawowa
Autorzy: VROA Architekci oraz ch+ architekci, architekci Agnieszka Chrzanowska, Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski, Wojciech Chrzanowski
Inwestor: WP Hala Ludowa
Powierzchnia całkowita: 12 520 m²
Kubatura: 48 270 m³
Realizacja: 2009-2010
Wrocławskie Centrum Kongresowe przy Hali Stulecia

i

Autor: archiwum serwisu

Stadion Arena Gdańsk

Stadion piłkarski zrealizowany z okazji mistrzostw EURO 2012 przypomina, zgodnie z założeniami projektantów, wielką bryłę połyskliwego bałtyckiego bursztynu

Stadion PGE Arena Gdańsk Gdańsk, ul. Marynarki Wojennej
Autorzy: Konsorcjum Stadion Gdańsk – RKW Rhode Kellerman Wawrowsky GmbH + Co. Kg. RKW Rhode Kellerman Wawrowsky Polska sp. z o.o., HPP International Planungsgesellschaft mbH
Inwestor: Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012 / Gmina Miasta Gdańsk
Powierzchnia całkowita: 80 787 m²
Kubatura: 947 136 m³
Liczba miejsc na trybunach: 44 000
Realizacja: 2009-2011
Stadion Arena Gdańsk

i

Autor: archiwum serwisu

Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

Nowe budynki służą obsłudze turystów w miejscu urodzenia najsławniejszego polskiego kompozytora, uznanego za jednego z najważniejszych na świecie kompozytorów romantycznych

W Żelazowej Woli śpiewanie takie,jakby cały ogród był jednym ptakiem,A tutaj jeszcze grają świerszcze nad rzeką,a za wodą w łąkach bocianów klekoti żniwiarzy w pole woła przepiórkacała ziemia tutaj śpiewa mazurka.Z Żelazowej Woli za nutą nutaw świat z Chopinem poszły,by wrócić tutaj.A wróciły nuty piękne nad podziw do tej ziemi, gdzie się Chopin urodził.Wanda Chotomska, polska poetka i pisarka (ur. 1929), fragment wiersza „W Żelazowej Woli”

Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli Żelazowa Wola 15
Autorzy: Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne, architekt Bolesław Stelmach
Inwestor: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Powierzchnia terenu: 69 480 m²
Powierzchnia całkowita: 3313 m²
Kubatura: 15 963 m³
Realizacja: 2008-2010
Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

i

Autor: archiwum serwisu

Przystań miejska w Bydgoszczy

Wraz z otwartym na wodę placem i bulwarem nowa przystań miejska tworzy spektakularną przestrzeń publiczną. Powstała w ramach programu rewitalizacji Wyspy Młyńskiej, jednego z najpiękniejszych krajobrazowo zakątków Bydgoszczy

Przystań miejska Bydgoszcz, Wyspa Młyńska
Autorzy: APA Rokiccy, architekci Katarzyna Wojciechowska-Rokicka, Tomasz Rokicki
Inwestor: Miasto Bydgoszcz
Powierzchnia całkowita: 2224 m²
Kubatura: 6756 m³
Realizacja: 2011-2012
Przystań miejska w Bydgoszczy

i

Autor: archiwum serwisu

Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach

Zewnętrzne elewacje biblioteki z dala wydają się monolitem. W miarę zbliżania ujawnia się rytm kamiennych płytek, a fugi między nimi okazują się oknami. Koloryt i uporządkowanie nawiązują do XIX-wiecznych lokalnych śląskich tradycji

Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka Katowice, ul. Bankowa
Autorzy: HS99, architekci Dariusz Herman, Wojciech Subalski, Piotr Śmierzewski
Inwestor: Konsorcjum Uniwersytetu Ekonomicznego i Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (inwestor zastępczy – Inwest-Complex)
Powierzchnia całkowita: 13 260 m²
Kubatura: 62 560 m³
Realizacja: 2009-2011
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach

i

Autor: archiwum serwisu

Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku

Lotnisko w Lublinie zyskało miano architektonicznego „Ulubieńca Polski” w ogólnopolskim plebiscycie internautów w 2012 roku, stając się niekwestionowaną wizytówką południowo-wschodniego regionu Polski

Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin Świdnik, ul. Jana III Sobieskiego
Autorzy: ARÉ Stiasny / Wacławek, architekci Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek
Inwestor: Port Lotniczy Lublin
Powierzchnia całkowita: 12 168 m²
Kubatura: 85 678 m³
Realizacja: 2011-2012
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku

i

Autor: archiwum serwisu

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka pełni rolę „Żywego Archiwum" światowej sławy artysty - malarza, scenografa, poety, aktora, happenera, człowieka teatru. Dla architektów inspirację formy budynku stanowił rysunek Kantora – „Człowiek niosący na plecach stół”

Moim DOMEM było i jest moje dzieło. Obraz, spektakl, teatr, scena.” Tadeusz Kantor, polski artysta (1915-1990), fragment tekstu do spektaklu „Dziś są moje urodziny”, 1989

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka Kraków, ul. Nadwiślańska
Autorzy: IQ2 Konsorcjum; lider Konsorcjum: nsMoonStudio; projektant generalny: architekt Sławomir Zieliński (nsMoonStudio); konsorcjant: Wizja, architekci Piotr Nawara, Agnieszka Szultk (nsMoonStudio), Stanisław Deńko (Wizja)
Inwestor: Ośrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora Cricoteka
Powierzchnia całkowita: 5342 m²
Kubatura: 26 719 m³
Realizacja: 2014
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie

i

Autor: archiwum serwisu

Budynek biurowy Pixel 1 w Poznaniu

Ten obiekt z międzynarodowym certyfikatem jakości BREEAM poprzez swoją formę wyraża idealnie uporządkowaną, spójną organizację miejsc pracy

Budynek biurowy Pixel 1 Poznań, ul. Grunwaldzka
Autorzy: JEMS Architekci, architekci Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Paweł Natkaniec
Inwestor: Pixel 1
Powierzchnia całkowita: 32 980 m²
Kubatura: 110 230 m³
Realizacja: 2011-2012
Budynek biurowy Pixel

i

Autor: archiwum serwisu

Brama Poznania – ICHOT w Poznaniu

Brama Poznania to projekt turystyczno-kulturowy, który ma na celu ukazanie roli, jaką wyspa odegrała w kształtowaniu się polskiej państwowości w kontekście europejskim

Historia jest siłą. Historię nie tylko stanowią wiarygodne zbiorowiska nagich faktów, ale i pojęcia, jakie naród o swej własnej wyrabia historii”. Cyprian Kamil Norwid, poeta, prozaik, dramatopisarz (1821-1883), fragment z: „Myśli o Polsce i Polakach”

Brama Poznania – Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego Poznań, ul. Gdańska
Autorzy: AD ARTIS Emerla Wojda, architekci Arkadiusz Emerla, Piotr Jagiełłowicz, Wojciech Kasinowicz, Maciej Wojda
Inwestor: Miasto Poznań
Powierzchnia całkowita: 6217 m²
Kubatura: 27 843 m³
Realizacja: 2013
Brama Poznania – ICHOT w Poznaniu

i

Autor: archiwum serwisu

Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie

Centrum kulturalne w Krakowie – mieście uznanym za jedno z najlepszych miejsc turystycznych Europy – uzyskało18 nagród architektonicznych, od nagrody Stowarzyszenia Architektów Polskich po nagrodę największego światowego portalu architektonicznego ArchDaily

Małopolski Ogród Sztuki Kraków, ul. Rajska
Autorzy: Ingarden & Ewý Architekci, architekt Krzysztof Ingarden
Inwestor: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Powierzchnia całkowita: 7116 m²
Kubatura: 29 396 m³
Realizacja: 2010-2012
Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie

i

Autor: archiwum serwisu

Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach

Nowe muzeum powstało na terenie niedziałającej kopalni węgla kamiennego i jest elementem procesu rewitalizacji terenów poprzemysłowych. Umieszczenie pod ziemią głównych sal muzeum bywa odczytywane jako romantyczne nawiązanie do górniczych tradycji

Dla Ślązaków bowiem rola górnictwa w ich lokalnym krajobrazie ma wymiar symboliczny. Ślązacy jak wiele społeczności, którym przyszło żyć na pograniczu dwóch różnych kultur (jak np. Alzatczycy żyjący na pograniczu kultury niemieckiej i francuskiej), od wieków byli newralgiczni na punkcie własnej tożsamości. Zawsze musieli o swoją tożsamość walczyć i do niej dochodzić, wypracowując swoje własne tradycje, obyczaje oraz system wartości. (…) Wokół kopalni i pracy górnika zorganizowany był cały mikrokosmos śląskiego świata.” Jakub Pacan, polski dziennikarz, fragmenty tekstu „Gruba śląska racja stanu”, Newsweek, 21.09.2009

Nowe Muzeum Śląskie Katowice, ul. Tadeusza Dobrowolskiego
Autorzy: Riegler Riewe Architekten, architekci Florian Riegler, Roger Riewe
Inwestor: Muzeum Śląskie
Powierzchnia całkowita: 39 370 m²
Kubatura: 228 702 m³
Realizacja: 2011-2013
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach

i

Autor: archiwum serwisu

Osiedle 19. Dzielnica w Warszawie

Śródmiejska zabudowa mieszkalna na poprzemysłowym terenie w centrum Warszawy, w większości składająca się z jedno i dwupokojowych mieszkań, okazała się idealnym odzwierciedleniem aspiracji młodego pokolenia mieszkańców stolicy

Osiedle 19. Dzielnica (I etap) Warszawa, ul. Kolejowa
Autorzy: JEMS Architekci, architekci Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Marcin Citko, Wojciech Kotecki, Paweł Majkusiak
Inwestor: Pro Urba Invest
Powierzchnia całkowita: 41 120 m²
Kubatura: 127 000 m³
Realizacja: 2010-2011
Osiedle 19. Dzielnica w Warszawie

i

Autor: archiwum serwisu

Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

Architektura budowli nawiązuje do rzeźby terenu i naturalnego krajobrazu brzegu Wisły. Celem interaktywnego Centrum Nauki, z planetarium i ogrodami na dachu, jest promowanie i popularyzacja komunikacji naukowej. To jeden z najchętniej odwiedzanych, zarówno przez mieszkańców, jak i turystów, obiektów stolicy Polski

(…) zadaniem wszystkich nauk szlachetnych jest odciągać człowieka od zła i kierować jego umysł ku większej doskonałości (…).” Mikołaj Kopernik, polski astronom (1473-1543), fragment z dzieła: „O obrotach sfer niebieskich”

Centrum Nauki Kopernik Warszawa, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie
Autorzy: Rar-2 Laboratorium Architektury Jan Kubec, architekci Jan Kubec, Magdalena Łukasik, Anna Małek, Michał Tomanek, Zbyszko Bujniewicz
Inwestor: Miasto stołeczne Warszawa
Powierzchnia całkowita: 1915 m²
Kubatura: 123 000 m³
Realizacja: 2008-2011
Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

i

Autor: archiwum serwisu

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie

Najbardziej charakterystycznym elementem budowli jest falujący wewnętrzny pasaż, przywołujący skojarzenia z rozstępującym się morzem. Krzywoliniowe ściany, o powierzchni 2000 metrów i wysokości 20 metrów, w momencie oddania budynku do użytku były uznane za najwyższą tego typu realizację na świecie

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN Warszawa, ul. Anielewicza
Autorzy: Lahdelma & Mahlamäki (Finlandia), Kuryłowicz & Associates (ze strony polskiej)
Inwestor: Miasto stołeczne Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Powierzchnia całkowita: 18 300 m²
Kubatura: 123 000 m³
Realizacja: 2009-2013
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie

i

Autor: archiwum serwisu

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

Położone na terenie katowickiej Strefy Kultury, 20-hektarowej przestrzeni zrealizowanej na terenie dawnej kopalni, centrum kongresowe staje się bardziej fragmentem krajobrazu niż tradycyjnie rozumianym budynkiem

Międzynarodowe Centrum Kongresowe Katowice, ul. Olimpijska
Autorzy: JEMS Architekci, architekci \ architects Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Wojciech Kotecki, Paweł Majkusiak, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Jacek Mroczkowski
Inwestor: Miasto Katowice
Powierzchnia użytkowa: 33 962 m²
Kubatura: 378 069 m³
Realizacja: 2010-2015
Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

i

Autor: archiwum serwisu

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu

Architektura budynku, kształtowana niczym instrument, na każdym kroku budzi muzyczne skojarzenia. To jedna z najnowocześniejszych i najlepiej ocenianych pod względem akustyki sal koncertowych w Europie.

Narodowe Forum Muzyki Wrocław, plac Wolności
Autorzy: Kuryłowicz & Associates, architekci Stefan Kuryłowicz (generalny projektant 2005-2011), Ewa Kuryłowicz (generalny projektant 2011-2015), Dariusz Gryta (architekt prowadzący 2005-2015)
Architektura wnętrz: Towarzystwo Projektowe, architekci Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski
Akustyka: Artec Consultants \ Arup
Inwestor: Gmina Wrocław
Powierzchnia użytkowa: 35 689 m²
Kubatura: 256 900 m³
Liczba miejsc w głównej sali koncertowej: 1822
Realizacja: 2009-2015
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu

i

Autor: archiwum serwisu

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu

Zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO zespołu staromiejskiego budynek w naturalny sposób łączy się z otaczającym krajobrazem. Główna sala wielofunkcyjna, ze ścianami pokrytymi unikalnymi w skali światowej okładzinami typu pikado (rodzaj mozaiki z kruszonej cegły i betonu), przypomina wykutą w skale, ekspresyjną grotę.

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki Toruń, Aleja Solidarności
Autorzy: Menis Arquitectos, architekt Fernando Menis
Pracownia ze strony polskiej: Studio A4, architekt Jacek Lenart
Inwestor: Urząd miasta Torunia
Powierzchnia użytkowa: 18 585 m²
Kubatura: 158 000 m³
Liczba miejsc w głównej sali: 882
Realizacja: 2013-2015
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu

i

Autor: archiwum serwisu

Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie

Ekspozycja w Centrum Przełomy dedykowana jest tematyce powojennych migracji, odbudowy miasta, a także roli, jaką odegrał Szczecin na drodze do odzyskania suwerenności Polski w 1989 roku. W 2016 roku obiekt otrzymał Europejską Nagrodę za Miejską Przestrzeń Publiczną; jury doceniło jego wielowymiarowość – to muzeum, pomnik i plac w mieście

W Szczecinie zostało bardzo niewielu przedwojennych mieszkańców miasta (…). Niemniej polska ludność Szczecina (w przytłaczającej większości wszak napływowa) dość długo nie miała poczucia własnej odrębności i nie tworzyła samoistnej wspólnoty. Wynikało to (…) z faktu, że szczecinianie (…) nie doświadczyli aż tak ważnych wydarzeń, zjawisk, procesów, które uformowałyby ich w wyraźnie zaznaczoną odrębną społeczność. W zgodnych opiniach wielu ludzi za moment taki można uznać dopiero Grudzień ’70.

Jerzy Eisler, profesor nauk humanistycznych, od 2002 roku dyrektor Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie, znawca dziejów PRL (ur. 1952), fragment z: „Dlaczego Szczecin?” w „Miasto sprzeciwu – miasto protestu”, 2015

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy Szczecin, plac Solidarności
Autorzy placu i budynku: KWK Promes, architekci Robert Konieczny, Michał Lisiński
Autorzy wystawy stałej: architekt Michał Czasnojć (Redan), artyści Piotr Wysocki (kurator części artystycznej, Roman Kaczmarczyk
Inwestor: Muzeum Narodowe w Szczecinie
Powierzchnia użytkowa: 2117 m²
Kubatura: 15 845 m³
Realizacja: 2012-2016
Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie

i

Autor: archiwum serwisu

Polska. Architecture w Azerbejdżanie

Pierwsza odsłona ekspozycji miała miejsce w Azerbejdżanie. Wernisaż odbył się 13 czerwca 2015 roku, podczas pierwszego dnia Igrzysk Europejskich w Baku. W uroczystości, zorganizowanej w ramach Gali Polskiej, wzięli udział reprezentanci Europejskich Komitetów Olimpijskich, przedstawiciele administracji państwowej oraz świata kulturalno-naukowego. Wystawę w Baku uzupełniała część poświęcona polskim architektom projektującym w tym mieście pod koniec XIX i na początku XX wieku – Eugeniuszowi Skibińskiemu, Józefowi Płoszko, Józefowi Gosławskiemu i Kazimierzowi Skórewiczowi.

Polska. Architecture w Bułgarii i Macedonii

We wrześniu 2015 roku ekspozycję mieli okazję zobaczyć m.in. mieszkańcy Płowdiwu i Sofii. W Płowdiwie pokazywano ją w ramach One Architecture Week, który jest jednym z najważniejszych festiwali miejskich w Bułgarii. Pod koniec października wystawa zawitała z kolei do Macedonii. Naszym celem było kontynuowanie dyskusji o polskiej architekturze, rozpoczętej wystawą „Tygrysy. W zespole siła”, którą prezentowaliśmy w grudniu 2014 roku. W Skopje, na wzgórzu nad Wardarem, wznosi się bryła Muzeum Sztuki Współczesnej autorstwa Tygrysów. Pamięta się tu wciąż Adolfa Ciborowskiego i polską ekipę Polservisu tworzących nowy plan miasta. I właśnie ze względu na wielki wkład Polaków w odbudowę Skopje po trzęsieniu ziemi 1963 roku, Polska może w naturalny sposób włączyć się w dyskusję o kształtowaniu przestrzeni miejskiej, podzielić się swoim doświadczeniem oraz zaprezentować to, co obecnie dzieje się w polskiej architekturze. Warto, aby wiedza ta była inspiracją do zainicjowania bliższych kontaktów środowisk architektonicznych i wymiany pomiędzy młodymi ludźmi. Na tym szczególnie nam zależy – tłumaczył Jacek Multanowski, Ambasador RP w Skopje. Z okazji otwarcia wykład inauguracyjny wygłosiła też Ewa P. Porębska, redaktor naczelna „Architektury-murator”.

Polska. Architecture w Irlandii

W listopadzie 2015 roku wystawa zawitała do Dublina. Otwierał ją Ryszard Sarkowicz, ambasador RP w Irlandii. Wernisaż odbył się w siedzibie przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w samym centrum miasta, a towarzyszył mu wykład redaktorki Beaty Tylec, prowadzącej w „A-m” Kolumny studenckie.

Polska. Architecture w Chinach

23 listopada 2015 roku odbyło się otwarcie chińskiej odsłony wystawy Polska. Architecture. Ekspozycję otworzyła Konsul Generalna w Kantonie Joanna Skoczek oraz współzałożycielka YT Space Iion Ho. Elementem, który odróżnia chińską odsłonę od prezentacji, które w ostatnim czasie odbyły się w Macedonii, Azerbejdżanie i Irlandii, są wykonane przez chińskich studentów makiety trzech uwzględnionych w wystawie obiektów. Są to modele przystani w Bydgoszczy (2012, proj. APA Rokiccy), Dworca Głównego we Wrocławiu (2013, proj. Grupa 5 Architekci) oraz Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie (2014, proj. Estudio Barozzi Veiga). W otwarciu uczestniczyło około 300 osób, w tym dyplomaci, architekci, media oraz osoby zainteresowane Polską i jej architekturą, a także studenci polonistyki w Chinach.

Prezentacja polskiej architektury wzbudziła w Guangzhou bardzo duże zainteresowanie. Z pewnością wpłynęła na to ogromna praca Konsulatu Generalnego RP w Kantonie, a przede wszystkim pani Konsul Generalnej Joanny Skoczek. Znaczenie ma jednak także fakt, iż chińscy architekci szukają obecnie przykładów architektury, która nawiązuje do lokalnych tradycji, i te właśnie realizacje były szczególnie analizowane - relacjonowała Ewa Porębska, która w ramach otwarcia wygłosiła wykład dla zgromadzonej publiczności.

Wydarzeniu towarzyszyły również wystąpienia Zhu Zhiyuana - architekta, pioniera w dziedzinie rewaloryzacji zabudowy miejskiej, Xu Haohao - wykładowcy Południowochińskiego Uniwersytetu Yang Yiding, profesora Akademii Sztuk Pięknych Guangzhou.

Pytania ze strony publiczności, której oddano głos po wystąpieniach zaproszonych gości, dotyczyły przede wszystkim źródeł finansowania architektury publicznej w Polsce oraz szans na ciekawe realizacje dla młodych architektów.

W listopadzie 2017 roku nową odsłonę wystawy można było zobaczyć w Shenzhen i Chengdu. Wystawę w tym pierwszym mieście, w spektakularnych wnętrzach EPC Art and Culture Center, otworzyła konsul generalna Joanna Skoczek oraz Iion Ho, wspókuratorka wystawy ze strony chińskiej, współzałożycielka organizacji YM C&A, która zajmuje się popularyzowaniem architektury. Prezentacja wzbudziła duże zainteresowanie. Chińscy architekci szukają obecnie przykładów architektury, która nawiązuje do lokalnych tradycji, i te właśnie realizacje były w szczególny sposób analizowane – podkreśla Ewa P. Porębska, redaktorka naczelna „A-m”, która podczas wernisażu wygłosiła wykład Urban Improvement Architecture Revitalization. Wydarzeniu towarzyszyły wystąpienia Ole Boumana, dyrektora Design Society w Shenzhen (uprzednio kierującego Holenderskim Instytutem Architektury NAi) oraz profesora Xu Haohao, specjalizującego się w rewitalizacji, a także dyskusja na temat współczesnych trendów w odnowie miast.

Polska. Architecture – ciąg dalszy

i

Autor: Archiwum Architektury Od lewej: Redaktor naczelna "A-M" Ewa P. Porębska, Konsula Generalna RP w Kantonie Joanna Skoczek i współkuratorka wystawy IIon Ho; Fot. Konsulat RP w Kantonie

Z kolei wystawę w Chengdu przygotowano w ramach organizowanych przez konsulat Dni Polskich. W otwarciu ekspozycji uczestniczyło ok. 200 osób. Jedną z atrakcji było spotkanie z cenionym w Chinach starchitektem i artystą Wangiem Haiem, który wraz z Ruiem Lv, dyrektorem kreatywnym Syczuańskiego Instytutu Projektowania i Badań Architektonicznych, oraz Ewą P. Porębską wziął udział w debacie o powojennej i dzisiejszej architekturze w Polsce. Dyskusję poprowadziła wicekonsul Agata Pieńkosz (Konsulat Generalny RP w Chengdu).

Polska. Architecture – ciąg dalszy

i

Autor: Archiwum Architektury Wykład i dyskusja w Shenzhen. Na zdjęciu od prawej: Prof. Xu Haohao, dyrektor Design Society w Shenzhen Ole Bouman i Redaktor naczelna "A-M" Ewa P. Porębska; Fot. Konsulat RP w Kantonie

W połowie maja 2018 roku w Chińskiej Republice Ludowej odbyła się kolejna odsłona wystawy Polska. Architecture przygotowanej przez miesięcznik „Architektura-murator” i Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Tym razem można ją było oglądać w 30-milionowym Chongqing w centralnej części Chin. Otwarciu ekspozycji towarzyszyło polsko-chińskie forum architektów zorganizowane przez Konsulat RP w Czengdu we współpracy z Chongqing Survey & Designing Association. Spotkanie stanowiło część programu sześciodniowej delegacji polskich architektów, w której uczestniczyli Piotr Kuczyński z Kuryłowicz & Associates, Jan Belina-Brzozowski i Wojciech Kotecki z BBGK Architekci, Wojciech Młynarczyk z Młynarczyk Architekt, Marcin Szczelina, a także Monika Niezabitowska, polska projektantka mieszkająca i prowadzącą biuro MAAS w Chongqing. Z redakcji „Am” zaproszono do udziału redaktor Beatę Tylec-Skórkę.

Polska architektura w Chinach

i

Autor: Archiwum Architektury Polska delegacja. Od lewej: architekt Jan Belina-Brzozowski, redaktor Beata Tylec-Skórka, architekt Piotr Kuczyński, architekt Monika Niezabitowska, wicekonsul Agata Pieńkosz, architekci Wojciech Kotecki, Wojciech Młynarczyk i Marcin Szczelina; fot. archiwum redakcji

W Chengdu polscy architekci spotkali się m.in. z dwoma narodowymi pracowniami architektonicznymi – China Southwest Architectural Design and Research Institute Corp. Ltd. i Engineering Design and Research Institute of Sichuan University – oraz dwoma prywatnymi biurami specjalizującymi się w architekturze wnętrz – Sigma Space Design i Jodo Design. Natomiast właściwe polsko-chińskie forum odbyło się w oddalonym o 400 km od Chengdu Chongqing, w jednej z tamtejszych bibliotek. Polscy delegaci zaprezentowali swoje biura i mieli okazję porozmawiać z przedstawicielami chińskich pracowni oraz środowiska akademickiego (m.in. City Design Institute, Major Architectural and Urban Planning Institute, Yuandao Design, China Coal Design Institute, Bo Jianjian Design, China Development Research Center of Sinotrans). Po pokazywanej w tym samym miejscu wystawie Polska. Architecture, przedstawiającej 24 wybitne polskie współczesne budynki, oprowadziła zgromadzonych gości redaktor Beata Tylec-Skórka. Zadawane przez chińskich projektantów pytania dotyczyły najczęściej zagadnień rewitalizacji oraz ochrony zabytków w Polsce, w tym obiektów wpisanych na listę UNESCO.

Następnie odbyła się seria wykładów polskich i chińskich architektów oraz podsumowująca dyskusja z udziałem panelistów. Głównymi tematami wystąpień były rewitalizacja i turystyka. Bardzo ciekawą prezentację przygotowała Monika Niezabitowska, która opowiedziała o niewykorzystanym potencjale terenów nadrzecznych w Chongqing. Tematyka ta łączyła się z wystąpieniem redaktor Beaty Tylec- Skórki, która przedstawiła chińskiej publiczności najnowsze polskie projekty rewitalizacji nabrzeży rzek i jezior (bulwary we Wrocławiu i Warszawie, zagospodarowanie jezior Ukiel i Paprocany). Temat ten był też omawiany podczas dyskusji podsumowującej forum. W wydarzeniu uczestniczyło około 300 osób. Pod koniec pobytu delegaci mieli okazję odwiedzić jeden z najbardziej znanych i nagradzanych budynków w Chongqing – CQ House pracowni BOA Design. Wyjazd do Chin był dla polskich architektów niecodziennym przeżyciem. To, co wydaje się nam jeszcze odległa fikcją, na przykład takie futurystyczne rozwiązania, jak metro przejeżdżające przez budynek, są tam już faktem.

Polska. Architecture we Wrocławiu

Pierwsza polska odsłona wystawy promującej nasz kraj poprzez architekturę miała miejsce w historycznych salach Muzeum Architektury we Wrocławiu. Wernisaż odbył się 12 maja 2016 roku. Nowa, rozszerzona odsłona ekspozycji prezentowała 24 nowo zbudowane lub zrewitalizowane obiekty, sportretowane przez najwybitniejszych polskich fotografów architektury.

Polska. Architecture w Wiedniu

W Wiedniu wystawa gościła dwukrotnie. Pierwsza wiedeńska prezentacja, otwarta w lutym 2016 roku, odbyła się z inicjatywy Ambasady RP w Wiedniu, dzięki której powstała specjalna niemieckojęzyczna wersja ekspozycji (10 lutego – 15 marca). Wernisaż poprzedził wykład redaktork prowadzącej „A-m” Agnieszki Dąbrowskiej. Zaprezentowała ona 10 budynków zrealizowanych w Polsce na potrzeby kultury na tle współczesnej architektury europejskiej. Gościem specjalnym otwarcia był austriacki architekt Adolf Krischanitz, autor m.in. Kunsthalle w Wiedniu, Kunsthalle w Krems i tymczasowej Kunsthalle w Berlinie. Spotykamy się w Wiedniu, żywym muzeum architektury, więc tym serdeczniej zapraszam do poznania dzisiejszej architektury w Polsce, która zmienia polskie miasta – mówił Ambasador RP w Austrii Artur Lorkowski. Na wernisaż przybyło ponad 100 gości – austriacka polonia, ale również mieszkańcy wiedeńskiej dzielnicy Hietzing, w której znajduje się siedziba polskiej ambasady.

Od 22 marca do 22 kwietnia 2016 roku ekspozycję można było zobaczyć w Instytucie Polskim w Wiedniu. Wystawę otworzyła redaktor „A-m” Beata Tylec, która przybliżyła gościom obiekty prezentowane na wystawie, a także opowiedziała o innych nowych polskich realizacjach – Międzynarodowym Centrum Kultury w Katowicach, Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki w Toruniu i Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie. Wśród zaproszonych gości byli architekci, austriacka polonia i przyjaciele instytutu.

Polska.Architecture

i

Autor: archiwum serwisu Ambasada RP w Wiedniu przy Hietzinger Hauptstrasse i wystawa Polska. Architecture. Ambasada mieści się w eklektycznym zabytkowym pałacyku z początku XX wieku. Prowadzoną od kilku lat renowację budynku polska placówka podsumowała wydając w ubiegłym roku album autorstwa Gerda Pichlera. Fot. Agnieszka Dąbrowska

Polska. Architecture w Krakowie

Wystawa Asy polskiej architektury, którą od 5 listopada do 6 grudnia 2016 roku można było oglądać w Galerii Architektury GAGA w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie, to prezentacja największych polskich architektonicznych osiągnięć ostatnich lat. Składały się na nią dwie ekspozycje: Polska. Architecture (przygotowana przez przez redakcję „Architektury-murator” we współpracy z Departamentem Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej MSZ, by promować nasz kraj zagranicą, kurator: Ewa P. Porębska) i Przestrzenie Idei. Budynki zmieniające rzeczywistość społeczną (zrealizowana w ramach Open Eyes Economy Summit, kurator: Krzysztof Ingarden). 

Planszom pokazującym 24 nowo powstałe lub zmodernizowane obiekty towarzyszyło 10 makiet wybranych przez krakowskiego architekta Krzysztofa Ingardena. Część z nich pochodzi z Kolekcji „Architektury-murator” dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, przygotowanej w 2014 roku z okazji 20-lecia naszego miesięcznika („A-m” 10/2014). Plansze i makiety tworzyły razem szeroki przegląd wybitnych, nagradzanych także poza granicami kraju polskich realizacji. Podczas wernisażu, 4 listopada, wykłady wygłosili kuratorzy obu ekspozycji.

Redaktorka naczelna „A-m” Ewa P. Porębska zaprezentowała najnowszą historię polskiej architektury, posługując się okładkami naszego miesięcznika i kładąc przy tym nacisk na zjawiska ważne dla Krakowa. Krzysztof Ingarden podjął próbę porównania okresu międzywojnia z wydarzeniami, które miały miejsce na polskiej scenie architektonicznej po 1989 roku. Kuratorem wystawy Asy polskiej architektury i równocześnie Galerii Architektury GAGA jest Dawid Hajok – krakowski współpracownik „A-m”.