Spis treści
- O wystawie Polska. Architecture
- Od kuratorki: Ewa P. Porębska
- Architektura to emocje: Sylwia Chutnik
- Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku
- Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
- Gdański Teatr Szekspirowski
- Rewitalizacja Dworca Głównego PKP we Wrocławiu
- NOSPR - Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
- Budynek biurowy Ericpol w Łodzi
- Wrocławskie Centrum Kongresowe przy Hali Stulecia we Wrocławiu
- Stadion Arena Gdańsk
- Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli
- Przystań miejska w Bydgoszczy
- Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach
- Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku
- Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie
- Budynek biurowy Pixel 1 w Poznaniu
- Brama Poznania – ICHOT w Poznaniu
- Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie
- Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach
- Osiedle 19. Dzielnica w Warszawie
- Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
- Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie
- Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach
- Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu
- Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu
- Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie
- Polska. Architecture w Azerbejdżanie
- Polska. Architecture w Bułgarii i Macedonii
- Polska. Architecture w Irlandii
- Polska. Architecture w Chinach
- Polska. Architecture we Wrocławiu
- Polska. Architecture w Wiedniu
- Polska. Architecture w Krakowie
O wystawie Polska. Architecture
24 nowo zbudowanych lub zrewitalizowanych obiektów, sportretowanych przez najlepszych polskich fotografów architektury oraz wyjątkowe zdjęcia reportażowe i grafiki, ukazujące wybrane budowle w kontekście ważnych dla Polski, historycznych wydarzeń. Pierwsza prezentacja (20 obiektów): 13 czerwca 2015, Baku / Azerbejdżan. Pierwsza poszerzona prezentacja (24 obiekty): 12 maja 2016, Wrocław (Muzeum Architektury)
WYSTAWA Polska. Architecture | |
Cel: | promocja Polski poprzez architekturę |
Organizatorzy: | miesięcznik „Architektura-murator” , Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej |
Kuratorka: | Ewa P. Porębska |
Projekt graficzny: | Edgar Bąk, Malwina Borowiec, Agnieszka Woźniak |
Opowiadanie: | Sylwia Chutnik |
Współpraca kuratorska: | Katarzyna Szadkowska |
Cytaty i ilustracje historyczne: | Marcin Szczelina |
Tłumaczenie: | Nathaniel Espino, Katarzyna Nowakowska (opowiadanie „Architektura to emocje”) |
Prezentacje: | Baku (Azerbejdżan), Płowdiw, Sofia (Bułgaria), Skopje (Macedonia), Kanton, Shenzhen, Chengdu, Chongqing (Chiny), Dublin (Irlandia), Wiedeń (Austria), Wrocław, Kraków (Polska) |
Od kuratorki: Ewa P. Porębska
Wstęp do wystawy
Architektura w Polsce przeżywa rozkwit. W ostatnich latach zrealizowanych zostało wiele znaczących budowli publicznych - muzeów i sal koncertowych, obiektów sportowych, budynków dydaktycznych. Finansowane ze środków państwowych, samorządowych oraz wspomagane dotacjami Unii Europejskiej, projektowane przez wyśmienitych, wybranych w wyniku konkursów architektów, stają się symbolami współczesności nie tylko w skali lokalnej czy krajowej, lecz także w kontekście międzynarodowym.
Na wystawie prezentujemy 20 nowo zbudowanych lub zrewitalizowanych obiektów. Oprócz budowli publicznych, są tu biurowce, zabudowa mieszkaniowa, przestrzenie publiczne.Każdy z obiektów, sportretowany przez najlepszych polskich fotografów architektury, ujawnia swoją wyjątkowość - unikalność formy, często wielowarstwowość koncepcji - będącą efektem pracy wielu twórców: projektantów, budowniczych, artystów, inwestorów.
Ta wystawa, z założenia, poświęcona jest współczesnej architekturze. Lecz teraźniejszość wyrasta z przeszłości i zmierza ku przyszłości. Architektura nie istnieje w pustce, ale powstaje w historycznym, kulturowym kontekście. Dopiero na takim tle widać jej osiągnięcia i znaczenie - funkcjonalne, społeczne, symboliczne. Dlatego na wystawie pojawiają się wyjątkowe fotografie reportażowe oraz szkice i rysunki, ukazujące wybrane budowle w realiach wydarzeń, które miały w nich miejsce, czy przypominające działalność wybitnych osobistości, którym są dedykowane.
Umieszczone na poszczególnych planszach cytaty przywołują ważne dla historii Polski chwile oraz idee wybitnych, powszechnie znanych polskich twórców. Ma to na celu wywołanie skojarzeń, pobudzenie wyobraźni zwiedzających, umiejscowienie architektury w kontekście szeroko rozumianych uwarunkowań w jakich powstaje.
Architektura to dziedzina specjalistyczna. Ale jest oczywiste, że najważniejsze, jak odbierają ją użytkownicy. Dlatego poprosiliśmy pisarkę, Sylwię Chutnik, by stworzyła architektonicze „opowiadanie”, specjalny literacki aneks do wystawy. „Architektura to emocje” – twierdzi .
Jako organizatorzy ekspozycji mamy nadzieję, że architektura w Polsce także dla Państwa nie pozostanie obojętna. Zapraszamy! Ewa P. Porębska
Architektura to emocje: Sylwia Chutnik
Mój kraj urządza się i mości niczym młode małżeństwo w swoim pierwszym mieszkaniu.
⦁ Ile można przestawiać meble? Jeździsz tylko w kółko i rysujesz podłogę. Tu fotel przeniesiesz, tam dokupisz lampę. Taki nowoczesny, wszędzie tylko szkło i metal.
⦁ Po prostu lubię zmieniać zdanie. I nie o trendy mi chodzi, nie o bezmyślne kopiowanie zachodu. Zobacz, zachowałem stary bibelot po babci.
⦁ O tak, szukasz swojego stylu, widzę. Ale kosztem funkcjonalnych detali. Może spojrzałbyś na dom jak na całość. Taką, w której dobrze spędza się czas i ułatwia codzienne czynności.
⦁ Ale właśnie tak o naszym mieszkaniu myślę! Patrzę na projekty budynków, które powstały u nas w ostatnim czasie i nie mogę oprzeć się wrażeniu, że równie dobrze można by przygotować ich miniaturowe odpowiedniki, które służyłyby jako designerska ozdoba w niejednym salonie. Co byś powiedziała na miniaturowy Teatr Szekspirowski obok kominka?
⦁ Teatr to ja mam z tobą!
Skąd ten pęd ku nowoczesności, czy dotyczy wszystkich?
W czasach transformacji ustrojowej po 1989 roku zaczęto myśleć o tym, w jaki sposób zmienić Polskę. Uprzątnąć lata zaniedbań i estetycznego chaosu. Jak w narodowej potrawie, bigosie: trochę tego, trochę tamtego. A wszystko wymieszane ze sobą. Pozostałości starych kamienic, które lata świetności miały za sobą oraz blokowisk typowych dla państw bloku wschodniego straszyły w niemal każdym rejonie kraju. Zaczęto więc budować biurowce, - mityczne „szklane domy”, o których Stefan Żeromski pisał w latach dwudziestych XX wieku, że będą funkcjonalnym, nowoczesnym środowiskiem człowieka. Pisarz w stalowych, skomplikowanych konstrukcjach upatrywał symbol idealnej ojczyzny: pełnej dobrobytu i solidarności międzyludzkiej. Teraz, po niemal stu latach, nowe budynki stają się nie tylko architektonicznymi majstersztykami, ale i próbą spełniania tej wizji. Brzmi idealistycznie? I znowu podsłuchajmy małżeństwa na dorobku:
⦁ Och, przecież architektura jest idealistyczna! Już w swoich klasycznych założeniach zachowania zasady trwałości, użyteczności i piękna porywa się na niemal niemożliwą do spełnienia triadę. Próbuje zachwycić, ułatwić życie i jeszcze towarzyszyć nam przez wieki. Trudne to cele do osiągnięcia, mając na uwadze zmieniające się systemy polityczne, gusty i oczekiwania mieszkańców, przyznasz?
⦁ Dobrze, tu się zgodzę. Na tej samej zasadzie moglibyśmy poddać w wątpliwość samą koncepcję państwa czy narodu jako zbioru przypadkowych ludzi mieszkających na pewnym obszarze, których obowiązuje to samo prawo. Czysta utopia.
⦁ Widzisz: ja w naszym mieszkaniu chcę jakoś ten nasz bigos uczynić strawnym.
⦁ Cieszę się, że jesteś taki chętny do gotowania…
⦁ Chodzi mi o to, że architektura to trudna sztuka: akrobatyka, przepowiadanie przyszłości i zachłanna galopada. A jednak ostatnie projekty architektoniczne, które zostały zrealizowane w Polsce obrazują chęć w dążeniu do nowoczesności rozumianej jako próbę połączenia przeszłości z futuryzmem.
⦁ Ale to dlatego, że trudno w ogóle zapomnieć o tradycji i zachowywaniu pamięci o miejscach, ideach czy grupach społecznych, a zarazem nie sięgnąć po najnowsze zdobycze inżynierii budownictwa.
⦁ I dlatego „szklane domy” Żeromskiego są też odważnym nawiązaniem do aspiracji narodowych. Odrobina romantycznej wizji, szczypta użyteczności i polotu, a do tego pragmatyzm w realizacji. Tak, to działania typowe dla mojego kraju. Widzisz, nie to, że urządzę mieszkanie, to i pisarzy przywołam!
⦁ A ja bym wolała mniej literatury, a więcej polotu w szybszym kończeniu tego remontu.
Urządzanie mieszkania idzie nam coraz lepiej. Może jeszcze kłócimy się o styl poszczególnych obiektów, ale w małżeństwie kłótnia to podstawa. Inaczej mogłoby być nudno. Poza tym, architektura musi wyzwalać emocje, inaczej będzie tylko bryłą pozbawioną pierwiastka ludzkiego. A budynki są przede wszystkim dla ludzi i projektanci w Polsce starają się o tym nie zapominać.
Sylwia Chutnik
Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku
Obiekt służy propagowaniu idei społecznego ruchu Solidarność, którego działalność doprowadziła do upadku komunizmu w Polsce i zapoczątkowała dalsze zmiany w Europie
Polska rewolucja była pierwszym skurczem w narodzinach (…) nowej Europy. Jeżeli porządek europejski, który w skrócie nazywamy „Jałtą", zaczął się w Polsce, to w pewnym istotnym sensie upadek „Jałty” także rozpoczął się w Polsce”. Timothy Garton Ash, brytyjski historyk (ur. 1955), fragment z: „Polska rewolucja. Solidarność 1980-1982
ECS - Europejskie Centrum Solidarności | Gdańsk, ul. Doki |
Autorzy: | PPW FORT, architekt Wojciech Targowski |
Inwestor: | Miasto Gdańsk |
Powierzchnia całkowita: | 28 988 m² |
Kubatura: | 198 778 m³ |
Realizacja: | 2010-2014 |
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Współczesna ikona Szczecina, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najpiękniejszych obiektów muzyki w Europie
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza | Szczecin, ul. Małopolska |
Autorzy: | Estudio Barozzi Veiga, architekci Fabrizio Barozzi, Alberto Veiga; architekci prowadzący: Pieter Janssens, Agnieszka Samsel |
Architekt lokalny: | Studio A4, architekt Jacek Lenart |
Akustyka: | Arau Acustica |
Inwestor: | Miasto Szczecin |
Powierzchnia użytkowa: | 12 734 m² |
Kubatura: | 98 200 m³ |
Liczba miejsc w głównej sali koncertowej: | 953 |
Liczba miejsc w sali kameralnej: | 190 |
Realizacja: | 2014 |
Gdański Teatr Szekspirowski
Otoczona murem budowla o spektakularnym, otwieranym dachu, odwołuje się zarówno do genezy teatru europejskiego, jak i do teatrów londyńskich epoki Szekspira, na czele z najsławniejszym The Globe
W Polsce przecież przez te powojenne lata Szekspir był nieustannie obecny w większości naszych teatrów. Stale zmagamy się z najtrudniejszym w teatrze - ze sztukami Szekspira. (..) Teatr Szekspirowski w Gdańsku to nie tylko kaprys artystów, ale potrzeba mieszkańców tego niezwykłego miasta". Andrzej Wajda, polski reżyser teatralny i filmowy, laureat Oscara w 2000 roku za całokształt twórczości (ur. 1926), fragment wypowiedzi z 2009 roku po uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę GTS
GTS - Gdański Teatr Szekspirowski | Gdańsk, ul. Wojciecha Bogusławskiego |
Autorzy: | Grupa Projektowa A.T.I. (Tymczasowe Stowarzyszenie Przedsiębiorcze), architekt Renato Rizzi – Pro.Tec.O. s.c.r.l. |
Inwestor: | Gdański Teatr Szekspirowski |
Powierzchnia całkowita: | 12 241 m² |
Kubatura: | 53 527 m³ |
Realizacja: | 2011-2014 |
Rewitalizacja Dworca Głównego PKP we Wrocławiu
Rewitalizacja zabytkowego XIX-wiecznego dworca oraz śmiała w formie realizacja współczesnego placu – to osiągnięcie w stylu adekwatnym do rangi Wrocławia - Europejskiej Stolicy Kultury 2016
Rewitalizacja Dworca Głównego PKP we Wrocławiu | Wrocław, ul. Piłsudskiego |
Autorzy: | Grupa 5 Architekci, architekci Rafał Zelent, Michał Leszczyński, Krzysztof Mycielski, Roman Dziedziejko, Mikołaj Kadłubowski |
Inwestor: | Polskie Koleje Państwowe |
Powierzchnia całkowita: | garaż i pawilony – 10 859 m², budynek dworca – 26 400 m², budynek dworca nocnego – 1270 m², zabytkowe hale peronowe – 17 300 m², nowe hale peronowe – 3200 m² |
Kubatura: | garaż i pawilony – 23 600 m³, budynek dworca – 114 000 m³, budynek dworca nocnego – 3600 m³ |
Realizacja: | 2010-2011 |
NOSPR - Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Powściągliwa bryła z ręcznie formowanej cegły kryje w sobie jedną z najlepszych, pod względem akustycznym, sal koncertowych na świecie
Ani Londyn, ani Paryż, ani Bruksela, ani Madryt, ani Rzym, ani nawet Berlin, nie mają takiej sali.” Krystian Zimerman, polski pianista klasyczny i dyrygent (ur. 1956), fragment wywiadu dla polskiego radia, 01.10.2014
Siedziba NOSPR - Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia | Katowice, plac Wojciecha Kilara |
Autorzy: | Konior Studio, architekt Tomasz Konior |
Akustyka: | Nagata Acoustics i Pracownia Akustyczna |
Inwestor: | Urząd Miasta Katowice |
Powierzchnia całkowita: | 35 059 m² |
Kubatura: | 181 610 m³ |
Liczba miejsc na widowni w głównej sali koncertowej: | 1800 |
Realizacja: | 2014 |
Budynek biurowy Ericpol w Łodzi
Nowoczesny w formie biurowiec z charakterystycznymi, ręcznie formowanymi cegłami na elewacji, zbudowano na terenie w całości objętym ochroną konserwatora zabytków, na parceli sąsiadującej z neorenesansowym pałacem, w pobliżu reliktów XIX-wiecznego zespołu dawnej zabudowy fabryczno-mieszkalnej Księży Młyn
Budynek biurowy Ericpol | Łódź, ul. Sienkiewicza |
Autorzy: | HORIZONE Studio, architekci Dominik Darasz, Bartłomiej Kisielewski, Robert Strzeński |
Inwestor: | Ericpol |
Powierzchnia całkowita: | 12 121 m² |
Kubatura: | 35 700 m³ |
Realizacja: | 2013-2014 |
Wrocławskie Centrum Kongresowe przy Hali Stulecia we Wrocławiu
Wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO Hala Stulecia, powstała w 1913 roku na wystawę prezentującą historię i gospodarcze znaczenie Śląska. Współcześnie rozbudowany, zlokalizowany przy północnym wejściu do hali pawilon oddaje ducha modernizmu, nie kopiując jednak historycznych rozwiązań
Projektantami Hali Stulecia i okolicznych terenów wystawowych byli Max Berg i Hans Poelzig. Berg, architekt miejski Breslau, zaprojektował halę, a Poelzig nadał kształt otaczającym ją terenom. (…) Projekty Berga, w których architekt wykorzystywał żelbet, nie tylko zrewolucjonizowały architekturę modernizmu, lecz także wpłynęły na projekty i metody budowlane zastosowane w budowie powstałego 16 lat później pobliskiego osiedla”. Fragment z: „Hala Stulecia. Przewodnik po Hali Stulecia i sercu europejskiego modernizmu”, 2012
Wrocławskie Centrum Kongresowe przy Hali Stulecia | Wrocław, ul. Wystawowa |
Autorzy: | VROA Architekci oraz ch+ architekci, architekci Agnieszka Chrzanowska, Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski, Wojciech Chrzanowski |
Inwestor: | WP Hala Ludowa |
Powierzchnia całkowita: | 12 520 m² |
Kubatura: | 48 270 m³ |
Realizacja: | 2009-2010 |
Stadion Arena Gdańsk
Stadion piłkarski zrealizowany z okazji mistrzostw EURO 2012 przypomina, zgodnie z założeniami projektantów, wielką bryłę połyskliwego bałtyckiego bursztynu
Stadion PGE Arena Gdańsk | Gdańsk, ul. Marynarki Wojennej |
Autorzy: | Konsorcjum Stadion Gdańsk – RKW Rhode Kellerman Wawrowsky GmbH + Co. Kg. RKW Rhode Kellerman Wawrowsky Polska sp. z o.o., HPP International Planungsgesellschaft mbH |
Inwestor: | Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012 / Gmina Miasta Gdańsk |
Powierzchnia całkowita: | 80 787 m² |
Kubatura: | 947 136 m³ |
Liczba miejsc na trybunach: | 44 000 |
Realizacja: | 2009-2011 |
Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli
Nowe budynki służą obsłudze turystów w miejscu urodzenia najsławniejszego polskiego kompozytora, uznanego za jednego z najważniejszych na świecie kompozytorów romantycznych
W Żelazowej Woli śpiewanie takie,jakby cały ogród był jednym ptakiem,A tutaj jeszcze grają świerszcze nad rzeką,a za wodą w łąkach bocianów klekoti żniwiarzy w pole woła przepiórkacała ziemia tutaj śpiewa mazurka.Z Żelazowej Woli za nutą nutaw świat z Chopinem poszły,by wrócić tutaj.A wróciły nuty piękne nad podziw do tej ziemi, gdzie się Chopin urodził.Wanda Chotomska, polska poetka i pisarka (ur. 1929), fragment wiersza „W Żelazowej Woli”
Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli | Żelazowa Wola 15 |
Autorzy: | Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne, architekt Bolesław Stelmach |
Inwestor: | Narodowy Instytut Fryderyka Chopina |
Powierzchnia terenu: | 69 480 m² |
Powierzchnia całkowita: | 3313 m² |
Kubatura: | 15 963 m³ |
Realizacja: | 2008-2010 |
Przystań miejska w Bydgoszczy
Wraz z otwartym na wodę placem i bulwarem nowa przystań miejska tworzy spektakularną przestrzeń publiczną. Powstała w ramach programu rewitalizacji Wyspy Młyńskiej, jednego z najpiękniejszych krajobrazowo zakątków Bydgoszczy
Przystań miejska | Bydgoszcz, Wyspa Młyńska |
Autorzy: | APA Rokiccy, architekci Katarzyna Wojciechowska-Rokicka, Tomasz Rokicki |
Inwestor: | Miasto Bydgoszcz |
Powierzchnia całkowita: | 2224 m² |
Kubatura: | 6756 m³ |
Realizacja: | 2011-2012 |
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach
Zewnętrzne elewacje biblioteki z dala wydają się monolitem. W miarę zbliżania ujawnia się rytm kamiennych płytek, a fugi między nimi okazują się oknami. Koloryt i uporządkowanie nawiązują do XIX-wiecznych lokalnych śląskich tradycji
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka | Katowice, ul. Bankowa |
Autorzy: | HS99, architekci Dariusz Herman, Wojciech Subalski, Piotr Śmierzewski |
Inwestor: | Konsorcjum Uniwersytetu Ekonomicznego i Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (inwestor zastępczy – Inwest-Complex) |
Powierzchnia całkowita: | 13 260 m² |
Kubatura: | 62 560 m³ |
Realizacja: 2009-2011 |
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku
Lotnisko w Lublinie zyskało miano architektonicznego „Ulubieńca Polski” w ogólnopolskim plebiscycie internautów w 2012 roku, stając się niekwestionowaną wizytówką południowo-wschodniego regionu Polski
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin | Świdnik, ul. Jana III Sobieskiego |
Autorzy: | ARÉ Stiasny / Wacławek, architekci Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek |
Inwestor: | Port Lotniczy Lublin |
Powierzchnia całkowita: | 12 168 m² |
Kubatura: | 85 678 m³ |
Realizacja: | 2011-2012 |
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka pełni rolę „Żywego Archiwum" światowej sławy artysty - malarza, scenografa, poety, aktora, happenera, człowieka teatru. Dla architektów inspirację formy budynku stanowił rysunek Kantora – „Człowiek niosący na plecach stół”
Moim DOMEM było i jest moje dzieło. Obraz, spektakl, teatr, scena.” Tadeusz Kantor, polski artysta (1915-1990), fragment tekstu do spektaklu „Dziś są moje urodziny”, 1989
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka | Kraków, ul. Nadwiślańska |
Autorzy: | IQ2 Konsorcjum; lider Konsorcjum: nsMoonStudio; projektant generalny: architekt Sławomir Zieliński (nsMoonStudio); konsorcjant: Wizja, architekci Piotr Nawara, Agnieszka Szultk (nsMoonStudio), Stanisław Deńko (Wizja) |
Inwestor: | Ośrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora Cricoteka |
Powierzchnia całkowita: | 5342 m² |
Kubatura: | 26 719 m³ |
Realizacja: | 2014 |
Budynek biurowy Pixel 1 w Poznaniu
Ten obiekt z międzynarodowym certyfikatem jakości BREEAM poprzez swoją formę wyraża idealnie uporządkowaną, spójną organizację miejsc pracy
Budynek biurowy Pixel 1 | Poznań, ul. Grunwaldzka |
Autorzy: | JEMS Architekci, architekci Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Paweł Natkaniec |
Inwestor: | Pixel 1 |
Powierzchnia całkowita: | 32 980 m² |
Kubatura: | 110 230 m³ |
Realizacja: | 2011-2012 |
Brama Poznania – ICHOT w Poznaniu
Brama Poznania to projekt turystyczno-kulturowy, który ma na celu ukazanie roli, jaką wyspa odegrała w kształtowaniu się polskiej państwowości w kontekście europejskim
Historia jest siłą. Historię nie tylko stanowią wiarygodne zbiorowiska nagich faktów, ale i pojęcia, jakie naród o swej własnej wyrabia historii”. Cyprian Kamil Norwid, poeta, prozaik, dramatopisarz (1821-1883), fragment z: „Myśli o Polsce i Polakach”
Brama Poznania – Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego | Poznań, ul. Gdańska |
Autorzy: | AD ARTIS Emerla Wojda, architekci Arkadiusz Emerla, Piotr Jagiełłowicz, Wojciech Kasinowicz, Maciej Wojda |
Inwestor: | Miasto Poznań |
Powierzchnia całkowita: | 6217 m² |
Kubatura: | 27 843 m³ |
Realizacja: | 2013 |
Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie
Centrum kulturalne w Krakowie – mieście uznanym za jedno z najlepszych miejsc turystycznych Europy – uzyskało18 nagród architektonicznych, od nagrody Stowarzyszenia Architektów Polskich po nagrodę największego światowego portalu architektonicznego ArchDaily
Małopolski Ogród Sztuki | Kraków, ul. Rajska |
Autorzy: | Ingarden & Ewý Architekci, architekt Krzysztof Ingarden |
Inwestor: | Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie |
Powierzchnia całkowita: | 7116 m² |
Kubatura: | 29 396 m³ |
Realizacja: | 2010-2012 |
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach
Nowe muzeum powstało na terenie niedziałającej kopalni węgla kamiennego i jest elementem procesu rewitalizacji terenów poprzemysłowych. Umieszczenie pod ziemią głównych sal muzeum bywa odczytywane jako romantyczne nawiązanie do górniczych tradycji
Dla Ślązaków bowiem rola górnictwa w ich lokalnym krajobrazie ma wymiar symboliczny. Ślązacy jak wiele społeczności, którym przyszło żyć na pograniczu dwóch różnych kultur (jak np. Alzatczycy żyjący na pograniczu kultury niemieckiej i francuskiej), od wieków byli newralgiczni na punkcie własnej tożsamości. Zawsze musieli o swoją tożsamość walczyć i do niej dochodzić, wypracowując swoje własne tradycje, obyczaje oraz system wartości. (…) Wokół kopalni i pracy górnika zorganizowany był cały mikrokosmos śląskiego świata.” Jakub Pacan, polski dziennikarz, fragmenty tekstu „Gruba śląska racja stanu”, Newsweek, 21.09.2009
Nowe Muzeum Śląskie | Katowice, ul. Tadeusza Dobrowolskiego |
Autorzy: | Riegler Riewe Architekten, architekci Florian Riegler, Roger Riewe |
Inwestor: | Muzeum Śląskie |
Powierzchnia całkowita: | 39 370 m² |
Kubatura: | 228 702 m³ |
Realizacja: | 2011-2013 |
Osiedle 19. Dzielnica w Warszawie
Śródmiejska zabudowa mieszkalna na poprzemysłowym terenie w centrum Warszawy, w większości składająca się z jedno i dwupokojowych mieszkań, okazała się idealnym odzwierciedleniem aspiracji młodego pokolenia mieszkańców stolicy
Osiedle 19. Dzielnica (I etap) | Warszawa, ul. Kolejowa |
Autorzy: | JEMS Architekci, architekci Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Marcin Citko, Wojciech Kotecki, Paweł Majkusiak |
Inwestor: | Pro Urba Invest |
Powierzchnia całkowita: | 41 120 m² |
Kubatura: | 127 000 m³ |
Realizacja: | 2010-2011 |
Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
Architektura budowli nawiązuje do rzeźby terenu i naturalnego krajobrazu brzegu Wisły. Celem interaktywnego Centrum Nauki, z planetarium i ogrodami na dachu, jest promowanie i popularyzacja komunikacji naukowej. To jeden z najchętniej odwiedzanych, zarówno przez mieszkańców, jak i turystów, obiektów stolicy Polski
(…) zadaniem wszystkich nauk szlachetnych jest odciągać człowieka od zła i kierować jego umysł ku większej doskonałości (…).” Mikołaj Kopernik, polski astronom (1473-1543), fragment z dzieła: „O obrotach sfer niebieskich”
Centrum Nauki Kopernik | Warszawa, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie |
Autorzy: | Rar-2 Laboratorium Architektury Jan Kubec, architekci Jan Kubec, Magdalena Łukasik, Anna Małek, Michał Tomanek, Zbyszko Bujniewicz |
Inwestor: | Miasto stołeczne Warszawa |
Powierzchnia całkowita: | 1915 m² |
Kubatura: | 123 000 m³ |
Realizacja: | 2008-2011 |
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie
Najbardziej charakterystycznym elementem budowli jest falujący wewnętrzny pasaż, przywołujący skojarzenia z rozstępującym się morzem. Krzywoliniowe ściany, o powierzchni 2000 metrów i wysokości 20 metrów, w momencie oddania budynku do użytku były uznane za najwyższą tego typu realizację na świecie
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN | Warszawa, ul. Anielewicza |
Autorzy: | Lahdelma & Mahlamäki (Finlandia), Kuryłowicz & Associates (ze strony polskiej) |
Inwestor: | Miasto stołeczne Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego |
Powierzchnia całkowita: | 18 300 m² |
Kubatura: | 123 000 m³ |
Realizacja: | 2009-2013 |
Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach
Położone na terenie katowickiej Strefy Kultury, 20-hektarowej przestrzeni zrealizowanej na terenie dawnej kopalni, centrum kongresowe staje się bardziej fragmentem krajobrazu niż tradycyjnie rozumianym budynkiem
Międzynarodowe Centrum Kongresowe | Katowice, ul. Olimpijska |
Autorzy: | JEMS Architekci, architekci \ architects Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Wojciech Kotecki, Paweł Majkusiak, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Jacek Mroczkowski |
Inwestor: | Miasto Katowice |
Powierzchnia użytkowa: | 33 962 m² |
Kubatura: | 378 069 m³ |
Realizacja: | 2010-2015 |
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu
Architektura budynku, kształtowana niczym instrument, na każdym kroku budzi muzyczne skojarzenia. To jedna z najnowocześniejszych i najlepiej ocenianych pod względem akustyki sal koncertowych w Europie.
Narodowe Forum Muzyki | Wrocław, plac Wolności |
Autorzy: | Kuryłowicz & Associates, architekci Stefan Kuryłowicz (generalny projektant 2005-2011), Ewa Kuryłowicz (generalny projektant 2011-2015), Dariusz Gryta (architekt prowadzący 2005-2015) |
Architektura wnętrz: | Towarzystwo Projektowe, architekci Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski |
Akustyka: | Artec Consultants \ Arup |
Inwestor: | Gmina Wrocław |
Powierzchnia użytkowa: | 35 689 m² |
Kubatura: | 256 900 m³ |
Liczba miejsc w głównej sali koncertowej: | 1822 |
Realizacja: | 2009-2015 |
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu
Zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO zespołu staromiejskiego budynek w naturalny sposób łączy się z otaczającym krajobrazem. Główna sala wielofunkcyjna, ze ścianami pokrytymi unikalnymi w skali światowej okładzinami typu pikado (rodzaj mozaiki z kruszonej cegły i betonu), przypomina wykutą w skale, ekspresyjną grotę.
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki | Toruń, Aleja Solidarności |
Autorzy: | Menis Arquitectos, architekt Fernando Menis |
Pracownia ze strony polskiej: | Studio A4, architekt Jacek Lenart |
Inwestor: | Urząd miasta Torunia |
Powierzchnia użytkowa: | 18 585 m² |
Kubatura: | 158 000 m³ |
Liczba miejsc w głównej sali: | 882 |
Realizacja: | 2013-2015 |
Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie
Ekspozycja w Centrum Przełomy dedykowana jest tematyce powojennych migracji, odbudowy miasta, a także roli, jaką odegrał Szczecin na drodze do odzyskania suwerenności Polski w 1989 roku. W 2016 roku obiekt otrzymał Europejską Nagrodę za Miejską Przestrzeń Publiczną; jury doceniło jego wielowymiarowość – to muzeum, pomnik i plac w mieście
W Szczecinie zostało bardzo niewielu przedwojennych mieszkańców miasta (…). Niemniej polska ludność Szczecina (w przytłaczającej większości wszak napływowa) dość długo nie miała poczucia własnej odrębności i nie tworzyła samoistnej wspólnoty. Wynikało to (…) z faktu, że szczecinianie (…) nie doświadczyli aż tak ważnych wydarzeń, zjawisk, procesów, które uformowałyby ich w wyraźnie zaznaczoną odrębną społeczność. W zgodnych opiniach wielu ludzi za moment taki można uznać dopiero Grudzień ’70.
Jerzy Eisler, profesor nauk humanistycznych, od 2002 roku dyrektor Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie, znawca dziejów PRL (ur. 1952), fragment z: „Dlaczego Szczecin?” w „Miasto sprzeciwu – miasto protestu”, 2015
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy | Szczecin, plac Solidarności |
Autorzy placu i budynku: | KWK Promes, architekci Robert Konieczny, Michał Lisiński |
Autorzy wystawy stałej: | architekt Michał Czasnojć (Redan), artyści Piotr Wysocki (kurator części artystycznej, Roman Kaczmarczyk |
Inwestor: | Muzeum Narodowe w Szczecinie |
Powierzchnia użytkowa: | 2117 m² |
Kubatura: | 15 845 m³ |
Realizacja: | 2012-2016 |
Polska. Architecture w Azerbejdżanie
Pierwsza odsłona ekspozycji miała miejsce w Azerbejdżanie. Wernisaż odbył się 13 czerwca 2015 roku, podczas pierwszego dnia Igrzysk Europejskich w Baku. W uroczystości, zorganizowanej w ramach Gali Polskiej, wzięli udział reprezentanci Europejskich Komitetów Olimpijskich, przedstawiciele administracji państwowej oraz świata kulturalno-naukowego. Wystawę w Baku uzupełniała część poświęcona polskim architektom projektującym w tym mieście pod koniec XIX i na początku XX wieku – Eugeniuszowi Skibińskiemu, Józefowi Płoszko, Józefowi Gosławskiemu i Kazimierzowi Skórewiczowi.
Polska. Architecture w Bułgarii i Macedonii
We wrześniu 2015 roku ekspozycję mieli okazję zobaczyć m.in. mieszkańcy Płowdiwu i Sofii. W Płowdiwie pokazywano ją w ramach One Architecture Week, który jest jednym z najważniejszych festiwali miejskich w Bułgarii. Pod koniec października wystawa zawitała z kolei do Macedonii. Naszym celem było kontynuowanie dyskusji o polskiej architekturze, rozpoczętej wystawą „Tygrysy. W zespole siła”, którą prezentowaliśmy w grudniu 2014 roku. W Skopje, na wzgórzu nad Wardarem, wznosi się bryła Muzeum Sztuki Współczesnej autorstwa Tygrysów. Pamięta się tu wciąż Adolfa Ciborowskiego i polską ekipę Polservisu tworzących nowy plan miasta. I właśnie ze względu na wielki wkład Polaków w odbudowę Skopje po trzęsieniu ziemi 1963 roku, Polska może w naturalny sposób włączyć się w dyskusję o kształtowaniu przestrzeni miejskiej, podzielić się swoim doświadczeniem oraz zaprezentować to, co obecnie dzieje się w polskiej architekturze. Warto, aby wiedza ta była inspiracją do zainicjowania bliższych kontaktów środowisk architektonicznych i wymiany pomiędzy młodymi ludźmi. Na tym szczególnie nam zależy – tłumaczył Jacek Multanowski, Ambasador RP w Skopje. Z okazji otwarcia wykład inauguracyjny wygłosiła też Ewa P. Porębska, redaktor naczelna „Architektury-murator”.
Polska. Architecture w Irlandii
W listopadzie 2015 roku wystawa zawitała do Dublina. Otwierał ją Ryszard Sarkowicz, ambasador RP w Irlandii. Wernisaż odbył się w siedzibie przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w samym centrum miasta, a towarzyszył mu wykład redaktorki Beaty Tylec, prowadzącej w „A-m” Kolumny studenckie.
Polska. Architecture w Chinach
23 listopada 2015 roku odbyło się otwarcie chińskiej odsłony wystawy Polska. Architecture. Ekspozycję otworzyła Konsul Generalna w Kantonie Joanna Skoczek oraz współzałożycielka YT Space Iion Ho. Elementem, który odróżnia chińską odsłonę od prezentacji, które w ostatnim czasie odbyły się w Macedonii, Azerbejdżanie i Irlandii, są wykonane przez chińskich studentów makiety trzech uwzględnionych w wystawie obiektów. Są to modele przystani w Bydgoszczy (2012, proj. APA Rokiccy), Dworca Głównego we Wrocławiu (2013, proj. Grupa 5 Architekci) oraz Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie (2014, proj. Estudio Barozzi Veiga). W otwarciu uczestniczyło około 300 osób, w tym dyplomaci, architekci, media oraz osoby zainteresowane Polską i jej architekturą, a także studenci polonistyki w Chinach.
Prezentacja polskiej architektury wzbudziła w Guangzhou bardzo duże zainteresowanie. Z pewnością wpłynęła na to ogromna praca Konsulatu Generalnego RP w Kantonie, a przede wszystkim pani Konsul Generalnej Joanny Skoczek. Znaczenie ma jednak także fakt, iż chińscy architekci szukają obecnie przykładów architektury, która nawiązuje do lokalnych tradycji, i te właśnie realizacje były szczególnie analizowane - relacjonowała Ewa Porębska, która w ramach otwarcia wygłosiła wykład dla zgromadzonej publiczności.
Wydarzeniu towarzyszyły również wystąpienia Zhu Zhiyuana - architekta, pioniera w dziedzinie rewaloryzacji zabudowy miejskiej, Xu Haohao - wykładowcy Południowochińskiego Uniwersytetu Yang Yiding, profesora Akademii Sztuk Pięknych Guangzhou.
Pytania ze strony publiczności, której oddano głos po wystąpieniach zaproszonych gości, dotyczyły przede wszystkim źródeł finansowania architektury publicznej w Polsce oraz szans na ciekawe realizacje dla młodych architektów.
W listopadzie 2017 roku nową odsłonę wystawy można było zobaczyć w Shenzhen i Chengdu. Wystawę w tym pierwszym mieście, w spektakularnych wnętrzach EPC Art and Culture Center, otworzyła konsul generalna Joanna Skoczek oraz Iion Ho, wspókuratorka wystawy ze strony chińskiej, współzałożycielka organizacji YM C&A, która zajmuje się popularyzowaniem architektury. Prezentacja wzbudziła duże zainteresowanie. Chińscy architekci szukają obecnie przykładów architektury, która nawiązuje do lokalnych tradycji, i te właśnie realizacje były w szczególny sposób analizowane – podkreśla Ewa P. Porębska, redaktorka naczelna „A-m”, która podczas wernisażu wygłosiła wykład Urban Improvement Architecture Revitalization. Wydarzeniu towarzyszyły wystąpienia Ole Boumana, dyrektora Design Society w Shenzhen (uprzednio kierującego Holenderskim Instytutem Architektury NAi) oraz profesora Xu Haohao, specjalizującego się w rewitalizacji, a także dyskusja na temat współczesnych trendów w odnowie miast.
Z kolei wystawę w Chengdu przygotowano w ramach organizowanych przez konsulat Dni Polskich. W otwarciu ekspozycji uczestniczyło ok. 200 osób. Jedną z atrakcji było spotkanie z cenionym w Chinach starchitektem i artystą Wangiem Haiem, który wraz z Ruiem Lv, dyrektorem kreatywnym Syczuańskiego Instytutu Projektowania i Badań Architektonicznych, oraz Ewą P. Porębską wziął udział w debacie o powojennej i dzisiejszej architekturze w Polsce. Dyskusję poprowadziła wicekonsul Agata Pieńkosz (Konsulat Generalny RP w Chengdu).
W połowie maja 2018 roku w Chińskiej Republice Ludowej odbyła się kolejna odsłona wystawy Polska. Architecture przygotowanej przez miesięcznik „Architektura-murator” i Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Tym razem można ją było oglądać w 30-milionowym Chongqing w centralnej części Chin. Otwarciu ekspozycji towarzyszyło polsko-chińskie forum architektów zorganizowane przez Konsulat RP w Czengdu we współpracy z Chongqing Survey & Designing Association. Spotkanie stanowiło część programu sześciodniowej delegacji polskich architektów, w której uczestniczyli Piotr Kuczyński z Kuryłowicz & Associates, Jan Belina-Brzozowski i Wojciech Kotecki z BBGK Architekci, Wojciech Młynarczyk z Młynarczyk Architekt, Marcin Szczelina, a także Monika Niezabitowska, polska projektantka mieszkająca i prowadzącą biuro MAAS w Chongqing. Z redakcji „Am” zaproszono do udziału redaktor Beatę Tylec-Skórkę.
W Chengdu polscy architekci spotkali się m.in. z dwoma narodowymi pracowniami architektonicznymi – China Southwest Architectural Design and Research Institute Corp. Ltd. i Engineering Design and Research Institute of Sichuan University – oraz dwoma prywatnymi biurami specjalizującymi się w architekturze wnętrz – Sigma Space Design i Jodo Design. Natomiast właściwe polsko-chińskie forum odbyło się w oddalonym o 400 km od Chengdu Chongqing, w jednej z tamtejszych bibliotek. Polscy delegaci zaprezentowali swoje biura i mieli okazję porozmawiać z przedstawicielami chińskich pracowni oraz środowiska akademickiego (m.in. City Design Institute, Major Architectural and Urban Planning Institute, Yuandao Design, China Coal Design Institute, Bo Jianjian Design, China Development Research Center of Sinotrans). Po pokazywanej w tym samym miejscu wystawie Polska. Architecture, przedstawiającej 24 wybitne polskie współczesne budynki, oprowadziła zgromadzonych gości redaktor Beata Tylec-Skórka. Zadawane przez chińskich projektantów pytania dotyczyły najczęściej zagadnień rewitalizacji oraz ochrony zabytków w Polsce, w tym obiektów wpisanych na listę UNESCO.
Następnie odbyła się seria wykładów polskich i chińskich architektów oraz podsumowująca dyskusja z udziałem panelistów. Głównymi tematami wystąpień były rewitalizacja i turystyka. Bardzo ciekawą prezentację przygotowała Monika Niezabitowska, która opowiedziała o niewykorzystanym potencjale terenów nadrzecznych w Chongqing. Tematyka ta łączyła się z wystąpieniem redaktor Beaty Tylec- Skórki, która przedstawiła chińskiej publiczności najnowsze polskie projekty rewitalizacji nabrzeży rzek i jezior (bulwary we Wrocławiu i Warszawie, zagospodarowanie jezior Ukiel i Paprocany). Temat ten był też omawiany podczas dyskusji podsumowującej forum. W wydarzeniu uczestniczyło około 300 osób. Pod koniec pobytu delegaci mieli okazję odwiedzić jeden z najbardziej znanych i nagradzanych budynków w Chongqing – CQ House pracowni BOA Design. Wyjazd do Chin był dla polskich architektów niecodziennym przeżyciem. To, co wydaje się nam jeszcze odległa fikcją, na przykład takie futurystyczne rozwiązania, jak metro przejeżdżające przez budynek, są tam już faktem.
Polska. Architecture we Wrocławiu
Pierwsza polska odsłona wystawy promującej nasz kraj poprzez architekturę miała miejsce w historycznych salach Muzeum Architektury we Wrocławiu. Wernisaż odbył się 12 maja 2016 roku. Nowa, rozszerzona odsłona ekspozycji prezentowała 24 nowo zbudowane lub zrewitalizowane obiekty, sportretowane przez najwybitniejszych polskich fotografów architektury.
Polska. Architecture w Wiedniu
W Wiedniu wystawa gościła dwukrotnie. Pierwsza wiedeńska prezentacja, otwarta w lutym 2016 roku, odbyła się z inicjatywy Ambasady RP w Wiedniu, dzięki której powstała specjalna niemieckojęzyczna wersja ekspozycji (10 lutego – 15 marca). Wernisaż poprzedził wykład redaktork prowadzącej „A-m” Agnieszki Dąbrowskiej. Zaprezentowała ona 10 budynków zrealizowanych w Polsce na potrzeby kultury na tle współczesnej architektury europejskiej. Gościem specjalnym otwarcia był austriacki architekt Adolf Krischanitz, autor m.in. Kunsthalle w Wiedniu, Kunsthalle w Krems i tymczasowej Kunsthalle w Berlinie. Spotykamy się w Wiedniu, żywym muzeum architektury, więc tym serdeczniej zapraszam do poznania dzisiejszej architektury w Polsce, która zmienia polskie miasta – mówił Ambasador RP w Austrii Artur Lorkowski. Na wernisaż przybyło ponad 100 gości – austriacka polonia, ale również mieszkańcy wiedeńskiej dzielnicy Hietzing, w której znajduje się siedziba polskiej ambasady.
Od 22 marca do 22 kwietnia 2016 roku ekspozycję można było zobaczyć w Instytucie Polskim w Wiedniu. Wystawę otworzyła redaktor „A-m” Beata Tylec, która przybliżyła gościom obiekty prezentowane na wystawie, a także opowiedziała o innych nowych polskich realizacjach – Międzynarodowym Centrum Kultury w Katowicach, Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki w Toruniu i Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie. Wśród zaproszonych gości byli architekci, austriacka polonia i przyjaciele instytutu.
Polska. Architecture w Krakowie
Wystawa Asy polskiej architektury, którą od 5 listopada do 6 grudnia 2016 roku można było oglądać w Galerii Architektury GAGA w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie, to prezentacja największych polskich architektonicznych osiągnięć ostatnich lat. Składały się na nią dwie ekspozycje: Polska. Architecture (przygotowana przez przez redakcję „Architektury-murator” we współpracy z Departamentem Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej MSZ, by promować nasz kraj zagranicą, kurator: Ewa P. Porębska) i Przestrzenie Idei. Budynki zmieniające rzeczywistość społeczną (zrealizowana w ramach Open Eyes Economy Summit, kurator: Krzysztof Ingarden).
Planszom pokazującym 24 nowo powstałe lub zmodernizowane obiekty towarzyszyło 10 makiet wybranych przez krakowskiego architekta Krzysztofa Ingardena. Część z nich pochodzi z Kolekcji „Architektury-murator” dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, przygotowanej w 2014 roku z okazji 20-lecia naszego miesięcznika („A-m” 10/2014). Plansze i makiety tworzyły razem szeroki przegląd wybitnych, nagradzanych także poza granicami kraju polskich realizacji. Podczas wernisażu, 4 listopada, wykłady wygłosili kuratorzy obu ekspozycji.
Redaktorka naczelna „A-m” Ewa P. Porębska zaprezentowała najnowszą historię polskiej architektury, posługując się okładkami naszego miesięcznika i kładąc przy tym nacisk na zjawiska ważne dla Krakowa. Krzysztof Ingarden podjął próbę porównania okresu międzywojnia z wydarzeniami, które miały miejsce na polskiej scenie architektonicznej po 1989 roku. Kuratorem wystawy Asy polskiej architektury i równocześnie Galerii Architektury GAGA jest Dawid Hajok – krakowski współpracownik „A-m”.