warszawa2.10.2014 // 14.12.2014
slajd 1 slajd 3 slajd 4 slajd 5
zobacz listę obiektów

Siedziba AGORY w Warszawie

Realizacja budynku stała się wydarzeniem architektonicznym. Wydawca „Gazety Wyborczej”, pierwszego niezależnego dziennika w Polsce powołanego w 1989 roku na podstawie ustaleń Okrągłego Stołu, postawił obiekt, który w niezwykle czytelny sposób wyrażał ideały młodej demokracji.

Makieta siedziby AGORY w Warszawie
Makieta siedziby AGORY w Warszawie
Fot.: Marcin Czechowicz
Siedziba AGORYWarszawa, ul. Czerska 8/10
AutorzyJEMS Architekci – architekci Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski
Zespół projektowyarchitekci Andrzej Sidorowicz (kierownik projektu), Dorota Adamczyk, Hubert Cała, Tomasz Flejterski, Tomasz Japa, Artur Mikulski, Marek Moskal (elewacje), Marek Średziński Techniczna konsultacja elewacji: Biuro Techniczne Tuscher S.C. – Jerzy Tuszer, Karol Kazimierczak
Architektura wnętrzTowarzystwo Projektowe – Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski, Michał Stefanowski
Architektura krajobrazuRS Architektura Krajobrazu – architekci krajobrazu Dorota Rudawa, Mirosław Sztuka
KonstrukcjaKiP, Biuro Projektów Konstrukcji Budowlanych Kapela, Pachowski – Piotr Pachowski (główny projektant), Michał Dyszkiewicz, Marzena Kałamańska
Generalny wykonawcaPorr Polska S.A.
InwestorAGORA S.A.
Powierzchnia terenu11048.0 m²
Powierzchnia zabudowy6549.0 m²
Kubatura169416.0 m³
Projekt1998
Data realizacji (początek)2000
Data realizacji (koniec)2001
Koszt inwestycjiok. 140 000 000 PLN (bez wyposażenia i kosztu wyburzeń)

Gmach stanął pośród fabryk, starych biurowców i bloków mieszkalnych w dość chaotycznie zabudowanej części warszawskiego Mokotowa. Z oddali sprawia wrażenie zamkniętych, uporządkowanych form dwóch prostopadłościanów, z bliska zdaje się maksymalnie transparentny i otwarty. Poprzez wielkie przeszklenia, przesłonięte drewnianymi żyletkami tarasy i położone dalej atria naturalne światło sięga głęboko do wnętrza. Autorzy obiektu, zgodnie z nazwą koncernu medialnego, któremu służy, stworzyli rodzaj miejskiej agory, wręcz małego miasteczka pod dachem, ze zróżnicowanymi przestrzeniami do pracy, wypełnionymi zielenią miejscami wypoczynku i ogólnodostępnym parterem, gdzie odbywają się dyskusje i spotkania z mieszkańcami Warszawy. Wnętrza są jednoprzestrzenne i wieloplanowe, zarówno w obrębie kolejnych pięter, jak i w pionie, dzięki przebiciu stropów holami, ażurowymi klatkami schodowymi i świetlikami. Ta trójwymiarowa struktura jest przy tym egalitarna i demokratyczna: pozwala użytkownikom swobodnie aranżować przestrzeń, szybko komunikować się i przemieszczać między poszczególnymi działami, a przede wszystkim pracować razem, w takim samym otoczeniu niezależnie od zajmowanego stanowiska.

Wykonawcy makiety: Kuba Morkowski, Adam Perka

Nagrody:

2002 Nagroda Prezydenta Warszawy za najlepszy budynek biurowy

2003 Nagroda I stopnia Ministra Infrastruktury za najlepszy budynek zrealizowany w

2002 roku 2004 Najlepszy Budynek Użyteczności Publicznej w Warszawie 2002-2003 w konkursie ŻYCIE W ARCHITEKTURZE

2006 jeden z 20 obiektów prezentowanych na wystawie POLSKA. IKONY ARCHITEKTURY

Makieta siedziby AGORY w Warszawie
Makieta siedziby AGORY w Warszawie
Fot.: Marcin Czechowicz
Nagrody 25-lecia „Architektury-murator” [GALERIA] Z okazji 25-lecia redakcja miesięcznika „Architektura-murator” postanowiła uhonorować szczególne, przełomowe osiągnięcia w dziedzinie architektury.  To  twórcy, którzy stali się międzypokoleniowym wzorcem;  budynek, który przeszedł do historii, ale też niezrealizowany projekt – symbol.
Wybór jest zawsze arbitralny Jak powstawała kolekcja i jakie kryteria brano pod uwagę przy wyborze obiektów – Ewa P. Porębska
Dom handlowy VitkAc w Warszawie To budynek charakteryzujący się ponadczasową elegancją i dużą dozą pewności siebie, choć jego wyjątkowa lokalizacja wymagałaby od architekta pokory. Dobrze oddaje warsztat projektowy pracowni Stefana Kuryłowicza, który wyróżnia bezkompromisowość i odrzucenie dogmatów.
Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach Umieszczenie pod ziemią głównych przestrzeni wystawowych tego minimalistycznego muzeum bywa odczytywane jako romantyczne nawiązanie do górniczych tradycji.
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach Budynek to inteligentna architektoniczna gra z kontekstem, materią, przestrzenią i historią, niczym instrumentalna muzyka rozpisana na beton, drewno, szkło i czerwony piaskowiec. Zachwyca harmonią funkcji, formy i konstrukcji.
Wieżowiec Cosmopolitan w Warszawie Budynek wyznacza nową jakość w zabudowie ścisłego centrum, z dużą wrażliwością łącząc metropolitalne aspiracje Warszawy z jej historią, kulturą i tradycją.
20 lat architektury murator

Na stronie wykorzystano zdjęcia Marcina Czechowicza, Konrada Kalbarczyka, Jarosława Kąkola, Wojciecha Kryńskiego.