warszawa2.10.2014 // 14.12.2014
slajd 1 slajd 3 slajd 4 slajd 5
zobacz listę obiektów

Nowa Filharmonia Szczecińska

Budynek niczym duch – fantom nieistniejącego Szczecina – wyłania się w miejscu, gdzie przed II wojną światową istniała zwarta śródmiejska zabudowa.

Makieta budynku Nowej Filharmonii Szczecińskiej
Makieta budynku Nowej Filharmonii Szczecińskiej
Fot.: Marcin Czechowicz
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w SzczecinieSzczecin, ul. Małopolska 48
AutorzyEstudio Barozzi Veiga, architekci Fabrizio Barozzi, Alberto Veiga;
Współpracaarchitekci Marta Grządziel, Isak Mayor, Petra Jossen, Cristina Lucena, Cristina Porta, Ruben Sousa
Pracownia ze strony polskiejStudio A4 Sp. z o.o., architekt Jacek Lenart; współpraca: architekci Jaume Cassanyer, Tomasz Bąk
KonstrukcjaBOMA S.L., Fort Polska Sp. z o.o.
AkustykaArau Acustica Fasada: Ferres Arquitectos y Consultores
Inastalacje sanitarneGLA Engineering Sp. z o.o.
Instalacje elektryczneELseco Sp.z o.o.
OświetlenieAnoche Iluminación
Generalny wykonawcaWarbud S.A.
InwestorMiasto Szczecin
Powierzchnia terenu3800.0 m²
Powierzchnia użytkowa12734.0 m²
Kubatura98200.0 m³
Projekt konkursowy2007
Projekt wykonawczy 2009
Data realizacji (koniec)2014
Koszt inwestycji118 918 000

Nowa filharmonia stanęła przy ul. Małopolskiej w centrum miasta, w miejscu zajmowanym przed wojną przez neorenesansowy gmach Konzert und Vereinshaus. Budynek o zygzakowatej linii dachu i mlecznobiałych, szklanych elewacjach, na które nałożono gęsto rozmieszczone pionowe profile aluminiowe, przywraca śródmiejski charakter tej części Szczecina. Projekt młodej hiszpańskiej pracowni wyłoniono w konkursie z 2007 roku, ale jury przy wyborze tej pracy nie było jednomyślne. Część sędziów zarzucała koncepcji, że zbyt dosłownie nawiązuje do sylwety gotyckich pierzei i podziału na poszczególne kamienice, jednak ostatecznie przeważył pogląd, iż obiekt ma największe szanse, by stać się nowym symbolem Szczecina. To jest filharmonia. To jest sztuka. Dynamika światła i cienia symbolizuje rozwój. Budynek mówi, że jest to świątynia muzyki, która stanie się ikoną miasta i da siłę nowej architekturze w Szczecinie – uzasadniali swój wybór. Tak też się stało. Nowa architektura w Szczecinie to kolejne śmiałe projekty. Tuż obok, przy placu sąsiadującym z filharmonią, dobiega końca realizacja nowego oddziału Muzeum Narodowego, którego kubatura w większości znajdzie się pod ziemią.

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Szczecin, ul. Małopolska 48
Autorzy: Estudio Barozzi Veiga, architekci Fabrizio Barozzi, Alberto Veiga;
architekci prowadzący: Pieter Janssens, Agnieszka Samsel
Współpraca: architekci Marta Grządziel, Isak Mayor, Petra Jossen, Cristina Lucena, Cristina Porta, Ruben Sousa
Pracownia ze strony polskiej: Studio A4 Sp. z o.o., architekt Jacek Lenart;
współpraca: architekci Jaume Cassanyer, Tomasz Bąk
Konstrukcja: BOMA S.L., Fort Polska Sp. z o.o.
Akustyka: Arau Acustica Fasada: Ferres Arquitectos y Consultores
Instalacje sanitarne: GLA Engineering Sp. z o.o.
Instalacje elektryczne: ELseco Sp.z o.o.
Oświetlenie: Anoche Iluminación
Generalny wykonawca: Warbud S.A.
Inwestor: Miasto Szczecin
Powierzchnia terenu: 3800 m2
Powierzchnia użytkowa: 12 734 m2
Kubatura: 98 200 m3
Projekt konkursowy: 2007
Projekt wykonawczy: 2009
Realizacja: 2014
Koszt inwestycji: 118 918 000 PLN

Wykonawca makiety: Dani Granados Corsellas, DGC Models d'Arquitectura

Nagroda:

2013 Nagroda dla młodych talentów włoskiego Stowarzyszenia Architektów, Planistów, Architektów krajobrazu i Konserwatorów (CNAPPC)

Makieta budynku Nowej Filharmonii Szczecińskiej
Makieta budynku Nowej Filharmonii Szczecińskiej
Fot.: Marcin Czechowicz
Nagrody 25-lecia „Architektury-murator” [GALERIA] Z okazji 25-lecia redakcja miesięcznika „Architektura-murator” postanowiła uhonorować szczególne, przełomowe osiągnięcia w dziedzinie architektury.  To  twórcy, którzy stali się międzypokoleniowym wzorcem;  budynek, który przeszedł do historii, ale też niezrealizowany projekt – symbol.
Wybór jest zawsze arbitralny Jak powstawała kolekcja i jakie kryteria brano pod uwagę przy wyborze obiektów – Ewa P. Porębska
Dom handlowy VitkAc w Warszawie To budynek charakteryzujący się ponadczasową elegancją i dużą dozą pewności siebie, choć jego wyjątkowa lokalizacja wymagałaby od architekta pokory. Dobrze oddaje warsztat projektowy pracowni Stefana Kuryłowicza, który wyróżnia bezkompromisowość i odrzucenie dogmatów.
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach Umieszczenie pod ziemią głównych przestrzeni wystawowych tego minimalistycznego muzeum bywa odczytywane jako romantyczne nawiązanie do górniczych tradycji.
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach Budynek to inteligentna architektoniczna gra z kontekstem, materią, przestrzenią i historią, niczym instrumentalna muzyka rozpisana na beton, drewno, szkło i czerwony piaskowiec. Zachwyca harmonią funkcji, formy i konstrukcji.
Wieżowiec Cosmopolitan w Warszawie Budynek wyznacza nową jakość w zabudowie ścisłego centrum, z dużą wrażliwością łącząc metropolitalne aspiracje Warszawy z jej historią, kulturą i tradycją.
20 lat architektury murator

Na stronie wykorzystano zdjęcia Marcina Czechowicza, Konrada Kalbarczyka, Jarosława Kąkola, Wojciecha Kryńskiego.