Czarna Łąka

Maxwan zdobył 1. nagrodę w konkursie na nowe centrum kultury i park w Ostrawie. Miasto walczy o prestiżowy tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2015. Głównym tematem konkursu były nie tyle same budynki, co raczej stworzenie tożsamości miejsca, znalezienie wspólnej definicji i metody połączenia miasta z rzeką.

fotka z /zdjecia/Maxwan207-01_01.jpg

Maxwan zdobył pierwszą nagrodę w konkursie na nowe centrum kultury i park w Ostrawie, w Republice Czeskiej. Ostrawa ubiega się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2015. Każdego roku uhonorowane miasto staje się katalizatorem wspomagającym rozwój kulturalny i transformacje w wybranych innych miastach. Głównym tematem konkursu były nie tyle same budynki, co raczej stworzenie tożsamości miejsca, znalezienie wspólnej definicji i metody połączenia miasta z rzeką. W projekcie znalazły się koncepcje Sali Koncertowej, Hali Wystawowej (Kunsthalle), Centrum Muzyki Współczesnej, Szkoły (przedszkole, szkoła podstawowa i średnia), Inkubatora Kreatywności w połączeniu ze szkołą zarządzania sztuką oraz budynki mieszkalne.

Čestmír Kopecký, dyrektor projektu „Ostrawa 2015” powiedział: "Dla mnie osobiście jest to ogromna satysfakcja. Jedną z podstawowych cech tego projektu jest realistyczny idealizm (...)."

Przewodniczący jury Josef Pleskot stwierdził: „Zwycięski projekt jest godny uwagi ze względu na jego architektoniczne i urbanistyczne podejście do miejsca, które to nie podkreśla poszczególnych budynków, ale całość przestrzeni. (...) To jest strasznie ciekawa koncepcja specyficznej i oryginalnej przestrzeni urbanistycznej... Ten projekt zdołał dotknąć istoty tego miejsca, które leży zapomniane między miastem a naturą. Udało się połączyć naturę z miastem, a miasto z naturą”.

W konkursie zarejestrowało się łącznie około 70 biur z wielu krajów. Wśród uczestników były między innymi takie biura jak: Foreign Office Architects (Wielka Brytania), NL Architects (Holandia) i Lacaton & Wasal Architects (Francja).

Czarna Łąka - Opis

Kultura to słowo, które pochodzi od łacińskiego ”colere” oznaczającego uprawiać, dbać, pielęgnować, kształcić, ma wiele różnych znaczeń i interpretacji. Projekt Centrum Kulturalnego dotyka głębi, wielowątkowości tego pojęcia i celebruje w swym ujęciu różnorodność zjawisk, które są postrzegane jako kultura. Na liście funkcji proponowanych w obrębie projektu brakowało odpowiedniej przestrzeni, która mogłaby wspierać ambitne wizje nakreślone w programie. Projekt ma na celu zapewnienie miejsca wszystkim rodzajom kultury, umożliwienie współistnienia zarówno tradycyjnym, jak i mniej formalnych formom aktywności, a także pozwalać na momenty spontanicznego mieszanie się różnych działań kulturalnych w przestrzeni.

Ten obszar miasta w istniejącej formie przypomina bardzo typowe tereny Expo - zbiór rozproszonych budynków w ogromnej otwartej przestrzeni pokrytej fragmentami zieleńców i powierzchni utwardzonych. Brakuje w niej jakiegokolwiek związku z miastem lub z rzeką.

Alternatywą dla tego podejścia jest stworzenie kręgu jednoczącego istniejące i proponowane struktury, które stworzą ramę wokół jednej spójnej przestrzeni otwartej. Teren projektu sąsiaduje z jednej strony ze Starym Miastem, z drugiej z nowo projektowym dużym zespołem mieszkalno- handlowym „Nowa Karolina”, oraz z rzeką Ostrawicą i terenami Zamku Śląskiego leżącymi za nią.
Koncepcja projektowa umożliwia wszystkim tym formom urbanistycznym wzajemne przenikanie się w obrębie „Czarnej Łąki”. Istniejące ciągi komunikacyjne mają swoją kontynuację na terenie projektu, przekształcając się w tzw. „Shared Surface” dopuszczając limitowany udział samochodów i swobodny przepływ dla pieszych, przy jednoczesnym pozostawieniu serca obszaru jako otwartej przestrzeni.
Tradycyjne miejskie materiały użyte przy nawierzchniach, są wykorzystane ponownie tworząc jednolity pierścień posadzki opływającej budynki.
Dojazdy dla samochodów i przestrzeń piesza wyróżnione są w sposobie ułożenia posadzki. Fragmenty, po których mogą się poruszać pojazdy ułożone są ze ściśle przylegających elementów, natomiast posadzka przeznaczona dla pieszych ma „zieloną fugę”, w której może rosnąć trawa bądź inne rośliny.

Otwarta przestrzeń, jest pomyślana jako rozszerzenie samej rzeki. Zasadniczo miasta jest przyciągnięte w stronę rzeki, a rzeka w kierunku miasta, co łączy centrum miasta z Ostrawicą w bardziej bezpośredni sposób. Projekt ten tworzy nowego typu wnętrze urbanistyczne – Łąkę Kulturalną. Celem projektu nie było konkurowanie z żadną z istniejących w mieście przestrzeni, lecz stworzenie miejsca dla działalności, które są teraz spychane na nieużytki wokół miasta. W tym miejscu sztuka, imprezy rodzinne, muzyka, taniec, literatura, architektura, ekologia, religia, etc mogą mieszać się i po prostu spędzać czas razem.
Ta przestrzeń w swym otwartym sercu oferuje mnogość form użytkowania, poprzez serię programowo niesprecyzowanych, lecz przestrzennie zaakcentowanych momentów, które manifestują się w ogrodzie kwiatowym, błyszczącym stawie, na placu rzeźby, w szklanym pawilonie, na czarnej plaży, w amfiteatrze na wolnym powietrzu, na owalnym placu dla dużych imprez, a także w szeregu zielonych wzgórz dla codziennego wypoczynku. To daje miejsce do bardziej formalnych działań kulturalnych (opera, wystawy, edukacja, etc.) i bardziej nieformalnych (rzemiosła, street performance, piknik, etc.).
Chcąc przybliżyć rzekę miastu, dokonane zostały zmiany w krajobrazie, polegające na ścięciu warstw gruntu w kierunku rzeki. W miejscach, w których obecnie rosną drzewa teren pozostał nietknięty. W efekcie powstał krajobraz zadrzewionych wzgórz, pomiędzy którymi wije się opadająca ku rzece, wyłożona czarnymi płytami nowa przestrzeń publiczna otwierająca nowe widoki na rzekę od strony miasta.
Inspiracją dla koloru nawierzchni jest sama nazwa miejsca „Czarna Łąka” oraz jej historia związana z wydobyciem węgla. Forma zielonych wzgórz także nawiązuje do procesów kopalnianych, przypomina o ciągłych zmianach kształtujących ten obszar przez ludzi oraz rzekę, i jednocześnie podkreśla ideę przestrzeni, na nowo pełnej życia, pełnej zmian, wypełnionej ludźmi i eksponującej żywotność kultury.

Południowy brzeg rzeki to przede wszystkim bujna i dzika natura. Projekt stara się czerpać także z atmosfery tego miejsca, podkreślać i rozszerzać je i delikatnie uaktywnić poprzez umiejscowienie w nim pomniejszych elementów programowych takich jak pracownie artystów, centrum wypoczynku i rekreacji oraz szkoły. W ten sposób pas brzegowy uzyskał sekwencję intymnych przestrzeni pośród dzikiej zieleni i jednocześnie wzmocnione zostało połączenie miasta z Zamkiem Śląskim i terenami wokół niego.

Black Meadow, Ostrava
A new Cultural Centre
1. miejsce w konkursie
Klient:
Miasto Ostrawa, Republika Czeska
Program: Sala Koncertowa, Hala Wystawowa, Centrum Muzyki Współczesnej, Szkoła, Inkubator Kreatywności połączony ze szkołą zarządzania sztuką, zespół mieszkaniowy
Powierzchnia działki: 20 ha
Architekt: Maxwan architects + urbanists, Rotterdam The Netherlands
Zespół projektowy: Hiroki Matsuura, Rients Dijkstra wraz z Jason Hilgefort, Artur Borejszo, Anna Borzyszkowska, Nobuki Ogasahara

Profil firmy:

MAXWAN ARCHITECTS + URBANISTS jest firmą o międzynarodowym zasięgu skupioną na współczesnej architekturze i urbanistyce. Pracując na wielu polach, Maxwan opracowywał szeroko rozpoznawane projekty takie jak „Saw Tooth Tower ( Nuilding ) w Rotterdamie, budynek biurowy F&I ( Maastricht Aachen Airport )oraz „50 bridges” dla miasta Utrecht. Maxwan uzyskał renomę na arenie międzynarodowej poprzez innowacyjne podejście w projektowaniu nowego miasta Leidsche Rijn dla 75 tyś mieszkańców z ukryta autostradą, nową dzielnicę Barking Riverside we wschodnim Londynie ( 10800 domów ), plan nowego osiedla dla 300 tyś mieszkańców na obrzeżach Moskwy ( A101 Master Plan ), plan nowego osiedla z 2000 mieszkań w delcie Dniepru w Kijowie oraz najnowszą koncepcję urbanistyczną dla strefy Waalhafen w Rotterdamie wraz z nowym typem budynku „SkillBill”, który jest sercem terenu łączącym na nowo miasto z portem. Maxwan Architects + Urbanists kreuje i umacnia współpracę pomiędzy klientami, współpracownikami i specjalistami, co jest odzwierciedlone w projektach łączących aspekty kulturowe, techniczne i estetyczne.

maxwan architects+urbanists
Vlaardingweg 62
Rotterdam 3044CK
the Netherlands
+31 (0)10.4152999
www.maxwan.com

Centrum Inicjatyw Kulturalnych w Komorowie: wyniki konkursu Znamy wyniki konkursu na projekt Centrum Inicjatyw Kulturalnych w Komorowie. Z uwagi na stan zagrożenie epidemiologicznego ostatni etap prac jury odbył się w formule telekonferencji i głosowań zdalnych.
Twórcza Twarda Władze Warszawy organizują konkurs na koncepcję architektoniczną nowego, ulokowanego w centrum stolicy ośrodka kultury.
Nowa inwestycja w Wałbrzychu: rewitalizacja kopalni Julia W 2014 roku zakończyć ma się rewitalizacja kopalni Julia w Wałbrzychu. W dawnych zabudowaniach przemysłowych powstać ma innowacyjne centrum kultury i przemysłów kreatywnych. Projekt rewitalizacji przygotowała pracownia Nizio Design International
MDM – wczoraj i dziś. Panel dyskusyjny Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa w Warszawie ma już 60 lat. W ramach festiwalu Przygody na MDM-ie Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki oraz Dom Spotkań z Historią zapraszają 22 lipca na spotkanie poświecone historii i obecnej sytuacji tej części miasta
Maciej Nowicki i architektura XX wieku. Wykłady i dyskusja Warszawskie Centrum Promocji Kultury Praga Południe zaprasza na spotkanie poświęcone działalności jednego z najbardziej awangardowych polskich architektów XX wieku – Macieja Nowickiego, projektanta, którego prace inspirowały m.in. Aero Saarinena i Kenzo Tange. O tej nietuzinkowej postaci rozmawiać będą Tadeusz Barucki, Piotr Kibort i Hubert Wójcicki 
Kraj, którego już nie ma. Fotografie z NRD Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie i Goethe-Institut Krakau zapraszają na wystawę prac fotografów z agencji Ostkreuz. W obiektywie:  wschodnioniemieckie miasta i ich mieszkańcy, od górników po punków z blokowisk